Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-07@14:00:24 GMT

موضوع مهمی که درباره‌ی یک شیخ نقل می‌شود

تاریخ انتشار: ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۱۸۸۶۳۳

یک کارشناس تاریخ تشیع گفت: این شیخ فقیه با دعای امام زمان(عج) متولد شد و این یکی از موضوعات مهمی است که در مورد شیخ صدوق نقل شده است.

محمد نویدفر در گفت‌وگو با ایسنا به مناسبت بزرگداشت شیخ صدوق، اظهار کرد: در مورد تولد شیخ صدوق چیزی که نقل شده، تقریبا در سال ۳۰۶ یا ۳۰۸ در شهر قم چشم به جهان گشود و این دوره یکی از حساس‌ترین دوره‌های تاریخ تشیع است، به این معنی که دوران غیبت امام زمان(عج) است و گویی غیبت کبری تازه آغاز شده و دوره‌ای است که محدثین شیعه کار خود را با تنظیم احادیث آغاز کرده بودند تا میراث‌ ائمه(ع) محفوظ بماند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این کارشناس تاریخ تشیع گفت: شیخ صدوق از دیگر فقها و محدثین دوره خودش، بسیار متفاوت بود و یکی از این تمایزات، متولد شدن او با دعای امام زمان(عج) است به این صورت که پدر و مادر شیخ بچه‌دار نمی‌شوند و توسط یکی از نایبان امام زمان(عج) به نام حسین بن روح، نامه‌ای برای ایشان نوشته می‌شود و امام زمان(عج) در نامه‌ای دیگر به پدر شیخ می‌گویند «تو صاحب دو فرزند می‌شوی که یکی از آن‌ها یک فقیه بزرگ است».

او تصریح کرد: به خاطر روایت‌هایی که از شیخ صدوق ذکر شده و یا کتاب‌هایی که تالیف کرده بسیار مورد توجه افراد قرار گرفته بود و به همین دلیل او را بسیار مورد عنایت امام زمان(عج) می‌دانستند. در این دوره بزرگ‌ترین کتاب‌های شیعه که شامل چهار کتاب است، تالیف شده است. اولین کتاب «اصول کافی» و «من لا یحضره الفقیه» دومین کتابی است که توسط شیخ صدوق به رشته تحریر درآمده و او یکی از مهم‌ترین محدثان این دوره به شمار می‌رود.

وی اظهار کرد: شیخ صدوق تقریبا ۳۰۰ کتاب تالیف کرده که شیخ طوسی و دیگران در کتاب‌های خود آن‌ها را نام بردند و دیگر فقها و هم عصران شیخ، او را سقه و معتبر می‌دانستند. از مهم‌ترین اساتید شیخ صدوق، ابوجعفر محمد بن یعقوب کلینی و علی بن حسین بن موسی بن بابویه پدر شیخ بود که از اساتید اصلی او به شمار می‌رود. شیخ صدوق در نوشتن کتاب از دیدگاه متفاوتی نسبت به هم‌عصرهای خودش استفاده می‌کرد.

این کارشناس تاریخ ادامه داد: او کتابی تحت عنوان «علل الشرایع» به رشته تحریر درآورده که در این کتاب دلایل مختلف اعمال واجب را ذکر کرده که در آن زمان چنین کاری مرسوم نبوده ولی او آرا مختلف فقهی را هم در اختیار داشته که بعضی از آن‌ها مورد مخالفت هم عصران او قرار گرفته بود. این انتقادها به خصوص از طریق یکی از مهم‌ترین شاگردان او به نام شیخ مفید بود که در کتاب‌های متعدد خود آراء صدوق را رد کرد، به ویژه در کتاب «اعتقادات امامیه» که در یک جزوه علمی آن انتقادات را تشریح کرده بود و همچنین در کتاب دیگر خود آراء و عقاید شیخ صدوق را مورد نقد قرار داد.

نویدفر خاطرنشان کرد: یکی از ویژگی‌های مهمی که شیخ صدوق داشت، سفر کردن به مکان‌های مختلف بود که این ویژگی، او را از دیگر افراد زمان خود متمایز می‌کرد؛ از جمله شیخ کلینی که در ری و شیخ مفید در بغداد که اصلا اهل سفر نبودند، اما صدوق در زمان خودش دائما در حال سفر کردن بود.

نیشابور، ری، بغداد از جمله سفرهایی است که شیخ صدوق در دوره خود رفته بود و نیز در بغداد مشغول تدریس شد که یکی از علما در این مورد می‌گوید «صدوق با وجود اینکه سن کمی دارد اما بزرگان ما از او احادیث را فرا می‌گیرند»، در نیشابور هم یکسال مجلس الامالی را تشکیل می‌دهد و در ماوراءالنهر یکی از بزرگان حدیث را ملاقات می‌کند که کتاب «من لا یحضره الفقیه» به تشویق او نوشته می‌شود.

این کارشناس تاریخ تشیع اظهار کرد: یکی از ویژگی‌های مهم آثار شیخ صدوق این است که برخلاف دیگر هم عصران خود که در یک دایره به عنوان مثال در کلام و حدیث متمرکز می‌شدند، شیخ‌صدوق از کتاب‌هایی مانند حدیث، کلام و فقه برخوردار است و در اصل یک مجموعه احادیث را در موضوعات مختلف دسته‌بندی و به صورت یک کتاب عرضه کرده است.
انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۱۸۸۶۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سند اقتصاد دریامحور استان بوشهر تنظیم شده است

علی باستین در نشست شورای فرهنگ عمومی استان بوشهر اظهار کرد: استان بوشهر در تدوین سند ملی توسعه دریامحور نقش مهمی دارد و سند اقتصاد دریامحور استان بوشهر تنظیم شده است.

وی نام خلیج فارس را همیشگی و ابدی دانست و اضافه کرد: یکی از سیاست‌های مهم اقتصادی در استان بوشهر استفاده از مزیت‌های خلیج فارس در ابعاد گوناگون است و در تلاش هستیم که از اقتصاد دریایی و مزیت این سرمایه مهم در استان بوشهر بر اساس تأکیدات مقام معظم رهبری بیشتر استفاده شود.

وی استفاده از حوزه اقتصادی خلیج فارس را مایه اقتدار و توانمندی دانست و بیان کرد: اکنون از خلیج فارس استفاده حداقلی می‌شود و در زمینه طرح‌های آب‌شیرین‌کن ظرفیت مهمی در این عرصه فراهم است که باید فعالیت‌ها افزایش یابد.

باستین تجارت دریایی و گردشگری را از دیگر ظرفیت‌های خلیج فارس دانست و خاطرنشان کرد: استفاده گردشگری از مزیت‌های با ارزش خلیج فارس محسوب می‌شود که کمتر مورد توجه قرار گرفته و در این راستا طرح‌های مهمی تدوین شده است.

معاون اقتصادی استاندار بوشهر، بهره‌برداری از ظرفیت شیلات، پرورش آبزیان، معادن، نفت، گاز و صنایع بزرگ پتروشیمی را از دیگر ظرفیت‌های مورد استفاده خلیج فارس شمرد و افزود: در راستای استفاده بیشتر از خلیج فارس، معاون اول ریاست جمهوری تدوین سند ملی توسعه دریامحور را مورد تأکید قرار داده است.

باشگاه خبرنگاران جوان بوشهر بوشهر

دیگر خبرها

  • گروسی: پیشنهادی را به جمهوری اسلامی ایران برای اتخاذ گام‌های جدید ارائه دادم
  • نکته مهمی که در توقیع امام زمان (عج) به شیخ مفید اشاره شد
  • سند اقتصاد دریامحور استان بوشهر تنظیم شده است
  • تقدیر از مفاخر قرآنی و مفسر کتاب وحی در اردبیل
  • تحقق عدالت فرهنگی با فروش هم‌زمان حضوری و مجازی در نمایشگاه کتاب
  • لزوم ثبت سفارش کتاب‌های درسی در سریع‌ترین زمان ممکن
  • چرا ابن بابویه قمى به شیخ صدوق مشهور شد؟ + فیلم
  • دوره شیخ صدوق دوره انتقال از عصر حضور ائمه (ع) به دوره غیبت
  • شیخ صدوق، روایتگر صادق احادیث
  • دوره شیخ صدوق دوره انتقال از عصر حضور ائمه(ع) به دوره غیبت