Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-01@22:16:46 GMT

ضرورت ارتقاي سلامت و امنيت انتخابات

تاریخ انتشار: ۳۱ فروردین ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۲۹۹۲۸۲۰

خبرگزاري آريا - تهران- ايرنا- انتخابات به عنوان اصلي ترين عرصه کنشگري سياسي مردم در نظام هاي مردم سالار، بايد در همه مراحل برگزاري از امنيت و سلامت کافي برخوردار باشد؛ مساله اي که دغدغه اين روزهاي بزرگان نظام جمهوري اسلامي است.

به گزارش گروه پژوهش و تحليل خبري، لزوم توجه و اهتمام حداکثري مسوولان برگزاري انتخابات به سلامت و امنيت آن، اين روزها بيش از همه شامل حال ناظران برگزاري است، چرا که ثبت نام نامزدهاي رياست جمهوري و شوراي شهر و روستا به پايان رسيده و انتخابات در مرحله بررسي صلاحيت ها در شوراي نگهبان قرار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اين نهاد نظارتي بايد در روزهاي آينده نتيجه بررسي صلاحيت ها را اعلام کند و انتخابات را يک گام ديگر به مرحله برگزاري نزديک تر کند.
اين گزارش مهمترين اخبار و تحليل هاي انتخاباتي در روزهاي گذشته را بررسي کرده است. سخنان ديروز رهبري در خصوص لزوم برگزاري انتخابات پرشور، سالم و گسترده، نامه توليت آستان قدس به رييس جمهوري و رييس صدا و سيما و هشدار در مورد آنچه داوري مردم را «مخدوش» مي کند، بحث و نظر در مورد بررسي صلاحيت ها در شوراي نگهبان، تحليل نحوه و کارآمدي کنشگري انتخاباتي جبهه مردمي نيروهاي انقلاب اسلامي(جمنا) و ... از مهمترين خبرهاي انتخاباتي در روزهاي گذشته بوده است.

**تاکيد رهبري بر امنيت و سلامت انتخابات
سخنان ديروز رهبري در ديدار فرماندهان و جمعي از يگان‌هاي نيروهاي ارتش به مناسبت روز ارتش تاکيدي بر امنيت و سلامت انتخابات بود. رهبري در بيانات خود فراهم سازي زمينه يک انتخابات پرشور و شوق و با نشاط، سالم، با امنيت و گسترده را لازم و ضروري دانستند.
رهبري با اشاره بر اينکه همه مردم، نامزدها، دولت و دست‌اندرکاران بايد قدر انتخابات را بدانند و آن را گرامي بدارند، گفتند: بايد انتخاباتي گسترده، با شور و شوق و نشاط ، سالم و همراه با امنيت برگزار شود و چنين انتخابات و ذخيره‌اي، به کشور مصونيت بسياري خواهد داد. رهبر انقلاب اسلامي با اشاره به مطالب وسوسه‌انگيز رسانه‌هاي دشمن و تلاش خصمانه آنان براي خراب کردن انتخابات، تصريح کردند: ملت ايران با همين بيداري و هوشياري که همواره نشان داده است، در مقابل اين حرکت عمل خواهد کرد.

**نامه نگاري هاي انتخاباتي رئيسي
ارسال دو نامه از سوي «سيدابراهيم رئيسي» توليت آستان قدس رضوي و يکي از نامزدهاي انتخاباتي به رييس جمهوري و رييس سازمان صدا و سيما با محوريت رعايت اخلاق و قواعد انتخابات در روزهاي گذشته يکي از مهمترين خبرهاي حوزه انتخابات بود.
رئيسي در نامه خود خطاب به روحاني نوشت: بنده و جنابعالي پيش از آنکه حقوقدان باشيم، هر دو مفتخر به کسوت روحانيت هستيم و اين انتساب، ما را به رعايت امور اخلاقي بيش از ديگران ملزم و موظف مي‌نمايد. اگر در صحنه انتخابات رياست‌جمهوري، رقابت براي خدمت به مردم است و همين مايه مباهات ماست، حيف است که به شائبه نمايش‌هاي تبليغاتي که داوري ديگران را درباره ما مخدوش مي‌کند، آلوده شود.
رئيسي همچنين در نامه اي به «عبدالعلي علي‌عسگري» رييس صداوسيما، اين رسانه را به «رعايت عدالت تبليغاتي» دعوت کرد. رئيسي در اين نامه نوشت: متأسفانه برخلاف روال معمول، اکنون برنامه‌هاي جاري رئيس‌جمهور محترم که يکي از کانديداهاي انتخابات رياست جمهوري مي‌باشند، به طور پي در پي و پرحجم در صدا و سيما پوشش زنده و خبري پيدا مي‌کند. از آنجا که بسياري از برنامه‌هاي مزبور، جزو شئون انحصاري رئيس دولت نبوده و انجام آن‌ها متوقف به حضور ايشان نيست، از صداوسيما انتظار مي‌رود با عنايت به اهداف و مأموريت‌هاي قانوني خود از هرگونه اقدامي که با ايجاد شائبه تبليغ جانبدارانه به نفع يک فرد يا جريان خاص، فرآيند داوري درست و آگاهانه مردم شريف را مخدوش سازد، جداً پرهيز نمايد.
در حالي رئيسي رفتار صدا و سيما را تبليغات به نفع رييس جمهوري دانسته که از ديد بسياري از تحليلگران هم رويکرد اين نهاد، جانبدارانه است اما نه به نفع رييس جمهوري. به باور برخي از ناظران، نامه نگاري رئيسي را مي توان نخستين کنش انتخاباتي و رفتار تبليغاتي وي پس از نامزدي دانست.
«عبدالله ناصري» فعال سياسي اصلاح طلب در گفت و گو با يکي از رسانه هاي داخلي نگارش اين نامه را دومين گام رئيسي براي مطرح کردن خود پس از ثبت نام در انتخابات دانست و گفت: نکته اي که بايد به آن توجه کرد اين است که ايشان بهتر از هر کس ديگري مي داند رئيس جمهور تا زمان کارزار تبليغاتي رسمي و عمومي وقتي که در منصب رئيس جمهوري است تمام برنامه هايش از صدا و سيما پوشش داده مي شود و هميشه و در همه دوره ها همين گونه بوده است. ناصري تاکيد کرد که اين نامه به نوعي حمايت از رويه جاري صدا وسيما و فرار به جلو و يک نوع فرافکني است.
به نوشته يکي از روزنامه هاي اصلاح طلب، رئيسي اولين اصول‌گرايي است که مدعي شده رفتار صدا و سيما شائبه تبليغاتي براي رقيب دارد. اين در حالي است که رئيسي هنگامي که بحث نامزدي‌اش در انتخابات مطرح شده بود ناگهان به دور از تشريفات مرسوم جام جم به قاب تلويزيون آمد. ورود او به تلويزيون هم نه به عنوان افتتاح کننده پروژه‌هاي عمراني بلکه به عنوان امام جماعتي بوده که ديگران پشت سر او نماز مي‌خوانند. انتظار فعالان سياسي از رئيسي و نامزدهاي احتمالا پوششي او اين است که خود آنها هم پايبند قانون و اخلاق باشند.
يکي ديگر از روزنامه هاي اصلاح طلب در اين باره نوشت: تجربه تا به امروز مي‌گويد که گرايش سياسي حاکم بر صداوسيما از قضا چندان تمايلي هم به پوشش همان اخبار دولت و رياست‌جمهوري فعلي ندارد و تاجايي‌که بتواند در ارتباط با پخش اخبار دولت انواع ترفندها را به کار مي‌برد. تاجايي‌که عدم پوشش زنده برخي سخنراني‌هاي روحاني يا قطع ناگهاني آن حتي باعث اعتراض ناظران بيروني هم شده است؛ مثلا در تازه‌ترين اقدام، صداوسيما اخيرا از پخش سخنراني رئيس‌جمهوري در همايش اقتصاد مقاومتي و توسعه روستايي اجتناب کرد.
افزون بر آنچه گفته شد، رئيسي تدارک ستاد انتخاباتي خود را آغاز کرده است. خبر فعاليت «فرهاد رهبر» در ستاد رئيسي در روزهاي گذشته پرحاشيه بود. بسياري از ناظران با اشاره به عضويت رهبر در هيات نظارت بر انتخابات رياست جمهوري تهران، فعاليت انتخاباتي او را خلاف قانون دانستند تا اينکه رهبر در صفحه شخصي خود نوشت: فرداي روزي که آقاي رئيسي استعفا دادند، استعفاي خود را تقديم شوراي نگهبان کردم.

**شوراي نگهبان و موضوع تعيين صلاحيت ها؛ از انتخابات شورا تا رياست جمهوري
بحث و نظرها در مورد تاييد يا رد صلاحيت نامزدهاي اقليت هاي ديني در انتخابات شوراها و نيز رييس جمهوري پيشين از مهمترين محورهاي خبري- تحليلي انتخاباتي در روزهاي گذشته بوده است.
ابلاغيه تازه «احمد جنتي» دبير شوراي نگهبان درباره جلوگيري از تاييد صلاحيت نامزدهاي اقليت‌هاي ديني در انتخابات شوراهاي شهر و روستا در روزهاي گذشته بسيار خبرساز بود. «عباسعلي کدخدايي» سخنگوي شوراي نگهبان پس از انتشار اين ابلاغيه در مورد آن گفت: اين ابلاغيه نظريه فقها است مبني بر اينکه در جايي که اکثريت مسلمان باشند اقليت‌ها نمي‌توانند در شوراها حضور داشته باشند. اگر در جايي اکثريت با اقليت‌هاي ديني و مذهبي باشد حضور آنها در شوراها بلامانع است اين مطلبي است که هم در روزنامه رسمي کشور اعلام شده و به وزارت کشور هم اعلام شده است.
اين ابلاغيه در روزهاي گذشته واکنش برخي نمايندگان مجلس از جمله نمايندگان اقليت‌هاي ديني را به همراه داشت. ابلاغيه جنتي ديروز در مجلس مطرح شد و نمايندگان اقليت اعتراض خود را به آن اعلام کردند. «علي مطهري» نايب رييس مجلس يکي از افرادي بود که به اين ابلاغيه واکنش نشان داد و خواستار شفاف‌سازي شوراي نگهبان در اين ارتباط شد. مطهري در اين باره گفت: اين مطلب، يک مقدار مبهم است و منتظر توضيح سخنگوي شوراي نگهبان هستيم. وقتي يک مصوبه‌اي از مجلس گذشت و شوراي نگهبان هم اظهار نظر کرد، ديگر بعد از آن نمي‌تواند اظهار نظر کند و‌ نافذ نيست. «علي لاريجاني» رييس مجلس هم در واکنش به اين ابلاغيه و اعتراض نماينده‌ها، به هيات نظارت بر انتخابات شوراهاي شهر و روستا گفت که طبق قانون عمل کنند.
بر اساس برخي تحليل ها، حاشيه جديدي که در مجلس به وجود آمده، مي‌تواند در روزهاي آتي پررنگ‌تر شود، چرا که واکنش شوراي نگهبان به بحث‌هايي که در مجلس شوراي اسلامي مطرح شد هنوز مشخص نيست.
همچنين بحث و نظرها در مورد تاييد يا رد صلاحيت رييس جمهوري پيشين هم در روزهاي گذشته به مجلس کشيده شد.
«محمدقسيم عثماني» عضو هيات رييسه مجلس در نطق ميان دستور خود در جلسه علني مجلس گفت: اگر شوراي نگهبان صلاحيت چنين فردي را که نماد تخطي از قانون و نافرماني از رهبري و فريبکاري است، تأييد کند، چيزي از کشور باقي نمي‌ماند. اگر شوراي نگهبان صلاحيت احمدي نژاد و جريانش را تأييد کند من اولين کسي هستم که از مجلس شوراي اسلامي استعفا مي‌دهم. زيرا نمي‌خواهم مورد تأييد شوراي نگهباني باشم که صلاحيت ضد ولايت فقيه را تأييد کرده است.
همچنين «احمد توکلي» فعال سياسي اصولگرا در روزهاي گذشته با ارسال نامه سرگشاده‌اي به شوراي نگهبان، احمدي نژاد را فاقد صلاحيت‌هاي مصرح در قانون براي تصدي رياست جمهوري دانست و خواستار رد صلاحيت او شد. در بخشي از اين نامه مي خوانيم: درباره داوطلبي آقاي دکتر محمود احمدي‌نژاد به طور اطمينان بخش مي‌توان نتيجه گرفت که مشخصات لازم براي تائيد صلاحيت را از دست داده است يا از اول نداشته ولي رو نشده بود.
همچنين با انتشار اخباري در رسانه ها در روزهاي گذشته مبني بر شکايت دادستان کل از رييس جمهوري پيشين و شکايت رييس جمهوري پيشين از دادستان کل به دادگاه روحانيت، «غلامحسين محسني‌اژه‌اي» سخنگوي قوه قضاييه بر صحت اين خبرها خط بطلان کشيد و گفت: احمدي نژاد و دادستان کل از هم شکايت نکرده اند.
سخنگوي قوه قضاييه همچنين يک بار ديگر از مفتوح بودن پرونده احمدي‌نژاد خبر داد و گفت پرونده او در دادگاه مطرح است و هنوز منجر به صدور حکم نشده است.

**جمنا و تاکتيکي ناکارآمد؟
ثبت نام چهار نفر از پنج نامزد نهايي جمنا در انتخابات رياست جمهوري از ديد برخي ناظران به عنوان ناکامي اين تشکل در دستيابي به اهدف اوليه آن يعني اجماع بر سر راهبردها و مصاديق انتخاباتي تعبير مي شود. اما برخي ديگر از ناظران حضور با چند نامزد را تاکتيکي انتخاباتي مي دانند و معتقدند جمنا دستيابي به اجماع را به روزهاي پاياني انتخابات موکول کرده است. سخنان تازه «ابوالقاسم جراره» يکي از اعضاي شوراي مرکزي جبهه مردمي نيروهاي انقلاب اين گزاره را تقويت مي کند. جراره در گفت و گو با يکي از رسانه ها گفت: نامزد نهايي جمنا در روزهاي آخر تبليغات معرفي مي‌شود. بايد شرايط در آينده بررسي و از ميان پنج نامزد معرفي‌شده بايد شرايط بررسي و وضعيت محبوبيت و مقبوليت در بين جامعه رصد و نامزد نهايي معرفي شود.
برخي تحليلگران بر اين باورند که حتي اگر اين يک تاکتيک تبليغاتي باشد، قابليت عملياتي شدن ندارد. «امير محبيان» فعال سياسي اصولگرا در گفت و گو با يکي از رسانه هاي گفت: براي درک دليل شکست مدل «ورود به رقابت و سپس کنارکشيدن» يا «وحدت بعد از نام‌نويسي»، لازم است به دو عنصر مهم دقت کنيم؛ نخست روان‌شناسي کانديداست و ديگري جنبه‌هاي اقتصادي؛ کانديدا پس از آنکه ثبت‌نام کرد، بلافاصله خود را رئيس‌جمهور بالقوه مي‌داند و سطح تمايل به حرف‌شنوي تشکيلاتي در او کاهش مي‌يابد؛ هر کانديداي ثبت‌نام‌کرده‌اي، جماعتي را به دور خود گرد مي‌آورد که پشت او ايستاده و کانديدا را به نماد منافع محتمل خود تبديل مي‌کنند؛ با اين کار، ديگر براي او راهي براي بازگشت نمي‌گذارند.
به گفته محبيان، از سوي ديگر، کانديدا و هوادارانش به محض ثبت‌نام، به ‌صورت جدي هزينه‌هايي را متقبل شده و در‌عين‌حال منافع محتملي را مي‌بينند؛ اين مدل نگرش خودبه‌خود آنها را در پذيرش ايثارگرانه عقب‌نشيني دچار ترديد مي‌کند و به پيشنهادهاي کناره‌گيري به عنوان پيشنهادهاي متضررکننده نگاه مي‌کنند. ما قبلا تجربه کرده بوديم کسي که کانديدا مي‌شود، ديگر شنوايي قبل از کانديداتوري را ندارد و هيچ‌کدام مايل نيست بدون مابازاي مناسب، قرباني آن ديگري شود.
همچنين سخنان تازه «مرضيه وحيد دستجردي» سخنگوي جمنا مبني بر اينکه «اگر به اين نتيجه برسيم که انتخابات دو مرحله مي شود ممکن است دو نفر را معرفي کنيم» اين پرسش را به وجود آورده که مگر فلسفه وجودي جمنا، تدبير سازوکاري براي جلوگيري از تشتت آراي اصولگرايان نبود؟
با اين اظهار نظرهاي متفاوت نمي توان رفتار بعدي جمنايي ها را پيش بيني کرد. حال بايد منتظر نشست و ديد تشکل جمعي اصولگرايان با چه سازوکاري به آوردگاه انتخابات مي آيد.

**حمايت و تکذيب جبهه پايداري
با اعلام کناره گيري «سعيد جليلي» از رقابت هاي انتخاباتي، جبهه پايداري هيچ نامزد مستقلي را به رقابت هاي انتخاباتي گسيل نداشت. با اين حال انتظار مي رود اين جبهه بنا به سنت خود در انتخابات هاي گذشته، با حمايت از يکي از نامزدهاي حاضر، براي نقش آفريني در عرصه سياسي ايران تلاش کند، اما گويا درون جبهه پايداري اين روزها اتفاقاتي مي افتد که بروز بيروني آن چندان براي طرفدارانش جالب نيست و به اختلاف نظر دروني اين تشکل تعبير مي شود.
ديروز در اقدامي عجيب کانال رسمي تلگرام جبهه پايداري انقلاب اسلامي اعلام کرد که در انتخابات رياست ‌جمهوري پيش رو، از رئيسي حمايت مي‌کند و بيانيه جبهه در اين رابطه به زودي منتشر مي‌شود. اما دقايقي بعد اين خبر از روي خروجي کانال جبهه پايداري حذف شد. پايداري‌ها به حذف خبر حمايتشان از رئيسي بسنده نکرده و چند دقيقه بعد، به نقل از «مجتبي آقاتهراني» دبيرکل اين جبهه مطلبي منتشر شد، مبني بر اينکه پايداري فعلا از هيچ گزينه‌اي به شکل رسمي اعلام حمايت نکرده و ما در زمان مناسب فرد اصلح را با صدور بيانيه‌اي معرفي خواهيم کرد.
اين در حالي است که پيش از اين نيز برخي از اعضاي اين جبهه حمايتشان را از رئيسي را اعلام کرده بودند. پيش از اين خبرهايي مبني بر حمايت مصباح از رئيسي در انتخابات منتشر شده بود. همچنين به نوشته يکي از کانال هاي تلگرامي اصلاح طلب، «محمود رجبي» قائم‌مقام «محمدتقي مصباح‌يزدي» رهبر معنوي پايداري ها نيز به تازگي از رئيسي حمايت کرده است. حال بايد منتظر ماند و ديد پايداري ها چه موقع بر سر اعلام موضع رسمي خود در خصوص نامزد مورد حمايتشان در انتخابات به توافق مي رسند و تصميم مي گيرند راي خود را به سبد کدام نامزد بريزند.
پژوهشم**9275**9279**خبرنگار: اعظم حميدپور**انتشاردهنده:سيدمحمد موسي کاظمي



منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۹۹۲۸۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاندیداتوری عضو شورای نگهبان در انتخابات ریاست جمهوری /صادق زیباکلام برای مصاحبه آمد، زاکانی برای گزارش دادن /خاطرات آیت الله هاشمی

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مشروح خاطرات آیت الله هاشمی در ۱۰ اردیبهشت ۱۳۸۰ را بخوانید؛

آقای [سیدرضا] زواره‌ای، [عضو حقوقدان شورای نگهبان] آمد. برای نامزد شدن در انتخابات ریاست‌جمهوری مشورت‌ کرد. گفتم، با توجه به اجبار استعفا از شورای نگهبان، لازم است با اعضای شورا مشورت‌ کند. فکر می‌کند در میزگرد [مناظره] تلویزیونی با نامزدان دیگر، می‌تواند نظر مردم را به برنامه‌هایش جلب کند. محمدتقی، مباشر کارهایمان در بهرمان آمد. مریض است و عازم سفر کربلاست.

آقای [صادق] زیباکلام، [استاد دانشگاه تهران]، برای انجام سومین قسمت مصاحبه آمد و گفت، کتابی در مورد انتقادات و جواب‌ها مربوط به من در جریان انتخابات مجلس، به نام «هاشمی و دوم خرداد» نوشته است. عصر آقای پروفسور [محمدنبی] نعمتی، [جراح مغز و اعصاب در دانشگاه بُن]، رئیس متخصصان ایرانی مقیم آلمان آمد و گفت، ۲۴۰۰ ایرانی در سازمانشان عضوند و به فکر راه‌انداختن بیمارستانی در جزیره کیش، به عنوان بیمارستان بین‌المللی با بهترین استاندارد هستند. بناست برای بررسی، به کیش برود؛ تشویق کردم.

آقای [سیدحسین] موسویان آمد و گفت، اعضای حزب اعتدال و توسعه، حزب را جدی نمی‌گیرند و تعهدی را که برای روزنامه داده‌اند، نپرداخته‌اند و حاضر نیستند در انتخابات فعال باشند و آقایان [محمدباقر] نوبخت و [اکبر] ترکان، نامزدی را هم قبول نکرده‌اند و بعضی‌ها ‌خواستند که حزب از آقای [سیدمحمد] خاتمی حمایت کند که رأی نیاورد. پیشنهاد ‌کرد که دکتر [حسن] روحانی، خوب است معاون‌اول رئیس‌جمهور بشود. سفر دکتر روحانی به پاکستان را موفق توصیف کرد.

دانشجویان و طلاب ممتاز بسیجی [شرکت‌کنندگان در نهمین مجمع سراسری دانشجویان و طلاب بسیجی ممتاز کشور] آمدند. آقای [علیرضا] زاکانی، [رئیس سازمان بسیج دانشجویی] گزارش داد. از میان چهار هزار داوطلب، ۴۰ دانشجو و ۱۵ طلبه انتخاب شده‌اند. برای آنها صحبت مفصلی در اهمیت تعهد و تخصص با هم و ضرورت تلاش بیشتر علمی کردم.

امروز در اندونزی، مجلس گام دوم را در محکوم کردن عمل [آقای عبدالرحمن وحید]، رئیس‌جمهور برداشت که اگر یک گام دیگر بردارد، ساقط می‌شود. درگیری‌ها در فیلیپین هم ادامه دارد.

۲۷۲۱۹

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901072

دیگر خبرها

  • آغاز رسمی تبلیغات انتخاباتی نامزد‌های مرحله دوم انتخابات مجلس
  • توصیه های انتخاباتی رئیسی در جلسه هیات دولت
  • عدم مشارکت جبهه نجات ملی تونس در انتخابات
  • ۱۳ اردیبهشت آغاز تبلیغات انتخاباتی نامزد‌های مرحله دوم انتخابات مجلس
  • فهرست انتخاباتی جامعه اسلامی مهندسین در دور دوم منتشر شد
  • بسیاری از ناظران انتخاباتی فرهنگیان هستند
  • وزیر نیرو:ارتقای توانمندی ایران در مدیریت رودخانه‌ها و سیلاب‌ها
  • تاکید پدافند غیر عامل بر ضرورت ارتقای امنیت پیام‌رسان‌های داخلی
  • تاکید پدافندغیرعامل بر ضرورت ارتقای امنیت پیام‌رسان‌های داخلی
  • کاندیداتوری عضو شورای نگهبان در انتخابات ریاست جمهوری /صادق زیباکلام برای مصاحبه آمد، زاکانی برای گزارش دادن /خاطرات آیت الله هاشمی