Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@09:32:02 GMT

اجرای پایلوت طرح مدیریت حوضه‌های آبخیز در کشور

تاریخ انتشار: ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۱۸۸۹۳۴

اجرای پایلوت طرح مدیریت حوضه‌های آبخیز در کشور

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور از اجرای پایلوت طرح مدیریت حوضه‌های آبخیز در کشور خبر داد و بیان کرد: در مسائل مربوط به ریزگردها اگر انسجام سازمانی میان دستگاه‌های دولتی و سازمان‌های مردم نهاد حفظ شود، می‌توانیم به مدل‌های کارآمد در مدیریت سرزمین به بهترین شکل دست یابیم.

به گزارش ایسنا، خداکرم جلالی در نشست رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست با سازمان‌های مردم نهاد و فعالان محیط زیست استان خوزستان، اظهار کرد: مساله محیط زیست و منابع طبیعی یک مسأله فرابخشی، ملی و جهانی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تمام آحاد بشر به‌نوعی در این خصوص هم مسئولیت دارند و هم از منابع محیط زیست و منابع طبیعی بهره‌مند شده‌اند.

وی تصریح کرد: اهداف عالیه خود در زمینه محیط زیست و منابع طبیعی را در قالب توسعه پایدار تعریف می‌کنیم که البته همه از مولفه‌های آن آگاه هستند. مولفه‌های توسعه پایدار به سه محور انسان، محیط زیست و اقتصاد توجه دارد و برای آسیب‌شناسی و یافتن راهکار باید هم شاخص‌های توسعه انسانی، هم شاخص‌های توسعه اقتصادی و هم شاخص‌های زیست محیطی مورد توجه قرار بگیرند.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور عنوان کرد: در آسیب‌شناسی‌هایی که از مسائل محیط زیستی نظیر ریزگردها انجام می‌شود، مشاهده می‌کنیم که در نظام برنامه‌ریزی ما جامع‌نگری وجود نداشته است. یعنی به‌صورت کامل موضوعات را در نظر نگرفته‌ایم و سرزمین را در حوضه آبخیز تعریف نکردیم.

جلالی ادامه داد: به همین صورت تمام مسائل را به صورت انتزاعی، بخشی و دستگاهی دیدیم و همین امر یعنی عدم جامع‌نگری، شاید ریشه تمام چالش‌های محیط زیستی است. اگر در زمینه خشک‌شدن تالاب‌ها، هورها و تبدیل آن‌ها به ریزگرد چاره‌اندیشی می‌کنیم، متوجه می‌شویم که بعضی از دخالت‌های نادرست ما در اجرای برخی پروژه‌ها سبب این مشکلات شده است.

وی با تأکید بر اهمیت جامع‌نگری در مسائل زیست‌محیطی گفت: سازمان‌های مردم نهاد محیط زیست در حقیقت سازمان‌هایی نظیر منابع طبیعی هستند که در خدمت منابع طبیعی کشور قرار دارند. در حقیقت این سمن‌ها را به عنوان بازوی توانمند خود می‌بینیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی مشارکت مردم را روح جامع‌نگری دانست و اظهار کرد: محور مسائل در حوضه‌های آبخیز انسان است. باید این انسان را در نظر گرفت و بنابراین برای رسیدن به توسعه پایدار نمی‌توان بدون حضور و مشارکت مردم جلو رفت. این نقش امروز به بهترین شکل در قالب سمن‌ها وجود دارد.

جلالی تصریح کرد: برای حفظ محیط زیست باید مسائل اشتغال و درآمدهای منطقه مورد نظر را مورد توجه قرار دهیم. محور جامع‌نگری و محور مسائل حوضه آبخیز و مدیریت سرزمین، انسان است؛ بنابراین باید به شاخص‌های توسعه انسانی توجه شود.


انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۱۸۸۹۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اطلس جامع منابع آلاینده در منطقه ۲ تهران تدوین شد

به گزارش خبرگزاری مهر، علی اصغر طاهری، معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری منطقه با بیان اینکه پروژه با هدف به حداقل رساندن اثرات زیست محیطی ناشی از منابع آلاینده اجرا شد، اظهارداشت: این پروژه علاوه بر شناسایی منابع آلاینده زیست محیطی رصد و نظارت منطقه‌ای بر وضعیت منابع آلاینده، ارائه راه کارهای مدیریتی کاهش پیامدهای محیط زیستی، ایجاد بستری مناسب برای تصمیم گیری بهتر و ارتقای آگاهی‌های عمومی در رابطه با مسائل زیست محیطی را در پی خواهد داشت.

وی مراحل انجام پروژه را شامل فاز مطالعات و بررسی کلیات وضعیت محیط زیستی منطقه، شناسایی منابع آلاینده سطح منطقه، تهیه بانک اطلاعاتی، ارائه راهکارهای کاهش آلاینده‌ها، تهیه اطلس زیست محیطی منطقه و ارائه راه کارهای مدیریت محیط زیست در منطقه عنوان کرد.

طاهری بابیان اینکه در این اطلس منابع آلاینده هوا، خاک، نور، انرژی، امواج و.. شناسایی شده است، افزود: در گام دوم براساس داده‌های احصا شده، برنامه ریزی برای به حداقل رساندن آلودگی ناشی از مراکز آلاینده آغاز خواهد شد.

کد خبر 6089935

دیگر خبرها

  • ارائه راهکارهای محیط زیستی برای توسعه صنایع در سواحل «مکران»
  • نجات زاگرس با الگوی ۳ کشور اروپایی | مرگ یک پنجم مساحت جنگل‌های زاگرس | جنگلداری اجتماعی چگونه زاگرس را احیا می کند؟
  • شکار یک پلنگ ایرانی توسط یک تبعه پاکستان (+عکس)
  • شکار یک پلنگ ایرانی توسط یک تبعه پاکستان + عکس
  • شکار یک پلنگ ایرانی در توسط یک تبعه پاکستان + عکس
  • تدوین اطلس جامع منابع آلاینده در منطقه ۲ تهران
  • اطلس جامع منابع آلاینده در منطقه ۲ تهران تدوین شد
  • نشست بررسی مسائل و مشکلات حوزه سرمایه انسانی صنعت نفت برگزار شد
  • نشست بررسی مسائل و مشکلات حوزه منابع انسانی صنعت نفت برگزار شد
  • رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس: تنها ۲۰ حکم قانون هوای پاک اجرا شده است