Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس مجمع نمایندگان کارگران خراسان رضوی گفت: راه رسیدن به مطالبات کارگران اجرای صحیح قانون کار فعلی است و اگر قانون کار فعلی بخواهد اصلاح شود، نفعی برای کارگران نداشته و به ضرر خواهد بود.

حسن آغاز در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنابا بیان این مطلب اظهار کرد: : متأسفانه با برخی اقدامات کارفرمایان و گرفتن قراردادهای سفید امضاء امنیت شغلی کارگران به خطر افتاده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: از اینکه کارفرمایانی هستند تا سرمایه خود را در زمین پیچ و مهره کنند تا خانواده‌هایی بتوانند به‌گونه‌ای با آن‌ها همسو و تأمین معاش نمایند خوشحالیم.

وی با اعلام اینکه سهم کارگران از حضور و نقش‌آفرینی در انقلاب و دوران هشت سال دفاع مقدس بسیار پررنگ بوده و قابل‌انکار نیست، اظهار کرد: از اوایل جنگ تا سال 67 بنا به مصلحت و تشخیص کارگران افزایش حقوق نداشتند؛ بعد از جنگ هم که به امید جبران کسری حقوق بودند با دوران سازندگی مواجه شدند و در این مدت بخشی را کارگران با کار زیاد اما حقوق کم بازسازی کردند.

آغاز با بیان اینکه در این سال‌ها کارگران بسیاری دچار حادثه شده‌اند، مشکلات جامعه کارگری رازیاد دانست و گفت: نبود امنیت شغلی، فرار از پوشش بیمه‌ای، قراردادهای سفید و کوتاه‌مدت، تسویه حساب‌های سفید امضاء، پایین بودن سطح حقوق کارگران نسبت به سایر اقشار از جمله مشکلات این قشر زحمت‌کش است.

وی با اشاره به اینکه از کارفرمایان انتظار است در چارچوب قانون کار حرکت کنند، عنوان کرد: هرچند کارآفرینی یک عبادت است اما مشروط به اینکه معیشت کارگران هم مدنظر قرار گیرد.

رئیس مجمع نمایندگان کارگران خراسان رضوی ادامه داد: متأسفانه دولت‌های قبلی به‌جای پرداختن به خواسته‌های قانونی کارگران بعد از ورود به دولت تنها از دولت قبلی گلایه می‌کردند.

آغاز با بیان اینکه دولت تدبیر و امید در طی این چند سال توجه جدی به وضعیت کارگران داشته است، گفت: افزایش چشم‌گیر حقوق با وجود وضعیت اقتصادی کشور، افزایش چشم‌گیر تشکل‌های کارگری و کارفرمایی و بها دادن به آن‌ها از زحمات دولت یازدهم است.

آغاز بیان کرد: به‌رغم اینکه در طی چند سال گذشته وزارت کار نتوانست رضایت کارگران را در اضافه کردن حقوق به دست آورد اما بازهم با توجه به پایین آمدن نرخ تورم شاهد افزایش حقوقی هستیم که کارفرماها هم به پرداخت آن رضایت دارند.

وی با اشاره به اینکه اگر خودمان را جای کارفرمایان قرار دهیم متوجه مشکلات آن‌ها خواهیم شد، اظهار کرد: حقوق‌ها، بیمه کارگران، مالیات عوارض، قبض‌های خدماتی، سنوات کارگر، تهیه مواد اولیه و هزاران مشکل دیگر یک طرف و انبارهای پر کارفرمایان از مهم‌ترین مشکلات دیگر کارفرمایان است.

رئیس مجمع نمایندگان کارگران خراسان‌‎رضوی گفت: به‌رغم اینکه ما خواستار برگزاری نشست‌های بین کارگران و کارفرمایان هستیم تا مشکلات راحت‌تر رفع شود ولی تاکنون این اتفاق نیفتاده است.

وی مشکلات عمده کارگران را مربوط به قراردادهای کوتاه‌مدت و تسویه‌حساب‌های سفید امضاء دانست و اظهار کرد: این قراردادها موجب می‌شود هرگاه کارفرما خواست پایان قرارداد زده و کارگر را از محل کار اخراج کند.

آغاز با اعلام اینکه با این اقدامات کارگران هیچ نوع خواسته معقول حتی آنچه در قانون کار باشد نمی‌توانند از کارفرمایان داشته باشند، اظهار کرد: دوست داریم قانون کار فعلی که در کشور اجرا می‌شود مشکلی ندارد باقی بماند ولی قانون جدید اجرا نشود زیرا قانون جدید و مشکلات بسیاری دارد.

رئیس مجمع نمایندگان کارگران خراسان‌رضوی در ادامه با بیان اینکه سعی بر این است تا کسانی که از قانون بیمه بیکاری استفاده می‌کنند با نرخ 30 به 70 به واحدها معرفی شوند، عنوان کرد: واحدهایی که از این افراد استفاده کنند تنها 30 درصد حقوق را می‌دهند و 70 درصد را دولت پرداخت می‌کند.

وی با اعلام اینکه تاکنون 30درصد نیروهای استان زیر نظر واحدهای کارگری فعالیت می‌کنند، اظهار کرد: ساماندهی کارگران نسبت به قبل بهتر شده است.

رئیس مجمع نمایندگان کارگران خراسان رضوی اظهار کرد: 50درصد واحدهای تولیدی حق و حقوقات کارگران را رعایت می‌کنند و 50 درصد دیگر که کارگاه‌های کوچک هستند این موضوع را رعایت نمی‌کنند.

آغاز، نداشتن امنیت شغلی و پوشش بیمه‌ای را از مهم‌ترین دغدغه‌های کارگران دانست و گفت: با توجه به نرخ بالای بیمه کارفرمایان برای کارگران جدیدی که استخدام می‌کنند فرار از پوشش بیمه‌ای دارند.

وی در ادامه به وضعت قراردادهای سفید امضاء اشاره کرد و افزود: با پیگیری‌های جدی این دولت اقدامات خوبی به نفع کارگران شده است.

آغاز افزود: بر اساس رأی دیوان تسویه حساب‌های سفید امضاء فقط باید با گزارش مالی کارفرما مورد قبول قرار گیرد ولی از نظر نوع قراردادها هنوز چاره‌ای اندیشیده نشده و از طریق برخی کارفرمایان در حال اجرا است.

رئیس مجمع نمایندگان کارگران خراسان‌رضوی با بیان اینکه تاکنون اقدامی در این خصوص از سوی دولت انجام نشده است، بیان کرد: متأسفانه اکنون 95 درصد کارگران قراردادی هستند.

وی با اشاره به اینکه از این 95درصد نزدیک به 40درصد قراردادها سفید امضاء و غیرقانونی است، گفت: قراردادهایی که گرفته می‌شود موجب می‌شود خود پیمانکار به‌راحتی از زیر بار مسئولیت فرار کند.
انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۱۳۶۳۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مرتضوی: اصلاح قانون کار و دائمی شدن قرارداد کارگران در نوبت رسیدگی هیات دولت

وزیر تعاون، کار رفاه اجتماعی گفت: لایحه پیشنهادی وزارت کار برای اصلاح قانون کار و دائمی شدن قرارداد کارگران در کمیسیون مجلس تصویب شده و در دستور نوبت کاری هیات دولت قرار دارد.

به گزارش ایلنا، صولت مرتضوی در پایان جلسه هیات دولت درباره لایحه پیشنهادی وزارت کار برای اصلاح قانون کار و دائمی شدن قرارداد کارگران گفت: این موضوع در کمیسیون اصلی مجلس تصویب شده و در دستور نوبت کاری هیات دولت قرار دارد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره بیمه کارگران عنوان کرد: افزایش حقوق را انجام دادیم نماینده کارگران و کارفرمایان در جلسات مربوطه پیشنهاد داده بودند که افزایش بیمه طبق مبنای درستی انجام شود تا در دوران بازنشستگی کارگران اثر داشته باشد. بر همین اساس افزایش‌ها را در ردیف‌های مبنا انجام دادیم که بیش از ۳۵ درصد است و نسبت به سال قبل ۹ درصد امسال بیش از سال قبل افزایش داشته است. امیدواریم با مدیریت اقتصادی از سوی دولت و مهار تورم و کمک‌های معیشیتی بتوانیم قدری از مشکلات کارگران عزیز را برطرف کنیم.

وی در خصوص مسکن کارگری بیان کرد: در این خصوص قرارگاه مسکن تشکیل داده شد و وزارت راه و شهرسازی با همکاری وزارت تعاون و مدیران کارخانجات تلاش می‌کنند تا فرآیند‌ها کوتاه شود. بانک رفاه کارگران هم متولی تسهیلات تعاونی‌های کارگری شد که گام مهمی به جلو است.

مرتضوی درباره لایحه جامع اشتغال اظهار داشت: سامانه‌ای در حوزه اشتغال در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی راه اندازی شده است تا بیکاران سراسر کشور با مشخصات فردی، تحصیلات و محل زندگی شناسایی شوند و در آینده نزدیک از این سامانه رونمایی می‌شود.

دیگر خبرها

  • مرتضوی: اصلاح قانون کار و دائمی شدن قرارداد کارگران در نوبت رسیدگی هیات دولت
  • اعطای تسهیلات و کمک بلاعوض به سیل زدگان سیستان و بلوچستان ظرف چند روز آینده آغاز می‌شود
  • معاون رئیسی: از مجلس فعلی راضی هستیم اما... /در بودجه اختلافاتی بین دو قوه وجود داشت
  • نمایندگان قزوین پیگیر افزایش حقوق کارگران باشند
  • اجرای قانون هوای پاک از توان مسئولین استان تهران خارج است
  • ابلاغیه اجرای تفسیریه ماده ۵ قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی
  • کارگران و کارفرمایان دو بال سخت‌کوش تولید هستند
  • تجلیل از کارگران نمونه استان سمنان
  • نقش برجسته کارگران در جهش تولید
  • خبر خوش برای کارگران/ شکل قراردادهای موقت تغییر می‌کند؟