Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-29@11:11:53 GMT

انتخابات فرانسه؛ انتخاب میان دو فاشیسم

تاریخ انتشار: ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۲۰۱۱۵۷

انتخابات فرانسه؛ انتخاب میان دو فاشیسم

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه الاخبار در گزارشی به انتخابات ریاست جمهوری فرانسه پرداخت و نوشت:اندکی پیش از آغاز زمان سکوت انتخاباتی آخرین نظر سنجی نشان داد که «امانوئل ماکرون» رهبر جنبش« رو به جلو»زمام امور را در دست گرفت آن هم پس از پیروزی اش در مناظره تلویزیونی شب چهارشنبه بر « مارین لوپن» کاندیدای راستگرایان تندرو.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر اساس نظر سنجی که نتایج آن را موسسه«Ifop» منتشر کرد، ماکرون با دو درصد افزایش آرای اش به 63 درصد در مقابل 37 درصد مارین لوپن رسید.

این پیش بینی ها احتمال می دهند که وزیر سابق اقتصاد در نبرد سرنوشت ساز پیروز بیرون بیاید تا کلیدهای الیزه را در دست بگیرد مگر آن که سورپرایز بزرگ و غیرمنتظره رخ دهد. طی روزهای پایانی تبلیغات انتخاباتی این باور حاکم شد که پیروزی ماکرون در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه طی مناظره قطعی شده است. این مساله تقریبا مسلم شده است حتی توسط سرسخت ترین دشمنانش این در حالی است که صفوف هواداران لوپن دچار تردید شده اند و 12 درصد از آنها گفتند که« عملکرد لوپن ناامید کننده بود».

مساله دیگری نیز وجود دارد که به نفع لوپن نیست. در مقابلافول «جبهه جمهوری خواه» که دشمنان راستگرایان تندرو به آن دل خوش کرده اند تا درهای کاخ الیزه را به روی مارین لوپن ببندد این نکته قابل توجه بود که جبهه دیگری در هفته آخر تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری چشم به جهان گشود و آن« جبهه ترس» است که « فوبیای ترس از تغییر» آن را به حرکت در می آورد. این تصور به شکل واضح تر در پی عملکرد مبهم و موضع گیری های جنجالی لوپن تقویت شد به ویژه عملکرد و رویکردش در ارتباط با اتحادیه اروپا و موضع گیری اش درباره پول مشترک اروپا یعنی«یورو».

ظاهر شدن پدیده«فوبیای تغییر» را «امانوئل تود»دانشمند دیموگرافی این گونه خلاصه می کند که رأی دهندگان در طول این تبلیغات انتخاباتی با دوگانه« جاروی انتخاباتی» که رای دهندگان ناراضی از وضع حاکم که اکثر آنها جوانان زیر سی و پنج سال هستند آن را به حرکت در می آورند در رویارویی با عامل«ترس از ناشناخته» که بر گزینه های اقشار مسن تر حاکم است، درگیر هستند.

تود که در زمینه پژوهش هایی مشهور شد که چندین تغییر سیاسی را پیش بینی کرده است آن هم با استناد به داده های دیموگرافی، بر این باور است که در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری رای دهندگان«فوبیای تغییر» بر رأی دهندگان« ناراضی از وضع حاکم» غلبه می کنند. وی این پیش بینی اش را بر این اساس تفسیر می کند که « متوسط سن رأی دهندگان در فرانسه اکنون 41 سال تخمین زده می شود این در حالی است که متوسط عمر در حدود 36 سال باید باشد تا رای دهندگان معترض که چشم به بر هم زدن اوضاع حاکم دارند، غلبه کنند».

«دومینیک راینه» مدیر « موسسه نوسازی سیاسی» که با این تحلیل موافق است می گوید که سورپرایز برجسته که تبلیغات دور دوم انتخابات ریاست جمهوری فاش کرد این است که « آهنگ اعتراض به لوپن به دلیل وابستگی اش به راستگرایان تندرو فروکش کرده است اما پدیدی بی سابقه دیگر این است که اعتراض به تهور وی به دلیل برنامه اقتصادی اش بیشتر شده است زیرا وی خواستار چشم پوشی از پول مشترک اروپایی شده است».

راینه بر این باور است که این ترس از عواقب اقتصادی که بر اساس تهور خروج از یورو قرار دارد بیشتر از افکار تندرو و نژادپرستانه لوپن رأی دهندگان را می ترساند به همین دلیل وی پیش بینی می کند که «جبهه ای که راه را بر رسیدن لوپن به الیزه می بندد نه جبهه جمهوری خواه بلکه جبهه دیگری است که منافع مالی آن را به حرکت در می آورد»!

وی این مساله را این گونه تفسیر می کند که « موضع گیری نسبت به یورو نقطه عطفی در سنگین کردن کفه ترازو میان لوپن و ماکرون است زیرا بیشتر رأی دهندگان بالای چهل سال بیشتر از آن که نگران مسائل فکری مربوط به جنگ با نژادپرستی یا راستگرایان افراطی باشند نگران پس اندازهای مالی و توان خرید شان هستند. فرانسه دارای رکورد اروپایی در میزان پس انداز است که نزدیک به 4 هزار میلیارد یورو است. و کسانی که پس انداز دارند این ترس را دارند که تهور لوپن برای خروج از پول مشترک اروپایی باعث به وجود آمدن تورم ترسناک شود که همین امر نیز خودش باعث کاهش 30 تا 40 درصد از پس اندازهای شان شود. در نهایت این رأی دهندگان(اقشار بالای چهل سال) که اکثریت را شکل می دهند این مساله مالی را در نظر می گیرند و همین باعث می شود که علیه لوپن رأی دهند.

در مقابل، اگر یورو مانع اساسی پیش روی مارین لوپن برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری است، ماکرون نیز با یک مانعی رو به رو ست که باعث شود که در دوم انتخابات ریاست جمهوری با مشکل و مانع مواجه شود. مانعی به نام«رأی دهندگان تحریم» یعنی همان کسانی که انتخابات را تحریم می کنند یا«رأی سفید» را انتخاب می کنند. همچنین شخصیت ضعیف ماکرون و برنامه سیاسی مبهم وی توانش برای جذب رای دهندگان مخالف لوپن را کم کرد؛ امری که باعث شد میزان «رای دهندگان تحریمی» طی هفته اخیر به شکل چشمگیری افزایش یابد.

بر اساس آخرین نظر سنجی ها میزان رأی دهندگان تحریمی به 38 درصد رأی دهندگانی رسید که به نفع «ژان لوک میلنشون»در دور نخست رای دادند و به 31 درصد رأی دهندگانی که به «نیکولا دیبون اینیون» رأی دادند(به رغم آن که اینیون با لوپن ائتلاف سیاسی کرد).همچنین 26 درصد از کسانی که به «فرانسوا فیون» و 21 درصد از رأی دهندگان حزب سوسیالیست که به «بنوا آمون» رأی دادند به رأی دهندگان تحریمی پیوستند. اینها خود بیش از 5.5 میلیون رآی دهنده هستند که در دور دوم به نزدیک به 11 میلیون رأی دهنده تحریمی ملحق می شوند که انتخابات را در دور نخست تحریم کردند یا رأی سفید دادند.

این انبار انتخاباتی بزرگ تحریمی ها را از گزینه اعتراضی به بمب ساعتی تبدیل می کند که در دوره سرنوشت ساز ممکن است در صورت ماکرون منفجر شود زیرا تعداد رأی دهندگانی که قصد دارند انتخابات را تحریم کنند بر اساس آخرین نظرسنجی ها از تعداد آرایی که میان لوپن و ماکرون فاصله انداخته اند بیشتر است.

کارشناسان بر این باورند که میزان امتناع از رأی دادن که در دور نخست انتخابات 24 درصد تخمین زده شد، اگر از مرز 35 درصد فراتر برود، باعث شکست ماکرون در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری در روز یکشنبه-فردا- می شود. این معنایش این است که این میزان مشارکت است که میان لوپن و ماکرون حکم می کند. در نهایت نیز امتناع کنندگان هستند که مشخص می کنند که کلیدهای الیزه از آن چه کسی خواهد شد راستگرایان تندرو یا فاشیسم مالی نوظهور.

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۲۰۱۱۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توافق میان باکو و ایروان نزدیک است

صدر اعظم آلمان اعلام کرد که احتمال توافق میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان بیشتر از همیشه شده است.

به گزارش مشرق، «اولاف شولتز» صدراعظم آلمان روز جمعه اعلام کرد: شانس حل و فصل مسالمت آمیز مناقشه بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان اکنون بیش از هر زمان دیگری است.

شولتز، در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با «الهام علی اف» رئیس جمهور آذربایجان گفت: البته قبل از هر چیز در مورد مناقشه میان ارمنستان و آذربایجان گفت و گو کردیم و اتفاق نظر داریم این مناقشه باید به صورت مسالمت آمیز حل و فصل شود.

صدراعظم آلمان خطاب به علی اف گفت: بنابراین بهتر است که شما گفت و گوی مستقیم با «نیکول پاشینیان» [نخست وزیر ارمنستان] داشته باشید.

شولتز افزود: سال ۲۰۲۴ می تواند و باید سال صلح در منطقه باشد. این یک فرصت و یک مسئولیت بزرگ است.

صدراعظم آلمان گزارش‌های اخیر درباره توافق اولیه در مورد تعیین مرز بین دو کشور را دلگرم‌کننده توصیف کرد و گفت که لازم است این روند حفظ شود.

منبع: مهر

دیگر خبرها

  • تابش‌نیا: صرفاً شاهین‌طبع گزینه سرمربیگری تیم ملی بسکتبال نیست/ شاید سرمربی تیم ملی یکی از ۴ گزینه خارجی باشد
  • تابش‌نیا: صرفاً شاهین‌طبع گزینه سرمربیگری تیم ملی بسکتبال نیست
  • تابش‌نیا: صرفاً شاهین‌طبع گزینه سرمربیگری تیم ملی بسکتبال نیست/ مربی ایتالیایی در جوانگرایی موفق بوده
  • رای‌دهندگان آمریکایی به ترامپ نگاه مثبت‌تری دارند
  • ضبط برنامه تلویزیونی نامزد‌های انتخابات میان دوره‌ای مجلس
  • انعقاد پیوند خواهرخواندگی میان دو بندر مهم ایران و کوبا
  • موافقت اکثر صهیونیست‌ها با استعفای فرماندهی ارتش رژیم صهیونیستی
  • پنج سناریوی عجیب انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا
  • جنگ بر سر صندلی «شماره یک»؛ همه در برابر قالیباف!
  • توافق میان باکو و ایروان نزدیک است