Web Analytics Made Easy - Statcounter

سخنران نخستین نشست از فصل سوم قصه شهر، مشهد را دارای شرایطی خاص از منظر تنوع و تکثر قدرتی دانست.

به گزارش ایلنا، مجید حیدری چروده در این نشست با تشریح پژوهشی که درباره«مهم­ترین چالش­‌های پساانتخاباتی شوراهای اسلامی شهر مشهد» انجام داده است، عنوان کرد: براساس نتایج این پژوهش در انتخابات شورای شهر نوعی تمایل عمومی برای انتخاب اعضای جدید وجود دارد و البته همین امر باعث می شود که نمایندگان هر دوره‌ از نمایندگان قبلی و تجاربی آنها به کلی جدا ‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این پژوهشگر اجتماعی افزود: تجربة پژوهشی من در بیست سال گذشته حاکی از این است که مشهد موقعیت خاصی دارد و در مقایسه با تهران و شهرهای دیگر دارای تمایز و تنوع و تکثر قدرت است. به نظر می‌رسد لزوماً در مشهد همگرایی در بدنه قدرت وجود ندارد و شاهد نوعی واگرایی هستیم.

وی در ادامه به وجود دو نوع چالش درون‌ و برون سازمانی در عملکرد ادوار شوراهای مشهد اشاره کرد و گفت: در حوزه چالش‌های درون‌سازمانی، در زمینه انسجام درونی، ضعف جدی وجود دارد. به این معنا که نمایندگان شورا از قبل تجربة گفت‌وگویی، کار شورایی و امکان آشنایی با یکدیگر را ندارند.

حیدری ادامه داد: نبود رابطه درست بین شورا و شهرداری و تبیین نشدن سطح این روابط برای هر دو طرف و هراس رسانه ای دو چالش بزرگ دیگر درون سازمانی محسوب می شوند.

وی در توضیح هراس رسانه ای گفت: هراس رسانه‌ای بدان معنا است که عضو می ترسد با بیان برخی مسائل باعث بروز مشکلاتی برای خود یا سایر اعضای همفکر خود در شورا و شهرداری شود و برهمین اساس چشم بر واقعیت ها بسته و گرفتار یک سکوت انفعالی درباره مسائل و مشکلات شهر می‌شود.

این پژوهشگر اجتماعی در توضیح چالش‌های برون‌سازمانی شوراها نیز گفت: خلأ مدیریت یکپارچه شهری مهمترین چالش برون سازمانی است. گفته می‌شود شورای شهر باید شورای شهر باشد و نه شورای شهرداری. بنابراین شورای شهر باید در منظومه مدیریت شهری تمام ابعاد خدمات شهری را پاسخگو باشد. جزیره‌ای شدن دستگاه‌های خدمات‌دهنده در بستر شهر از همین چالش نشئت گرفته است.

حیدری چروده ادامه داد: کوبیدن بر طبل تمایز در جریان کارزارهای انتخاباتی و سیاسی در مشهد باعث کاهش همگرایی بین نهادهای دولتی و شهری می‌شود و این دوگانگی تمایز بین ارگان‌های دولتی و شهری سرعت حرکت به سوی مدیریت یکپارچه شهری را بسیار کم می‌کند.

وی افزود: جو سیاسی مشهد دچار نوعی دوگانگی سیاسی پررنگ است که همین امر عامل تشدید بحران‌های اجتماعی در سطح شهر است.

این پژوهشگر اجتماعی خاطر نشان کرد: در جمع‌بندی نهایی باید عنوان کرد، پیامد ضعف انسجام درونی و خلأ مدیریت یکپارچه باعث‌تشدید ضعف نظارت شده و این امر خودعامل تشدید بحران‌های اجتماعی است.

وی در پایان گفت: ضعف خردورزی و عقلانیت و ناکارآمدی نهادهایی چون آموزش و پرورش که وظیفة پرورش قدرت فکر و انتقاد را برعهده دارند در کنار ضعف جامعه مدنی فعال و قوی باعث عدم مطالبه و پاسخ خواهی از شورای شهر شده و این امر موجب تنابه سامانی در اداره شهر می شود.

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۹۷۰۹۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعتماد اجتماعی مردم به فرهنگیان مهمترین سرمایه آموزش و پرورش است 

به گزارش خبرنگار مهر، رضا رضایی، ظهر سه شنبه در مراسم گرامیداشت هفته معلم در شهرستان فهرج گفت: آماده سازی دانش آموزان برای پذیرش نقش‌های مختلف مهمترین رسالت معلمان است.

وی با اشاره به اینکه توجه به شورای آموزش و پرورش، شورای دانشگاه و شورای حوزه ضرورتی انکار ناپذیر در راستای توسعه و پیشرفت کشور است افزود: شورای آموزش و پرورش مهمترین شورای در هر استان و شهرستانی است.

وی افزود: از نظر کیفی نیز آموزش و پرورش تأثیر گذار ترین دستگاه اجرایی کشور است، زیرا هیچ فردی در جامعه وجود ندارد که بدون تعلیم و تربیت رشد کرده و تعالی یابد.

مدیر کل آموزش و پرورش استان کرمان افزود: مقبول‌ترین گروه اجتماعی فرهنگیان هستند و در بین ادارات و دستگاه‌های دولتی مدارس علیرغم همه کمبودها، به انتخاب مردم در زمینه انجام تعهدات در رأس قرار دارند.

رضا رضایی، تکریم مقام معلم را از وظایف اصلی افراد جامعه برشمرد و گفت: منزلت و ارتقا جایگاه معلم باید در راستای نهادینه کردن فرهنگ قدرشناسی در جامعه افزایش یابد.

وی با بیان اینکه بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری آموزش و پرورش به تنهایی نمی‌تواند اهداف مهم تعلیم و تربیت را محقق سازد، تصریح کرد: همه مردم و دستگاه‌های اجرایی باید به آموزش و پرورش کمک کنند تا دستگاه تعلیم و تربیت دانش آموز طراز جمهوری اسلامی را پرورش دهد.

رضایی، با اشاره به موفقیت‌های آموزش و پرورش استان کرمان در حوزه‌های مختلف گفت: دولت سیزدهم توجه ویژه ای به آموزش و پرورش دارد و خوشبختانه بودجه آموزش و پرورش به ۱۳ درصد از بودجه کل دولت افزایش یافته است.

کد خبر 6099571

دیگر خبرها

  • کارگاه‌های پرهزینه شهرداری شهرکرد برون‌سپاری خواهند شد
  • بیمه و مسکن از مهمترین دغدغه‌های کارگران است و باید دولت نسبت به آن اقدام جدی کند
  • با تعامل و همکاری از فرصت باقیمانده استفاده کنیم
  • تصویب یک طرح پژوهشی با موضوع محرک‌های توسعه تکافل در کشور در شورای پژوهشی پژوهشکده بیمه
  • آماده‌باش کامل مدیریت شهری مشهد در پی هشدار سطح نارنجی هواشناسی
  • شوراهای اسلامی در احصاء مطالبات مردم و ارائه راهکار برای رفع چالش‌ها پیشگام باشند
  • اعتماد اجتماعی مردم به فرهنگیان مهمترین سرمایه آموزش و پرورش است 
  • مخبر: مشکل واردات اتوبوس برون‌شهری در اسرع وقت حل شود
  • ورزش در سلامت سازمانی و بهره وری نقش ممتاز دارد
  • هدف‌گذاری برای نمایش شهری در تراز حکومت حضرت مهدی(ع) در نوروز ۱۴۰۴