Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - بر اساس گزارش کارشناسي اتحاديه سراسري تعاوني‌هاي تأمين نياز صنايع پايين دستي پتروشيمي، امکان ايجاد 2 تا 3 ميليون شغل مستقيم و پايدار در صنايع پتروشيمي حتي بدون نياز به سرمايه‌گذاري زيرساختي، وجود دارد

سرويس اقتصاد مشرق - اتحاديه سراسري تعاوني‌هاي تأمين نياز صنايع پايين دستي پتروشيمي با دارا بودن 34 تعاوني تحت پوشش در سراسر کشور که 5481 واحد توليدي در صنعت پايين دست کشور را زيرمجموعه دارد، در طول عملکرد دولت روحاني در چند گزارش کارشناسي، از مغفول ماندن بخش اعظم ظرفيت توليد صنايع پايين‌دستي پتروشيمي کشور گلايه کرده اما متاسفانه مسئولان دولت يازدهم هيچ‌گاه تلاشي براي رفع اين موانع نکردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اين اتحاديه در طول دولت يازدهم بارها با نامه‌نگاري به مسئولان اجرايي خواستار رفع موانع توسعه ظرفيت صنايع پايين‌دستي پتروشيمي شده اما با مخالفت‌هاي محمدرضا نعمت‌زاده وزير صنعت مواجه شده که در اين مدت بارها با مداخله‌هاي بي‌جاي خود در صنعت پتروشيمي، به دنبال منافع بخش خاصي بوده است.
نعمت‌زاده قبل از دولت يازدهم در چندين شرکت پتروشيمي بالادستي ذينفع بود و در طول دولت يازدهم نيز به دنبال اخذ مصوباتي در جهت منافع آن شرکت‌هاي خاص بود که موجب ضرر و زيان شرکت‌هاي پايين‌دستي پتروشيمي مي‌شد.
با اين حال، اتحاديه سراسري تعاوني‌هاي تأمين نياز صنايع پايين دستي پتروشيمي بارها با نامه‌نگاري با مسئولان دولتي از جمله مسئولان وزارت نفت و محمد شريعتمداري معاون اجرايي دولت يازدهم که هم‌اکنون رئيس ستاد انتخاباتي حسن روحاني است، واقعيات صنايع پايين‌دستي پتروشيمي را ذکر کرده‌اند.
مثلا در نامه اتحاديه سراسري تعاوني‌هاي تأمين نياز صنايع پايين دستي پتروشيمي خطاب به محمد شريعتمداري ذکر شده بود که به علت سنگ‌اندازي‌ها در دولت يازدهم، توليد صنايع پايين‌دستي پتروشيمي به شدت کاهش پيدا کرده است. اين در حالي است که هر يک ميليون تن توليد محصولات پايين‌دستي پتروشيمي معادل 200 هزار شغل پايدار است.
در اين نامه آمده است: «با توجه به بازارهاي داخلي و خارجي خصوصاً بازارهاي جذاب کشورهاي منطقه و با توجه به مزيت پتروشيمي در کشور و نظر به ظرفيت 16 ميليون تن توليد مصنوعات پايين دستي در کشور، با اخذ تصميمات صحيح و کمک به شرکت‌هاي دانش بنيان و کمک به توليدکنندگان و تعاوني‌ها جهت عرضه محصولات در کشورهاي منطقه به راحتي مي‌توان ظرفيت خالي 13 ميليوني را فعال کرد و در يک اقدام حساب شده بدون سرمايه گذاري زيرساختي 2 ميليون و 600 هزار (دوميليون و ششصد هزار) شغل مستقيم و پايدار در کشور ايجاد نمود و اين يعني اشتغال زايي در راستاي اقتصاد مقاومتي.»

متاسفانه پيگيري‌هاي اتحاديه سراسري تعاوني‌هاي تأمين نياز صنايع پايين دستي پتروشيمي از مسئولان دولت يازدهم براي رفع گره‌ها به جايي نرسيد و اين اتحاديه حتي تهديد به تحصن نيز کرد.

* پيشنهاد ايجاد يک ميليون شغل فوري
همچنين دو هفته پيش، فعالان صنعت پايين دستي پتروشيمي کشور پيرو نامگذاري سال 1396 به نام اقتصاد مقاومتي،توليد و اشتغال، رويه‌اي اجرايي را به منظور ايجاد فوري دستکم يک ميليون شغل در صنايع پائين دست پتروشيمي کشور در اين صنعت به دولت پيشنهاد و منتشر کردند که باز هم مورد بي‌توجهي قرار گرفت.

اتحاديه سراسري صنايع پايين دست پتروشيمي در اين نامه با برشمردن ويژگي‌هاي اساسي صنعت پايين دست پتروشيمي از آن به عنوان يکي از صنايع اشتغال‌زا به ويژه نسبت به صنايع بالا دستي ياد کرده و آورده است: آمارها نشان مي‌دهد در حالي که ميزان سرمايه گذاري لازم براي ايجاد هر نفر شغل در صنايع بالا دستي 380 هزار دلار مي باشد ، اين عدد در صنعت پايين دست تنها حدود 30 هزار دلار است، يعني ظرفيت اشتغالزايي در صنايع پائين دستي پتروشيمي ، حدود 13 برابر صنايع بالا دستي است و در صورت فراهم آمدن شرايط مناسب (که در ادامه به آنها اشاره خواهد شد)، صنعت پايين دست پتروشيمي به يکي از موتورهاي ايجاد اشتغال کشور مبدل مي شود.

اين اتحاديه مي افزايد: صنعت پايين دست پتروشيمي محدود به منطقه جغرافيايي خاصي نبوده و گستردگي آن در پهنه سرزميني کشور مي تواند به توسعه عادلانه و متوازن مناطق که يکي از اهداف اساسي دولت ها هم هست نيز کمک نمايد.
مجموعه موانع تاثيرگذار بر صنعت پائين دست پتروشيمي در بخش پلاستيک موجب شده است که از 16 ميليون تن ظرفيت ايجاد شده (پروانه هاي اخذ شده از وزارت صنعت) تنها 50 درصد آن ( معادل 8 ميليون تن ) در شرايط فعلي فعال آن هم با 25 درصد ظرفيت معادل 2.5 ميليون تن فعال باشند. طبق آمار و اطلاعات واقعي از محيط صنعت به ازاي مصرف هر يک ميليون تن مواد اوليه تعداد 200 هزار شغل پايدار در صنعت پلاستيک ايجاد مي گردد، در شرايط فعلي ميزان اشتغال در اين صنعت 500 هزار نفر است در حاليکه توان افزايش به 3 ميليون و 200 هزار نفر اشتغال را بدون نياز به سرمايه گذاري جديد دارا مي باشد.

در ادامه اتحاديه سراسري پايين دستي پتروشيمي در راستاي اجراي منويات مقام معظم رهبري در سال اقتصاد مقاومتي توليد و اشتغال و تاکيد ايشان به عدم خام فروشي و تکميل نمودن زنجيره ارزش مشخصا در صنايع پائين دست پتروشيمي 12 پيشنهاد عملياتي براي ايجاد يک ميليون شغل درفاز اول را به دولت يازدهم ارايه داده است که به شرح زير مي باشد:

1) عطف به بندهاي12-13-15 سياست هاي ابلاغي اقتصاد مقاومتي که صراحتا تاکيد بر توقف خام فروشي دارد، مي بايست صادرات محصولات پتروشيمي ها که اساسا ظرفيت مصرف ايجاد شده داخلي را دارند، خام فروشي محسوب گردد.

2) در فروش محصولات پتروشيمي ها و نرخ خوراک آن ها متاسفانه از زمان ابلاغ دستور وزارت صمت در مورخ 1393.4.12 در ارتباط با مبناي قيمت فروش محصولات پتروشيمي ها در بورس کالا بر مبناي ارز آزاد، شرايط نابسامان و ملتهبي در صنايع پائين دست پتروشيمي ايجاد و منجر به افزايش قيمت محصولات نهايي در طي زنجيره ارزش و کاهش توان رقابت براي کالاهاي مصرف داخل و صادرات شده است، لذا پيشنهاد مي گردد قيمت خوراک پتروشيمي ها FOB-5% به جهت حمايت از صنايع داخلي و بهره مند شدن تمامي زنجيره ارزش افزوده صنايع داخلي، فقط مربوط به آن خوراکي باشد که معادل آن خوراک تخصيص يافته به پالايشگاهها و پتروشيمي ها به صنايع پائين دستي داخلي به فروش رفته است و آن ميزان خوراکي را که معادل محصول توليدي آن توسط مجتمع هاي پتروشيمي و پالايشگاهي به خارج از کشور صادر مي شود FOB -5% با ارز آزاد محاسبه و وجه خوراک دريافتي بصورت ارزي پرداخت گردد.

3) تعرفه وارداتي مواد اوليه واحدهاي پائين دست پتروشيمي صفر و واردات با ارز مبادله ايي و معاف از ارزش افزوده محاسبه گردد.

4) تأمين مواد اوليه توليد داخل مورد مصرف صنايع واحدهاي توليدي پايين دستي کشور از طريق فروش حداقل 4 ماهه بدون احتساب بهره و کارمزد با استفاده از امکانات صندوق توسعه ملي و بانک هاي دولتي و صندوق ضمانت سرمايه گذاري صنايع کوچک صورت پذيرد.

5) تامين منابع مالي براي مواردي همچون سرمايه درگردش واحدهاي توليدي، نوسازي ماشين آلات و بروز آوري تکنولوژي و واردات بخشي از مواد اوليه مورد نياز واحدهاي توليدي که در داخل کشور توليد نمي شود ، از منابع صندوق توسعه ملي با حداقل بهره از طريق بانک هاي دولتي. لازم است جهت ارائه خدمات مناسب به بدنه صنعت تفکيک در ارائه خدمات بانک هاي دولتي و خصوصي صورت پذيرد و بانک هاي دولتي بنا بر رسالتي که شکل گرفته اند (بعنوان مثال بانک صنعت ومعدن براي حوزه صنعت و معدن و بانک کشاورزي براي حوزه کشاورزي و امثال آن) تسهيلات را از منبع صندوق توسعه ملي به متقاضيان فقط با دريافت 3 درصد کارمزد ارائه نمايند.

6) مطابق اصل 43 قانون اساسي ، مبني بر وظيفه دولت بر ايجاد سلامت رايگان براي آحاد افراد جامعه و با توجه به آن که 20 درصد از کل حق بيمه دريافتي بابت درمان اختصاص و 10 درصد مابقي جهت بازنشستگي است ، کاهش پرداخت هاي حق بيمه کارگر و کارفرما از 30 درصد حداکثر به 10 درصد و معافيت سهم کارفرما براي افراد جديد شاغل در واحدهاي توليدي تا يکسال بعد از رفع رکود اقتصادي در کشور صورت پذيرد.

7) اصلاح قانون ماليات بر ارزش افزوده مبني بر دريافت ماليات فوق از مصرف کننده نهايي.

8) بدهي بانکي معوق کليه صنايع فعال با قابليت فعال شدن در کشور حداقل به مدت سه سال فريز و بعد از آن 7 ساله تقسيط گردد( با بهره حداکثر 10 درصد از ابتداي پرداخت تسهيلات.)

9) بدهي مالياتي و بدهي به سازمان تامين اجتماعي کليه واحد هاي توليدي کشور با بخشش کليه جرايم و 2 سال فريز و به مدت 3 سال، اصل بدهي تقسيط گردد.(بدون احتساب هرگونه افزايش).

10) صنايع تعطيل در صورت امکان مجدد براي فعال شدن با تاييد پنجره واحد هر استان مشمول موارد فوق گردد.

11) معافيت واحدهاي توليدي از پرداخت ماليات عملکرد تا يک سال بعد از رفع رکود اقتصادي در کشور.

12) حمايت و تقويت از ساختارهاي صادراتي موجود در صنعت و استفاده از امکانات موجود

شايان ذکر است در مقام مقايسه بنابر آمار رسمي مندرج در پايگاه اطلاع رساني دولت، وزارت صنعت معدن و تجارت 3 ميليون واحد صنفي و 100 هزار واحد صنعتي با مجموع 7 ميليون نفر اشتغال در کشور دارد ، اين درحالي است که با اجرايي کردن پيشنهادات فوق الذکر صنعت پائين دست پتروشيمي تنها با اصلاح قوانين و سرمايه گذاري نسبي اندک قادر به ايجاد 3 ميليون و 220 هزار شغل فقط در بخش پلاستيک با ايجاد ارزش افزوده بالا براي کشور مي باشد، که معادل 50 درصد اشتغال ايجاد شده توسط وزارت صنعت معدن و تجارت مي باشد.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۰۹۰۰۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گزیده‌های نفتی هفته

خبرهای مربوط به سفر وزیر نفت به همراه رئیس‌جمهوری به پاکستان و سریلانکا، معرفی ابرپروژه‌های صنعت گاز برای سرمایه‌گذاری و استفاده از فناوری هسته‌ای برای کمک به صنعت نفت را در گزیده‌های نفتی این هفته بخوانید.

سفر وزیر نفت به پاکستان و سریلانکا: جواد اوجی، وزیر نفت روز دوشنبه این هفته (سوم اردیبهشت) به همراه رئیس‌جمهوری و برخی دیگر از وزیران کابینه عازم اسلام‌آباد پاکستان و پس از پایان این سفر، بامداد روز چهارشنبه (پنجم اردیبهشت) عازم کشور سریلانکا شد.

وزیر نفت در جریان سفر به اسلام‌آباد با مصدق مسعود ملک، وزیر نفت پاکستان، دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدار، هر دو طرف بر تحکیم روابط دو کشور، به‌ویژه در بخش انرژی و نفت و گاز تأکید کردند.

توسعه همکاری‌های دوجانبه در حوزه انرژی و صدور خدمات فنی و مهندسی از مهم‌ترین محورهای مذاکرات وزیران نفت ایران و پاکستان بود. اوجی همچنین در حاشیه اعلام کرد که طرف پاکستانی مشتاق است هرچه زودتر تزریق گاز به خط لوله آی‌پی انجام شود و با اقدام‌هایی که انجام خواهد شد، امیدواریم طبق قرارداد بین‌المللی که بین ایران و پاکستان امضا شده است، در دوران فعالیت دولت سیزدهم شاهد آغاز صادرات گاز به پاکستان باشیم.

هدف‌گذاری ۱۰ میلیارد دلاری برای حجم مبادلات اقتصادی ایران و پاکستان: سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری نیز در جریان سفر به پاکستان، در نشست مطبوعاتی مشترک با شهباز شریف، نخست‌وزیر این کشور بیان کرد: افزایش تبادلات اقتصادی و تجاری ایران و پاکستان در گام نخست ۱۰ میلیارد دلار هدف‌گذاری شده است. وی همچنین در نشست مشترک هیئت‌های عالی‌رتبه دو کشور، با تشریح برخی زمینه‌های مساعد برای گسترش همکاری‌ها و روابط ایران و پاکستان از جمله در حوزه انرژی، به اهمیت امنیت به‌ویژه در مرزهای مشترک دو کشور برای رونق تبادلات مرزی اشاره کرد.

سیدابراهیم رئیسی همچنین روز پنجشنبه (ششم اردیبهشت) پس از بازگشت از سفر رسمی به دو کشور پاکستان و سریلانکا، در گفت‌وگویی درباره نتایج و دستاوردهای این سفر تصریح کرد: در سفر به پاکستان درباره همکاری‌ها در حوزه انرژی تصمیم‌هایی گرفته و مقرر شد این همکاری‌ها با قوت ادامه یابد.

استفاده از فناوری هسته‌ای برای کمک به صنعت نفت: تفاهم‌نامه همکاری وزارت نفت و سازمان انرژی اتمی ایران این هفته بین محمد قنادی‌مراغه، معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی سازمان انرژی اتمی ایران، و وحیدرضا زیدی‌فر، معاون وزیر نفت در امور مهندسی، پژوهش و فناوری امضا شد.

معاون وزیر نفت در امور مهندسی، پژوهش و فناوری در آیین امضای این تفاهم‌نامه با بیان اینکه با آغازبه‌کار دولت سیزدهم بحث افزایش همکاری میان این وزارتخانه و سازمان انرژی اتمی ایران بیشتر مورد تأکید قرار گرفت، گفت: تلاش می‌کنیم از سرریز فناوری‌های به‌دست‌آمده در صنعت هسته‌ای کشور برای افزایش کیفیت محصولات نفتی بهره ببریم.

معرفی ابرپروژه‌های صنعت گاز برای سرمایه‌گذاری: نشست متقاضیان سرمایه‌گذاری در پروژه‌های مخازن ذخیره‌سازی زیرزمینی گاز طبیعی، مگاپروژه هوشمندسازی و بهینه‌سازی مصرف گاز در ایستگاه‌های تقویت فشار، این هفته با حضور نمایندگان شرکت‌های فولادی کشور به میزبانی شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران برگزار شد که طی آن پروژه‌های ذخیره‌سازی مخزن نمکی نصرآباد کاشان، میدان هیدروکربنی شوریجه مشهد، مگاپروژه هوشمندسازی مصرف گاز و پروژه بهینه‌سازی مصرف گاز در ایستگاه‌های تقویت فشار گاز برای سرمایه‌گذاری به نمایندگان شرکت‌های فولادی کشور معرفی شدند.

تکمیل زنجیره ارزش، گلوگاه جهش تولید در صنعت پتروشیمی: مرتضی شاهمیرزایی، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی روز یکشنبه این هفته (دوم اردیبهشت) در نشست‌های تخصصی جداگانه با مدیریت‌های صنایع پایین‌دستی، کنترل تولید و طرح‌های شرکت ملی صنایع پتروشیمی، گلوگاه راهبرد جهش تولید در صنعت پتروشیمی را تکمیل زنجیره ارزش محصولات دانست.

وی همچنین در سفر به منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی، در جمع مدیران عامل شرکت‌های پتروشیمی مستقر در این منطقه تأکید کرد که شرکت‌های پتروشیمی باید در صورت تولید تجهیز یا قطعه‌ای در داخل کشور، نیاز خود را از طریق تولیدکنندگان و سازندگان ایرانی تأمین کنند.

وی در سفر عملیاتی خود به عسلویه با اشاره به شتاب‌گیری روند جمع‌آوری گازهای همراه و مشعل در سال ۱۴۰۳ هم گفت: تا پایان امسال مشعل‌های گازی واحدهای پتروشیمی جمع‌آوری می‌شوند.

تداوم تنش‌ها در خاورمیانه و افزایش قیمت نفت: ادامه ارزیابی خطرهای ژئوپلیتیک در منطقه خاورمیانه از سوی سرمایه‌گذاران، سبب شد قیمت‌ نفت این هفته و در روز سه‌شنبه (چهارم اردیبهشت) پس از کاهش در معامله‌های روز پیش افزایش یابد؛ قیمت نفت خام شاخص برنت دریای شمال در این روز تا ساعت ۶ و ۳۴ دقیقه به‌وقت گرینویچ با ۱۸ سنت افزایش به ۸۷ دلار و ۱۸ سنت برای هر بشکه رسید. در همین حال، نفت خام شاخص دبلیوتی‌آی آمریکا نیز در این روز با ۱۶ سنت افزایش، ۸۲ دلار و ۶ سنت برای هر بشکه معامله شد.

دیگر اخبار: برگزاری نشست کارگروه راهبری به‌کارگیری هوش مصنوعی در صنعت نفت، تأکید معاون وزیر نفت بر وصول بدهی‌ ابربدهکاران صنعت گاز و بهره‌برداری از ۱۴ جایگاه سوخت مایع در منطقه فارس از دیگر خبرهای صنعت نفت در هفته جاری بودند.

دیگر خبرها

  • تبادل فرهنگ گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان با کشورهای همسایه تقویت شود
  • آموزش محور اصلی بازاریابی و تجاری‌سازی در صنایع دستی
  • ایجاد ۲ خوشه صنعتی در حوزه فولاد و پتروشیمی
  • لزوم ایجاد خانه‌های صنایع‌دستی در فارس
  • بازدید هیات هرمزگانی از نمایشگاه صنعت شیشه در چین
  • نمایشگاه صنایع‌دستی، مشاغل خانگی و صنعت‌کاران سنندج برپا شد
  • هدایت نقدینگی به‌سمت صنایع پایین‌دست نفت، اشتغال‌زایی و سودآوری به‌ همراه دارد
  • افزایش ۲ برابری صادرات محصولات صنایع دستی به خارج از کشور
  • گزیده‌های نفتی هفته
  • افزایش دو برابری صادرات محصولات صنایع دستی به خارج از کشور