Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-29@05:39:07 GMT

تنگي نفس در بارداري؛ علل و راه حل

تاریخ انتشار: ۴ اردیبهشت ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۰۳۹۹۸۱

خبرگزاري آريا -
اگر تا کنون به خانم بارداري توجه کرده باشيد، حتما متوجه نفس نفس زدن او در حين راه رفتن و يا صحبت کردن شده‌ا يد. تنگي نفس يکي از علامت‌هاي شايع در دوران بارداري مي باشد.

تنگي نفس بارداري
اگرچه ممکن است تنگي نفس براي خانم باردار ايجاد ناراحتي کند، ولي در اغلب موارد اين حالت طبيعي بوده و جاي نگراني ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



تنگي نفس اغلب در سه ماهه اول و آخر بارداري وجود دارد و پس از آن از بين مي‌ رود.

علت تنگي نفس در سه ماهه اول دوران بارداري
هنگامي که خانمي باردار مي‌شود، هورموني به نام پروژسترون مسئول افزايش ظرفيت ريه‌ ها براي تنفس خواهد شد. اين افزايش ظرفيت ريه‌ها، اکسيژن بيشتري را براي مادر و جنين فراهم مي‌کند، زيرا نياز مادر در دوران بارداري به اکسيژن بيشتر از قبل است.

براي اينکه بدن اکسيژن بيشتري به خون برساند، ريه‌ ها مجبور مي ‌شوند تا تنفس بيشتري را انجام دهند. بنابراين تعداد دفعات نفس کشيدن مادر بيشتر از افراد عادي مي‌ شود و اين گونه به نظر مي‌ رسد که مادر تنگي نفس دارد، در صورتي که اين تنگي نفس نيست، بلکه تلاش مادر براي انجام نفس‌هاي بيشتر مي‌ باشد.

علت تنگي نفس در سه ماهه سوم بارداري
در سه ماهه سوم بارداري جنين رشد کرده و رحم فضاي بيشتري را در بدن مادر اشغال مي کند. بنابراين رحم به ديافراگم فشار وارد مي‌کند. ديافراگم نيز به سمت بالا (ريه‌ ها) مي‌رود و سبب مي‌شود که عمق نفس‌ها کم شود و اصطلاحا فرد به نفس نفس بيفتد.

هنگامي که نوزاد به دنيا مي‌آيد، فشار از روي ديافراگم برداشته مي‌شود و تنگي نفس رفع مي‌ شود.

تصورات غلط درباره تنگي نفس بارداري
- برخي از خانم‌هاي باردار فکر مي‌کنند، تنگي نفس نشانه کم رسيدن اکسيژن به جنين مي‌ باشد و همين امر سبب نگراني آن‌ ها مي‌ شود. در صورتي که چنين نيست و بدن مادر، غذا و اکسيژن کافي را به جنين مي‌ رساند و اين تنگي نفس به علت تطابق بدن مادر با شرايط جديدي است که در بارداري رخ مي‌ دهد.

- ريه خانم باردار 45 درصد بيشتر از قبل کار مي‌کند که در اين حالت، تنگي نفس چيزي دور از انتظار نيست.

- دوري از استرس و هيجانات کاذب مي‌ تواند تا حدي تنگي نفس مادر را کاهش دهد.

- تنگي نفس مشکل خاصي در بارداري محسوب نمي‌ شود، اما اگر جلوي فعاليت‌هاي روزانه شما را مي‌ گيرد، حتما با پزشک متخصص خود مشورت کنيد.

راه حل‌هايي براي رفع تنگي نفس در بارداري
1- اگر ورزش خاصي را از قبل از بارداري به طور حرفه‌اي دنبال مي ‌کرده ايد و اکنون که باردار شده‌ايد، در حين انجام آن دچار تنگي نفس مي ‌شويد، بايد فعاليت خود را کاهش دهيد و در صورت لزوم ورزش سبک ديگري مانند پياده روي را دنبال کنيد. پياده روي يکي از بهترين ورزش‌ ها در دوران بارداري محسوب مي‌ شود.

2- اگر در حين استراحت و عدم تحرک دچار تنگي نفس مي‌شويد، کارهاي زير را انجام دهيد:

- به پهلوي چپ خود دراز بکشيد. اين کار سبب کاهش فشار وارده به بدن مي‌ شود و تنگي نفس تا حدي فروکش مي ‌کند.

- در حالت نشسته تکيه بدهيد، طوري که کمي به سمت جلو متمايل باشيد. اين حالت در سه ماهه سوم بارداري، فشار رحم بر ديافراگم را تا حدي کاهش مي ‌دهد.

- هنگامي که در حالت ايستاده قرار مي‌ گيريد، به وضعيت خود توجه کنيد. در حالت ايستاده اگر سينه به سمت جلو و سر تا حدي روبرو و بالا باشد، ريه‌ ها در حالت افزايش ظرفيت خود قرار مي‌گيرند و تنگي نفس تا حدي کم مي‌ شود.

گذاشتن چند بالش در زير سر و شانه ها و قرار گرفتن به حالت نيمه نشسته، پرهيز از پرخوري، فاصله دادن بين زمان غذاخوردن و خوابيدن و صاف نگه داشتن عضلات پشت بدن در هنگام نشستن به بهبود تنگي نفس در اين دوران کمک مي کند.

هشدارها
1- اگر مادر بارداري علاوه بر تنگي نفس با علايم ديگري مانند تپش قلب، نبض بالا، احساس گيجي و منگي، درد قفسه سينه، کبودشدگي اطراف لب‌ ها و انگشتان دست و پا، سرفه‌ هاي شديد، سرفه‌ هاي خوني، تب و لرز و آسم روبرو شد، حتما بايد به پزشک متخصص خود بگويد تا سريعا اقدامات پزشکي براي وي انجام بگيرد.

2- اگر مادر بارداري به طور ناگهاني دچار تنگي نفس مي‌ شود و تا مدتي بهبود پيدا نمي‌ کند (بدون هيچ دليلي و ناگهاني شروع مي‌ شود) بايد پزشک خود را در جريان قرار دهد.

3- اگر فردي هستيد که از قبل مشکلات تنفسي داشته‌ ايد و يا به آسم مبتلا بوده‌ ايد و اکنون باردار شده‌ ايد، بايد اين بيماري خود را به پزشک اطلاع دهيد تا راهکارهاي درماني براي شما در نظر گرفته شود.

4- اگر خانم بارداري سيگار مي‌ کشد و يا از قليان استفاده مي کند و تنگي نفس دارد، بايد هر چه سريع ‌تر آنها را ترک کند.

5- به مادران بارداري که سابقه و زمينه بيماري هاي تنفسي دارند توصيه مي شود از رفت و آمد در هواي آلوده به خصوص در فصل زمستان که وارونگي هوا رخ مي دهد (آلودگي هوا به علت سنگيني هواي سرد، نزديک زمين قرار مي گيرد)، جدا خودداري کنند.

6- تنگي نفس در بارداري مي‌ تواند بدون هيچ علت مهمي رخ بدهد، اما از سوي ديگر مي‌تواند به علت مشکلاتي ايجاد شود. با توجه به کاهش ظرفيت دفاعي بدن، اين احتمال وجود دارد که در طول بارداري عفونت تنفسي و ريوي رخ دهد که علائمي مانند سرفه، خلط، تب و لرز و تنگي نفس را به دنبال دارد. ممکن است پزشک براي اين تشخيص، از روش هاي ديگري مانند راديوگرافي استفاده کند.

منبع:tebyan.net

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۰۳۹۹۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مادر قاتل آگهی مفقودی بچه را منتشر کرد!

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، رییس پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی اصفهان از دستگیری مادری که فرزند خود را به قتل رسانده و آگهی مفقود شدنش را منتشر کرده بود، خبر داد.

سرهنگ‌ ‌حسین تُرکیان افزود: در پی وصول شکایت مادری مبنی بر مفقود شدن دختر ۱۱ ساله‌اش، موضوع در دستور کار کاراگاهان اداره مبارزه با جرائم جنایی استان قرار گرفت.

وی اظهار داشت: با توجه به حساسیت موضوع، بررسی‌های کاراگاهان اداره مبارزه با جرائم جنایی اصفهان آغاز و در نتیجه اقدامات صورت گرفته مشخص شد مادر طفل گمشده، با اظهارات ضد و نقیض خود قصد گمراه کردن پلیس را دارد.

کری‌خوانی مجازی به قتل انجامید | پسرم را از پشت سر با چاقو به قتل رساندو زندگی‌مان را نابود کرد

رییس پلیس آگاهی اصفهان افزود: وی در بازجویی و مواجهه با مدارک و دلایل کاراگاهان جنایی، پرده از راز قتل دختر ۱۱ ساله خود برداشت و گفت در روز حادثه دخترم را به یک باغ متروکه در خارج از شهر بردم و اقدام به وارد کردن چند ضربه چاقو به او کردم و سپس جنازه‌اش را آتش زدم و از محل متواری شدم و با مراجعه به پلیس، خبر مفقود سدنش را اعلام کردم.

سرهنگ ترکیان خاطرنشان کرد: با اعتراف مادر به قتل دختر بچه خود، کاراگاهان به صحنه جرم اعزام شدند و جسد سوخته شده طفل را کشف کردند. قاتل برای انجام اقدامات قانونی و بررسی علل و انگیزه جرم، در اختیار مرجع قضایی قرار گرفت.

در چند روز اخیر، خبر ناپدید شدن این دختربچه در شبکه‌های اجتماعی بصورت گسترده منتشر شده است.

کد خبر 847862 منبع: ایرنا برچسب‌ها خبر مهم پلیس فتا قتل - قاتل حوادث ایران

دیگر خبرها

  • مادر قاتل آگهی مفقودی بچه را منتشر کرد!
  • راز قتل دختربچه ۱۱ ساله اصفهانی فاش شد
  • نبرد شدید سنجاب مادر با مار سرسخت
  • فیلم | کلنگ بیمارستان مادر و کودک بجنورد بر زمین خورد
  • قتل مادر به دلیل اعتراض به به‌هم ریختن خانه
  • اقدام آتشین مرد نقاش | مادر و پسر ۱۱ ساله در خشم پدر سوختند
  • (ویدئو) تشییع پیکر مادر و دختر لبنانی
  • بازگرداندن پسر بچه ۳ ساله به آغوش مادر
  • ثبت ۵۷۴ واحد پرورش طیور از قزوین در سامانه سماصط
  • غیرتی که در خون غلتید