Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-26@20:46:33 GMT

تحول در بخش کشاورزی گچساران با 2059میلیارد ریال اعتبار

تاریخ انتشار: ۴ اردیبهشت ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۰۴۱۶۴۶

تحول در بخش کشاورزی گچساران با 2059میلیارد ریال اعتبار

به گزارش ایرنا، تخصیص آب از سد کوثر و سد در حال ساخت چم شیر، آغاز و تکمیل عملیات اجرایی چند طرح تأمین و حفاظت از منابع آب کشاورزی، اجرای زیرساخت‌های کشاورزی نظیر کانال‌های هدایت آب، احداث باغ و اجرای طرح کوچک دامپروری افزون بر رونق اقتصادی سبب ماندگاری اهالی در روستاهای گچساران شده است.
دوگنبدان مرکز شهرستان گچساران در 150 کیلومتری یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در حالی که در گذشته تخصیص نیافتن آب کشاورزی از 2 سد کوثر و چم شیر، دیم بودن بخش عمده‌ای از زمین‌های کشاورزی، سبب افت شدید منابع آب‌های زیرزمینی و کاهش شدید درآمد کشاورزان در سال‌های گذشته شده بود، اما مسئولان دولت یازدهم برای حمایت از کشاورزان این دیار آستین همت بالا زدند.
** اجرای طرح های بزرگ کشاورزی با 2059میلیارد ریال اعتبار
فرماندار گچساران گفت: 2 هزار و 59 میلیارد ریال اعتبار در دولت تدبیر و امید برای اجرای طرح‌های بزرگ و کوچک تأمین و حفاظت منابع آب و زیرساخت‌های کشاورزی این شهرستان هزینه شد.
عبدالرحیم رحیمی افزود: یکهزار و 700 میلیارد ریال از این میزان برای طرح‌های انتقال آب به زمین‌های کشاورزی منطقه امامزاده جعفر، ساماندهی رودخانه‌های دیل، خیرآباد، تأمین آب کشاورزی 430 هکتار از زمین‌های کشاورزی دژسلیمان، تأمین و انتقال آب از رودخانه زهره به زمینهای کشاورزی خان احمدها، تکمیل شبکه‌های فرعی 3 و 4 لیشتر، تکمیل و محوطه سازی و اجرای ساختمان بهره برداری امامزاده جعفر و ماهور باشت اختصاص یافت.
وی بیان کرد: طرح انتقال آب به سه هزار و 500 هکتار از زمین‌های کشاورزی دشت امامزاده جعفر از مهمترین طرح‌های اجرا شده در دولت تدبیر و امید در شهرستان گچساران است.
رحیمی ابراز کرد: 45 کیلومتر خط انتقال اصلی و حدود هفت کیلومتر خط لوله فرعی در طرح انتقال آب به زمین‌های کشاورزی منطقه امامزاده جعفر گچساران اجرا شده است.
وی گفت: تکمیل این طرح ملی سبب اشتغالزایی بیش از یکهزار و 500 نفر برای مردم این منطقه شد.
رحیمی میزان اعتبار هزینه شده برای طرح بزرگ انتقال آب به زمین‌های کشاورزی امامزاده جعفر را 850 میلیارد ریال ذکر کرد و گفت: عملیات اجرایی این طرح از سوی جهاد کشاورزی در سال 1380 با اعتباری بیش از 46 میلیارد ریال آغاز و 6 سال بعد به طور کامل متوقف شده بود که با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید این طرح ملی فعال شد.
وی تصریح کرد: با اجرای این طرح ملی یکهزار و 500 فرصت شغلی در شهرستان گچساران ایجاد شد.
فرماندار گچساران گفت: فاز دوم این طرح در قالب تأمین آب سه هزار و 100 هکتار از زمین‌های کشاورزی حوزه خان احمد باشت در دست اجراست.
وی بیان کرد: عملیات اجرایی این طرح در سال 95 با اعتباری بیش از 530 میلیون ریال آغاز شد.
رحیمی گفت: طرح آب‌رسانی به 430 هکتار از زمینهای کشاورزی دژ سلیمان با اعتباری بیش از 20 میلیارد ریال در دولت تدبیر و امید افتتاح شد.
وی ابراز کرد: عملیات انتقال آب از سد کوثر به یکهزار و 330 هکتار از زمین‌های کشاورزی منطقه دشت مور گچساران با اعتباری افزون بر 130 میلیارد ریال هم اینک در دست اجراست.
فرماندار گچساران بیان کرد: ساماندهی و اجرای کانال سیلاب روستای دیل با اعتباری بیش از 20 میلیارد ریال، تکمیل و اجرای ساختمان بهره برداری طرح امامزاده جعفر با اعتبار 90 میلیارد ریال از دیگر طرح‌های دولت تدبیر و امید در این شهرستان است.
رحیمی تصریح کرد: طرح تکمیل شبکه فرعی 3 و 4 لیشتر با اعتباری بیش از 60 میلیارد ریال هم اکنون در دست اجراست.
وی گفت: با بهره برداری از این طرح ملی، یکهزارو 100 هکتار از زمینهای کشاورزی این منطقه زیر کشت آبیاری بارانی و قطره‌ای قرارخواهد گرفت.
فرماندار گچساران گفت: 359 میلیارد و 310 میلیون ریال اعتبار در دولت تدبیر و امید در بخش‌های مختلف کشاورزی در این شهرستان هزینه شد.
رحیمی افزود: اجرای شبکه آبیاری تحت‌فشار، احداث ایستگاه پمپاژ و شبکه آبیاری دژ سلیمان، ساخت و تکمیل کانال‌های آبیاری کشاورزی در سطح روستاها، احداث باغ های مرکبات و انگور و ساخت جاده و پل بین مزارع در مناطق مختلف شهرستان از مهمترین این طرح‌هاست.
وی بیان کرد: طرح آبیاری نوین در 2 هزار و 240 هکتار از زمین‌های کشاورزی دشت امامزاده جعفر در دولت تدبیر و امید اجرا شد.
رحیمی ابراز کرد: با بهره‌برداری از این طرح ها بیش از یکهزار و 750 فرصت شغلی برای یکهزار و 79 خانوار ایجاد شد.
فرماندار گچساران میزان اعتبار هزینه شده برای اجرای این طرح را 210 میلیارد ریال ذکر کرد.
وی افزود: بیش از 80 طرح اقتصاد مقاومتی در دولت تدبیر و امید با اعتباری بیش از 22 میلیارد و 700 میلیون ریال در زمینه‌های مختلف بخش کشاورزی در این شهرستان اجرا شد.
رحیمی میزان اشتغالزایی این میزان طرح را 120 نفر ذکر کرد و گفت: این طرح‌ها با هدف تحقق شعار سال و با توجه به ظرفیت‌های این شهرستان در حوزه کشاورزی اجرا شده ‌است.
وی، اجرای 15 طرح پرورش مرغ بومی تخم گذار با اعتبار چهار میلیارد و 400 میلیون ریال، 19 طرح پرورش بوقلمون با پنج میلیارد و 300 میلیون ریال، 14 طرح پرورش گاو شیری با چهار میلیارد و 700 میلیون ریال و 15 طرح پرورش گوسفند با سه میلیارد ریال را از مهمترین این طرح‌ها ذکرکرد.
رحیمی ابراز کرد: همچنین در این زمینه یک میلیارد و 800 میلیون ریال به 6طرح کاشت یونجه، 2میلیارد ریال اعتبار به 6 طرح پرورش قارچ و یک میلیارد و 500 میلیون ریال برای اجرای طرح پرورش گیاهان دارویی در گچساران پرداخت شد.
وی تصریح کرد: 24 میلیارد و 411 میلیون ریال در دولت تدبیر و امید برای احداث ایستگاه پمپاژ و اجرای 204 هکتار سیستم آبیاری تحت فشار در منطقه دژسلیمان این شهرستان هزینه شد.
رحیمی گفت: ساخت 22 کیلومتر کانال‌ آبیاری با اعتبار 15 میلیارد و 838 میلیون ریال و احداث 10 دهنه پل با اعتبار هفت میلیارد و 991 میلیون ریال از دیگر اقدامات صورت گرفته در این دولت است.
** اختصاص آب از سدها
نماینده مردم شهرستان‌های گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی گفت که تخصیص آب از سدها و اجرای طرح بزرگ تأمین آب دستاوردهای دولت یازدهم در حوزه کشاورزی شهرستان گچساران است.
غلامرضا تاجگردون اظهار داشت: تأمین سهمیه تخصیص آب از سدهای کوثر و چم شیر برای حوزه کشاورزی و اجرای طرح‌های بزرگ تحولی چشمگیر در ایجاد شغل و درآمدزایی برای مردم شهرستان‌های گچساران و باشت را در پی داشته است.
تاجگردون بیان کرد: اختصاص 70 میلیون متر مکعب آب برای آبیاری دشت لیشتر گچساران، 10 میلیون مترمکعب برای دشت مورباشت از سد کوثر 55 میلیون متر مکعب برای دشت امامزاده جعفر و 2 میلیون متر مکعب در منطقه آبدهگاه باشت از سد در حال ساخت چم شیر به دستگاه‌های مربوط ابلاغ شده است.
وی ابراز داشت: با ابلاغ این میزان آب از سد کوثر و سد در حال ساخت چم شیر نیاز کمبود آب 14 هزار هکتار زمین کشاورزی در مناطق مختلف گچساران و باشت جبران می‌شود.
تاجگردون اظهار داشت: فاز نخست انتقال آب رودخانه زهره به سه هزار و 500 هکتار از زمین‌های کشاورزی این منطقه پس از سال‌ها راکد بودن در سه سال اخیر احیای و در مدت زمان قابل قبولی اجرا شد که بیش از 2 هزار هکتار آن هم اکنون در حال بهره برداری است.
نماینده مردم شهرستان‌های گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ارزش هر هکتار زمین کشاورزی دشت امامزاده جعفر با اجرای این طرح 400 تا 500 میلیون ریال شده و درآمد هر هکتار در هر سال 90 میلیون ریال است، بیان داشت: اجرای این طرح اقتصادی زندگی مردم این منطقه را متحول خواهد کرد.
تاجگردون بیان کرد: آغاز فاز دوم طرح امامزاده جعفر که سه هزار و 100 هکتار دیگر زمین کشاورزی در منطقه خان احمد باشت را آبیاری خواهد کرد، نیز در حال اجراست که تکمیل این 2 طرح افزون بر رونق اقتصادی سبب نجات سفره‌های زیرزمینی از کاهش شدید، کاهش آلودگی و گرمای هوا خواهد شد.
وی گفت: این طرح با 500 میلیارد ریال اعتبار اولیه آغاز شده و یکهزار میلیارد ریال در این منطقه هزینه می شود.
وی گفت که در شرایط کنونی کشور و آمار بالای بیکاری، رونق تولید کشاورزی بهترین راهکار برای ایجاد شغل پایدار است.
** ظرفیت‌های خاک حاصلخیز
مدیر جهاد کشاورزی گچساران گفت که این شهرستان 30 هزار هکتار زمین کشاورزی قابل کشت دارد که از این میزان هفت هزار هکتار به روش نوین آبیاری می‌شود.
علی مرادی ابراز کرد: مصرف زیاد آب، تبخیر سریع و خفه شدن ریشه گیاه از مهمترین معایب آبیاری سنتی است که دولت تلاش می‌کند با توسعه آبیاری تحت فشار کشاورزان را حمایت کند.
مدیر جهاد کشاورزی گچساران گفت: جهاد کشاورزی این شهرستان برای جلوگیری از هدر روی آب در چند سال گذشته اقدام به احداث 10 هزار متر مربع کانال آبیاری در برخی از مناطق این شهرستان از جمله رودبال، لیشتر، دیل، نازمکان، سید جمال الدین چهار بیشه سفلی کرده است.
وی تصریح کرد: یکهزار و 800 هکتار باغ در این شهرستان وجود داد که از این میزان بیش از 85 درصد به‌صورت نوین (قطره‌ای) آبیاری می‌شود.
وی گفت: بیش از هفت هزار نفر بهره بردار شهرستان گچساران در زمینه کشت و کار کشاورزی فعالیت می‌کنند.
رئیس اداره امور آب شهرستان‌های گچساران و باشت با اشاره به افت 18.5 متری آب سفره‌های زیر زمینی دشت امامزاده جعفر در سال‌های اخیر گفت که طرح انتقال آب رودخانه زهره به زمین‌های کشاورزی دشت امامزاده جعفر افزون بر رونق اقتصادی باعث حفظ ذخایر ارزشمند آب‌های زیرزمینی نیز می‌شود.
عارف بهگام افزود که 313 حلقه چاه کشاورزی در دشت امامزاده جعفر این شهرستان وجود دارد که سالانه قبل از اجرای این طرح 22 میلیون متر مکعب آب از آنها برداشت می‌شد.
وی ابراز کرد: این در حالی است که سالانه به طور متوسط می‌بایست 14 میلیون و 800 هزار متر مکعب آب از چاه‌های مجاز دشت امامزاده جعفر برداشت شود.
شهرستان گچساران دارای 122 روستا و 30 هزار و نفر جمعیت روستایی، 38 دهیاری و 44 روستای دارای شورای اسلامی است.
خبرنگار: فرزانه شریفی**انتشار دهنده:سیدولی موسوی
8143/6110 /8005

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۰۴۱۶۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اختصاص ۴۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار به پروژه‌های سفر رئیس‌جمهور به خراسان‌جنوبی

استاندار خراسان‌جنوبی از اختصاص چهار هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار به پروژه‌های سفر رئیس‌جمهور به استان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از خراسان‌جنوبی و به نقل از روابط عمومی استانداری، جواد قناعت در حاشیه دیدار با سعید جغتایی رئیس امور طرح‌های کلان سازمان برنامه و بودجه کشور که به جهت پیگیری مطالبات سفر رئیس‌جمهور انجام گرفت، اظهار کرد: اختصاص مبلغ چهار هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار از محل منابع ملی به پروژه‌های مصوب سفر رئیس‌جمهور به استان خراسان‌جنوبی از مهمترین نتایج این دیدار بود.

وی افزود: در این جلسه ضمن ارائه گزارشی در خصوص روند اجرای پروژه‌های مربوط به مصوبات سفر در استان، تکمیل و تحقق صددرصدی آنها به عنوان یک مطالبه عمومی مطرح شد.

استاندار خراسان‌جنوبی با بیان اینکه در این جلسه بر ضرورت تسریع در روند تخصیص اعتبارات مربوط به مصوبات سفر رئیس‌جمهور تأکید شد، گفت: در این جلسه مقرر شد که مبلغ چهار هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار از محل منابع ملی در مرحله اول تخصیص‌های سال ۱۴۰۳ به استان خراسان‌جنوبی اختصاص پیدا کند.

کد خبر 747462

دیگر خبرها

  • اختصاص یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال برای تکمیل کمربندی ایلخچی
  • تخصیص بیش از ۳ هزار میلیارد ریال اعتبار برای تأمین برق شهرک‌های صنعتی یزد
  • اختصاص ۳۰۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای تامین برق پایدار در شهرک‌های صنعتی یزد
  • پروژه پمپاژ آب ناغان می‌تواند در بخش کشاورزی تحول ایجاد کند
  • ۱۸ هزار میلیارد ریال برای اصلاح مسیل و شبکه آب و فاضلاب شهر ایلام اختصاص یافت
  • اختصاص یک هزار و ۷۸۰ میلیارد ریال اعتبار به طرح‌های عمرانی نیر
  • کشف بیش از ۱۰ تن چوب قاچاق در گچساران
  • اختصاص ۴۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار به پروژه‌های سفر رئیس‌جمهور به خراسان‌جنوبی
  • ایجاد ۸۳۳ اشتغال خانگی با اعتبار ۹۴۰ هزار میلیون ریال
  • تخصیص 108 میلیارد اعتبار برای طرح های آب و خاک محمودآباد