Web Analytics Made Easy - Statcounter

سفر هوایی را می‌توان یکی از اتفاقات معمول در جامعه مدرن دانست. اکثر مردم وقتی می‌خواهند یک هواپیمای تجاری را متصور شوند، یاد کابین کپسول‌مانندی می‌افتند که به دو طرف آن باله‌هایی فلزی متصل است.

به گزارش روزنامه دنیای خودرو، مهندسان هوافضا در سراسر جهان در حال توسعه مفاهیم امروزی برای هواپیماهای مسافربری آینده هستند که بدون شک قادرند مسافرت‌های هوایی را متحول کنند و اتفاقات کاملا مثبتی را در این عرصه رقم بزنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ادامه با 10 طرح نوآورانه مهندسان که فاصله زیادی با تولید انبوه ندارند، آشنا خواهیم شد.



10 – کشتی هوایی آتر

پیش از محو شدن از صفحه تاریخ هوانوردی، کشتی‌های هوایی تا اواسط قرن بیستم، یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین اتفاقات این صنعت محسوب می‌شدند، با این حال برخی مهندسان هوافضا در تلاشند تا با ارائه مفاهیمی جدید، آن‌ها را به چرخه بهره‌برداری بازگردانند. یکی از نمونه‌های جالب این تلاش‌ها، کشتی هوایی «آتر» است که مک بایرز، طراح آن از همان ابتدا روی تفاوت ظاهری آن با کشتی‌های هوایی که در گذشته شاهد آن‌ها بوده‌ایم، تاکید داشت. البته از دیگر دلایل عاقلانه این طراح این بود که با دیدن این هواپیما، مردم دیگر به یاد حوادثی از قبیل انفجار هیندنبورگ نیافتند. این هواپیما هم از نظر ظاهری و هم ایمنی دارای استانداردهایی فوق‌العاده است.



9 – بال‌خمیده‌های بوئینگ

اگرچه بوئینگ به‌تازگی آغاز تولید هواپیمای «787» خود را در دستور کار قرار داده است اما مهندسان این شرکت در حال حاضر روی هواپیمای بعدی خود کار می‌کنند. این‌بار، بوئینگ در حال طراحی هواپیمایی با تفاوت‌هایی عمده در مقایسه با تولیدات سنتی‌اش است. برای این هواپیما، به جای بدنه و بال‌های معمولی، مهندسان در حالی طراحی بال‌هایی خمیده هستند. در این نوع هواپیما، بدنه و بال با یکدیگر ادغام شده‌اند و دیگر نیازی به پیچ و مهره برای اتصال بال‌های هواپیما به بدنه آن نیست. در کنار بوئینگ، «ناسا» نیز پروژه‌ای مشابه به نام «X-48» را در برنامه کاری خود دارد که و امروز هم موفق شده است مراحلی از تولید و تست آن را با موفقیت پشت سر بگذارد.



8 - ری‌اکشن - A2

یکی دیگر از اتفاقات بزرگ در صنعت هوانوردی را می‌توان مربوط به هواپیماهای مافوق صوت دانست. در حالی که کنکورد به‌عنوان نخستین هواپیمای مسافربری مافوق صوت شناخته می‌شود، مهندسان مدرن در حال حاضر به دنبال طراحی هواپیماهایی مسافربری هستند که قادر به ارائه سرعتی بیش از5 ماخ است. سرآمد این تلاش‌ها مربوط به شرکتی بریتانیایی به نام «ری‌اکشن انجین» است که طرحی جدید با نام «A2» را در دستور کار خود دارد. این هواپیما که تصویری از آینده محسوب می‌شود، قادر است با تولید صدا و آلودگی بسیار کم به سرعت ماورای صوت دست پیدا کند.



7 – آنتی‌پاد بمباردیه

این تنها بریتانیا نیست که به عرصه هواپیماهای مافوق صوت ورود کرده است! شرکت کانادایی بمباردیه با ارائه طرحی اولیه به نام «آنتی‌پاد» نیز وارد بازی شده است. اگرچه این هواپیما بسیار کوچک است و قادر به حمل تعداد زیادی مسافر نیست اما می‌توان آن را نزدیک‌ترین ایده به واقعیت دانست، به‌طوری که تا کمتر از یک هفته دیگر به پرواز درخواهد آمد. موتورهای این هواپیما از فناوری اسکرم‌جت استفاده می‌کنند، به طوری‌که به جای حرکت‌های فیزیکی، هوا را با فشار داخل خود می‌کنند. این هواپیما قادر است تا در ایده‌آل‌ترین حالت به سرعتی بیش از 24 ماخ دست پیدا کند.



6 – پلیکان بوئینگ

در اوایل قرن 21، بوئینگ ساخت یک هواپیمای اقیانوس‌پیمای جدید به نام «پلیکان» را در دستور کار خود قرار داد. اگرچه ایده اولیه این هواپیما بر مبنای حمل‌ونقل بار شکل گرفت اما بوئینگ معتقد است می‌توان همان ایده را برای هواپیماهای مسافربری نیز به کار گرفت. در طرح اولیه، پلیکان هواپیمایی معرفی‌شده و قادر است با فن‌آوری «اثر زمین» به پرواز بپردازد. «اثر زمین» پدیده‌ای است که در آن هواپیما در ارتفاع بسیار کم و به کمک بال‌های خود می‌تواند به‌گونه‌ای تعادل خود را برقرار کند که روی آب‌ها یا در ارتفاع بسیار کم با سطح زمین، به پرواز بپردازد.



5 – ساکس – 40

هواپیماها حتی زمانی که با سرعت مافوق صوت به سفر مشغول هستند، سر و صدای آزاردهنده‌ای را برای ساکنان اطراف فرودگاه تولید می‌کنند و موجب اثرات سوء در زندگی آن‌ها می‌شوند. برای مقابله با این مشکل، تیمی متشکل از دانشجویان دانشگاه ام‌آی‌تی و کمبریج، هواپیمایی به نام «ساکس – 40» را طراحی کرده‌اند که قادر است با صدایی بسیار کم به سفرهای مافوق صوت بپردازد. آن‌ها معتقدند سر و صدای هواپیماها به دلیل مشکلاتی است که در ساختار بدنه آن‌ها وجود دارد. به‌همین دلیل با انجام تغییراتی جدید در ساختار این هواپیما موفق به کاهش سر و صدای آن شده‌اند.



4 – اسپیس‌لاینر

مرکز هوافضای آلمان هم دنبال اجرای ایده در سفرهای مافوق صوت است. با این حال، این شرکت آلمانی علاوه بر رعایت استانداردهای مربوط به طراحی و ساخت هواپیما، «اسپیس‌لاینر» را پیش روی خود می‌بیند. در طرح اولیه، «اسپیس‌لاینر» ترکیبی از راکت و هواپیماست، به‌طوری که مانند سفینه شاتل آمریکا، این هواپیما از دو بخش مجزا بهره می‌برد. این هواپیمای فضایی مسافتی را با راکتی که در زیر آن تعبیه شده است، با سرعتی بسیار بالا طی می‌کند، سپس از آن جدا می‌شود و به سفر خود ادامه می‌دهد. اگرچه این ایده هنوز جای کار بسیاری دارد اما یکی از جالب‌ترین ایده‌ها در این حوزه محسوب می‌شود.



3 – پروگرس ایگِل

این هواپیما که که مجهز به سلول‌های خورشیدی و نوعی توربین بزرگ خواهد بود، توسط اسکار وینالس طراحی شده است. بدنه هواپیمای پروگرس ایگل مبتنی بر گرافن ارزان‌تر، بهتر و محکم‌تر در مقایسه با بدنه‌های هواپیماهای کنونی خواهد بود. قرار است این هواپیما به اندازه‌ای بزرگ باشد که 800 مسافر را حمل کند و طول بال آن نیز 95.70 متر خواهد بود. گفته می‌شود این هواپیما هیچ گونه انتشار کربنی نخواهد داشت و در پشت آن، یک توربین بادی، انرژی را حین پرواز شکار و آن را به نیروی لازم برای هواپیما تبدیل می‌کند. این هواپیما به حدی بزرگ است که بال‌های آن به صورت خمیده ساخته می‌شوند تا فرودگاه‌ها نیازی به طراحی مجدد نداشته باشند.



2 – کنکورد 2

اگرچه کنکورد، نخستین هواپیمای مافوق صوت، در نهایت بازنشسته شد اما میراث آن همچنان در صنعت هوایی زنده نگاه داشته شده است. سال گذشته، ایرباس اقدام به آزمایش طرحی کرد که «کنکورد 2» نام داشت. با این نامگذاری، این شرکت فرانسوی باید تلاش کند تا با تلاش هرچه بیشتر بتواند جای خالی کنکورد نخست را در صنعت هوایی پر کند. نکته کلیدی در این هواپیمای جدید، سرعت 4.5 ماخی آن است. این هواپیما از 3 موتور مجزا بهره می‌برد که هرکدام به صورت جداگانه مسئولیت کنترل بخشی از پرواز را برعهده دارند. بال‌های این هواپیما در مقایسه با آن‌چه تا امروز دیده‌ایم، بسیار متفاوت است.



1 – مبولا

مبولا، طرحی که توسط کریس کوک طراحی شده، یکی از عجیب‌ترین طرح‌های جدید برای یک هواپیماست. این طراحی خیره‌کننده فاصله وسایل نقلیه هوایی و دریایی را به کمترین حد ممکن می‌رساند. این هواپیما که قادر است 1000 مسافر را در کابین 5 طبقه خود حمل کند، می‌توان یکی از لذت‌بخش‌ترین و غرورآفرین‌ترین طرح‌های هوانوردی در دهه‌های گذشته نامید. مانند پلیکان بوئینگ، مبولا یک دوزیست است، به طوری که با کمک فن‌آوری «اثر زمین» می‌تواند در فاصله کمی با سطح زمین و دریا به پرواز بپردازد. این هواپیما قادر است به صورت بی‌حرکت روی سطح آب قرار گیرد.

منبع: عصر ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۹۸۸۵۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جنجال سفر‌های هوایی لوکس دیوید کامرون

 به گزارش «دیلی میرر» وزیر امور خارجه انگلیس به‌تازگی برای یک سفر پنج روزه به تاجیکستان، قرقیزستان، ازبکستان، ترکمنستان، قزاقستان و مغولستان با هواپیمای «امبرائر لینژ ۱۰۰۰» سفر کرد.

«اتحادیه هوانوردی»، شرکت چارتری که این جت را اداره می‌کند، در وب‌سایت خود درباره این نوع هواپیما نوشته است که یک متخصص سرو نوشیدنی‌های الکلی در داخل به مسافران کمک می‌کند و یک منوی غذایی مناسب برای مسافران درخواست‌کننده فراهم می‌کند.

از دیگر ویژگی‌های این هواپیما، می‌توان به میز ناهارخوری اختصاصی آن، به‌علاوه یک مکان استراحت جداگانه با مبلمان بسیار راحت و بزرگ اشاره کرد.

«امیلی تورنبری» دادستان کل دولت سایه انگلیس در شبکه اجتماعی «ایکس» نوشت: «می‌دانم که دیوید کامرون ممکن است در سفر به چندین کشور در یک هفته نیاز به اجاره هواپیما داشته باشد، اما این توجیهی ندارد که صد‌ها هزار پوند با هزینه مالیات‌دهندگان برای اجاره یکی از مجلل‌ترین جت‌های خصوصی موجود در بازار هزینه کند.»

هواپیمای «امبرائر لینژ ۱۰۰۰»

قبل از سفر کامرون، دولت لندن گفت وزیر خارجه انگلیس از این سفر برای «ارتقای فرصت‌ها برای کسب‌وکار‌های بریتانیایی استفاده خواهد کرد و ۵۰ میلیون پوند بودجه جدید برای حمایت از حاکمیت و استقلال دولت‌ها در سراسر این منطقه اعلام خواهد کرد.»

به دنبال جنجال‌های به وجود آمده، یک سخنگوی دفتر امور خارجه، مشترک المنافع و توسعه انگلیس گفت: «وظیفه وزیر خارجه مستلزم سفر به خارج از کشور برای پیگیری منافع بریتانیاست. این موثرترین راه برای انجام این کار در این مورد بود. ارزش پول در تمام تصمیمات سفر در نظر گرفته می‌شود و هزینه‌ها به طور معمول برای شفافیت منتشر می‌شود.»

سال گذشته، «جیمز کلورلی» وزیر خارجه وقت انگلیس که قبل از کامرون مشغول به کار بود، به خاطر قبض ۴۰۰ هزار یورویی (۳۴۸۰۰۰ پوند) بابت استفاده از همین مدل هواپیما برای یک تور هشت روزه در کارائیب و آمریکای لاتین مورد انتقاد قرار گرفت.

در همین حال «ریشی سوناک» نخست‌وزیر انگلیس به دلیل علاقه‌اش به سفر‌های هوایی کوتاه‌مدت برای سفر‌های داخل بریتانیا مورد انتقاد قرار گرفته است.

طبق اعلام دفتر نخست‌وزیری، در فوریه ۲۰۲۳ ریشی سوناک از «دورست» با هلیکوپتر به لندن سفر کرد و صبح روز بعد با جت به این منطقه واقع در جنوب‌غربی انگلستان بازگشت. سوناک ماه گذشته هم طی ۱۰ روز سه مرتبه از هواپیما‌های نیروی هوایی سلطنتی استفاده کرد. او برای عزیمت به مراسمی، یک پرواز چهل دقیقه‌ای در هواپیمایی با ۱۴ صندلی به «بلک‌پول» واقع در «لنکشایر» داشت و به سوالات مردم پاسخ داد. این سفر، بعد از پرواز‌های او به «اسکاتلند» و «لیدز» انجام شد.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • اضافه شدن ۲۲ هزار صندلی به ناوگان هوایی کشور
  • ۲۲ هزار صندلی به ناوگان هوایی کشور اضافه شد
  • دومين پل هوایی (ايربريج) در فرودگاه کرمان راه اندازی می شود
  • دستور رییسی باز هم ناممکن از آب درآمد!/ ساخت هواپیما فعلا شدنی نیست/ تکلیف یک میلیون دلار پولی که صرف شد چه می‌شود؟ (فیلم)
  • جنجال سفر‌های هوایی لوکس دیوید کامرون
  • فرود آمدن هواپیمای اسرائیلی در ریاض
  • یک هواپیمای اسرائیلی در ریاض فرود آمد
  • فرود هواپیمای مقامات اسرائیلی در عربستان سعودی / تلویزیون اسرائیل: احتمالا این مقامات برای گفت‌و‌گو درباره عادی‌سازی روابط رفته باشند
  • فرود هواپیمای مقامات اسرائیلی در عربستان سعودی
  • فرود هواپیمای مقامات اسرائیلی در عربستان سعودی | ماموریت صهیونیست ها در سفر به عربستان چیست؟