Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-30@00:06:39 GMT

پیشرفت فیزیکی 99 درصدی سدسیلوه

تاریخ انتشار: ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۱۶۳۵۱۲

مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان‌غربی گفت: درحاضر 44 پروژه به‌ طور همزمان در 6 دستگاه اجرایی درحوزه آبریزدریاچه ارومیه در حال اجرا است

فرهاد سرخوش در گفت و گو با خبرنگار ایسنا با اشاره به اقدامات دستگاه‌های مجری از جمله شرکت‌ها آب منطقه‌ای، آب و فاضلاب شهری، جهاد کشاورزی، منابع طبیعی، محیط زیست و هواشناسی در راستای برنامه‌های ستاد احیا افزود: هر کدام از این دستگاه‌ها با اجرای برنامه‌های مختلف توانستند کمک زیادی در جهت تثبیت شرایط دریاچه داشته باشند و تاکنون پروژه های انجام شده این شرکت در قالب شش بسته طرح بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: این طرح ها که شامل پروژه های مطالعه و اجراي طرحهاي تعادل بخشی، تغذیه مصنوعی و پخش سیل در محدوده شركت سهامی آب منطقه اي آذربایجان غربی، ساختمان شبکه اصلی آبیاري وزهکشی زرینه رود، مرمت و بازسازي تاسیسات آبی در دست بهره برداري، لایروبی رودخانه هاي استان، ساختمان سد و شبکه ابیاري وزهکشی سیلوه، تکمیل و تجهیز شبکه هاي اندازه گیري آبهاي سطحی و زیرزمینی درمحدوده شركت سهامی آب منطقه اي آذربایجان غربی اهم پروژه های شرکت آب منطقه ای استان در سال های 93 و 94 در راستای تثبیت و احیای دریاچه در دولت تدبیر و امید انجام شده است.

سرخوش با ارائه گزارشی از اهم فعالیت های شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی در راستای احیای دریاچه ارومیه تصریح کرد: لایروبی رودخانه های باراندوز، زولا، سیمینه، مهاباد چای، باراندوز و روضه چای به طول ٦٠ کیلومتر منتهی به دریاچه ارومیه و اتصال زرینه رود به سیمینه رود به طول ٢٥ کیلومتر از موثرترین اقدامات در جهت اجرای برنامه های مصوب ستاد احیای دریاچه ارومیه است.

وی درخصوص اقداماتی که دراستای اجرایی شدن طرح مرمت و بازسازي تاسیسات آبی دردست بهره برداری شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی در سال 95 برای احیای دریاچه ارومیه انجام شده است گفت: پروژه های اصلاح كانال RP و سیفون كانال MC ،اصلاح دریچه هاي خروجی سد بوكان، مرمت و بازسازي سد هاي استان آذربایجان غربی،اصلاح بند انحرافی نوروزلو، ساحل سازي رودخانه زرینه رود در پایین دست سد بوكان با اعتباری بالغ بر 116 میلیارد ریال هزینه انجام شده است.

مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان‌غربی لایروبی رودخانه هاي آذربایجان غربی را از دیگر طرحهای اجرایی در این راستا عنوان کرد و افزود: لایروبی و مسیر گشایی رودخانه هاي منتهی به دریاچه ارومیه، لایروبی زهکش طبیعی مصب زرینه رود به سیمینه رود با بیش از264 میلیارد ریال از دیگر تعهدات سال 95برای احیای دریاچه است.

وی خاطر نشان کرد: به منظور اجرای عملیات ساخت و تکمیل ساختمان سد و شبکه ابیاري وزهکشی سیلوه پروژه های انتقال آب از گلاس ساختمان سد سیلوه، انتقال آب از سد سیلوه به رودخانه كانی رش 2104 میلیارد ریال در سال 94 هزینه شده است.

سرخوش با بیان اینکه در راستای احیای دریاچه ارومیه طرح هایی مشتمل بر لایروبی و بازگشایی مسیل انهار و رودخانه های منتهی به دریاچه ارومیه از جمله رودخانه های زرینه رود ، سیمینه رود ، گدار، روضه چای ، باراندوز چای و نازلوتعهد می شود افزود: اجرای طرحهای تعادل بخشی، بازسازی تاسیسات آبی در حوضه زرینه رود از جمله سد بوکان و سد انحرافی نوروزلو، ساخت و تکمیل ساختمان سد چپرآباد، سردهنه سازي، اصلاح و بازسازي دریچه هاو آبگیري های رودخانه هاي باراندوز، شهرچاي، گدارچاي در محدوده نقده، زرینه رود در محدوده شهرستان شاهین دژ و رودخانه نازلو از جمله تعهدات برای تثبیت وضعیت این دریاچه ارومیه است.

وی طرح لایروبی رودخانه ها را یکی از مصوبه های کارگروه نجات دریاچه ارومیه عنوان کرد و ادامه داد: این طرح با هدف افزایش سرعت و شیب و کوتاه تر کردن زمان انتقال آب به پیکره آبی و کاهش تبخیر و رسوب گذاری آب انجام می شود واعتبار لازم سال 95برای لایروبی رودخانه های حوضه دریاچه ارومیه 20 میلیارد ریال اعتبارتخصیص یافته است.

مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان‌غربی انتقال آب رودخانه ها به پیکره آبی دریاچه ارومیه را از جمله مهمترین برنامه های احیای این دریاچه عنوان و تصریح کرد: از سال 93 بیش از 116 میلیارد ریال اعتبار به منظور انجام پروژه های انتقال آب رودخانه ها به دریاچه ارومیه هزینه شده و در این راستا رها سازي با ظرفیت بیش از 200 مترمکعب از سدبوكان، بازسازي سیستم آبگیر سد، بازسازي كانال اصلی سمت چپ سد انحرافی نوروزلوي میاندوآب، افزایش ظرفیت سیفون تخلیه خانکندي به سیمینه رود ،اجراي گارد ریل و فنس كشی در كنار كانال هاي اصلی آبرسان عملیاتی شده است.

وی با اشاره به اینکه طرح تکمیل و تجهیز شبکه هاي اندازه گیري آب هاي سطحی و زیرزمینی در استان با اعتبار بیش از 11 میلیارد ریال انجام می شود گفت: هدف از اجرای این طرح، تجهیز، توسعه، ساخت و ارتقاء شبکه سنجش ایستگاه های آب و هواشناسی و هیدرومتری وتجهیز آنها به دستگاههای دیتالاگر، تکمیل شبکه سنجش منابع آب زیرزمینی، حفاری و جایگزینی تمامی چاه های پیزومتری قدیمی و متروکه در حوضه آبریز دریاچه ارومیه؛ خرید، نصب و آنلاین سازی دستگاه های دیتالاگر درون چاهی در تمامی چاه های پیزومتر منتخب حوضه آبریز دریاچه ارومیه بمنظور دریافت آنلاین اطلاعات و حفاری و تجهیز چاه های اکتشافی و انجام آزمایشات پمپاژ به منظور برآورد ضرائب هیدرودینامیکی آبخوانهای حوضه آبریز دریاچه ارومیه بوده است.

سرخوش در خصوص اتمام ساختمان سد سیلوه و شبکه آبیاري و زهکشی گفت: یکی از پروژه های مصوب ستاد احیای دریاچه ارومیه تکمیل و ساخت سد سیلوه و انتقال آب آن به دریاچه ارومیه است که در حال حاضر عملیات ساخت ساختمان، شبکه آبیاری و زهکشی سد سیلوه پیشرفت فیزیکی در حدود 99 درصد دارد.

وی ادامه داد: هدف از ساخت سد سیلوه تامین آب کشاورزی حدود 7 هزار و 3۰۰ هکتار از زمین های کشاورزی دشت های پیرانشهر و جلدیان، تامین سالیانه حدود 8/17میلیون متر مکعب آب آشامیدنی پیرانشهر، انتقال سالیانه حدود 95 میلیون مترمکعب آب از طریق سد چپرآباد و تولید سالیانه 2/13گیگا وات ساعت برق است.

مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان‌غربی با بیان اینکه انتقال آب سد سیلوه از طریق احداث کانال انتقال آب جلدیان به طول 22/5 کیلومتر انجام می گیرد افزود: از طریق این کانال علاوه برتامین آب کشاورزی حدود 4200 هکتار از اراضی کشاورزی دشت جلدیان و سروکانی ، سالانه حدود 95 میلیون متر مکعب آب را به دریاچه ارومیه انتقال می دهد که در سال 95 برای عملیات ساخت سد سیلوه و کانال جلدیان اعتباری بیش از 700 میلیارد ریال هزینه شده است.

وی همچنین در خصوص اجرای طرح مطالعه و اجرای طرح های تعادل بخشی و تغذیه مصنوعی و پخش سیلاب در محدوده استان آذربایجان غربی گفت: با اجرای این طرح برق رسانی 131 حلقه چاه کشاورزی تهیه و نصب ۴ هزار و ۵۰۰ دستگاه کنتور هوشمند آب و برق بر روی چاه های مجاز، انسداد و مسلوب المنفعه نمودن تعداد 1950 حلقه چاه غیرمجاز، برچیدن تعداد 943 دستگاه موتور پمپ، جلوگیري از اضافه برداشت 245 حلقه چاه غیر مجاز در سالهای 93 و 94 انجام شد.


انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۱۶۳۵۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توزیع ۷۰۰ تن نهاده دامی در مناطق عشایری شهرستان ارومیه

مدیرکل امور عشایری آذربایجان‌غربی گفت: برای دامداران عشایر شهرستان ارومیه ۷۰۰ تن نهاده‌های دامی شامل جو، کنسانتره، سبوس و ذرت تأمین و توزیع شده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از آذربایجان‌غربی، علی ناجی، امروز _دوشنبه دهم اردیبهشت_ در دیدار با فرماندار شهرستان ارومیه با اشاره به پیگیری‌های مستمر فرماندار برای رفع محرومیت از چهره مناطق مرزی و حمایت از جامعه عشایری شهرستان اظهار کرد: در بخش عمرانی جهت تأمین و توزیع لوله برای آب شرب سالم بهداشتی، تأمین و توزیع آبشخوری دامی، تأمین و توزیع پنل خورشیدی و مرمت و بازسازی ایل راه عشایری جمعاً به ارزش ۹ میلیارد ریال هزینه شده است.‌

️وی افزود: در بخش حمایت از عشایر شهرستان جهت تأمین و توزیع آرد خام عشایری سالانه نزدیک به هزار و ۹۲۴ تن با آرد ترمیمی در زمان کوچ برای خانوار عشایری که فاقد نانوایی روستایی هستند، تأمین و توزیع می‌شود.

مدیرکل امور عشایری آذربایجان‌غربی گفت: برای دامداران عشایر شهرستان ارومیه ۷۰۰ تن نهاده‌های دامی شامل جو، کنسانتره، سبوس و ذرت تأمین و توزیع شده است.

ناجی در مورد تأمین کالاهای تنظیم بازار عشایر هم ادامه داد: ۲۵ تن شکر و ۷۵ تن برنج وارداتی تأمین و توزیع شده است.

️وی در مورد پروژه‌های پیش‌بینی شده شهرستان ارومیه در حوزه عشایری تصریح کرد: برای سال‌جاری هشت پروژه در روستاهای قشلاقی و ییلاقی شهرستان با ۱۴۲ میلیارد ریال اعتبارات پیش‌بینی شده است.

کد خبر 749093

دیگر خبرها

  • بررسی آخرین وضعیت تکمیل سامانه فاضلاب روستای ریحان آباد شهرستان ارومیه
  • دلشوره دریاچه ارومیه ادامه دارد/ وعده‌ها محقق می‌شود؟
  • توزیع ۷۰۰ تن نهاده دامی در مناطق عشایری شهرستان ارومیه
  • پیشرفت فیزیکی ۴۰ درصدی مرمت ساختمان ساعت
  • شهرداری ارومیه از اعتبارات ملی محروم مانده است
  • آب‌گیری دریاچه ارومیه در ایام گرم و کم بارش ادامه پیدا کند
  • دمیده شدن دوباره امید در کالبد دریاچه ارومیه/ حال خوش این روزهای نگین فیروزه‌ای آذربایجان
  • حال خوش این روزهای نگین فیروزه‌ای آذربایجان
  • پیشرفت فیزیکی ۷۵ درصدی بزرگراه آستارا - آستارا
  • آب چه رودخانه‌هایی از کردستان به دریاچه ارومیه سرازیر می‌شود؟