Web Analytics Made Easy - Statcounter

رسانه های مهم جهان در کنار حجم انبوه رسانه های مجازی و شبکه های اجتماعی، انتخابات ریاست جمهوری در ایران را از زوایای مختلف زیر ذره بین دارند و هر یک گمانی زنی ها و تحلیل های خود را ارائه می کنند.

به گزارش آخرین نیوز به نقل از اعتدال، هر چه به انتخابات 29 اردیبهشت ماه در ایران نزدیک تر می شویم، تبلیغات شش نامزد انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری نیز بیشتر شده و رسانه های خارجی هم بیشتر به این انتخابات می پردازند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

*تردید در کاندیداتوری رئیسی پس از اولین مناظره- جهانگیری برنده مناظره اول

روزنامه آمریکایی «واشنگتن پست» نوشت: تا همین چند روز پیش این‌طور تصور می‌شد که ابراهیم رئیسی، یک محافظه‌کار تندرو همان مدعی اصلی است که در رقابت‌های انتخاباتی جایگاه حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران را هدف قرار داده است.

اما نامزدی رئیسی خیلی زود پس از عملکرد ضعیفش در مناظره زنده تلویزیونی در سایه قرار گرفت. در دوره تبلیغات انتخاباتی ایران که به طور قانونی و سنتی دوران کوتاهی است کاندیداتوری رییسی به سرعت بعد از حضور ضعیف او در مناظره تلویزیونی با تردیدهایی همراه شد.

شش کاندیدای ایران که توسط شورای نگهبان تایید صلاحیت شده اند روز جمعه در اولین مناظره تلویزیون دولتی ایران حاضر شدند. این مناظره ها یکی از محبوب ترین برنامه ها در دوران تبلیغات انتخاباتی ایران است که تعداد بیشماری از مخاطبان را به خود جلب می کند. این مناظره ها که معمولا بیشترین تاثیر را دارد می تواند وضعیت یک کاندیدا را بهبود ببخشد یا او را تخریب کند.

مناظره روز جمعه با حضور شش کاندیدای ریاست جمهوری ایران با محوریت مسائل اجتماعی برگزار شد.

رییسی که گفته می شود کاندیدای اصلی اصولگرایان است به گفته برخی ناظران در این مناظره به طرز قابل توجهی ضعیف ظاهر شد و تاثیر کمی بر مخاطبان داشت.

او به طور ضعیفی درباره چند برابر کردن یارانه اقشار فقیر جامعه صحبت کرد و این گفتمان یادآور صحبت های پوپولیستی محمود احمدی نژاد رییس جمهور سابق ایران بود. با این حال احمدی نژاد از رییسی شخصیت کاریزما تری دارد.

تحلیلگر موسسه گزارش جنگ و صلح در واشنگتن گفت: رییسی به وضوح تصمیم داشت در این مناظره ها خونسرد بماند و از هر نوع رویارویی مستقیم با دیگر کاندیداها اجتناب کند.رییسی فارغ از اینکه سوالات چه بود سعی میکرد بر سیاست هایش درباره اقشار محروم و ضعیف جامعه، کاهش فقر و بیکاری و ایجاد خانه های دولتی تاکید کند.

اما رئیسی نتوانست به‌عنوان یک جایگزین متقاعدکننده برای روحانی ظاهر شود. وی بازنده اصلی مناظره بود و این سؤال را ایجاد کرد که چه کسی رقیب اصلی روحانی خواهد بود.

روحانی که از سال 2013 رییس جمهور ایران است بارها به دلیل استراتژی هایش در قبال غرب و سیاست جذب سرمایه های غربی مورد انتقاد قرار گرفته است. اصولگرایان مدعی اند که منافع حاصل از برجام برای مردم عادی ملموس نبوده است. روحانی مذاکرات در توافق هسته‌ای با قدرت‌های جهانی را مدیریت کرد و درنهایت به لغو تحریم‌ها در قبال محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران رضایت داد.

در مناظره روز جمعه مشخص شد که روحانی چه کسی را رقیب اصلی خود می‌داند – و آن رئیسی نبود. روحانی به همراه اسحاق جهانگیری، معاون رئیس‌جمهور در مقابل محمدباقر قالیباف که از چهره‌های محافظه‌کار و شهردار در آستانه رسوایی تهران است، موضع‌گیری کردند.

در این مناظره جهانگیری معاون اول روحانی و قالیباف شهردار تهران اصلی ترین چالش ها را با هم داشتند. قالیباف در مناظره از روحانی شکست خورد، ضمن اینکه او متهم به فساد در دوره شهردار بودنش است. اما در مناظرات او خود را به‌عنوان مناظره کننده‌ای تأثیرگذار به رخ کشید و حتی به سمت استفاده از لفاظی های پوپولیستی رفت و دولت روحانی را متهم به عدم زندگی در میان مردم کرد.

قالیباف در مقایسه با رییسی شخصیت شناخته شده تری است و تجربه مشاغل دولتی را هم داشته است. او دارای حامیانی با پایگاه تشکیلاتی است. او سخنران فصیحی است و آگاهی خوبی در مورد تفاوت‌های ظریف حوزه سیاست عمومی دارد و همین مسئله او را به یک مدعی جدی برای ریاست جمهوری تبدیل می‌کند.»

اما جهانگیری در این مناظره در هر زمینه‌ای از حال و گذشته قالیباف – از ریاست پلیس ایران تا جمع‌آوری زباله‌ها در ایران- مقابل وی ایستاد.

رفتار جهانگیری تحسین ایرانی ها را در شبکه های اجتماعی به همراه داشت که در یکی از آنها معاون اول رئیس جمهوری را به شکل «سوپرمن» نشان می داد. عقیده کلی این بود که جهانگیری برنده مناظره بود.

بر اساس گفته های تحلیل گران جهانگیری قرار است در نهایت به نفع روحانی کنار بکشد. نقش او کاندیداتوری در سایه به نفع رییس خود است. به گفته مخاطبان مناظره، توانایی رییس جمهور در مناظره ها همچنان خوب ارزیابی شده است.

روحانی در این مناظره گفته که اگر اقدامات دولت او نبود حتی همین عزیزان شرکت کننده در مناظره هم امروز نمی توانستند در اینترنت تبلیغات کنند. مهارت‌های مناظره‌ای رئیس‌جمهوری مستقر نیز با واکنش مثبت مردم روبرو شد.

*نظرسنجی ها از پیروزی روحانی حکایت دارد

روزنامه اتریشی «اشتاندارد» درگزارشی درباره انتخابات ریاست جمهوری ایران می نویسد: «سه هفته پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ایران در 19 ماه می (29 اردیبهشت)، نامزدهای تایید صلاحیت شده ، وعده های بلند بالایی ارائه کردند. یک نامزد به دنبال ایجاد 6 میلیون فرصت شغلی است؛ دیگری از کمک های مالی به خانواده ها سخن گفته و نامزد دیگر از دورنمای جدیدی برای اجتماع ایران در طول 100 روز ریاست جمهوری اش حرف می زند.»

این روزنامه آلمانی زبان افزود:« قالیباف شهردار تهران که در ارائه این وعده ها در رده اول قرار دارد، بدون اینکه طرح اساسی ارائه کند ، ادعا دارد که در ظرف چهار سال درآمد خالص کارگران را چهار برابر خواهد کرد. بسیاری از مطبوعات ایران ، ارائه این ایده های قالیباف را نشانه ناآگاهی او ارزیابی کردند.»

این روزنامه اتریشی اضافه کرد: «قالیباف همچنین بدنبال ایجاد 6 میلیون فرصت شغلی جدید است؛ جالب اینجاست که ایران حدود دو و نیم میلیون بیکار دارد اما قالیباف با سه و نیم میلیون فرصت شغلی مازاد، چه خواهد کرد سوالی است که بدون پاسخ مانده است.»

این رسانه غربی نوشت: «ابراهیم رئیسی نامزد محافظه کاران (اصولگرایان)می خواهد در مدت زمان کوتاهی اقتصاد را متحرک ساخته و به همه خانواده ها ماهانه سه برابر مبلغی که اکنون دریافت می کنند ، بپردازد. اما رئیسی نمی گوید که این پول را از کجا خواهد آورد. وی همچنین می خواهد معضل بیکاری را در مدت زمان کوتاه رفع کند.»

در پایان گزارش اشتاندارد آمده است: «حسن روحانی که از سوی مخالفانش بشدت مورد انتقاد قرار گرفته است، تلاش می کند مردم را متقاعد سازد که کشور به جلو می رود و سیاست های او درست بوده است. اگر نظرسنجی های غیررسمی را ملاک قرار دهیم، روحانی دوباره در انتخابات پیروز خواهد شد.»

*مناظره ها تحت تاثیر مسائل اقتصادی

شبکه خبری «اسکای نیوز» درباره مناظره های انتخاباتی نوشت: پیش بینی می شود مسائل اقتصادی بار دیگر مناظره ها را تحت تاثیر قرار دهد چرا که میزان بیکاری در ایران به 13 درصد رسیده است.

این رسانه غربی درباره اولین مناظره میان شش نامزد انتخابات ریاست جمهوری ایران افزود: محمد باقر قالیباف نامزد انتخابات ریاست جمهوری و شهردار تهران، حسن روحانی و اسحاق جهانگیری معاون وی را به سوء مدیریت و ناتوانی در حل مشکلات و در صدر آنها مشکل بیکاری و کمبود مسکن اجتماعی متهم کرد.

وی خطاب به آنها گفت: آلودگی موجود نیز به دلیل سوء مدیریت و مدیریت سنتی شماست و شما اعتقادی حتی به خصوصی سازی هم ندارید.

روحانی نیز در پاسخ به قالیباف اتهام های وی را «دروغ» توصیف کرد و جهانگیری نیز با اشاره به گذشته قالیباف او را متهم کرد که پایتخت را با روش نظامی اداره می کند.

اسکای نیوزافزود: سه نامزد دیگر از جمله ابراهیم رئیسی روحانی محافظه کار (اصولگرا) و مصطفی میرسلیم دیگر نامزد محافظه کار (اصولگرا) و مصطفی هاشمی طبا نامزد اصلاح طلب نیز تا 2 دور بعدی مناظره ها همچنان در سایه مانده اند.

*نامزدهای اصولگرایان مشغول رقابت بایکدیگرند

نشریه روسی «نزاویسمایا گازتا» نوشت: هدف مخالفان حسن روحانی، ممانعت از راه یافتن وی به دور دوم ریاست جمهوری است.

این روزنامه در ادامه آورده است: در روز ١٩ ماه می در ایران، انتخابات ریاست جمهور برگزار خواهد شد.

پیش از برگزاری انتخابات، روحانی مانند سال ٢٠١٣ میلادی، موفق شد، اتحاد نیروهای میانه رو و اصلاح طلب را فراهم آورد که بخشی از اصول گرایان میانه رو نیز به آن پیوسته اند. او مدعی اصلی مقام ریاست جمهوری است. تکیه گاه اجتماعی این نیروها – قشر متوسط و به ویژه، روشنفکران و جوانان است. جهانگیری، دومین نامزد این جناح، نماینده اصلاح طلبان است. او را می توان تکیه گاه روحانی دانست و نه رقیب وی. واضح است که قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، جهانگیری به نفع روحانی از نامزدی خود صرفنظر خواهد کرد.

هاشمی طبا سومین نماینده جناح اصلاح طلب است و در ساختارهای عالی قوه مجریه از تجارب کاری غنی برخوردار است و او نیز از مشی روحانی حمایت خواهد کرد. شانس او برای پیروزی در انتخابات اندک است. احتمال دارد که او نیز پیش از برگزاری انتخابات، از نامزدی خود صرفنظر کند.

رقابت اصلی میان رئیس جمهور کنونی و نمایندگان جناح اصول گرا جریان خواهد گرفت که هدفشان ممانعت از راه یابی روحانی به دور دوم ریاست جمهوری است. سیاست وی در راستای از سرگیری تعامل متقابل با جامعه جهانی، آمادگی برای ازسرگیری روابط با کشورهای اروپایی و گفتمان با غرب در چارچوب حل و فصل مسئله برنامه هسته ای، با مخالفت جناح اصول گرا مواجه شده است. در پی عقد برجام، دولت وی را به نشان دادن نرمش در برابر غرب و چشم پوشی از دستاوردهای کشور در عرصه هسته ای متهم کردند. این نیروهای سیاسی چنین سیاستی را به عنوان تهدید تلقی می کنند.

در این میان، نامزدهای اصول گرا نیز نماینده جریان های گوناگون این جناح هستند و میان خود نیز رقابت می کنند. تلاش های صورت گرفته در راستای متحد کردن تمامی اصول گرایان در چارچوب جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی که ریاست آن، در دستان نسل جوان است، موفقیت چشمگیری به همراه نداشته و شکست خورده است. نیروهای اصول گرای تندرو از پیوستن به ساختار این جبهه امتناع کردند. اصول گرایان میانه رو – سنت گرایان، که میر سلیم نماینده آنان است نیز ترجیح دادند، به تنهایی وارد عمل شوند. و اما، شانس این نامزد انتخاباتی نیز چندان زیاد نیست.

رئیسی اعلام کرده که تبلیغات انتخاباتی خود را به عنوان نامزد مستقل از جمنا پیش خواهد برد. تکیه گاه رئیسی اقشار سنتی جامعه هستند. او ضمن ایراد سخنان پوپولیستی، تلاش می کند، اقشار فقیر جامعه را نیز جذب خود کند.

قالیباف را که برای سومین بار، در انتخابات ریاست جمهوری شرکت می کند، می توان هم رقیب روحانی پنداشت و هم رقیب دو نامزد دیگر از جناح اصول گرا. سخنان پیش از انتخاباتی او پوپولیستی و خطاب به قشر کم درآمد جامعه است.

روحانی مبارزه سختی در پیش دارد. او باید به انتقادات پاسخ قاطعانه ای بدهد و رأی دهندگان را از این نظر متقاعد سازد که طی چهار سال آینده، در زمینه رشد اقتصادی، مهار کردن فساد، کاهش نرخ بیکاری، تحکیم روح آزادی و تضمین رشد جامعه موفق خواهد بود.

*رقابت جدی با روحانی و سیاست های اقتصادی او

خبرگزاری انگلیسی «رویترز» با بیان اینکه «حسن روحانی به مردم ایران هشدار داد که اگر به رقبای او رای دهند با تمامیت خواهی روبه رو خواهند شد» نوشت: «حسن روحانی اکنون با رقابت جدی تندروهایی روبه رو است که سیاست های اقتصادی روحانی را مورد انتقاد قرار داده و می گویند سیاست تنش زدایی و امتیازدهی به غرب در قبال هسته ای، تاکنون آورده اقتصادی نداشته است.»

این خبرگزاری به نقل از رسانه های ایران نوشت: « روحانی در یزد گفت: ما اجازه نمی دهیم آن ها جو پلیسی و امنیتی را به ایران بازگردانند.»

رویترز افزود: «ابراهیم رئیسی عالم مذهبی متنفذ که دهها سال سابقه در نظام قضایی دارد و محمد باقرقالیباف شهردار محافظه کار تهران، دو تن از رقیبان حسن روحانی هستند. روحانی هنوز طرفداران قابل توجهی دارد، به ویژه در میان جوانان که به نظرات او درخصوص آزادی های اجتماعی و پایان دادن به دخالت در زندگی خصوصی مردم، جذب شده اند.»

منبع: آخرین نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت akharinnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آخرین نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۱۴۳۲۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اربیل: در روزهای سخت اولین تماس ما با جمهوری اسلامی ایران است

«دلشاد شهاب» سخنگوی دفتر ریاست منطقه کردستان عراق گفت که سفر نیچروان بارزانی به تهران با هدف تأکید بر عمق روابط دو طرف صورت گرفته است.

به گزارش مشرق، در حالی که «نیچروان بارزانی» رئیس منطقه کردستان عراق از روز گذشته در تهران به سر می‌برد؛ «دلشاد شهاب» سخنگوی دفتر او در مصاحبه‌ای گفت که جمهوری اسلامی ایران یک قدرت منطقه‌ای تأثیرگذار است.

او به شبکه روداو گفت: «رئیس اقلیم در این سفر می‌خواهد تاکید کند که اقلیم کردستان تهدیدی برای منافع همسایگان نخواهد بود و راهبرد اقلیم کردستان تعامل سازنده است».

سخنگوی ریاست کردستان عراق افزود: «اقلیم کردستان عراق و جمهوری اسلامی ایران روابطی تاریخی دارند و در دوران مبارزه با دیکتاتوری، ایران پناهگاه هزاران پناهنده عراقی بود و تا زمان سقوط رژیم دیکتاتوری، پایگاه مخالفان عراقی و اقلیم کردستان بود».

دلشاد شهاب همچنین گفت که از زمان تشکیل دولت در اقلیم کردستان، روابط اربیل و تهران بر پایه احترام به ایران بوده و طی این روابط، دو طرف منافع یکدیگر را حفظ کرده‌اند.

سخنگوی ریاست منطقه کردستان عراق، تأکید کرد: « جمهوری اسلامی ایران برای ما کشور مهمی است و مرزهای طولانی ما را به یکدیگر مرتبط می‌کند و همچنین روابط اقتصادی و تجاری قوی در کنار روابط دیپلماتیک دائمی و ادامه‌دار با یکدیگر داریم».

دلشاد شهاب افزود: «در تمامی شرایط سخت اولین تماس ما با جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک همسایه نزدیک است».

او با بیان اینکه از حدود دو سال پیش روابط ایران و منطقه کردستان عراق به سردی گراییده است؛ تأکید کرد: «همسایگی و روابط در منطقه ما با فراز و نشیب همراه است و در این مدت اخیر این روابط مقداری به سردی گرایید و از طریق این سفر می‌خواهیم این پیام را بدهیم که منافع مشترک میان ما بزرگ‌تر از این است که سردی بر آن چیره شود».

سخنگوی منطقه کردستان عراق در ادامه گفت که «همه نیروهای عراقی که در حال حاضر در قدرت هستند، پیشینه روابط مستحکم با جمهوری اسلامی ایران دارند و روزگاری ساز و کار تشکیل حکومت فعلی در تهران انجام می‌شد و امروز هم شکی نیست که ایران قادر به کمک در بهبود روابط اربیل و بغداد است».

«نیچروان بارزانی» روز گذشته در رأس هیأتی وارد تهران شد و امروز نیز با ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور جمهوری اسلامی ایران دیدار کرد. او همچنین قرار است با مقام معظم رهبری و همچنین محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی نیز دیدار کند.

منبع: فارس

دیگر خبرها

  • زندگی لاکچری قالیباف زیر ذره بین /رضاخان حزب اللهی‌ها، تکنوکرات می‌شود؟ /۵ پرده از زندگی سیاسی رئیس مجلس
  • آغاز رسمی پنجمین دوره ریاست جمهوری پوتین پس از ادای سوگند
  • اربیل: در روزهای سخت اولین تماس ما با جمهوری اسلامی ایران است
  • انصراف قالیباف از نمایندگی مجلس جدی است؟ /برنامه ریزی ۵ ساله برای ورود به انتخابات ۱۴۰۸ /دولت رئیسی علیه قالیباف دست به کار شد
  • اولین انتخابات ریاست جمهوری چاد پس از حاکمیت نظامیان
  • سایه سنگین جنبش دانشجویی حامی فلسطین بر سر انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا
  • لاوروف: نتایج انتخابات آمریکا بر تمایل برای تحمیل «شکست استراتژیک» به ما اثری ندارد
  • چالش‌های بایدن و ترامپ در انتخابات ۲۰۲۴ ریاست جمهوری آمریکا
  • ترامپ سر به سر ایران خواهد گذاشت؟ /هشدار رسانه اصلاح طلب به دولت رئیسی درباره ۲ خطر در کمین ایران
  • احتمال انصراف قالیباف از ادامه حضور در مجلس