Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «صراط نیوز»
2024-05-03@00:16:19 GMT

گزارش بانک جهانی از فساد در دولت یازدهم +سند

تاریخ انتشار: ۶ اردیبهشت ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۰۶۴۸۹۶

گزارش بانک جهانی از فساد در دولت یازدهم +سند

صراط: بانک جهانی با ارزیابی ۶ شاخص حکومتداری در ایران طی سال ۲۰۱۵ اعلام کرد دولت ایران در یک شاخص طی این سال نسبت به ۱۵ سال قبل پیشرفت داشته اما ۵ شاخص وضعیت بدتری پیدا کرده اند.

به گزارش تسنیم، بانک جهانی جدیدترین برآورد خود از شاخص های حکومتداری در کشورهای مختلف جهان از جمله ایران را منتشر کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



بر اساس برآوردهای این نهاد بین المللی بیشتر شاخص های حکومتداری ایران در سال 2015 که برابر با سومین سال فعالیت دولت یازدهم است نسبت به 10 سال قبل یعنی سال 2005 بدتر شده است.

شاخص هایی که در این گزارش مورد بررسی قرار گرفته اند عبارتند از پاسخگویی و مسئولیت پذیری، ثبات سیاسی و نبود خشونت، کارآمدی دولت، کیفیت مقررات و قوانین‌، حاکمیت و اجرای قانون،‌ و کنترل فساد. به هر کشور نمره ای از 0 تا 100 برای هر یک از این شاخص ها داده شده است که هرچه این نمره بیشتر باشد دلالت بر وضعیت بهتر کشور مربوط در ان شاخص دارد.

دولت ایران در سال 2015 از نظر پاسخگویی و مسئولیت پذیری عقبگرد داشته است. در حالی که نمره ایران در این شاخص برای سال 2005 بالغ بر 10 اعلام شده بود در سال 2015 نمره پاسخگویی و مسئولیت پذیری دولت ایران به 5.4 کاهش یافته است.

ثبات سیاسی ایران در سال 2015 نسبت به سال 2005 کمتر شده است و در حالی که ایران در سال 2005 نمره 23 را از این نظر بدست آورده بود در سال 2015 نمره 17 در شاخص ثبات سیاسی به ایران داده شده است.

بر اساس محاسبات بانک جهانی، در سال 2015 ناکارآمدی دولت ایران نسبت به سال 2005 کمتر شده است. نمره ایران از نظر شاخص کارآمدی دولت در سال 2015 بالغ بر 47 اعلام شده است. ایران در سال 2005 از نظر این شاخص نمره 32 را بدست آورده بود.

کیفیت قوانین و مقررات در ایران نیز رو به کاهش داشته است و نمره ایران در شاخص کیفیت قوانین و مقررات در سال 2005 بالغ بر 11 اعلام شده بود که این رقم در سال 2015 به 6.7 کاهش یافته است.

دولت یازدهم در زمینه حاکمیت و اجرای قانون در سال 2015 پس رفت داشته است و وضعیت نامطلوب تری نسبت به سال 2005 داشته است. نمره ایران در شاخص حاکمیت قانون طی سال 2015 بالغ بر 16.3 اعلام شده است. دولت ایران از این نظر در سال 2005 نمره 28 را بدست آورده بود.

از نظر کنترل فساد نیز دولت یازدهم عملکرد نامطلوبی داشته است. دولت ایران در شاخص کنترل فساد طی سال 2015 نمره 31.7 را بدست آورده است. نمره ایران از نظر این شاخص در سال 2005 بالغ بر 40 بوده است.

بر این اساس این دولت در بین 6 شاخص حکومتداری در سال 2015 نسبت به 15 سال قبل در 5 شاخص پس رفت داشته است و فقط در زمینه شاخص کارآمدی دولت رشد داشته است.


منبع: صراط نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.seratnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صراط نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۰۶۴۸۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتشار وضعیت فرهنگی ایران در پیمایش ارزش‌های جهانی

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد اصغری مدیر مرکز رصد فرهنگی گفت: جدیدترین گزارش مرکز رصد فرهنگی با عنوان «ایران در آینه شاخص‌های جهانی فرهنگ» با تکیه بر داده‌های پیمایشی بین‌المللی منتشر شد. در این گزارش وضعیت ایران در شاخص‌های مختلف فرهنگی از جمله ارزش‌های اجتماعی، هنجارها و کلیشه‌ها، خوشبختی و رفاه، سرمایه اجتماعی و اعتماد، ارزش‌های اقتصادی، تصور از فساد، مهاجرت، امنیت، دانش و فناوری، ارزش‌های مذهبی و اخلاقی و فرهنگ سیاسی مورد بررسی قرار گرفته است.

وی افزود: مرکز رصد تلاش نموده تا با نمره‌دهی به وضعیت ایران و جهان، بتواند تصویری مقایسه‌ای از تصور جهانی نسبت به وضعیت ارزش‌ها و نگرش‌های مردم ایران ارایه دهد. علیرغم نقدهای محتوایی و روش‌شناختی به پیمایش‌های جهانی، آشنایی با تصویر برساخته از ایران در این پیمایش‌ها نقش مهمی در سیاست‌گذاری با تکیه بر محیط‌شناسی پیرامونی دارد.

مدیر مرکز رصد ادامه داد: گفت: بر اساس این داده‌ها، ایران جزو ۱۰ کشور اول جهان با کمترین نگرانی نسبت به وقوع جنگ است و از سویی دیگر احساس امنیت در ایران کماکان در مقایسه با میانگین جهانی، وضعیت مطلوب‌تری دارد. داده‌های این گزارش علمی نشان می‌دهد که در ایران ارزش‌های اخلاقی نیز نسبت به وضعیت جهانی از جایگاه بالاتری برخوردار است و می‌توان جامعه ایران را در مقایسه با دیگر کشورها یک جامعه اخلاقی توصیف کرد.

اصغری گفت: داده‌های معتبر پیمایش جهامی نشان می‌دهد غیرقابل‌توجیه‌ترین رفتار نزد ایرانیان، دزدی، خودکشی، کتک‌زدن زن از طرف شوهر، گرفتن رشوه و همجنس‌گرایی است و مردم ایران بیش از میانگین جهانی نسبت به این بی‌اخلاقی‌ها موضع منفی دارند. مرکز رصد فرهنگی کشور تلاش می‌کند با گزارش‌های رصدی خود، تصویری روشن، دقیق و پژوهش‌پایه از داده‌های ملی، محلی و جهانی را در اختیار پژوهشگران و سیاست‌گذاران قرار دهد.

کد خبر 6093810 زینب رازدشت تازکند

دیگر خبرها

  • درویشیان: گشت ارشاد مدیران با جدیت اجرا شده است
  • گشت ارشاد مدیران بدون اغماض در دولت مردمی اجرا شده است
  • دولت با کسی تعارف ندارد
  • بانک مرکزی: تورم ۲۷ درصد کاهش یافت!
  • بانک مرکزی رکوردشکنی ۸۰ ساله تورم را تکذیب کرد
  • انتشار وضعیت فرهنگی ایران در پیمایش ارزش‌های جهانی
  • گشت ارشاد مدیران به معنای برکناری و بگیر و ببند نیست
  • مدیرعامل بانک ملی ایران با پیامی «روز کارگر» را تبریک گفت
  • ادامه رکوردزنی‌های دولت رئیسی؛ بالاترین تورم ۸۰ سال اخیر ایران ثبت شد
  • با موافقت رهبر انقلاب؛ حکم اعدام بابک زنجانی نقض و تبدیل به ۲۰ سال حبس شد