Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-29@03:34:50 GMT

عرقيجات مفيد و مضر در دوران باردراي

تاریخ انتشار: ۲ اردیبهشت ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۰۱۰۴۱۶

خبرگزاري آريا -
عرق خارخاسک جزء عرق‌هاي مفيدي است که در دوران بارداري نقش موثري دارد

عرقياتي که با مشورت متخصص مي‌توانيد مصرف کنيد

عرق گياهي خارخاسک
عرق خارخاسک جزء عرق‌هاي مفيدي است که در دوران بارداري نقش موثري دارد. اين عرق خون را تصفيه مي‌کند. مادراني که دچار کهير مي‌شوند يا پوست‌شان خارش پيدا مي‌کند (به‌خصوص بعد از خوردن غذاهاي گرم مزاج) با خوردن اين عرق حالشان بهتر مي‌شود؛ همان‌طور که گفته شد عرق خارخاسک جزء يکي از عرقياتي است که خون را تصفيه مي‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به‌دليل افزايش هورمون‌هاي بارداري که از جفت ترشح مي‌شود؛ سنگ کليه، سنگ مثانه يا حتي سنگ کيسه صفرا يکي از معضلاتي هستند که ممکن است در دوران بارداري سراغ خانم‌ها بروند. عرق خارخاسک مي‌تواند در دفع اين سنگ‌ها نقش بسزايي داشته باشد.

عرق خارخاسک خلط‌آور است و سرفه‌هاي خشک و آزاردهنده را بهبود مي‌بخشد. براي همين اگر در دوران بارداري سرما خورديد، مي‌توانيد از اين عرق استفاده کنيد. عرق ساخته شده بايد 20 درجه باشد (يعني 20کيلو گياه در يک مترمکعب آب تقطير مي‌شود). مادر باردار مي‌تواند از يک استکان تا سه استکان در روز ميل کند. البته بسته به نوع درمان بيماري، ميزان مصرف تغيير مي‌کند.

عرق گياهي آويشن
براي درمان يائسگي بيشتر عرق آويشن تجويز مي‌شود. براي افرادي که دچار آلرژي هستند و بيني‌شان بيشتر اوقات گرفته است، هم توصيه مي‌شود. گرفتگي بيني باعث مي‌شود که مادر به سختي نفس بکشد و در مقابل غلظت اکسيژن در خون کاهش پيدا مي‌کند و روي رشد مغزي و جسمي جنين تاثير نامطلوبي بگذارد. پس در اين شرايط بهتر است عرق آويشن را کف دست بريزيد و در داخل بيني استنشاق کنيد. اين عرق مي‌تواند جايگزين قطره‌ها و داروهاي شيميايي براي رفع گرفتگي بيني باشد.

عرق گياهي خارشتر
عرق خارشتر مي‌تواند به‌عنوان يک مکمل در کنار عرق خارخاسک، در دفع سنگ‌ها کمک‌کننده باشد. مشکل ديگري که در دوران بارداري ممکن است خانم‌ها دچار آن شوند، عفونت مثانه يا کليه است که عرق خارشتر به‌دليل اينکه مجاري ادرار را ضدعفوني مي‌کند، مي‌تواند يک درمانگر در اين زمينه باشد. حتي در کاهش ورم بارداري هم مي‌توانيد روي عرق خارشتر حساب کنيد. مادر باردار مي‌تواند از يک استکان تا سه استکان در روز اين عرق را ميل کند. البته بسته به نوع درمان بيماري ميزان مصرف تغييرمي‌کند.

بهار گياهي نارنج
عود کردن ميگرن در دوران بارداري ممکن است مادر را کمي اذيت کند، به‌خصوص که توصيه مي‌شود در اين دوران داروهاي شيميايي کمتري مصرف شود. عرق بهار‌نارنج مي‌تواند جايگزين داروهاي مسکن شيميايي در اين دوران شود. اگر دچار حمله عصبي يا همان ميگرن شديد يک‌سوم ليوان عرق بهارنارنج را همراه با عسل مخلوط کنيد و بخوريد. براي بي‌خوابي توصيه مي‌شود يک‌سوم ليوان عرق بهارنارنج را قبل از شام بنوشيد تا در ساعت خواب، بي‌خوابي سراغ‌تان نيايد.

عرق گياهي اسطوخودوس
استرس و اضطراب در دوران بارداري ممکن است سراغ هر مادر بارداري برود. مهم‌ترين مسئله اين است که مادر در اين دوران بايد استرس را از خود دور کند و آرامش اعصاب داشته باشد. عرق اسطوخودوس يکي از بهترين عرقياتي است که مادر باردار را به آرامش دعوت مي‌کند. همچنين براي خانم‌هاي بارداري که سرماخورده‌اند بسيار مفيد است، چون تب را کاهش مي‌دهد. کمبود کلسيم در اين دوران مشکل شايعي است که يکي از عوارضش گرفتگي عضلات است که عرق اسطوخودوس در باز کردن گرفتگي عضلاني مهارت خاصي دارد.
عرق بادرنجبويه براي رفع کسالت و کرختي دوران بارداري مورد استفاده قرار مي‌گيرد

عرق گياهي بادرنجبويه
ويارهاي بارداري يکي از مشکل‌هاي اصلي خانم‌هاي باردار است. اما بعضي افراد به‌دليل ويار قادر به خوردن هر مواد غذايي نيستند، زيرا دچار استفراغ شديد مي‌شوند. عرق بادرنجبويه مي‌تواند براي اين دسته از مادران باردار مفيد و موثر باشد. اما علاوه بر عرق بادرنجبويه مي‌توانيد به آب انار طبيعي کمي عرق نعناع اضافه کنيد و بنوشيد. همچنين براي رفع کسالت و کرختي دوران بارداري عرق بادرنجبويه مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

حتي اگر در اين دوران افسردگي بارداري سراغ‌تان آمد، حتما از عرق بادرنجبويه يادي کنيد زيرا در رفع اين مشکل کمک‌کننده است، حتي بعد از زايمان هم ممکن است مشکل افسردگي وجود داشته باشد که خيلي از خانم‌ها به‌دليل استفاده از داروي ضدافسردگي شيرشان ممکن است کم شود و حتي شيردهي به نوزاد را قطع کنند. اما با صلاحديد پزشک مي‌توان به‌جاي داروهاي ضدافسردگي از اين عرق يعني بادرنجبويه و بهارنارنج استفاده کرد. البته درجه افسردگي هم حائزاهميت است.

عرق شنبليله
ديابت بارداري يک نوع از بيماري ديابتي است که طي دوران بارداري در زنان بروز مي‌کند و معمولا بعد از تولد نوزاد برطرف مي‌شود. اما برخي از خانم ها در اين دوران با اين مشکل دست و پنجه نرم مي‌کنند تا دوران بارداري خاتمه پيدا کند.

ديابت بارداري در 3تا 6درصد زنان باردار ديده مي‌شود و معمولا در سه ماهه دوم بارداري شروع مي‌شود. عرق شنبليله قندخون را کاهش مي‌دهد به‌همين دليل براي اين دسته از مادران مفيداست.

عرق زيره
عرق زيره جزء عرق‌هايي است که خوردنش در دوران بارداري توصيه نمي‌شود. به اين دليل که اگر خانم بارداري (به‌خصوص در ماه‌هاي آخر) اين عرق را مصرف کند، احتمال ابتلاي زردي در نوزاد را بالا مي‌برد و حتي ممکن است پوست نوزاد را تيره کند. زيره ضدچاقي، ضدنفخ، بادشکن، تقويت اعصاب، کاهش چربي خون و... است. اما به‌طور کلي عرق زيره براي خانم‌ها حتي افرادي که باردار هم نيستند توصيه نمي‌شود. در مقابل آقايان در استفاده از زيره منع مصرف ندارند.

عرق‌بيدمشک
کم‌اشتهايي در بارداري بايد درمان شود زيرا جنين نياز به تغذيه کافي دارد. براي درمان کم‌اشتهايي در دوران بارداري مي‌توان از عرق بيدمشک استفاده کرد. علاوه بر افزايش اشتها، تپش قلب را در دوران بارداري کاهش‌مي‌دهد. در دوران بارداري ممکن است با کهير روبه‌رو شويد، مشکلي که تا قبل از اين دوران آن را تجربه نکرده‌ايد، اما با نزديک شدن به ماه‌هاي آخر بارداري اين مشکل پوستي سراغ بعضي خانم‌هاي باردار مي‌رود. در طب سنتي درمان کهيرهاي دوران بارداري عرق شاه‌تر است.

عرق نعناع يبوست را افزايش مي‌دهد و فرد را دچار ريفلاکس مي‌کند

در قدم اول دور اين عرقيات را خط بکشيد!

عرق گياهي شيرين‌بيان
عرق شيرين‌بيان ممکن است نامش به گوش خيلي از افراد ناآشنا باشد؛ چراکه جزء عرق‌هاي رايج مثل عرق نعناع يا عرق کاسني نيست. اين عرق فشار خون را بالا مي‌برد و توصيه مي‌شود خانم‌هايي که در دوران بارداري فشارخون‌شان بالاست، استفاده نکنند.

عرق گياهي سنبل‌الطيب
عرق سنبل‌الطيب جزء عرقيات ممنوعه در دوران بارداري است. البته مصرف کم آن ضرري به‌دنبال ندارد. با اين حال توصيه مي‌شود خانم‌هاي باردار اين عرق را استفاده نکنند، زيرا براي کليه مضر است.

عرق گياهي نعناع
ريفلاکس يا ترش کردن معده يکي از مشکلاتي است که برخي خانم‌هاي باردار به آن دچار مي‌شوند. عرق نعناع براي اين افراد عرق خوبي به‌شمار نمي‌آيد، چون اين عرق يبوست را افزايش مي‌دهد و باعث مي‌شود معده ترش کند يا به بيان ديگر فرد را دچار ريفلاکس مي‌کند. درصورتي که خيلي از خانم‌هاي باردار بدون آگاهي از اين موضوع براي درمان نفخ شکم از عرق نعناع کمک مي‌گيرند. ما به خانم‌هاي باردار توصيه مي‌کنيم در اين دوران به سمت عرق نعناع نروند.

در مقابل بهتر است از عرق زنيان استفاده کنند، اين عرق قادر است معده را ضدعفوني کند. اما اگر در دوران بارداري کسالت داريد و هميشه احساس خستگي مي‌کنيد يا ميگرتان عود کرده است، توصيه مي‌شود مقداري عرق نعناع را روي حوله يا کلاه نخي بريزيد و روي سرتان بگذاريد. همچنين براي تسکين دردهاي دنداني مي‌توانيد برگ تازه نعناع را روي دندان بگذاريد و فشار دهيد.

عرق گياهي زيره
عرق زيره جزء عرق‌هايي است که خوردنش در دوران بارداري توصيه نمي‌شود. به اين دليل که اگر خانم بارداري (به‌خصوص در ماه‌هاي آخر) اين عرق را مصرف کند، احتمال ابتلاي زردي در نوزاد را بالا مي‌برد و حتي ممکن است پوست نوزاد را تيره کند. زيره ضدچاقي، ضدنفخ، بادشکن، تقويت اعصاب، کاهش چربي خون و... است. اما به‌طور کلي عرق زيره براي خانم‌ها حتي افرادي که باردار هم نيستند توصيه نمي‌شود. در مقابل آقايان در استفاده از زيره منع مصرف ندارند و مي‌توانند به‌راحتي از مزاياي اين عرق گياهي بهره‌مند‌شوند.

عرق گياهي رازيانه
عرق رازيانه جزء عرقياتي است که براي تقويت هورمون‌هاي زنانه موثر است. به‌همين دليل توصيه مي‌شود حتي‌الامکان در دوران بارداري مورد استفاده قرار نگيرد، چون از نظر هورموني روي جنين چه دختر و چه پسر اثرات سوء مي‌گذارد.

اين نکته‌ها را به ياد داشته‌باشيد
دمکرده چاي سبز فشار را پايين مي‌آورد و باعث کاهش قند، کلسترول و چربي مي‌شود. براي همين توصيه مي‌شود خانم‌هاي باردار به‌خصوص افرادي که کم‌خوني دارند دور چاي سبز را يک خط قرمز بکشند. گل‌گاوزبان هم يکي از دمکرده‌هايي است که اگر زياد مصرف شد، ممکن است خطر سقط جنين را زياد کند. براي همين توصيه مي‌شود گل‌گاوزبان براي خانم‌هاي بارداري مصرف نشود.

منبع:مجله سيب سبز / برترين ها

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۰۱۰۴۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اصلاح نژاد ۱۵ هزار راس دام سبک در استان همدان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان همدان؛ خانم مداحی کارش را با ۶ گله آغاز کرده است، اما اکنون ۲۱ گله و دامدار عضو هسته نژاد خالص مهربان هستند.

خانم مداحی با تأکید بر اینکه از زمان آغاز طرح ملی اصلاح نژاد گوسفند بر پایه آمیخته‌گری بر نژاد رومانف کانادایی در مرکز، اصلاح نژاد مهربان هم آغاز شد، گفت: ما توانستیم برای استان همدان و اجرای این طرح اعتبار بگیریم.

او با اشاره به اینکه، حدود نیمی از یک میلیون و ۴۱۹ هزار رأس دام سبک استان همدان گوسفند نژاد مهربان است، افزود: ویژگی‌های این نژاد بومی؛ تولید بیشتر گوشت نسبت به نژاد‌های ناخالص، درصد باروری و دوقلوزایی بالاتر و در نتیجه بهره‌وری بیشتر و همچنین سازگاری با آب و هوای استان است.

از آغاز طرح اصلاح نژاد دام سبک در استان همدان تاکنون، حدود ۱۵ هزار راس دام اصلاح نژاد شدند.

دیگر خبرها

  • مسی، مسی است و هر کار بخواهد می‌کند!
  • گذر از دوران سیاه؛ اورتون در لیگ برتر ماندگار شد
  • هری کین به آمار 400 گل در دوران حرفه ای خود رسید
  • هری کین به آمار 400 گل در دوران حرفه‌ای خود رسید
  • اصلاح نژاد ۱۵ هزار راس دام سبک در استان همدان
  • توضیح گلر جوان پرسپولیس درباره شوت عبدالکریم!
  • آخرین وضعیت بیماری ترانه علیدوستی
  • خاطره فواد ایزدی از دوران تحصیلش در آمریکا + فیلم
  • فیلم/ خاطره عجیب فؤاد ایزدی از دوران تحصیل در آمریکا
  • شهید ملک مکان، شهید شاخص بسیج هنرمندان فارس