Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - دومين مناظره انتخابات دوازدهم رياست جمهوري با موضوع بررسي مسايل سياسي و فرهنگي در حال برگزاري است.

سرويس سياست مشرق - مناظره 6 کانديداي رياست‌جمهوري از لحظاتي قبل با پخش سرود جمهوري اسلامي ايران و همچنين قرائت قرآن با موضوع بررسي مسايل سياسي و فرهنگي آغاز شد. اين مناظره را به صورت زنده از اينجا ببينيد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


طبق قرعه کشي، براي محل استقرار کانديداهاي رياست‌جمهوري يک کانديدا انجام شد و بر اين اساس، جهانگيري در صندلي شماره 1، رئيسي در صندلي شماره 2، قاليباف در صندلي شماره 3، ميرسليم در صندلي شماره 4، روحاني در صندلي شماره 5 و هاشمي طبا در صندلي شماره 6 مستقر خواهند شد.



حواشي حضور کانديداها را در سازمان صدا وسيما از اينجا ببينيد
* طبق اعلام مجري برنامه،‌ هرکدام از نامزدها در ابتدا فرصت 4 دقيقه اي براي پاسخ به سوالات مطرح شده دارند که پس از اين مهلت، ديگر از نامزدها مي توانند به مدت دو دقيقه اين اظهارات او را نقد کند. پس از صحبتهاي ساير نامزدها ، کانديداي اوليه 5 دقيقه فرصت پاسخگويي خواهد داشت.



* مرتضي حيدري مجري مناظره: اجازه مي‌خواهم در آغاز فاجعه انفجار در معدن يورت را تسليت بگويم و براي بازماندگان آرزوي صبر کنم. دومين مناظره انتخابات رياست جمهوري اسلامي ايران که از اين لحظه آغاز خواهد شد.
به منظور يادآوري و جهت استحضار آن دسته از عزيزاني که مناظره قبل را مشاهده نکردند، عرض مي‌کنم مناظره در سه بخش تقدم شما خواهد شد. در بخش اول هر نامزد که به قد قرعه ترتيب آنها مشخص مي‌شود به سوالي که به قيد قرعه مشخص مي‌شود، فرصت داده مي‌شود تا 4 دقيقه پاسخ دهند.
بعد از آن نامزدها، 2 دقيقه فرصت خواهند داشت تا صحبت هاي آن نامزد را نقد کند. در بخش دوم هر کدام از نامزدها به يک سوال به ترتيب با قيد قرعه به مدت دو دقيقه پاسخ خواهند داد و بخش بعدي بخش جمع بندي خواهد بود. کل مدت براي هر نامزد 24 دقيقه است. ما نمايشگر حساسي داريم که به صداي نامزدها حساس است.
از لحاظ محتوا، برنامه مناظره دوم با محوريت سوالات سياست داخلي، سياست خارجي و موضوعات فرهنگي خواهد بود.
اجازه مي‌خواهم، اطلاعيه کميته نظارت بر انتخابات را قرائت مي‌کنم: کميسيون بررسي تبليغات انتخابات رياست جمهوري بر مبناي تجارت مناظره نخست در نظر داشتن ديدگاه‌هاي کارشناسي که بعد از آن بيان شده دغدغه‌ها و شکايات برخي از نامزدها، شکايات برخي از نامزدهاي رياست جمهوري دوازدهم با هدف برگزاري هر چه بهتر مناظرات پيش رو لازم ديد نکات زير را به استحضار ملت ايران برساند.
مطابق با قانون 64 انتخابات رياست جمهوري ايران چنانچه به تشخيص کميته نظارت برنامه‌هاي تبليغاتي ضبط شده در صدا و سيما در برگيرنده مطالب توهين آميز و هتک حرمت نامزدها و ديگر افراد باشد سازمان صدا و سيما موظف به حذف آن مطالب است از اين رو از نامزدها خواهشمند است مفاد اين ماده را مد نظر داشته باشند.
2- طبق ماده 71 قانون مذکور داوطلبان رياست جمهوري و طرفداران به هيچ وجه مجاز به توهين و هتک حرمت نيستند و متخلفين طبق مقررات مجازات خواهند شد. از اين رو از همه نامزدهاي رياست جمهوري خواهشمند است که در مناظرات پيش رو مفاد آن را در نظر داشته باشند.
با هدف در نظر گرفتن بهينه از زمان از نامزدها خواهشمند است در چارچوب موضوع هر مناظره و محور سوالات، سخنان خود را سامان دهند.
قرعه کشي مي‌کنيم براي نامزد اول که بايد به سوال اول پاسخ بدهد. نامزد محترم شماره 3 جناب آقاي قاليباف تقاضا مي‌کنم بفرماييد.



- سوال: چگونه مي‌توان بر شتاب رشد علمي و آموزش و جايگاه علمي کشور را سريعتر ارتقاء بخشيد؟
** قاليباف: عرض تسليت دارم به مناسبت حادثه تلخ معدن در استان گلستان و عرض تسليت دارم به همه آسيب ديدگان ملت عزيزمان.
موضوع فرهنگ يکي از موضوعات مهم جوامع است بدون شک و دو نگاه در حوزه مسائل فرهنگي مي‌تواند وجود داشته باشد، يک نگاه بدبينانه به جامعه و يک نگاه خوشبينانه. در نگاه بدبينانه اينکه يک نگاه قيم مابانه و بسته و کنترل و نظارت شديد بر موضوعات فرهنگي و يک نگاه هم خوشبينانه است؛ نگاه خوشبينانه بر اين مبناست که ما اصل را بر آگاهي بخشي براي مردم‌مان در نظر بگيريم که آنها بتوانند با توانمندسازي و با خود مردم و نهادهاي مردمي در اين زمينه بتوانند ايفاي نقش کنند.
آموزش و پرورش مي‌تواند مهمترين اساسي ترين بخش باشد که در اين بخش تاثيرگذار باشد اگر درست عمل کند آثار مثبتي دارد منفي عمل کند آثار بيشتري دارد امروز هم مشکلات ما در حوزه اقتصادي واقعا ريشه آن بر مي‌گردد به حوزه فرهنگ و تربيت.
اجازه مي خواهم به حادثه اي اين هفته اتفاق افتاد. يک محموله کشف شد که قوه قضائيه اعلام کرد که چند تن پوشاک بود در يک ويلايي کشف شد که متعلق به يکي از وزرا بود اين پرونده بررسي شد ظرف دو روز و به صورت فشرده. سوال اين است که در يک وزارتخانه اي که آموزش و پرورش است و مسئوليت دارد وقتي مي بينيم اين رفتار به گونه اي است که دارد واردات عير قانوني انجام مي شود.

مرورگر شما از ويدئو پشتيباني نمي‌کند.
فايل آن‌را از اينجا دانلود کنيد: video/mp4

اين بحث پيش مي‌آيد يک وزارتخانه صنعتي نيست وزارتخانه آموزش و پرورش است اين هم اين واردات اين باعث نگراني مردم نمي‌شود؟ مردم احساس کنند در يک وزارتخانه آموزش و پرورش راس آن اين حرکت انجام شود؟ چگونه قشر فرهيخته به اينها اعتماد کنند؟ در حوزه حق التدرسي باقي مانده آند به اينها اعتماد کنند؟ در اقتصاد که مشکل اصلي ما در بيکاري است و 5 ميليون شغل ايجاد کنيم، يارانه طبقه محرومين را بخواهيم تقويت کنيم نيازمند اين هستيم که يک نظامي در اصلاحات پولي، مالي و گمرکي انجام بدهيم در حقيقت ما مي بينيم. اين يک نمونه است که دراين هفته اتفاق افتاد. ما سال‌هاي متوالي هميشه از اين اتفاقات داريم و اين مشکلات بوجود مي‌آيد.
** ميرسليم در نقد سخنان قاليباف:
آقاي قاليباف شما پاسخ نداديد دقيق. معلمان ما در شرايط بسيارناهنجاري به سر مي‌برند ناچارند دو سه نوبت در روز کار کنند تا روزگار بگذرانند اين شرايط غيرقابل قبول است. درباره شرايط علمي نفرموديد؛ ما مواجه هستيم با مقالاتي که در مجلات خارجي پخش مي شود.
کار علمي که براي ما باشد اين است که ما مسائل کشور مان را به همت دانشجويان و اساتيدمان بشناسيم. اما پژوهش را اشاره نکرديد. مسائل رکودي در کشور را جز با مسائل پژوهشي نمي توان به آن پرداخت.
خوشحال مي‌شويم هوايپما وارد مي‌کنيم و جشن مي‌گيريم و کار ايجاد مي‌کنيم براي جوانان ديگر کشورها، اقلا ما همين هواپيما وارد کرديم مي‌توانستيم خودمان توليد کنيم مگر ما کمتر از کشور ترکيه هستيم؟ دارند قطعات خودرويي مي‌سازند و صادر مي‌کنند.
** روحاني در نقد سخنان قاليباف:
ما اگر مي‌خواهيم مسئله فرهنگ جامعه را و آموزش را بالا ببريم بايد به زيربناهاي آن توجه کنيم. اولين زيربنا اخلاق است. اخلاق از اينجا منشا مي‌گيرد که حق الناس را مراعات کنيم. حقوق مردم را نبايد زير پا بگذاريم. فرض کنيم فردي تخلف کرده آن کسي که بايد بگوييم که متخلف است کيست؟ آيا در نهايت محکمه است يا خير؟ اگر بناست که محکه بگويد چطور آقاي قاليباف در مصاحبه قبل از محکمه به وزير اتهام مي‌زند ناروا. اگر مي‌خواهيم در جامعه تحقيق و علم جلو برود بايد آزادي باشد.
اگر آزادي نباشد، چطور جوانان ما مي‌توانند به پيشرفت اساسي برسند. وقتي در شيراز يک نماينده مجلس را دعوت مي‌کنند و دوستان خود شما مانع مي‌شوند و در خيابان با آجر حمله‌ور مي‌شوند. کسي که فرزند آيت الله مطهري است آيا در چنين جامعه اي مي توانيم تعالي و دانشگاه آزاد داشته باشيم. بايد در جامعه شرايطي بوجود بيايد که شکوفايي ايجاد شود. الان مي گذاريم افرادي که صاحب فرهنگ هستيم از استعدادشان استفاده شود. ما الان يک هنرمند داريم از دعاي ربنايش ممانعت مي کنيم و چطور مي توانيم از تعالي و پيشرفت داشته باشيم.
** هاشمي طبا در نقد سخنان قاليباف:
من به خودم تذکر مي دهم اگر سوالي از من بشود همان سوال را پاسخ بدهم و احيانا از حاشيه رفتن از سوال خويشتنداري کنم. در مورد آموزش و پرورش فکر مي کنم سندي به نام آموزش و پرورش و سند 14.4 چنانچه به آن عمل شود آموزش و پرورش ما و آموزش عالي ما متحول مي شود.
ما در آموزش و پرورش به امر تربيت کمتر توجه داريم يعني عمل به جوارح و تربيت در کنار آموزش و اين نقصي است که همواره در آموزش و پرورش ما وجود دارد. يک نقص در قانون داريم و آن اينکه اعضاي علمي دانشگاه‌هاي مي توانند شغل دوم داشته باشند.
در حالي که اعضاي علمي دانشگاه‌ها بايد فقط کارشان دانش، پژوهش و راهنمايي دانشجويان باشد. اگر دانشگاه‌هاي ما دقت بيشتري بکنند و دانش آموختگان ما مدارج تحصيلي را با مراتب عالي بگذرانند نتيجه بهتر مي‌شود. چطور ممکن است يک نفر پزشک شود مثلا با نمره 12 قبول شود يک نفر مهندس سازه شود با نمره 12 قبول شود. دانشگاه تربيت ما مرکز تربيت کاردهاي کشور است که در اين مورد بايد دقت شود.
** جهانگيري در نقد سخنان قاليباف:
فکر مي‌کنم اين سوال از جهات مختلفي مهم بود به آن پرداخته نشد. توسعه علمي کشور دو کانون اصلي دارد آموزش و پرورش که به آن بايد صورت جدي توجه شود هم سند تحول و معيشت فرهنگيان معلمان تاثيرگذارترين قشر هستند در دولت يازدهم دريافتي حقوق فرهنگيان به 2 ميليون و 850 هزار تومان رسانديم اما وضع معيشتي آنها مناسب نيست بايد جدي کار کرد.
دانشگاه بايد محيط امن باشد. بايد به دانشجويان توجه شود توسعه علم و فناوري توسعه اصلي آنها دانشگاه‌ها است ما دانشگاه‌ها را به مراکز صنعتي کشور وصل کرديم و اما در مورد مسئله‌اي که قاليباف گفتند چون علاقه نداشتم اين موضوع مطرح شود من تا روز چهارشنبه فکر مي‌کردم وزير ديگري اين مسئله برايش اتفاق افتاده، در چهارشنبه مشخص شد وزير آموزش و پرورش است.
يک دختري اين وزير دارد فوق ليسانس داشته، بيکار بوده و کار واردات انجام داده است؛ فقط 200 ميليون تومان کل ارزش اين لباس‌هاي بوده که وارد کرده است. يک باره کلانتري مي‌رود و مي‌گيرد و اين مي‌شود موضوع مصاحبه معاون قوه قضائيه و کانديداي رياست جمهوري.
** رئيسي:
ما 6 کانديدا اينجا حضور پيدا کرديم براي تضارب برنامه‌هاي‌مان تا مردم به نتيجه برسند. اين حق مردم است به نتيجه برسند در مورد برنامه‌ها. بحث‌هاي ديگري که حق مردم را در اين رابطه ضايع کند ما به هيچ عنوان قبول نداريم. نکته‌اي که الان مورد بحث است مسئله رشد علمي در کشور است رشد علمي در کشور متاسفانه شتاب علمي در اين چند سال به شدت کم شده است.
شوراي عطف تشکيل نمي‌شود برنامه‌ريزي براي جذب دانشجو استاد برنامه درسي به نحوي که کاملا متناسب با اقليم‌هاي مختلف باشد وجود ندارد يک ميليون حداقل دانشجويي است که امروز مدرک تحصيلي دستش است کار ندارد تحريم علمي بيش از تحريم اقتصادي بر دانشگاه‌هاي ما اثر گذاشته است. فرهنگيان ما مشکل دارد.
وقتي خبري مي‌شنويم صندوق فرهنگيان به يغما برده شده از سوي متخلفان 8 هزار ميليارد به نحوي که هر فرهنگي 8 ميليون سهم دارد اين به شدت عذاب دارد؛ چگونه است که فرهنگيان مشکل داشته باشند در زندگي اما عده اي به يغما ببرند اين صندوق را. امروز بيکاري دانشجو مهمترين مشکل ماست، عدم رشد علمي مشکل اصلي ما. آقاي روحاني به عنوان رئيس جمهور مستقر 4 ساله اين سوالات را پاسخ دهد. يک ميليون دانشجوي کشور بيکار هستند آقاي روحاني به اين سوالات پاسخ دهد.
** قاليباف در سخنان پاياني:



- سوال: چه نوع تعاملي را با احزاب و جريانات منتقد و مخالف دولت قائل هستيد و دولت شما چقدر از شرح صدر لازم و رشد تضارب آرا در جامعه برخوردار خواهد بود؟



** ميرسليم:
همه دولت‌هاي بعد از پيروزي انقلاب براي خدمت کردن کوشش کرده‌اند و در حد توان و استعداد خود موفقيت‌هايي کسب کرده‌اند.

در حال بروزرساني...

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۱۸۹۸۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کنایه روحانی به رئیسی: گفتند اینها بلد نیستند بورس را اداره کنند، ما می‌آییم اداره می‌کنیم

حسن روحانی اظهار داشت: آن‌ها مدعی بودند همه با هم و یکدست هستند، به همدیگر کمک می‌کنند تا مشکلات حل شود. گفتند این‌ها بلد نیستند بورس را اداره کنند، ما می‌آییم اداره می‌کنیم.

به گزارش سایت حسن روحانی، حسن روحانی در جلسه دوره‌ای خود با وزیران و معاونان رئیس‌جمهور در دولت‌های یازدهم و دوازدهم، با یادآوری وعده‌های مسئولان فعلی به مردم برای حل مشکلات اقتصادی و مقابله با فساد و راه‌اندازی سریع همه کارگاه‌های تعطیل‌شده اظهار داشت: امروز حتماً آن شرایط ویژه وجود ندارد؛ شرایط فروش نفت هم خیلی فرق کرده است. آن‌ها مدعی بودند همه با هم و یکدست هستند، به همدیگر کمک می‌کنند تا مشکلات حل شود. گفتند این‌ها بلد نیستند بورس را اداره کنند، ما می‌آییم اداره می‌کنیم.

وی گفت: «در این ۳۰ ماه دولت سیزدهم، ارزش بورس ۴۶ میلیارد دلار تنزل پیدا کرده در حالیکه در ۳۰ ماهه اول دولت یازدهم، ۸٫۵ میلیارد دلار رشد داشت. در ۳۲ ماه دولت یازدهم، قیمت سکه ۱۱ درصد تنزل کرد، نرخ دلار هم در طول ۳ سال اول دولت یازدهم فقط ۹٫۸ درصد افزایش پیدا کرد. در سه سال اول دولت یازدهم رشد پایه پولی ۵۲ درصد بود، اما در این ۳۰ ماه اخیر، ۱۰۰ درصد شده است. تورم ۴۳ درصدی در مرداد ۹۲، در انتهای سال ۹۴ به ۸ درصد رسید و تا فصل اول سال ۹۷ هم تک‌رقمی ماند. بدانید که در تاریخ ایران فقط یک بار تورم ۴۰ درصدی در سه سال پشت سر هم را تجربه کردیم؛ آن هم زمان جنگ جهانی دوم از سال ۱۳۲۰ تا ۱۳۲۲ بود. شاید سال‌هایی تورم ۴۰ تا ۴۹ درصد هم تجربه کردیم، اما اینکه سه سال متوالی از ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ تورم بالای ۴۰ درصدی باشد را هرگز در ۸۰ سال اخیر تجربه نکرده بودیم.»

دیگر خبرها

  • جذب استعداد‌های برتر ورزشی بدون کنکور در دانشگاه فرهنگیان
  • جذب استعدادهای برتر ورزشی بدون کنکور در دانشگاه فرهنگیان
  • کنایه سنگین و معنادار آذری جهرمی به مقدار چاپ پول در دولت رئیسی + عکس
  • کنایه روحانی به رئیسی: گفتند اینها بلد نیستند بورس را اداره کنند، ما می‌آییم اداره می‌کنیم
  • قالیباف: ایجاد تحول در آموزش و پرورش، موجب تحول در کشور است
  • کنایه سنگین همتی به دولت رئیسی
  • دیدار معلمان و فرهنگیان نمونه با نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی
  • استخدام ۱۹ هزار نیروی پرورشی در سال جاری
  • معاون پارلمانی رئیسی: از مجلس آینده انتظار داریم همکاری خوبی با دولت داشته باشد؛ البته ما از مجلس فعلی هم راضی هستیم
  • ۱۹ هزار نیروی پرورشی امسال به استخدام آموزش و پرورش در می‌آیند