سبک گروه جالبوت موسیقی تلفیقی با حال و هوای بندرعباسی است
تاریخ انتشار: ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۱۲۷۸۸۵
سرپرست گروه موسیقی جالبوت گفت: در غوغای جالبوت 12 اردیبهشتماه 11 اثر را برای حاضرین به اجرا خواهیم گذاشت که 6 اثر از آنها تابهحال در اجراهای دیگرمان نبوده است و 8 اثر از آنها بندرعباسی است.
محمدعلی ذاکری قشمی در گفتوگو با ایسنا، با بیان اینکه از سال 1379 موسیقی را با ساز گیتار بیس شروع کردم، تصریح کرد: از همان ابتدا شروع به فعالیت در زمینهٔ موسیقی به دنبال این بودم که کاری متفاوت را برای خودم در موسیقی انجام دهم و سعی میکردم تا جایی که میشود آثارم مانند هم نباشند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی ادامه داد: از سال 88 با گروه بادگیر آشنا و وارد این گروه شدم و تا آن زمان چندین اثر را ساخته بودم و پس از 5 سال همکاری با آن گروه تجاربی را کسب کردم و صلاح دیدم مسیرم را به دلایل تفاوت نظرها عوض کنم و ناگفته نماند دوستی خودرا با اعضای گروه بادگیر حفظ کردهام.
از اواخر سال 93 گروه جالبوت را با سه نفر راهاندازی کردم
ذاکری قشمی بیان کرد: از اواخر سال 93 گروه جالبوت را با سه نفر راهاندازی کردم و پس از یک اجرا در کافهای در بندرعباس اولین اجرای رسمی گروه جالبوت اوایل سال 94 برگزار شد و با تشویقهایی که صورت گرفت باعث شد انگیزه بیشتری را برای این کار پیدا کنیم.
وی افزود: در دیماه 1394 اولین کنسرت رسمی خود را در بندرعباس برگزار کردیم و در سال 95 نیز دو اجرای رسمی دیگر در کارنامه این گروه موسیقی تلفیقی قرار گرفت.
هدفمان استفاده از حال و احوال نوازندههای بومی بندرعباس است
این هنرمند اضافه کرد: هدفمان از ابتدا این بود که از حال و احوال نوازندههای بومی بندرعباس استفاده کنیم و به دنبال استاندارد شدن موسیقی گروه و به همین دلیل به دنبال حضور در پایتخت بودیم.
وی خاطرنشان کرد: از اولین اجراها سعی شد که نوازندگان گروه در کنار یکدیگر باشند و با حمایتهای دیگر دوستان اعضای گروه گرد هم آمدهایم و حال و هوای موسیقی بندرعباسی در آثارمان یک مشخصه بارز است.
ذاکری قشمی عنوان کرد: برنامه ما این است که در این مدت که بیشتر در تهران حضور داریم، آثار را برای اجرا آماده کنیم و خود را در اجرای زنده محک بزنیم و بتوانیم در آینده آلبوم موسیقیای را منتشر کنیم.
وی تأکید کرد: 2 اثر از آثار گروه موسیقی جالبوت تاکنون ضبط استودیویی شده است و در فضای مجازی منتشرشده که اولین آنها اثری با نام گَل اَ نو با شعری از مرحوم صالح سنگبر قبل از اولین کنسرتمان منتشر شد که در جذب مخاطب برای کنسرت تأثیر بسزایی را داشت و اثر واخ و وُلَک که با شعری از مرحوم علیخان حبیب زاده است.
هنوز آلبوم موسیقیای را منتشر نکردهایم
سرپرست گروه موسیقی جالبوت اظهار کرد: انتقادی که به گروه ما وارد است این است که هنوز آلبوم موسیقیای را منتشر نکردهایم و چندین اجرای زنده را برگزار کردهایم، اما هزینه آلبوم بسیار زیاد است و از آنجاییکه بیشتر کارهای گروه را خودمان انجام میدهیم، شرایط کمی سخت است.
وی افزود: در کنسرت 12 اردیبهشتماه جالبوت با مشکلاتی مواجه بودیم و دوستانی که برخی از کارهای اجرا را عهدهدار شدهاند با توجه به اینکه کار خود را بهخوبی انجام دادند، کمی در زمانبندیها اختلال به وجود آوردند و با توجه به اینکه تمرینات گروه جالبوت در تهران بود شرایط برای پیگیری کارهایمان در بندرعباس با کمی مشکل مواجه شد.
ذاکری قشمی با بیان اینکه سبک گروه جالبوت موسیقی تلفیقی با حال و هوای بندرعباسی است، ادامه داد: در گذشته در خلیجفارس یک لنج مسافربری با ظاهری خاص و مدلی بادبانی بوده است که جالبوت نام داشته که نام این گروه برگرفته از آن است.
وی تصریح کرد: غوغای جالبوت با همفکری دوستانی که در برگزاری این اجرا کمک زیادی به ما کردند نامگذاری شد و نسبت به دیگر کنسرتهایی که در شهر میبینیم که معمولاً پسوند بزرگ یا متفاوت را یدک میکشند این تفاوت را به وجود آوردیم.
در غوغای جالبوت 12 اردیبهشتماه 11 اثر را برای حاضرین به اجرا خواهیم گذاشت
این هنرمند افزود: در غوغای جالبوت 12 اردیبهشتماه 11 اثر را برای حاضرین به اجرا خواهیم گذاشت که 6 اثر از آنها تابهحال در اجراهای دیگرمان نبوده است و 8 اثر از آنها بندرعباسی است.
وی اضافه کرد: در غوغای جالبوت حامد حمید زاده(بیس)، آیدین راد کیا(درامز)، آرین میلیکیان(کیبورد)، محسن خاش(پرکاشن)، آرش رئیسی(گیتار کلاسیک)، هومان عمادی و آرشام غفوری(گیتار الکتریک)، سحر کدیور(بک وکال) و محمدعلی ذاکری قشمی(خواننده) به اجرا میپردازند.
ذاکری قشمی در پایان گفت: دلیل اینکه گروههایی تشکیل میشوند و از هم جدا میشوند، به نظر من این است که هدف گروهها دقیق مشخص نیست و به دلیل اینکه محدودیت در تعداد نوازندگان و تفاوتهای شخصی وجود دارد باعث جداییها میشود اما ما در جالبوت شرایطی را به وجود آوردهایم که همه در بسیاری از موارد دخیل هستند و اگر هر فردی از گروه هم نباشد گروه ساختار خود را حفظ کند و منحل نشود.
انتهای پیام
منبع: ایسنا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۱۲۷۸۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
متاسفانه موسیقی ایران به پاپ منحصر شده است/ تاریخ انقضای موسیقیهای بی سر و ته تمام میشود
به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، کسری حاجیزاده خواننده، آهنگساز، تهیه کننده، مدیر هنری و مدیر شرکت فرهنگی و هنری «نوای هنر آرنا» است. وی از کودکی شروع به آموزش موسیقی و پیانو کرد و پس از یادگیری و اجرای چندین کنسرت هنرجویی علاقهمند به آواز شد. پس از فراگیری آواز کلاسیک و پاپ به عضویت گروه کُر و ارکستر «آوای شفق» درآمد و در چندین کنسرت در تالار وحدت، تالار اندیشه، سالن محک، ایوان شمس و … حضور داشت.
او همچنین به عنوان مدیر هنری سابقه همکاری با شبکههای مختلف تلویزیونی و همچنین برنامه تلویزیونی «باهمستان موسیقی» را دارد و در تولید و انتشار چندین هزار قطعه موسیقی به عنوان مدیر تولید و مدیر پخش نقش بسزایی داشته است. با این هنرمند گفتوگویی انجام دادیم از نظرتان میگذرد:
کمی درباره مشکلات گروه کُر در ایران صحبت کنید.
مشکلاتی که درباره هنر در ایران وجود دارد فقط مختص به گروههای کُر نیست ولی بیشترین مشکلات مختص گروههای کر و ارکسترها است. مگر میشود از هیچ سمت حمایتی از این گروهها نشود؟ آنقدر بی تفاوتی به گروههای کُر و ارکسترها شده است که بیشتر آنها تعطیل شدهاند و دیگر کسی تمایل به همکاری ندارد و ترجیح میدهند یا در گروههای پاپ فعالیت کنند یا به کارهای غیر از موسیقی بپردازند. متاسفانه نه حمایت از سوی ارگانی صورت میگیرد و نه اطلاع رسانی درستی از این گروهها میشود در نتیجه انگیزهای برای اعضای این گروهها نمیماند.
مخاطب امروز با کنسرتهای گروه کُر ارتباط برقرار میکند؟
مخاطب امروز پذیرای چیزی است که آن را ببیند. وقتی کسی غذایی را نه هرگز دیده و نه هرگز خورده معلوم است که پذیرای آن نمیشود. تمام تبلیغات، تمام سالنها و تمامی رسانهها تمایل زیادی برای نشان دادن این گروهها ندارند، چون سالهای سال است که فقط به موسیقی پاپ اهمیت داده شده و درآمد بالایی از این راه دارند. انگار موسیقی پاپ انحصار موسیقی ایران شده است. نه فقط گروههای کر بلکه ما در چند سال اخیر تبلیغاتی از اجراهای سنتی، گروههای بانوان و دیگر گروهها هم نمیبینیم.
چه مخاطبانی جذب این کنسرتها میشود؟
متاسفانه الان مخاطبانی که عاشقانه این فضا را دوست دارند یا از قدیم با این گروهها آشنا بودند فقط مخاطب این کنسرتها هستند. مشکل ما ریشهای است و زمان میبرد تا حل شود. آموزشهایی که در فضای مجازی داده میشود به این مشکلات دامن زده است. بیشتر اساتیدی که واقعا سواد بالایی در موسیقی دارند بیکار نشسته اند تا عدهای با آموزشهای تجربی بدون اصول این مشکلات را بیشتر کنند.
در کشورهای دیگر به چه صورت است؟
بر خلاف ایران در کشورهای اروپای غربی از دوران رنسانس با این فضا آشنایی دارند و در کلیساها گروههای کر فعالیت داشتند و آوازهای مذهبی اجرا میکردند و در دوران باروک به اوج خودش رسید. علاوه بر آن وقتی از دوران کودکی در مدارس موسیقی تدریس میشود همه افراد گوش موسیقیایی دارند و درست را از غلط به راحتی تشخیص میدهند. برای همین است که خوانندگان آنها همه بسیار کوک و ژوست اجرا میکنند، چون مردم به راحتی فالش خواندن خواننده را متوجه میشوند. علاوه بر تمامی این جریانات مردم تصمیم میگیرند که چه نوع موسیقی را گوش دهند نه اینکه برای آنها تصمیم گرفته شود.
آیا ارکستر و گروه کر در ایران با شکست مواجه شده است؟
هنر همیشه راه خودش را پیدا میکند و یک زمانی تاریخ انقضای این موسیقیهای بی سر و ته هم تمام میشود، اما با سیاستهای گرفته شده در ارتباط با ارکسترها و گروههای کر فعلا دچار یک خفقان بزرگی شدیم که امیدوارم به زودی با حمایت مسئولین از این بحران بزرگ عبور کنیم.
انتهای پیام/