Web Analytics Made Easy - Statcounter

قامشلی در شمال استان حسکه، آخرین پایگاه ارتش سوریه در شهرهای کردنشین سوریه محسوب می‌شد و حالا با رژه ارتش آمریکا عملا از سیطره ارتش خارج شده است!

سرویس بین الملل فردا: کاروان نظامی آمریکا در میان استقبال گسترده شهروندان کردنشین، در خیابان‌های شهر «قامشلی» رژه رفت تا به ترکیه در مورد حمله احتمالی علیه شبه نظامیان کرد خط و نشان کشیده باشد!
عصر شنبه و صبح یکشنبه قامشلی شاهد رژه کاروان‌های نظامی آمریکایی بود که به نام دفاع از «حق حاکمیت و خودمختاری منطقه‌ای کردها» وارد شهر مرزی قامشلی شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
قامشلی در شمال استان حسکه، آخرین پایگاه ارتش سوریه در شهرهای کردنشین سوریه محسوب می‌شد و حالا با رژه ارتش آمریکا عملا از سیطره ارتش خارج شده است!
ماجرای رژه آمریکا در شهر قامشلی به درگیری‌های هفته گذشته بازمی‌گردد. هفته گذشته در حالی که ارتش ترکیه برای ورود به استان حسکه و مشارکت در عملیات آزادسازی رقه – به فرماندهی آمریکا و همکاری شبه نظامیان کرد – آماده می‌شد، گروه تروریستی PKK ، چند خمپاره به داخل اراضی ترکیه شلیک کرد. هدف پ‌ک‌ک از این اقدام، تحریک ترکیه برای عملیات علیه شبه‌نظامیان کرد و بر هم زدن توافقات میان اردوغان و ترامپ بر سر عملیات آزادسازی رقه بود.
در واکنش به خمپاره‌پرانی به داخل اراضی ترکیه، ارتش این کشور با موشک و خمپاره به مناطق کردنشین سوریه حمله کرد. در این میان، شهر قامشلی جایگاه ویژه‌ای دارد. این شهر در واقع در زمان تأسیس جمهوری ترکیه دو پاره شده و از این حیث، جایگاه ویژه‌ای در گفتمان و ادبیات گروه‌های کرد ترکیه به ویژه پ‌ک‌ک دارد. بخش ترکی آن با نام «نصیبین» در داخل اراضی ترکیه، سال گذشته در جریان نبرد ارتش ترکیه با PKK عملا به یک ویرانه کامل تبدیل شد؛ در حالی که بخش سوری آن به نام «قامشلی» توانست خود را تا حد زیادی از ویرانی‌های جنگ نیابتی سوریه دور نگه دارد!
شهر قامشلی در سال ۲۰۱۱ شاهد دو دسته تظاهرات متفاوت بود و با ابتکار دمشق توانست به جزیره ثبات و امنیت در شمال سوریه تبدیل شود! در سال ۲۰۱۱ هر دو گروه شهروندان موافق و مخالف نظام، تظاهرات چند هزار نفره در قامشلی برگزار می‌کردند. موافقان نظام عمدتا شهروندان آشوری و عرب قامشلی بوده و در مقابل کردها علیه نظام به خیابان‌ها ریختند. دمشق در سال ۲۰۱۲ به ابتکار بشار اسد، رییس جمهور سوریه با کردهای مقیم قامشلی به توافق رسید.
برپایه توافق مصالحه میان کردهای استان حسکه و دولت مرکزی، ارتش اداره این استان را به شوراهای محلی کردی این مناطق واگذار کرد و در مقابل، تنها در دو شهر اصلی «حسکه» و «قامشلی» حضور یافت. برپایه توافق طرفین، این دو شهر از نظر اداری توسط شوراهای محلی کردنشین اداره می‌شدند، اما از نظر امنیتی و نظامی تحت کنترل ارتش سوریه و سازمان استخبارات وابسته به دمشق بودند. این نکته خصوصا در مورد قامشلی اهمیت مضاعفی داشت؛ زیرا ز طرفی در این شهر بزرگ‌ترین فرودگاه شمال سوریه قرار دارد، از سوی دیگر شهر مرزی با ترکیه محسوب می‌شود و ارتش سوریه نمی‌خواهد تمام مرزهای خود با ترکیه را از دست بدهد!
سال گذشته کردها در خیانتی آشکار، مصالحه را زیر پا گذاشته و به شهر حسکه حمله کردند. پس از آن ارتش ترکیه در عملیات درع الفرات کردها را تهدید کرد و کردها بار دیگر دست مصالحه و همکاری به سوی دمشق دراز کردند. حالا این بار PKK که نگران توافقات واشنگتن انکاراست دست به قمار دیگری زده و آمریکا به نام دفاع از کردها نیروهای نظامی از خاک عراق به قامشلی اعزام کرده است.
هنوز مشخص نیست واکنش دمشق در این مورد چگونه خواهد بود؟ اما به نظر می‌رسد تا زمانی که نیروهای آمریکایی و شبه نظامیان کرد در عملیات پیشدستانه به مقرهای ارتش سوریه حمله نکرده باشند، ارتش در این مورد سکوت کند! سکوتی که به نظر می‌رسد به نوعی نشان دهنده تأیید سیطره کامل کردها بر این شهر و کل استان حسکه باشد!
در این میان حضور صدها شهروند کرد در خیابان‌های قامشلی برای خوش‌آمد گویی به ارتش آمریکا، از نکات در خور تأملی است که نشان دهنده تغییر موازنه‌ها در شمال سوریه می‌باشد. آیا ارتش آمریکا به این راحتی حاضر به ترک این مناطق خواهد شد؟
دختران رجاله کرد چند ملیتی را ببینید! آمده‌اند به استقبال سربازان اشغالگر امریکایی در قامشلی سوریه!

منبع: فردا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۱۲۵۹۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیانیه جدید حزب الله درباره شلیک ده‌ها موشک به پایگاه میرون

به گزارش خبرگزاری مهر، المیادین از عملیات موشکی جدید مقاومت اسلامی لبنان در شلیک دستکم ۳۰ موشک از جنوب لبنان به منطقه اشغالی الجلیل در شمال فلسطین اشغالی خبر داد.

از سوی دیگر منابع صهیونیستی اذعان کردند که پایگاه نظامی میرون ارتش رژیم صهیونیستی در شمال فلسطین اشغالی با ده‌ها موشک از جنوب لبنان مورد حمله قرار گرفته است.

همچنین، حزب الله در بیانیه‌ای اعلام کرد که رزمندگان مقاومت اسلامی لبنان در راستای حمایت از مردم مقاوم غزه و مقاومت شجاع و شریف آن و پاسخ به تجاوزات رژیم صهیونیستی به روستاهای مقاوم جنوب لبنان ومنازل آن، شهرک میرون و شهرک‌های اطراف آن را با دهها موشک کاتیوشا درهم کوبیدند.

کد خبر 6090473

دیگر خبرها

  • بیانیه جدید حزب الله درباره شلیک ده‌ها موشک به پایگاه میرون
  • شلیک ۳۰ موشک به پایگاه میرون ارتش رژیم صهیونیستی
  • (تصاویر) M۱۰ Booker؛ جدیدترین زره پوش ارتش ایالات متحده
  • گردباد ویرانگر در آمریکا + فیلم
  • توپ گوستاو، سلاح معجزه‌آسا نازی‌ها/ عکس
  • سرنگونی پهپاد پیشرفته آمریکا در سواحل یمن
  • پایگاه خبری اکسیوس: آمریکا درحال بررسی برنامه‌های خود برای تحریم ارتش اسرائیل است
  • پلیس برای دستگیری این دو نفر مجبور به شلیک گلوله شد
  • شواهد جدید از به گلوله بستن مردم توسط آمریکایی‌ها در کابل
  • ارسال تجهیزات و نیروهای کمکی به پایگاه‌های اشغالگران آمریکایی در سوریه