Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری صدا و سیما»
2024-04-29@15:04:07 GMT

آغازبرداشت گل محمدی در کویر مرکزی ایران

تاریخ انتشار: ۳۱ فروردین ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۲۹۹۶۱۹۶

آغازبرداشت گل محمدی در کویر مرکزی ایران

همزمان با آخرین روزهای نخستین ماه از فصل بهار برداشت گل محمدی از باغ های شهرستان کویری آران و بیدگل آغاز شد. به گزارش خبرگزاری صداوسیما،مدیر جهاد کشاورزی آران و بیدگل گفت:وسعت زیرکشت گل محمدی در این شهرستان 25 درصد افزایش داشته وپیش بینی می شود امسال از 30 هکتار وسعت زیر کشت گل محمدی بیش از صد تن گلاب ناب گرفته شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حسین فتاحی با اشاره به ویژگی خاص گل های محمدی کویر آران و بیدگل در حجم گل دهی بالا و اسانس مناسب افزود:کاشت گل محمدی بدلیل شرایط خاص آب و هوایی آران و بیدگل از حدود چهار سال قبل جایگزین محصولات با نیاز آبی بالا مانند صیفی جات شده است.

وی از برنامه ریزی لازم برای افزایش وسعت زیر کشت گل محمدی در شهرستان خبر داد و گفت:تا افق سال 1404 صد هکتار از زمینهای آران و بیدگل زیر کشت گل محمدی می رود.

فتاحی افزود:برداشت گل محمدی تا پایان اردیبهشت ماه در آران و بیدگل ادامه دارد.

برداشت گل محمدی هر ساله بدلیل شرایط خاص کویر و گرمای هوا یک ماه زودتر از باغ های گل محمدی دیگر مکان های کاشت گل آغاز می شود.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۹۹۶۱۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش‌بینی برداشت بیش از ۲۰۰۰ تن گل محمدی در خراسان رضوی

ایسنا/خراسان رضوی کارشناس مسئول گیاهان دارویی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: پیش‌بینی می‌شود در سال‌جاری حدود ۲۸۰۰ تن گل محمدی تر در استان برداشت شود.

یوسف گازران در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص پیش‌بینی میزان تولید گل محمدی طی فصل برداشت این محصول در خراسان رضوی اظهارکرد: سطح زیر کشت گل محمدی به دلیل خشکسالی‌ها و افت چاه‌های آبیاری در استان از ۱۳۲۷ هکتار در سال ۱۴۰۱ به حدود ۱۲۰۰ هکتار در سال ۱۴۰۲ کاهش یافت.

وی افزود: این سطح در سال ۱۴۰۰ به میزان ۱۷۰۰ هکتار بوده که کشاورزان بدون آگاهی از اقلیم کاشت این گیاه که باید در کوهپایه‌ها توسعه یابد در دشت‌ها بدون در نظر گرفتن صنایع فرآوری اولیه مانند خشک‌کن‌ها و دستگاه‌های تقطیر اقدام به کاشت کردند.

کارشناس مسئول گیاهان دارویی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی بیان کرد: به دلیل عدم تناسب هزینه‌ها با قیمت گل تر، آن تعداد از کشاورزانی که تنها گل تر می‌فروختند چون درآمد اقتصادی نداشتند، متاسفانه گلستان‌های چند ساله را از بین بردند.

گازران درباره پیش بینی تولید گل محمدی در سال جاری خاطرنشان کرد: پیش‌بینی می‌شود در سال‌جاری حدود ۲۸۰۰ تن گل محمدی تر در استان برداشت شود.

کارشناس‌ مسئول گیاهان دارویی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: در حال حاضر در استان تعداد ۲۵ واحد صنایع بزرگ گلاب‌گیری و فراوری گل محمدی و حدود ۳۰۴ واحد سنتی فعالیت می‌کنند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تقدیم ۳۶۵ شهید کارگر آران و بیدگلی، مهر تأییدی بر مجاهدت جامعه کارگری شهرستان
  • افتخار دستگاه آموزشی آران و بیدگل ۳۶ شهید معلم است
  • فیلم| برداشت گل محمدی در میمند فارس
  • پرداخت ۷۲۴ میلیاردی مستمری تامین اجتماعی آران و بیدگل
  • کار برداشت گل محمدی از باغات شهرستان خاش آغاز شد
  • برداشت گل محمدی از شهر همسایه قله تفتان
  • پیش‌بینی برداشت ۲۸۰۰ jk گل محمدی در خراسان رضوی
  • پیش‌بینی برداشت بیش از ۲۰۰۰ تن گل محمدی در خراسان رضوی
  • ابراز خرسندی شهروندان آران و بیدگل از بهسازی معابر شهر + فیلم
  • طبیعت بهاری کاشان، بهشتی در دل کویر