Web Analytics Made Easy - Statcounter

در طول دوران دفاع مقدس تصاویر هوایی که توسط جنگنده RF-۴ ثبت شد، همواره گره گشای عملیات های بزرگ بوده است

خبرگزاری مهر، گروه سیاست-محمد شلتوکی: در مراسم رژه ۲۹ فروردین روز ارتش و گرامیداشت حماسه آفرینی های نیروی زمینی، حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان گفت: هیچ عملیات بزرگی در ۸ سال دفاع مقدس نمی‌یابید مگر آنکه قبل از عملیات، پرواز آر.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اف.۴ را در آن منطقه شاهد بودیم و با این نوع هواپیماها بود که طراحی عملیاتی و نظامی، تکمیل می‌شد.

در ادامه نقش تاثیرگزار و راهبردی جنگنده شناسایی RF-۴ را بررسی خواهیم کرد.

جنگنده شناسایی RF-۴ که نمونه شناسایی-عکاسی جنگنده معروف F-۴ فانتوم است در سال ۱۳۴۹ وارد نیروی هوایی ایران شد. از مجموع سفارش ۲۷ فروندی ایران تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی ۱۶ فروند از این هواپیما وارد چرخه عملیاتی نیروی هوایی شد.

نیروهای سطحی برای تحرک و انجام عملیات همواره نیازمند اطلاعات دقیق از مواضع آفندی و پدافندی دشمن هستند به همین دلیل یکی از راه های کسب اطلاعات عکس های هوایی هستند که توسط هواپیماهای شناسایی باسرنشین و بدون سرنشین جمع آوری می شوند. تصاویری که در طول دوران دفاع مقدس توسط جنگنده های RF-۴ ثبت شده اند به اذعان نیروهای درگیر در سطح همواره گره گشای عملیات های بزرگ ۸ سال جنگ تحمیلی بوده است.

جنگنده RF-۴ که پسوند R در ابتدای نام آن به معنای Reconnaissance یعنی شناسایی می باشد، با استفاده از دوربین ها و لنزهای متنوع که در قسمت دماغه آن وجود دارد قابلیت عکسبرداری در شرایط مختلف آب و هوایی را دارد، در واقع فتوفانتوم با استفاده از دوربین K-۵۶ در ارتفاع پایین، دوربین K-۵۵ در ارتفاع متوسط و دوربین K-۷۲ در ارتفاع بالا توانایی ثبت تصاویری با وضوح بالا را دارد. آر اف-۴ علاوه بر دوربین های از پیش گفته شده با استفاده از سنسورهای مادون قرمز قادر به ثبت تصاویر حرارتی خواهد بود.

اما یکی از نکات جالب و خاص در مورد این هواپیما این است که هیچ گونه سلاحی با خود حمل نمیکند و برای دفاع از خود تنها به استفاده از تجهیزات جنگ الکترونیک متکی است تا جایی که شعار خلبانان این هواپیما نیز «تنها، نترس، بی سلاح» است. هدف از غیرمسلح بودن این هواپیما آن است که RF-۴ برای انجام ماموریت خود باید در نهایت سرعت و دقت عمل عکسبرداری را به انجام برساند و از مهلکه دور شود و چون این امکان وجود دارد که در صورت ایجاد درگیری هوایی، تصاویر ثبت شده از بین برود، هیچگونه سلاحی بر روی این هواپیما تعبیه نشده است.

در طول دوران دفاع مقدس تصاویر بی نظیری مانند عکس کاخ ریاست جمهوری و ساختمان مجلس عراق توسط تیزپروازان نیروی هوایی ارتش ثبت شده است، یکی از خلبانان شاخص این هواپیما شهید سرتیپ خلبان فریدون ذوالفقاری است که بخش اعظم عکس های تاکتیکی از فعالیت های نیروهای دشمن بعثی در خوزستان از سوی این خلبان شجاع و شهید بوده است. شهید ذوالفقاری که خود فرماندهی گردان ۱۱ شناسایی را بر عهده داشت در تاریخ بیستم خرداد ۱۳۶۵ در حالیکه دشمن به شدت از آسمان منطقه ی نبردهای زمینی توسط موشک های سام-۲ و هواپیماهای میراژ اف-۱ دفاع می کرد، در یک عملیات ترکیبی با دشمن درگیر و در این درگیری به درجه ی رفیع شهادت رسید.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۹۹۳۸۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیدار معاون رئیس جمهور زیمباوه با وزیر دفاع ایران در تهران

امیر سرتیپ آشتیانی در این دیداربا اشاره به سفر سال گذشته رئیس جمهورایران به حراره و سفر آتی رئیس محترم جمهور زیمباوه به تهران گفت: این تعاملات نشان دهنده اهمیتی است که دو کشور در سطوح عالی برای توسعه روابط فی مابین قائل هستند.

 وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران با اشاره به سوابق تاریخی روابط ایران و زیمباوه گفت: حدود ۱۰ سال پیش وزارت دفاع ایران، میزبان جناب آقای مانانگا گوا رئیس جمهور بود که در آن زمان ایشان به عنوان وزیر دفاع به تهران سفر کردند.

 امیر سرتیپ آشتیانی با بیان اینکه بعد از انقلاب اسلامی، قاره آفریقا در سیاست خارجی کشور ما از جایگاه ویژه‌ای برخوردار شده است، گفت: این جایگاه متاثر از جوهره انقلاب اسلامی مبنی بر حمایت از کشور‌های مستقل و انقلابی از یک سو و تلاش کشور‌های آفریقایی جهت کسب استقلال از کشور‌های استعمارگر و سلطه طلب بوده است.

امیر سرتیپ آشتیانی ادامه داد: در میان کشور‌های انقلابی، کشور زیمباوه به دلیل رهبران و مردم انقلابی، حفظ روحیه استقلال طلبی، مبارزه با استعمار نقش مثبت و سازنده‌ای که در منطقه جنوب آفریقا ایفا می‌نماید، از اهمیت بسزایی برخوردار است.

امیر سرتیپ محمدرضا آشتیانی تاکید کرد: وزارت دفاع جمهوری اسلامی ایران اراده خود را جهت برقراری روابط دوستانه با تمامی کشور‌های آفریقایی به ویژه کشور‌های مستقل و انقلابی زیمباوه اعلام می‌نماید.

وزیر دفاع ایران با اشاره به پدیده تروریسم به عنوان یکی از مهمترین تهدیدات امنیت منطقه و محیط بین الملل اظهار داشت: متاسفانه شاهد استاندارد‌های دوگانه دنیای غرب در قبال تروریسم هستیم.

امیر سرتیپ آشتیانی با اشاره به کشتار وحشیانه و قتل عام نزدیک به ۴۰ هزار نفر از مردم و به ویژه کودکان فلسطین توسط رژیم صهیونیستی به سبب حمایت آمریکا و کشور‌های غربی و همچنین سکوت نهاد‌ها و مجامع بین المللی گفت: بر همه کشور‌های آزاد و مستقل لازم است تا ضمن اعلام انزجار خود از اقدامات این رژیم، اقدامات عملی خود را در خصوص توقف ماشین کشتاررژیم صهیونیستی به کار گیرند.

معاون رئیس جمهور زیمباوه نیز در این دیدار با ابراز تسلیت بابت شهادت جمعی از مستشاران نظامی ایران در حمله به کنسولگری ایران و محکوم کردن این اقدام توسط رژیم صهیونیستی گفت: حمله اخیر اسرائیل به فلسطین نیز نشان دهنده سیاست‌های دو گانه و یک بام و دو هوای غرب است.

کنستانتینو چیونگا با بیان اینکه ایران و زیمباوه تحت تاثیر تحریم‌های کشور‌های غربی هستند گفت: ایران از شرکای زیمباوه است و آمادگی داریم در زمینه همکاری‌های دفاعی و اقتصادی روابط خود با ایران را توسعه دهیم.

وی با اشاره به سفر آتی رئیس جمهور زیمباوه به تهران گفت: این سفر نقطه عطفی در توسعه روابط بین ایران و زیمباوه خواهد بود.

معاون رئیس جمهور زیمباوه با اشاره به ریاست زیمباوه بر اتحادیه اقتصادی جنوب غرب آفریقا (سادَک) گفت: این موضوع ظرفیت‌های زیمباوه را برای توسعه همکاری‌های اقتصادی با ایران بیشتر می‌کند.

در پایان این دیدار هر دو طرف با اشاره به ظرفیت‌های اقتصادی و دفاعی و امنیتی دو طرف آمادگی خود را برای تبادل هیئت در زمینه‌های مختلف اعلام کردند.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی دفاعی امنیتی

دیگر خبرها

  • تلاش مکرون برای تبدیل اتحادیه اروپا به قدرت هسته ای مستقل
  • تلاش ماکرون برای تبدیل اتحادیه اروپا به قدرت هسته‌ای مستقل
  • دیدار معاون رئیس جمهور زیمباوه با وزیر دفاع ایران در تهران
  • اعلام آمادگی وزارت دفاع برای همکاری با زیمباوه
  • برخورد پلیس با عوامل خرید و فروش سلاح گرم و اراذل و اوباش در فضای مجازی و دستگیری ۳۰۰۰ نفر
  • دوئل جنگنده‌ها؛ افعی آمریکایی بهتر است یا مهاجم روسی؟
  • اعلام آمادگی مکرون برای استفاده از سلاح هسته ای علیه روسیه
  • مکرون دوباره طرح کاربرد سلاح هسته‌ای در مقابل روسیه را مطرح کرد
  • پولیتیکو : مرد شماره دو روسیه از ولادیمیر پوتین هم ترسناک تر است/ نیکلای پاتروشف استفاده از سلاح هسته ای را تبلیغ می کند
  • جت ۷۲ نفره پاسخگوی نیاز صنعت هوایی ایران نیست!​