Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-05@03:38:29 GMT

مشروح مناظره دوم نامزدهاي انتخابات

تاریخ انتشار: ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۱۹۲۵۸۷

خبرگزاري آريا - مناظره دوم نامزدهاي دوازدهمين انتخابات رياست جمهوري با حضور شش نامزد رقيب و با پخش سرود ملي ايران و قرائت قرآن مجيد آغاز شد.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني شبکه خبر، مناظره امروز با محوريت موضوعات فرهنگي و سياسي انجام مي گيرد.


مناظره زنده تلويزيوني شش نامزد دوازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري امروز در سه بخش برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در بخش اول يکي از نامزدها به قيد قرعه در جايگاه قرار گرفت و به قيد قرعه از وي درباره موضوع مناظره پرسيده شد.
هر نامزد به مدت 4 دقيقه به پرسش پاسخ داد و سپس هر يک از نامزدها به مدت 2 دقيقه سخنان وي را نقد کردند.
در پايان نيز نامزدي که در جايگاه قرار داشت به مدت 5 دقيقه به نقدها پاسخ داد.
در بخش دوم از هر نامزد به قيد قرعه يک سوال پرسيده شد که نامزد 2 دقيقه به پرسش مربوطه پاسخ داد.
در بخش سوم و پاياني هم هر شش نامزد سه دقيقه فرصت داشتند تا مباحث مناظره را جمع بندي کند.
15 دقيقه نيز در ميان برنامه براي نامزدها فرصت استراحت در نظر گرفته شده بود.


طبق اعلام آقاي قاضي زاده هاشمي سخنگوي کميسيون نظارت بر تبليغات انتخابات رياست جمهوري کشر زمان اختصاص يافته به شش نامزد در مناظره اول، در مناظره امروز جبران شد.



در مناظره اول - که جمعه قبل برگزار شد- بيشتر به موضوعات اجتماعي و اقتصادي پرداخته شد.


مناظره امروز همزمان از شبکه اول و شبکه خبر و راديو ايران پخش شد.

** ( ساعت 16 و 30 دقيقه) جايگاه هريک از نامزدها مشخص شد. قرعه کشي شماره صندلي نامزدها در مناظره انجام گرفت که طبق قرعه صندلي شمار يک به آقاي جهانگيري رسيد و شماره شش به آقاي هاشمي طبا. همچنين صندلي شماره 2 به آقاي رئيسي و شمار 3 به آقاي قاليباف، شماره 4 به آقاي ميرسليم و شماره 5 به آقاي روحاني تعلق گرفت.



دانلود


** (سوال اول مناظره): چگونه مي توان به شتاب رشد علمي و افزايش كيفيت آموزش، پژوهش و نوآوري در نظام آموزش كشور اعم از آموزش و پرورش و آموزش عالي رسيد و جايگاه علمي كشور را در عرصه جهاني سريعتر ارتقاء بخشيد؟


محمدباقر قاليباف در مناظره دوم دوازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري به عنوان نخستين داوطلبي كه به قيد قرعه انتخاب شد در پاسخ به سوال مجري برنامه مبني بر اينكه چگونه مي توان به شتاب رشد علمي و افزايش كيفيت آموزش، پژوهش و نوآوري در نظام آموزش كشور اعم از آموزش و پرورش و آموزش عالي رسيد و جايگاه علمي كشور را در عرصه جهاني سريعتر ارتقاء بخشيد گفت: ابتدا عرض تسليت دارم به مناسبت حادثه تلخ معدن در استان گلستان و به همه آسيب ديدگان تسليت مي گويم.
وي افزود: موضوع فرهنگ بدون شك يكي از موضوع هاي همه جوامع است و دو نگاه در حوزه مسائل فرهنگي مي تواند وجود داشته باشد يك نگاه بدبينانه در جامعه است و يك نگاه خوش بينانه.
اين نامزد دوازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري گفت: در نگاه بدبينانه يك نگاه قيم مابانه و بسته و كنترل و نظارت شديد بر موضوعات فرهنگي وجود دارد و يك نگاه خوش بينانه است كه اين نگاه بر اين مبناست كه ما اصل را بر آگاهي بخشي براي مردم در نظر بگيريم كه آنها بتوانند با توانمندسازي با خود مردم و نهادهاي مردمي در اين زمينه بتوانند ايفاي نقش كنند.
قاليباف گفت: البته من معتقدم آموزش و پرورش مهمترين و اساسي ترين وزارتخانه اي است كه مي تواند در اين بخش تأثيرگذار باشد كه اگر درست عمل كند آثار مثبتي دارد و اگر منفي عمل كند آثار بيشتري دارد.
وي افزود: حتي معتقدم امروزه يكي از مشكلات ما كه در حوزه اقتصادي است ريشه اساسي آن به حوزه فرهنگ و تربيت برمي گردد.
نامزد دوازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري گفت: به حادثه اي كه اخيراً اتفاق افتاد اشاره مي كنم كه محموله اي كشف شد و به هر حال يك محموله مشكوكي كه چند تن پوشاك بود در يك ويلايي پيدا شد كه متعلق به يكي از وزرا بود.
قاليباف افزود: اين پرونده ظرف دو روز رسيدگي شد كارش به صورت خيلي فشرده انجام شد و اكنون سوال اين است كه در يك وزارتخانه اي كه آموزش و پرورش است و مسئوليت دارد وقتي ما مي بينيم اين رفتار به گونه اي است كه واردات انجام مي شود آن هم واردات غير قانوني. حالا يا قانوني يا غير قانوني اما واردات غير ضروري است.
وي گفت: اين نيست كه اين يك وزارتخانه صنعتي يا اقتصادي است بلكه وزارتخانه آموزش و پرورش است و اين هم اين نوع واردات.
قاليباف افزود: واقعاً اين موضوع باعث نگراني مردم نمي شود كه مردم اعتماد كنند به وزارت آموزش و پرورش اما رأس اين وزارتخانه چنين حركتي انجام بدهد. چگونه مردم به آن اعتماد كنند؟ چگونه قشر فرهيخته به آن اعتماد كنند؟ چگونه قشر آموزش و پرورش به آن اعتماد كنند؟ چگونه آنهايي كه در حوزه حق التدريسي باقي مانده اند به آن اعتماد كنند؟
وي گفت: اگر ما بخواهيم در حوزه اقتصاد مشكل اصلي ما بيكاري را حل و 5 ميليون شغل ايجاد كنيم بتوانيم يارانه طبقه محرومي را كه فقط با يارانه زندگي مي كنند تقويت كنيم به هر حال نيازمند اين هستيم كه نظامي در اصلاحات پولي، مالي، گمركي و همه اينها انجام دهيم.
قاليباف افزود: اين يك نمونه است و اين يك نمونه در اين هفته اتفاق افتاده است ما حتماً روزها و ماهها و سال هاي متوالي هميشه از اين اتفاقات داريم و اين مشكلات بوجود مي آيد.





دانلود






سيد مصطفي ميرسليم پس از پاسخ آقاي قاليباف به سوالي مبني بر راهكارهاي افزايش شتاب علمي كشور گفت: آقاي قاليباف شما پاسخ دقيق به اين سوال نداديد و كيفيت آموزش به جايگاه معلمان باز مي گردد و ما در كشورمان متاسفانه جايگاه رفيعي به معلمان نداده ايم.
وي گفت: معلمان در شرايط بسيار ناهنجاري بسر مي برند و ناچارند دو سه نوبت در روز كار كنند تا حقوق خود را بدست آورند تا بتوانند زندگي كنند.
ميرسليم خطاب به قاليباف گفت: شما درباره جايگاه علمي چيزي مطرح نفرموديد ؛ در دانشگاههاي ما فعاليت هاي خوبي انجام مي شود اما اغلب ما با يك سري مقالات مواجهيم كه در مجلات خارجي پخش مي شود و نتايج آن به درد ما نمي خورد .
اين نامزد دوازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري افزود : جناب قاليباف كار علمي كه متناسب با ما باشد عبارت است از اينكه مسائل كشور خود را به همت استادان و دانشجويان ارشد بشناسيم و براي آنها چاره جويي و راه حل پيدا كنيم و با پژوهش كار خود را پيش ببريم .
وي گفت: شما اصلا به موضوع پژوهش اشاره نفرموديد؛ كشور ما در شرايط بحران ركود تورمي است و جز با تقويت پژوهش نمي توان به مسائل پرداخت و راه حل ها بايد علمي باشد.
ميرسليم افزود : در دولت قبل نزديك 50 طرح پژوهشي پيش بيني شده بود و برايش مبالغ هنگفت هزار ميليارد خرج شد كه بتواند به نتيجه برسد يكي از آنها طرح هواپيماي ملي بود اما متاسفانه در دولت يازدهم همه اين طرح ها جز هفت مورد تعطيل شد.
وي با طرح اين سوال كه آيا اينگونه مي خواهيم براي كشورمان كار كنيم ؟ گفت : آنوقت خوشحال مي شويم از اينكه هواپيما وارد كنيم و براي ورود هواپيما جشن مي گيريم ؛ اين كار نوعي كار جور كردن براي جوانان ديگر كشورهاست .
ميرسليم گفت : ما با پژوهش ها بايد به جايگاه مناسبي برسيم تا محصولي به دست آوريم كه به درد كشور خودمان بخورد و اقلا ما همين هواپيمايي كه وارد كرديم مي توانستيم ده تا 20 درصد قطعاتش را خودمان در كشور توليد كنيم مگر ما كمتر از كشور تركيه
هستيم آنها اين كار را درباره ايرباس و بوئينگ مي كنند و قطعاتش را خودشان مي سازند و صادر هم مي كنند.





دانلود





حسن روحاني در دومين مناظره انتخاباتي در خصوص سؤال اول افزود: ما اگر مي خواهيم مسئله فرهنگ و آموزش رابالا ببريم بايد به زيربناها توجه كنيم.
اين نامزد انتخابات رياست جمهوري تصريح كرد:اولين زيربنا ، اخلاق است اخلاق از اينجا نشات مي گيرد كه ما حق الناس را رعايت كنيم.
روحاني تاكيد كرد:حقوقي كه مربوط به مردم است نبايد زيرپا بگذاريم فرض مي كنيم يك فردي تخلفي كرده آن كسي كه بايد بگويد اين فرد تخلف كرده كي است؟وي ادامه داد: آيا در نهايت محكمه است يا نه؟ اگر بناست محكمه بگويد چه طور آقاي قاليباف در مصاحبه تلويزيوني قبل از اينكه معلوم شود، موضوع چيست به يك وزير اتهام ناروا مي زند.
نامزد انتخابات رياست جمهوري خاطرنشان كرد:اگر ما مي خواهيم در جامعه ما اموزش و پرورش و علم تحقيق جلو رود بايد در جامعه آزادي باشد.
روحاني گفت : وقتي يك دانشگاه در شيراز يك نماينده مجلس را دعوت مي كند و دوستان خود شما مانع مي شوند و با آجر به ماشينش حمله مي كنند.
وي اضافه كرد: با كسي كه فرزند شهيد بزرگوار علامه شهيد مطهري است ، چه رفتار مي شود.
اين نامزد انتخابات رياست جمهوري تصريح كرد : در چنين جامعه اي با چنين رفتاري ما مي توانيم دانشگاه آزاد داشته باشيم ؟مي توانيم تعالي داشته باشيم؟
روحاني تاكيد كرد: بايد در جامعه تعاليم و شرايطي فراهم شود كه شكوفايي به وجود آيد.
وي ادامه داد: آيا ما مي توانيم افرادي را كه صاحب فرهنگ هستند از استعدادشان درست استفاده شود.
نامزد انتخابات رياست جمهوري خاطرنشان كرد: ما يك هنرمند داريم اما از اين كه دعاي ماه رمضانش را پخش كنيم ابا مي كنيم.
روحاني گفت: يك ربنايي كه مردم علاقه مند هستند، ما پخش نمي كنيم و حالا چه طور مي توانيم دنبال تعالي تعاليم آموزش و پرورش باشيم؟


سيد مصطفي هاشمي طبا در دومين مناظره نامزدان انتخابات رياست جمهوري با موضوع سياسي و فرهنگي گفت: من به خودم تذكر مي دهم اگر سوالي از من بشود همان سوال را پاسخ بدهم و از حاشيه پردازي خويشتن داري كنم.
وي در خصوص آموزش و پرورش گفت: با سندي كه به نام سند پيشرفت آموزش و پرورش و اهداف 1404 و امضاي يونسكوي 2030 عمل شود آموزش و پرورش مي تواند متحول شود.
هاشمي طبا افزود : نكته اي كه بايد به آن اشاره شود، اين است كه ما در آموزش و پرورش به تربيت كمتر توجه داريم و تربيت در كنار آموزش بايد مورد توجه قرار بگيرد تا اين نقص برطرف شود.
وي گفت: نقص ديگري كه در قانون وجود دارد، اين است كه اعضاي علمي دانشگاهها مي توانند شغل دوم داشته باشند در صورتيكه فقط بايد كارشان دانش و پژوهش دانشجويان باشد.
نامزد دوازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري افزود: دانش آموختگان نيز بايد مدارج علمي را با مراتب عالي طي كنند چطور مي شود كه يك نفر پزشك با نمره 12 يا يك مهندس سازه با نمره 12 فارغ التحصيل مي شود در صورتيكه دانش آموختگان بايد با مراتب عالي دانشگاه را طي كنند.
هاشمي طبا خاطرنشان كرد: دانشگاه بايد مركز تربيت كادرهاي آينده باشند.

اسحاق جهانگيري در برنامه مناظره گفت: توسعه علمي كشور دو كانون اصلي دارد اولي آموزش و پرورش كه به هر حال به آن بايد به صورت جدي توجه شود هم سند تحول آموزش و هم معيشت فرهنگيان و معلمان امروز تاثيرگذارترين قشر جامعه هستند.
وي تصريح كرد: خوشبختانه در دولت يازدهم با وجود همه محدوديتها دريافتي حقوق فرهنگيان به طور متوسط از يك ميليون و 250 هزار تومان به دو ميليون و 850 هزار تومان رسيده است اما بايد اقرار كنم وضع معيشت فرهنگيان مناسب نيست و بايد كار جدي تري صورت گيرد.
اين نامزد دوازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري افزود: دانشگاه ها بسيار مهم هستند بايد محيط امني بشود بايد توجه ويژه اي به دانشجويان داشت كانون اصلي توسعه علم و فناوري دانشگاه است بايد نشاط و اميد را بر دانشگاه حاكم كرد اساتيد بايد با فراغ بال بتوانند كار خود را انجام دهند و ما دانشگاهها را به مراكز صنعتي كشور اتصال داديم.
جهانگيري گفت: درباره ادعايي كه اقاي قاليباف عنوان كردند با وجود اينكه قصد نداشتم اين موضوع در اين برنامه مطرح شود بايد بگويم تا روز چهارشنبه كه جلسه هيئت دولت بود فكر مي كردم وزير ديگري درگير اين مساله بوده است اما مشخص شد اين وزير وزير آموزش و پرورش است .
اين نامزد دوازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري گفت: مردم ايران مظلوميت دولت را ببينيد گفته مي شود در خانه يك وزير كالاي قاچاق كشف شده است بايد بگويم دختر اين وزير فوق ليسانس داشته بيكار بوده و با انتخاب يك كار شرافتمندانه واردات انجام داده است به ارزش 200 ميليون تومان پوشاك وارد كرده است ان هم از مبادي قانوني با پرداخت وجوه گمركي يكباره كلانتري و دادگاه مي روند و كالا را ضبط مي كنند و اين مسئله مي شود موضوع مصاحبه معاون اول قوه قضاييه و موضوع صحبت هاي كانديداي رياست جمهوري.

سيد ابراهيم رئيسي دوازدهمين نامزد انتخابات رياست جمهوري در نقد اظهارات محمدباقر قاليباف افزود: ما شش كانديدا اينجا حضور پيدا كرديم براي تضارب برنامه هايمان تا مردم به نتيجه برسند اين حق مردم است كه در مورد برنامه هايمان به نتيجه برسند، بحث هاي ديگري كه حق مردم را در اين رابطه ضايع كند ما به هيچ عنوان نمي پسنديم.
وي گفت: نكته اي اكنون مورد بحث است ، رشد علمي در كشور است كه متاسفانه شاهد آن هستيم كه شتاب علمي كشور به شدت كم شده است. شوراي عتف تشكيل نمي شود برنامه ريزي براي جذب دانشجو‏، استاد و برنامه درسي به نحوي كه كاملاَ مطابق با نياز اقليم هاي كشور باشد ، وجود ندارد.
رئيسي گفت: يك ميليون حداقل تعداد دانشجويان فارغ التحصيلي است كه با در دست داشتن مدرك تحصيلي بيكارند ، امروز بيش از تحريمهاي اقتصادي، تحريم هاي علمي بر دانشگاه هاي ما اثر گذاشته است و مواد آزمايشگاهي وجود ندارد.
دوازدهمين نامزد انتخابات رياست جمهوري گفت: فرهنگيان عزيز ما امروز مشكل دارند ، بياييم مشكلات كشور را مطرح كنيم وقتي مي شنويم 8هزار ميليارد تومان از صندوق فرهنگيان توسط عده اي متخلف به يغما برده شده است، به نحوي كه هر فرهنگي 8 تا 10 ميليون در اين صندوق سهم دارد، اين موضوع به شدت فرهنگيان را عذاب مي دهد ، چگونه يك فرهنگي براي اداره زندگي معمولي خود مشكل داشته باشد اما برخي صندوق فرهنگيان را به يغما ببرند؟




دانلود




محمدباقر قاليباف در جمع بندي سؤال نخست مطرح شده در دومين مناظره زنده نامزدهاي انتخابات رياست جمهوري افزود: امروز مشكلات حاكم بر پژوهش، وسايل كمك آموزشي، دانشگاه ها، بازنشستگان آموزش و پرورش و تأخير در پرداخت حقوق حق التدريسي ها در نظام آموزش و پرورش به امري رايج تبديل شده است، حتي كار در برخي مدارس به جايي رسيده كه دانش آموزان در مدرسه مي سوزند.
وي خطاب به آقاي روحاني ديگر نامزد رياست جمهوري گفت: چگونه است كه وقتي من از درد مردم مي گويم به بي اخلاقي متهم مي شوم و كسي كه بايد پاسخگوي اين مشكلات باشد مشغول واردات لباس بچه از ايتاليا است.
قاليباف با بيان اينكه وقتي از وارداتچي ها سخن مي گوييم هدف ما تجار و بازرگانان عزيز نيستند افزود: مشكل آنجايي است كه وزير آموزش و پرورش ما اقدام به واردات لباس بچه از ايتاليا مي كند، آيا با اين رويكرد اقتصاد كشور سامان مي گيرد؟ و درد اينجاست كه ما وقتي از واردات مي گوييم گفته مي شود دختر وزير بيكار است، مظلوم است، برود اين جنس را وارد كند.
وي گفت: به اعتقاد من اصل اين واردات خطاست، محموله اي كه آمده است، از اصل اشتباه است و نتيجه چنين رويكردي؛ وضعيت امروز آموزش و پرورش است.
اين نامزد انتخاباتي افزود: شرم آور است براي يك جامعه فرهنگي كه اين وضع معيشتي معلم و فرهنگيان باشد و اين وضع دانش آموزانش باشد كه خانواده اي خواهش كند شيفت فرزند آنان را به دليل كمبود كفش يا چادر تغيير دهند چون چادر و كفش به اندازه كافي در خانواده نيست.
قاليباف گفت: علت اينكه به اعتقاد برخي پنج ميليون شغل در كشور نمي توان ايجاد كرد همين است. علت اتفاقي كه در صندوق ذخيره ارزي اتفاق مي افتد نيز ناشي از همين رويكرد است چگونه مي توانند اين افراد مشكلات مردم را حل كنند وقتي كه حقوق بگيران 57 ميليوني، 100 ميليوني و 200 ميليون توماني ذخيره انقلاب هستند و وارداتچي مظلوم خطاب مي شود.
وي ابراز اميدواري كرد مردم آن گونه عمل كنند كه همه رويه ها را به آرمان هاي بلند امام مهرباني ها برگردانند كه مردم در مسند كار تصميم بگيرند نه چهار درصد در دولت با اين روش.


** ( سؤال دو مناظره ) با توجه به ضرورت حفظ وحدت ملي و انسجام اجتماعي چه نوع تعاملي را با احزاب و جريانات مخالف و منتقد دولت خود قائل هستيد و دولت شما چقدر از شرح صدر لازم براي نقدپذيري برخوردار است؟


سيد مصطفي ميرسليم در پاسخ به اين سؤال كه با توجه به ضرورت حفظ وحدت ملي و انسجام اجتماعي چه نوع تعاملي را با احزاب و جريانات مخالف و منتقد دولت خود قائل هستيد و دولت شما چقدر از شرح صدر لازم براي نقدپذيري برخوردار است؟ افزود: همه دولت هاي بعد از پيروزي انقلاب اسلامي براي خدمت به اين كشور كوشش كردند و در حد توان و استعداد خود موفقيت هايي هم به دست آوردند.
وي ادامه داد: نامزدهاي امروز هم هر كدام در چارچوب مسئوليتشان موفقيت هايي داشتند و قابل ارائه است.
ميرسليم با اشاره به اينكه بحث ما درباره انتقاد از فعاليت ها و پذپرش انتقاد ديگران است گفت: به نظر من هيچ دولتي نمي تواند موفق شود مگر اينكه انتقاد اقليت، احزاب، سازمان هاي مردم نهاد و تشكلات علمي، هنري و فرهنگي را بپذيرد و اين تنها راه پيشرفت آنهاست.
وي افزود: بدون انتقاد هيچ پيشرفتي ميسر نمي شود و نكته اي كه بايد اضافه شود اين است كه متأسفانه اين انتقادپذيري در دولت يازدهم بسيار كم بوده است.
ميرسليم گفت: نمونه اش مطالبي است كه بزرگواران ما با اين عبارات در مقابل انتقاد كنندگان گفتند و آنها از صفاتي چون غير انسان، تخريب گر، بزدل، ترسو، به جهنم، تندرو، عصر حجري، متوهم، هوچي باز، بي شناسنامه و كم سواد استفاده كردند.
وي ادامه داد: اين تعبيرها تعبيرهايي نيست كه در جمهوري اسلامي اجازه دهد كه انتقاد جاي خود را باز كند و نواقصي برطرف شود.
ميرسليم گفت: منتقد جرأت نمي كند در اين صحنه گام بردارد و جلو بيايد بنابر اين بايد راهي اتخاذ شود كه امكان انتقاد سازنده و مشفقانه فراهم شود.
اين نامزد دوازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري افزود: ما به كرات در حزب پيشنهادات دلسوزانه خود را مطرح كرديم و چند نوبت آنها را به آقاي روحاني و جهانگيري ارائه كرديم اما به آن بي تفاوت بودند و اعتنايي نشد و كنار گذاشته شد ولي مي شد از آنها استفاده كرد.
ميرسليم ادامه داد: چرا به اين دلسوزي ها و پيشنهادات سازنده كه از طرف احزاب، رسانه ها و سازمان هاي مردم نهاد و همچنين تشكل هاي علمي ارائه مي شود توجهي نمي شود و از آن استفاده نمي شود.
وي گفت: در دولت آقاي خاتمي پيشنهادي علمي از طرف دانشگاه اميركبير به آقاي عارف معاون اول رئيس جمهور تقديم كرديم و ايشان پيشنهاد ما را بررسي كرده و اين پيشنهاد براي اجرا به ما ابلاغ شد و اين اولين بار بود كه اين پيشنهاد عالمانه از طرف دولت بررسي شد و اينها راههاي پيشرفت كشور است.
ميرسليم افزود: دولت نبايد در انتقاد را ببندد چون اين كار به ضرر اوست و جامعه را به قهقرا مي برد.
وي ادامه داد: اگر مردم انتقاد نكنند يعني مشاركت نكرده و احساس مسئوليت نكردند و سهم خودشان را ايفا نكردند و اين روش بايد اصلاح شود.

حسن روحاني در دومين مناظره نامزدان انتخابات رياست جمهوري با موضوع سياسي و فرهنگي افزود: وقتي در كشور ما برخي از افكار اساسا به رسميت شناخته نمي شود و نمي گذاريم احزاب و گروهها به صورت مساوي از امكانات استفاده و فعاليت كنند و در همين انتخابات اخير مشاهده مي كنيم كه چه كساني در تبليغات در فضاي مجازي فعاليت مي كنند و چه كساني هستند كه هر روزه به دلايل و و بهانه هاي مختلف احضار مي شوند.
روحاني گفت: آيا ما اينگونه مي خواهيم در يك جامعه عدالت گستري كنيم ، اگر مي خواهيم در يك جامعه به شرايط مناسب سياسي برسيم بايد همه احزاب و گروهها از حقوق مساوي برخوردار باشند، آيا همه اقوام و اقليت ها در كشور ما داراي حقوق مساوي هستند ؟
اين نامزد انتخابات افزود : زماني كه ما يك فرماندار خانم اهل سنت را منصوب مي كنيم ، از دو جا مورد حمله قرار مي گيريم از يك طرف مي گويند چرا يك خانم را فرماندار كرده ايد ؟ و از طرف ديگر مي گويند چرا يك اهل سنت را در يك مديريت عالي رتبه گذاشته ايد ؟
وي گفت : حقوق شهروندي براي حل اين مشكل است حقوق شهروندي يك انشا نيست و حقوق شهروندي در دولت دوازدهم به زنگ عمل و حساب كشي از بخشهاي مختلف تبديل خواهد شد كه چگونه با شهروندان كشور رفتار مي شود.
روحاني افزود : ما يك ايران داريم و همه ايرانيها از حقوق مساوي شهروندي بايد برخوردار باشند.

سيدمصطفي هاشمي طبا در پاسخ به اظهارات اوليه ميرسليم درباره تعامل دولت با منتقدان و مخالفان خود افزود: بنده بدون اينكه وابستگي به دولت يازدهم داشته باشم و بعد از چهار سال براي نخستين بار آقاي روحاني را در اينجا زيارت كردم و تقريباً هيچ كدام از وزرا را در طول 4 سال اخير ملاقات نكرده ام به جز در يك يا دو مورد ، گواهي مي دهم بزرگترين هجمه ها، انتقادها و تخريب ها در روزنامه ها و برخي از سايت ها عليه اين دولت اتفاق افتاده است.
وي گفت: اينكه دولت نمي تواند برخي از پيشنهادات يا به گمان من بسياري از پيشنهادات توجه كند علت آن بزرگ شدن هزينه هاي دولت و هزينه هاي جاري دولت است كه مشكلات مختلفي را براي پژوهشگاه ها و براي معلمان و غيره ايجاد مي كند.
هاشمي طبا گفت: درآمد مشخصي كه مجلس تصويب مي كند معلوم است، هزينه ها معلوم است و من تعجب مي كنم كه ما همه چيز را همگان همه مي خواهيم، چنين چيزي امكان پذير نيست و وعده هايي را هم كه امروز مي دهيم و به نوعي خاصه خرجي مي كنيم آن هم از بودجه اي كه همين اكنون ناتوان است.
وي گفت: اگر از تاريخ مردادماه بودجه را دوبرابر كنيم بدون اينكه مجلس تصويب كرده باشد هزينه كنيم آن وقت است كه در وسط كار مي مانيم.
هاشمي طبا افزود: اگر دولت را متناسب كنيم، هزينه ها را تأمين و مشخص كنيم كه چه اقداماتي مي شود كرد آن دستورالعمل ها و آن پيشنهادات قابل اجراست.
وي گفت: در غير اين صورت اگر ما كلماتي را كه احياناً در برخي جاها به دلايلي بكار برده شده و ممكن است درست نيز نبوده باشد دستاويز قرار دهيم، برويم كلماتي را هم كه برخي از روزنامه ها عليه دولت بكار مي برد و اتهاماتي كه مي زند و نابخردي هايي كه انجام مي دهد مورد توجه قرار دهيم ، آن وقت تعادل برقرار مي كنيم.

اسحاق جهانگيري در واكنش به پاسخ به سوالي كه آقاي ميرسليم درباره تعامل دولت با منتقدان و مخالفان خود توضيح داد ، افزود: فكر مي كنم انتقاد يكي از نعمت هاي بزرگي است كه خداوند به مسئولان مختلف مي دهد و هر كس در انتقاد را به روي دستگاهش ببندد به اين معناست كه خود را از نعمتي بزرگ كه مي تواند منجر به اصلاح امور شود ، محروم كرده است لذا همه مكلفيم از انتقادات سازنده استقبال كنيم.
وي گفت: دولت يازدهم در اين زمينه كارهاي بزرگي انجام داد و ما خانه احزاب را كه بسته شده بود ، احيا كرديم و نقد در احزاب اتفاق مي افتد.
جهانگيري افزود: در اين دولت به هشت هزار سازمان مردم نهاد مجوز داده شد و از آزادي مطبوعات به طور كامل دفاع كرديم و به هر ميزان كه براي تاسيس مطبوعه از وزارت ارشاد مجوز خواسته شد، مجوز داديم.
اين نامزد دوازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري گفت: در دولت يازدهم با تمام قدرت از فضاي مجازي دفاع كرديم و جلوي همه قدرتهايي كه مي خواستند شبكه هاي اجتماعي را فيلتر كنند و مانع دسترسي آزاد به اطلاعات شوند ، ايستاديم و هزينه اش را پرداخت كرديم.
جهانگيري افزود: قانون دسترسي ازاد به اطلاعات را كه در سال 88 تصويب شده بود آيين نامه اش در اين دولت تصويب شد و اطلاعات آن در اختيار مردم قرار گرفت، لذا ما به عنوان دولت از هر نقدي استقبال كرديم.
وي گفت: جناب آقاي ميرسليم مشكل اين است كه بخشي از جامعه ما با دولتي كه با راي مردم سركار آمده است ، مخالفند و متاسفانه اين مخالفت شان به شكل نهادينه شده در فضاي مجازي و در مطبوعات است و با همه توان به تخريب دولت مي پردازند و احدي هم به آنها معترض نمي شود.

سيد ابراهيم رئيسي در دومين مناظره تلويزيوني در وقت انتقاد به صحبت هاي سيد مصطفي ميرسليم افزود: انتقاد رمز تضمين سلامت فرد ،جامعه و دولت هاست.
اين نامزد اتنخابات رياست جمهوري تصريح كرد: بهترين دوست من كسي است كه عيب هاي من را بگويد.
وي ادامه داد: آقاي روحاني در ابتداي مسئوليت گفتند كه به خدا پناه مي برم از بستن دهان هايي كه انتقاد مي كنند.
رئيسي تاكيد كرد: اين الفاظي كه آقاي ميرسليم بيان كردند متاسفانه شايد تا 50 مورد نسبت هاي ناروايي بود كه به منتقدين داده شد و يا به قول آقاي جهانگيري مخالف .
نامزد انتخابات رياست جمهوري خاطرنشان كرد: مگر آدم بايد به منتقدش اهانت كند و 50 مورد اهانت هايي بود كه شده است.
وي گفت :حق شهروندي عبارتست از مواردي كه افراد بتوانند سخنانشان را بگويند و اگر سخنشان درست نيست پاسخ داده شود.
رئيسي تاكيد كرد: بگذاريم نشاط بين دانشجويان ،اصحاب رسانه ،اقوام وجامعه باشد.
اين نامزد انتخابات رياست جمهوري تصريح كرد:به چه دليل ما دهان كسي را ببنديم.
وي ادامه داد: امروز حق شهر

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۱۹۲۵۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زمان مناظره‌ کاندیداهای پارس‌آباد، بیله‌سوار و اصلاندوز

فرماندار شهرستان پارس‌آباد گفت: زمان پخش مناظره‌های تلویزیونی و رادیویی کاندیداهای حوزه انتخابیه پارس‌آباد، بیله‌سوار و اصلاندوز مشخص شد. - اخبار استانها -

جابر جهان‌بین در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اردبیل، اظهار داشت: با هماهنگی صدا و سیما قرار است مناظره‌های تبلیغاتی 2 کاندیدای راه یافته به مرحله دوم انتخابات حوزه پارس‌آباد، بیله‌سوار و اصلاندوز روزهای 17 تا 19 اردیبهشت در ساعات 11 صبح و 22 شب از شبکه سبلان و 15 و 23 از طریق رادیوی سبلان پخش شود تا مردم شمال استان بیشتر با تفکر و اندیشه‌های 2 کاندیدای راه یافته به مرحله دوم آشنایی پیدا کنند.

وی تصریح کرد: در کنار پخش مناظره‌های تلویزیونی 2 کاندیدا، برنامه‌های تبلیغی کاندیداها نیز از فردا از طریق شبکه سبلان و شبکه رادیویی اردبیل در ساعات تعیین شده 13:20 دقیقه، 23 و 23:15 دقیقه از طریق تلویزیون و 12:20، 13:20، 21:20 و 23:20 دقیقه از طریق رادیو پخش خواهد شد.

فرماندار شهرستان پارس‌آباد گفت: 2 کاندیدای راه یافته به مرحله دوم در کنار تبلیغات فضای حقیقی، مجازی و سخنرانی در محافل و مجالس مختلف، قطعا از ظرفیت صدا و سیما نیز استفاده کرده و برنامه‌های خود را تشریح می‌کنند.

جهان‌بین از آمادگی کامل فرمانداری‌های پارس‌آباد، بیله‌سوار و اصلاندوز برای برگزاری مرحله دوم انتخابات خبر داد و افزود: 276 شعبه برای اخذ رأی در روز جمعه آماده شده و عوامل اجرایی اعم از هیأت‌های نظارت، اجرایی و بازرسی سعی خواهند کرد تا به برگزاری باشکوه انتخابات کمک کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: امیدواریم 21 اردیبهشت ماه تک کرسی باقیمانده نمایندگی استان در مجلس دوازدهم مشخص شده تا در خردادماه شاهد آغاز فعالیت مجلس دوازدهم با ترکیب هفت نفر منتخب استان در مجلس آینده باشیم.

فرماندار شهرستان پارس‌آباد اضافه کرد: از پنجشنبه گذشته تبلیغات کاندیداها آغاز شده و تا 20 اردیبهشت ماه ادامه خواهد داشت و تاکنون هیچ مورد تخلف از کاندیداها و یا هواداران آنها در بستر تبلیغات سالم گزارش نشده است.

جهان‌بین بیان کرد: تمام تلاش ما بر این است تا در روز 21 اردیبهشت ماه انتخابات امن همراه با مشارکت بالای مردم را در حوزه انتخابیه پارس‌آباد، بیله‌سوار و اصلاندوز شاهد باشیم تا زمینه برای معرفی منتخب مردم با آرای بالا فراهم آید.

انتهای پیام/131

دیگر خبرها

  • زمان مناظره‌ کاندیداهای پارس‌آباد، بیله‌سوار و اصلاندوز
  • جدول پخش برنامه‌های انتخاباتی شبکه تهران 
  • جدول پخش برنامه‌های انتخاباتی شبکه تهران
  • اعلام زمان پخش برنامه‌های تبلیغاتی نامزد‌های انتخابات مجلس
  • رابرت کندی به بایدن: کنار بکش تا ترامپ را شکست بدهم
  • قرعه کشی زمان پخش برنامه‌های انتخاباتی نامزد‌ها در شبکه شهند
  • درخواست عجیب نامزد مستقل انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا از جو بایدن
  • دومین ماراتن نامزد‌ها در قاب تلویزیون
  • آنتن شبکه تهران از امشب انتخاباتی می‌شود
  • آغاز پخش مناظره‌های تلویزیونی انتخاباتی در صدا و سیمای فارس