درباره یک سنت کمرنگ شده در خانوادههای ایرانی
تاریخ انتشار: ۵ اردیبهشت ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۰۵۷۴۳۸
یک واسطه خوب و مطمئن باید متدین، عاقل، فهیم، دلسوز و خیرخواه باشد، معیارهای اصلی و حقیقی ازدواج را بشناسد، نقاط ضعف و قوت دو طرف را بداند، کاملا با خلقیات، روحیات، فرهنگ و مذهب خانوادهها آشنا باشد و بسیار سنجیده و عاقلانه طرفین را آگاه سازد.
به گزارش گروه رسانه های بیباک، اولش از معرفی دختر و پسرهایی که تک و توک در اطرافش میشناخت شروع شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
بعدش که پسرهای خودش بزرگ شدند و افتاد به دور گشتن و دنبال دخترِ خوب گشتن، تازه فهمید آدمها چقدر نیاز دارند به اینکه به آدمهای دیگر معرفی شوند. یک جایی این تلاقی خانوادهها لازم است. یک کسی باید خودش را خرج کند تا دو تا خانواده با هم آشنا شوند و بلکه رابطه، جوش بخورد. خودش هر دو تا عروسش را از واسطه گریِ دوستان و اطرافیانش داشت که معرفی کردند و جلسات خواستگاری، منتهی شد به انتخاب.
دختر و پسر هم در اطرافش کم نمیشناخت. یک روز نشست خصوصیات اینها را در دفتری نوشت. و هر وقت کسی میآمد و میگفت:«مورد خوبی سراغ نداری؟» زود دفتر را جلو میآورد و ورق میزد. کنار بعضی اسامی گل کشیده بود. یعنی این هم وصلتش جور شد. کنار بعضی ضربدر میزد. یعنی یا قصد ازدواج ندارد یا ازدواج کرده است. علامت سوال کنار اسامی هم برای این بود که اطلاعاتش را تکمیل کند و بتواند در معرفیهایش، جزییات بیشتری بگوید.
اینها روندِ واسطه گریِ خانم ح بود. حالا ساعت نه و نیم تا ده ونیم شب، مینشیند کنار تلفن. دو تا پوشهٔ بزرگ دارد. یکی اسامی و خصوصیات دخترها. دیگری هم برای پسرها. گاهی مادرِ دخترها خودشان زنگ میزنند و خصوصیات دخترشان را به خانم ح میگویند تا یادداشت کند. اغلب تماس گیرندگان، به طریقی آشنا هستند. یعنی خانم ح را از نزدیک یا دورادور میشناسند و نیمچه اعتماد اولیهای بینشان هست. خانم ح هم اگر طرف مقابلش را خوب نشناسد، مراتب احتیاط را رعایت میکند و هر شمارهای را به هر کسی نمیدهد. حالا در این سالها، دختران زیادی با پسران فراوانی وصلت کردهاند و خانم ح، خوشحال است که توانسته کمک کارِ اطرافیانش باشد.
خودش میگوید:«از اول میگویم که نیتم خیر است ولی در مورد دختر و پسرها، هیچ اتفاق و پیشامدی را گردن نمیگیرم. من فقط معرف هستم. معرفی میکنم و اگر شرایط دو نفر به هم خورد، و من تایید کردم، مراحل بعدی شروع میشود».
واسطهگری برای ازدواج بین معصومین علیهم السلام رواج داشته است
واسطهگری برای ازدواج، کاری است که از قدیم، بین مردم، مرسوم بود. یکی میآمد میگفت فلانی یک دخترِ دم بخت دارد. و مادرِ پسر، راهی خانهٔ آنها میشد برای خواستگاری. این معرفیها کار را خیلی جلو میبرد و سبکهای تازهای برای آشنایی خانوادهها فراهم کرد. امام صادق(ع) درباره ثواب این کار فرمودهاند:«هر فردی زمینه ازدواج مجردی را فراهم کند از افرادی است که خدا در روز قیامت به او نگاه [لطف آمیز] میکند».1
این روایت را بخوانید: وقتی که جوانی به نام «جُوَیبِر» خدمت حضرت میآیند، حضرت نگاه مهربانی به او میکنند و میفرمایند که چرا ازدواج نمیکنی؟ او هم در پاسخ مشکلاتی را مطرح میکند. بعد حضرت همانجا او را راهنمایی میکنند و میفرمایند که «انْطَلِقْ یَا جُوَیْبِرُ إِلَى زِیَادِ بْنِ لَبِیدٍ فَإِنَّهُ مِنْ أَشْرَفِ بَنِی بَیَاضَة» ای جویبر! پیش زیاد ابن لبید برو و دختر او را خواستگاری کن.
یعنی در واقع واسطهگری برای امر ازدواج بین معصومین علیهم السلام نیز رواج داشته است.
پاداش واسطهگری در ازدواج بر اساس احادیث
امام کاظم(ع) میفرمایند:«سه گروه روزی که هیچ سایهای جز سایه خدا نیست زیر سایه عرش الهی قرار میگیرند: کسی که زمینه ازدواج برادر مسلمان خود را فراهم آورد یا به او خدمت کند یا راز او را بپوشاند.2
ثوابی که برای فرد واسطهگر ذکر شده به اندازه یک سال عبادت است، آنجا که رسول خدا(ص) فرمودند:«هر فردی در ازدواج حلالی بین دو نفر اقدام کند تا این که خدا آن دو را گرد هم آورد، خداوند در برابر هر قدمی که وی در این راه برداشته و هر سخن ثوابی که گفته ثواب یک سال عبادت را به او میدهد».3
همچنین امام علی علیهالسلام از وساطت برای ازدواج به عنوان بهترین وساطتها نام میبرند:«بهترین وساطتها این است که میان دو نفر در امر ازدواج وساطت شود تا سامان گیرند»4
انواع واسطههای ازدواج را بشناسید
واسطهها چند گروهاند. عدهای خیرخواه و آگاهند. پس میتوان به آنها اطمینان کرد. عدهای خیرخواه اما نا آگاهند. اعتماد به این افراد خسارت بار و موجب پشیمانی است. عدهای درست مثل بنگاه املاک عمل میکنند. یعنی همه تلاششان در پی تحقق معامله و رسیدن به سود و منفعت مالی است اینها هم خطرناکند. گروه دیگر سوء نیت دارند یعنی با حیله و دغل سعی میکنند به اهداف و منافع شوم خود برسند. این گروه سرشار از بخل، کینه و حسد بوده و هدف اصلی آنان نابودی خانوادهها است. این دسته به شدت غیرقابل اعتماد بوده و باید از آنها ترسید. میتوان گفت که انتخاب یک معرف امین و خیرخواه خود نیز به اندازه انتخاب یک همسر مناسب سخت است.
برخی آداب و رسوم جالب ازدواج در تهران قدیم
ویژگیهای واسطه مورد اعتماد
یک واسطه خوب و مطمئن باید متدین، عاقل، فهیم، دلسوز و خیرخواه باشد، معیارهای اصلی و حقیقی ازدواج را بشناسد، نقاط ضعف و قوت دو طرف را بداند، کاملا با خلقیات، روحیات، فرهنگ و مذهب خانوادهها آشنا باشد و بسیار سنجیده و عاقلانه طرفین را آگاه سازد. بنابراین کسی که دارای این ویژگیها نیست نباید به او اعتماد کرد.
در این شیوه آشنایی، واسطهها به دلیل شناختی که از دو طرف دارند مهره اصلی انطباقات اولیه واقع شده و اقدام به معرفی افراد به یکدیگر میکنند. در این میان بسیاری از خانوادهها نیز تنها به صرف آشنایی، به فرد معرفیکننده بیشتر از فرد معرفیشونده اعتماد میکنند.
اما باید دانست فرد واسطه براساس نظام فکری، فرهنگی و مذهبی خود دو نفر را به هم معرفی میکند و ممکن است طرفین را به درستی نشناخته باشد، بنابراین نمیتواند تضمینکننده موفقیت در ازدواج باشد.
در واقع جوانها و خانوادههایشان باید بدانند پس از معرفی باید براساس اعتقادات و روحیات خود به تحقیق و بررسی بیشتری پرداخته و براساس آنچه میشنوند تصمیم نگیرند.
در بخش دوم این یادداشت توصیههایی برای افرادی خواهیم داشت که دوست دارند، بدون دردسر واسطه ازدواج بین دو جوان شوند.
پینوشت:
1. الکافی، ج 5، ص 331
2. جامع الاخبار، ص 102
3. همان
4. بحارالانوار، ج 100
منبع:فردانیوز
سایر رسانهها
-----------------------------------------------------------------------------
برای ورود به گلبرگها بعنوان جامعترین مجله اینترنتی در حوزه سلامت و خانواده بر روی تصویر ذیل کلیک کنید!
تذکر: کاربر محترم! انتشار مطالب دیگر رسانهها از سوی پایگاه خبری تحلیلی بیباک لزوما به معنای صحت و تایید محتوای آنها نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانهای بازنشر میشود. در ضمن شما می توانید اخبار و مطالب وزین خود را که تا کنون در هیچ رسانهای منتشر نشده است از طریق بخش "تماس با ما" یا پل ارتباطی این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید برای ما ارسال نمایید تا در صورت دارا بودن مولفههای لازم، منتشر گردد.
------------- با کلیک بر روی لینکهای ذیل تمامی روزنامههای کشور را رایگان مطالعه کنید -------------
روزنامههای عمومی | روزنامههای اقتصادی | روزنامههای ورزشی | سایر روزنامهها| هفتهنامه و ماهنامه | نشریات استانی
منبع: بی باک نیوز
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.bibaknews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «بی باک نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۰۵۷۴۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
حادثهای که زندگی ژوزه را تغییر داد؛ مورایس چگونه مسلمان شد
به گزارش قدس آنلاین، مربی پرتغالی سپاهان، به لحاظ اخلاقی بیتردید یکی از متفاوتترین مربیان خارجی است که در سالهای اخیر به فوتبال ایران آمده است. فارغ از آرامش و ادبیات مودبانهای که او در برابر سوالات غالباً چالشی، یکی از ویژگیهای قابل تحسین او، علاقهای است که نسبت به فرهنگ، هنر و موسیقی ایرانی بروز میدهد.
این طرز تفکر، دقیقاً نقطه مقابل برخی مربیان اروپایی است که حتی با وجود سالها حضور در ایران، نگاه بالا به پایین و اظهارنظرهای توأم با نیش و کنایه را حفظ میکنند.
* حادثهای که زندگی مورایس را تغییر داد
به گفته برخی نزدیکان این مربی، ماجرای عجیبی زندگی او را تحت تاثیر قرار داده است. ماجرایی که کمتر درباره آن صحبت شده است.
او پیش از اینکه پیشنهاد سپاهان را بپذیرد و به ایران سفر کند، در یک سانحه رانندگی دچار وضعیتی شبیه بیهوشی و کما میشود و پس از بهبودی، نوع نگاه وی به زندگی به کلی متفاوت شده است.
* میخواهم مسلمان شوم
اما آنچه مدیران باشگاه سپاهان را شگفت زده کرد، این بود که مورایس چندی پیش به باشگاه مراجعه کرده و میگوید: «من میخواهم مسلمان شوم. باید از کجا شروع کنم؟»
به منظور راهنمایی این مربی پرتغالی، ابتدا از طریق بخش فرهنگی باشگاه سپاهان، مسائلی در خصوص عرف، شرع و قانون در ایران و دین اسلام برای وی توضیح داده شده و بلافاصله مقدمات شرعی تشرف مورایس به دین مبین اسلام انجام شده است. وی همچنین در محضر یکی از علما، شهادتین را به زبان جاری ساخته و شرعا مشرف به دین اسلام شد و شیعه گردیده است.
نکته دیگر اینکه به موازات این اقدامات، یک مشاور مذهبی با آشنایی کامل به زبان انگلیسی در کنار وی، فرایند آشنایی و آموزش مبانی اعتقادی و نیز پاسخگویی به سوالات مورایس را برعهده داشته است.
* ازدواج با دختر ایرانی
از مدتها قبل زمزمههایی مبنی بر ازدواج قریب الوقوع مورایس با یک بانوی ایرانی در جریان بود. موضوعی که همراه با خبر تشرف او به دین اسلام، پررنگتر شد و رسانهها نیز درباره آن صحبت کردند.
در این خصوص گفته میشود مسائل شرعی ازدواج مورایس با همسر ایرانیاش اتفاق افتاده و طی چند روز آینده این مراسم به صورت رسمی برگزار میشود.