Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-07@02:42:42 GMT

ابراهيم رئيسي تغيير مي‌کند؟!

تاریخ انتشار: ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۱۲۶۷۳۶

خبرگزاري آريا - ابراهيم رئيسي تغيير مي‌کند؟! تقريبا از ماه‌ها قبل صحبت هاي بسياري درباره کانديداي نهايي جريان اصولگرا مطرح مي شد، برخي ابراهيم رئيسي را کانديداي اصلي اين جريان معرفي مي کردند و برخي ديگر روي قاليباف اجماع داشتند. اما مناظره اول کانديداهاي رياست جمهوري تا حدود زيادي تکليف را روشن کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



پيش از نام نويسي کاندداهاي رياست جمهوري شرايط و گمانه زني ها به سمتي بود که اکثريت معتقد بودند ابراهيم رئيسي کانديداي نهايي جريان اصولگرايي است و اگر هم از فعالان اين جريان در انتخابات نام نويسي کنند صرفا نقش کانديداي پوششي را ايفا خواهند کرد.

اين ماجرا تا زمان ثبت نام محمدباقر قاليباف ادامه داشت اما با حضور وي در ساختمان وزارت کشور گمانه زني هاي ديگري نيز مطرح شد. برخي معتقد بودند که او در نهايت به نفع ابراهيم رئيسي کنار خواهد رفت. عده ديگر تاکيد داشتند که قاليباف کانديداي پوششي بودن را در شان خود نمي بيند. لذا تا پايان انتخابات حضور خواهد داشت.

البته يک گروه سومي هم در اين ميان حضور داشتند که معتقد بودند هنوز معلوم نيست که کدام نامزد اصولگرا به نفع ديگري از انتخابات کناره‌گيري مي کند ولي بعيد نيست که ابراهيم رئيسي به نفع قاليباف انصراف دهد و تکليف اين مسئله بعد از مناظره هاي انتخاباتي مشخص مي‎شود.

با همه اين تفاسير نخستين مناظره ميان کانديداها جمعه گذشته برگزار شد. در اين برنامه برخلاف انتظارها و گمانه زني ها، رئيسي يکي موضع منفعلانه و خنثي اتخاذ کرد و قاليباف با استفاده از اين موقعيت و حمله به دولت خود را به عنوان کانديداي رقيب روحاني معرفي کرد.

اين درحالي بود که جهانگيري هم تا حدودي موفق تر از روحاني عمل کرد و در بيشتر مواقع در برابر قاليباف قرار گرفت و به ادعاهاي وي پاسخ داد. اما جدا از همه اين مسائل نکته اي که بسيار در اين مناظره به چشم مي آمد، عملکرد دو کانديدايي بود که به عنوان نامزد دوم وارد اين کارزار سياسي شده بودند.

آنها آنقدر پررنگ و تاثيرگذار ظاهر شدند که تا حدود زياد نامزدهاي اصلي را تحت تاثير قرار دادند. تا جايي که اين مسئله مطرح شد که قاليباف با تاکتيک خود در مناظره به طور واضح رئيسي را کنار زده و قصد دارد به عنوان نامزدنهايي اصولگرايان در انتخابات باقي بماند.

کانديداهاي اول در سايه ماندند

در همين خصوص حشمت الله فلاحت پيشه نماينده مجلس در گفت‌وگو با فرارو ضمن بتبريک به صدا و سيما گفت: درباره مناظره اول بايد ابتدا به صدا و سيما تبريک بگويم که شرايطي را فراهم کرده تا تنور انتخابات رياست جمهوري داغ‌تر شود و موقعيت و شرايط عادلانه اي را در اختيار کانديداها قرار دهد تا بتوانند برنامه هاي خود را به اطلاع عموم برسانند و يکديگر را نقد کنند.
وي ادامه داد: اما درباره محتوا بايد بگويم که کاملا طبيعي بود که تنش مناظره ميان جهانگيري، روحاني و قاليباف انجام شود. زيرا پيش از اين هم فضاي ميان شهرداري تهران و دولت کاملا رقابتي و انتقادي بود. اما اين در کنار مواضع غيرکانديداتوري رئيسي صورت گرفت.

او افزود: برخلاف انتظارها که اکثرا معتقد بودند که رئيسي کانديداي شماره يک است اما در اين مناظره مواضعي و روشي را اتخاذ کرد که باعث شد در متن قرار نگيرد و خيلي ديده نشود. البته هنوز دو مناظره ديگر باقي مانده است ولي نتيجه مناظره اولي براي وي اصلا مناسب نبود.
اين نماينده مجلس تصريح کرد: بايد در نظر داشت که وضعيت مطلوب اين است که در مناظره هاي آينده رقباي دولت به ارائه برنامه بپردازند و روحاني و جهانگيري از اقدامات و عملکرد دولت دفاع کنند. در اين مناظره هم تقريبا به همين شکل بود. يعني روحاني کليات را مطرح مي کرد و بيان جزئيان و دفاع از عملکرد دولت برعهده جهانگيري بود و در مقابل آنها قاليباف مواضع انتقادي و تهاجمي داشت.

عضو کميسيون سياست خارجي مجلس ادامه داد: بنابراين به عقيده من در مناظره اول مشخص شد که کانديداي هر جريان چه کساني هستند. به اين شکل که قاليباف کانديداي جريان اصولگرا است و جهانگيري از طرف جريان اصلاح طلب در انتخابات شرکت کرده است همچنين با وجود اينکه قرار بود هر دو اين افراد کانديداي دوم باشند اما روند مناظره به سمتي رفت که روحاني و رئيسي در قالب کانديداي سايه قرار گرفتند.

نمايندهٔ حوزهٔ انتخابيهٔ اسلام‌آباد غرب ادامه داد: واقعيت اين است که مناظره اول بيشتر تکليف وابستگي هاي سياسي را مشخص مي کند اما آنچه در مناظره دوم و سوم صورت مي‌گيرد، تلاش کانديداها براي جذب آراي خاکستري است. بنابراين نامزدهاي انتخاباتي براي موفقيت در اين مسير تاکتيک‌هاي متفاوتي را در دستور کار خود قرار مي دهند. به اين شکل که قاليباف و رئيسي برنامه هاي خود را تشريح مي کنند و روحاني و جهانگيري از عملکرد چهارساله خود دفاع مي کنند.

وي اظهار کرد: بطور کلي مناظره هاي بعدي مردم منتظر برنامه هستند آنها نمي خواهند صرفا سه ساعت نقد شرايط را بشنوند. مردم به خوبي از مشکلات موجود اطلاع دارند و الان به دنبال اين هستند که ببينيد کانديداها چه برنامه هايي براي رفع يا کاهش آنها در نظر دارند. در مجموع به عقيده من دوازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري از جدي‌ترين رقابت‌هاي انتخابات رياست جمهوري تاريخ ايران است و بايد خود را براي هر اتفاقي آماده کنيم. اين مناظره تازه شروع داستان بود. زيرا هنوز مباحث سياسي و اقتصادي مطرح نشده است و در زمان مقرر اين دوحوزه به جدي ترين شکل ممکن به چالش کشيده مي شوند.

همچنين فلاحت پيشه در پايان پيشنهادي را مطرح کرد و گفت: اما براي اينکه شاهد مناظره هاي مفيد و شفاف باشيم و مانند دور اول ابهاماتي براي مخاطب ايجاد نشود بهتر است هيات نظارت بر انتخابات از برخي نهاد‌ها نمايندگاني را به محل مناظره دعوت کند تا در صورت ارائه آمار از سوي برخي کانديداها و تکذيب آن از طرف رقبا، آنها آمارهاي صحيح را در اختيار مجري قرار دهند.

رويکرد رئيسي در مناظره هاي بعدي تغيير مي کند
همچنين حسينعلي حاجي دليگاني ديگر نماينده مجلس شوراي اسلام در گفت‌وگو با فرارو در واکنش به اين مسئله که بسياري معتقدند روندي که رئيسي در مناظره پيش گرفت بيش از آنکه رعايت اخلاق باشد، حضور در حاشيه امن بود، گفت: خب به هرحال اين مناظره اول بود و قطعا در دو برنامه بعدي رفتار متفاوتي از ايشان خواهيم ديد و ديگر چنين برداشتي از رفتار آقاي رئيسي در مناظره وجود نخواهد داشت و قطعا بيشتر در چالش هاي حضور پيدا خواهد کرد.



اين نماينده مجلس در پاسخ به اينکه تا چه حد مواضع و رفتار قاليباف، رئيسي را به حاشيه راند، اظهار کرد: جايگاه آقاي رئيسي کاملا مشخص است و در ادامه رقابت‌هاي انتخاباتي بيشتر ديده خواهد شد. اينکه از الان بخواهيم بگويم رئيسي به حاشيه رانده شد، بسيار زود است. هنوز دو مناظره ديگر در پيش داريم.



عضو کميسيون برنامه و بودجه تصريح کرد: البته در مجموع عملکرد کانديداها در اين مناظره خيلي قابل قبول نبود. زيرا به عنوان مثال گاهي کانديداهاي دولت از پاسخ دادن طفره مي رفتند و نامزدها هم آنها را به چالش نمي کشيدند.

وي اظهار کرد: عدم ارائه برنامه از سوي کانديداها موضع مهمي بود که در مناظره اول شاهدش بوديم. البته آقايان رئيسي و قاليباف تلاش مي کردند در لابه لاي حرف‌هايشان توضيح از برنامه خود ارائه کنند اما با اينحال کافي نبود و لازم است در برنامه هاي بعدي به صورت منسجم و عدد و ارقام آن را تشريح کنند.

او درباره اينکه آيا ممکن است رئيسي به نفع قاليباف کنار برود گفت: يک بحثي در جمنا از همان ابتدا مطرح شده بود که با توجه به آن، پيش از زمان راي گيري به يک کانديداي واحد برسند. در اين راهکار معيارهاي مختلفي از جمله، مقبوليت، محبوبيت، اصلح بودن و... وجود دارد که هيات رئيسه اين تشکل با در نظر گرفتن آن، تصميم نهايي را اتخاذ مي کند.


منبع : قرارو

كلمات كليدي : انتخابات رياست جمهوري ، مناظره ، قاليباف ، روحاني ، رئيسي


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۱۲۶۷۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جدول پخش برنامه‌های انتخاباتی شبکه تهران

جدول پخش تبلیغات و مناظره‌های نامزد‌های مرحله دوم دوازدهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی تهرانی (تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس) برای روز شنبه، ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ منتشر شد.

 برنامه تلویزیونی ۲۰ دقیقه‌ای "نماینده مردم" برای تبلیغات نامزد‌های دور دوم مجلس شورای اسلامی در شهر تهران تعریف شده است و نسخه رادیویی آن نیز از رادیو تهران پخش خواهد شد. ۸ مناظره هم برای نامزد‌های تهرانی (تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس) و ۳ مناظره برای نامزد‌های ورامین، قرچک و پیشوا پیش بینی شده است. مناظره‌ها هم مانند برنامه‌های تبلیغاتی تلویزیون، "نماینده مردم" به صورت رایگان تولید و پخش می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری رادیو تلویزیون

دیگر خبرها

  • بارزانی به دیدار رئیسی رفت + تصاویر
  • انصراف قالیباف از نمایندگی مجلس جدی است؟ /برنامه ریزی ۵ ساله برای ورود به انتخابات ۱۴۰۸ /دولت رئیسی علیه قالیباف دست به کار شد
  • ابراهیم رئیسی یک دستور جدید صادر کرد +جزئیات
  • آنچه در مناظره انتخاباتی کاندیداها در دانشگاه لرستان گذشت
  • واکنش ابراهیم رئیسی به اعتراضات دانشجویی در آمریکا
  • پخش مناظره انتخاباتی دو کاندیدای دور دوم انتخابات در صدا و سیمای اردبیل
  • ببینید | ویدیویی پربازدید از انگلیسی صحبت کردن جمیله علم‌الهدی همسر ابراهیم رئیسی
  • ابراهیم رئیسی یک ماده قانونی را برای اجرا ابلاغ کرد+ جزئیات
  • جدول پخش برنامه‌های انتخاباتی شبکه تهران 
  • جدول پخش برنامه‌های انتخاباتی شبکه تهران