Web Analytics Made Easy - Statcounter

اخبار دانشگاهی را از«کانالاخبار دانشگاهیSNN.ir»دنبال کنید

مهدی بهرامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجو، در خصوص تاکید مقام معظم رهبری بر اقتصاد مقاومتی، گفت: تاکید رهبر معظم انقلاب بر اقتصاد مقاومتی به دلیلتهدیداتی است کهحوزه اقتصادی کشور را مورد حمله قرار داده است.

وی، افزود: با توجه به اهمیت انقلاب اسلامی ایران، دشمنان ازهمان ابتدایپیروزی، آن را مورد تهدید قرار دادند؛ اما کشور با توجه به ظرفیت‌های داخلی موجودخود در هر مقطعی که مورد تهدید واقع شده، توانست با کمک الهی سر بلند از این تهدیدات بیرون آید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جانشین سازمان بسیج دانشجویی خراسان رضوی تصریح کرد:مثلا در بعد امنیتی و نظامی با استفاده از ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل در این زمینه این مسئله را حل کرد که نمونه بارز تهدیدات امنیتی و نظامی وجود جریان‌های ضد انقلاب در مناطق مختلف کشور بود.

بهرامیادامه داد: حوزه بعدی که مورد تهدید دشمنان قرار گرفت، بحث فرهنگی است، استکبار جهانی از طریق شبکه های رسانه‌ای و قدرت تکنولوژی که در اختیار دارد، توانست، تاثیر فرهنگی بر جامعه داشته باشد، تا جایی که دانشگاه‌های ایران قربانی تهاجم فرهنگی شد.

وی، با طرح این مسئله که چرا با وجود این‌که مسئله فرهنگی از اهمیت قابل توجه‌ای برخودار است و مقام معظم رهبری بارها بر اهمیت آن تاکید داشته‌اند، در دو سال اخیر بحث اقتصاد مقاومتی را مطرح و بر آن تاکید دارند؟ متذکر شد: در این زمان چرا مسئله امنیت و فرهنگ باید با رویکرد اقتصاد مقاومتی چیده مان شود؟ چون که اقتصادی مقاومتی نسخه اقتصاد اسلامی قرن معاصر است، این اقتصاد در کنار اقتصادی مانند اقتصادی لیبرالیستی وسوسیالیستی حرفی‌برای گفتن دارد.

جانشین سازمان بسیج دانشجویی خراسان رضویگفت: اقتصاد مقاومتی، علم اقتصادی را نهی نمی‌کند، ضمن احترامی به قوائد علم اقتصادی، به عنوان یک مذهب و مکتب اقتصادی راه و روش خودش را برای اجرایی شدن این علم دارد، همانطور که مکتب لیبرالیسم و سوسیالیست روش خود را در رابطه با علم اقتصاد بیان می‌کنند.

اقتصاد مقاومتی یعنی مقاوم سازی اقتصاد ایران

بهرامیبا تاکید بر این موضوع که اقتصاد مقاومتی یعنی مقاوم سازی اقتصاد ایران که نسخه قابل قبول برای عرصه اقتصادی و چالش های اقتصادی کشور است، افزود: گفتمان انقلاب اسلامی برای آینده سازی خود نیاز دارد در بعد اقتصادی قوی شود.

وی به این مطلب که اقتصاد مقاومتی یک نگاه بیرون زا و درون زا دارد، در ادامه به کسانی که برداشت نادرستی از آن دارد، تصریحکرد: برخی از این اقتصاد برداشت، منفی دارند و آن را به معنای قطع رابطه و تعامل با جامعه بین المللی و با دیگر کشورها می‌دانند، در صورتی که اقتصاد مقاومتی ضمن تاکید بر تقویت اقتصاد درونی نگاهش به صادرات و ارتباط با جامعه بین‌الملل است.

بهرامی، خاطرنشان کرد: چنانچه اقتصاد داخلی قوی شود و حرفی در اقتصاد بین الملل داشته باشد، در جهت تبیین گفتمان انقلاب اسلامی موثر خواهد بود.

جانشین سازمان بسیج دانشجویی خراسان رضوی، متذکر شد: به منظور تقویت اقتصاد مقاومتی باید اقتصاد کشور را ضمن بازنگری به مولفه‌های داخلی که مورد نیاز است مورد توجه قرار دادهو آن را مورد آسیب شناسی قرار دهیم.

وی، با طرح این پرسش که آیا ایران در رابطه با دیگر کشورها در کنار رایزنی‌های سیاسی و فرهنگی، رایزنی اقتصادی هم دارد؟ گفت: باید بفهمیم، در سیاست‌های خارجی چه مولفه‌های باید داشت که ضمن پیشبرد، اهداف و گفتمان انقلاب بتوانیم، رایزنی‌های اقتصادی را با سایر کشورها داشته باشیم.

جانشین سازمان بسیج دانشجویی خراسان رضوی، افزود: امروز شاهدیم کشورهای دنیا در کنار جاسوسان فرهنگی و سیاسی خود یک جاسوس اقتصادی هم دارند.

وی بیان تصریح کرد: دیپلمات‌های ایران در سراسر دنیا اکنون باید در رابطه با صدور اقتصاد مبتنی بر مکتب اسلامی فعالیت کنند.

اقتصاد مقاومتی در باور برخی مسئولان نمی‌گنجد

بهرامی، به این نکته که اقتصاد مقاومتی، اقتصادی جامع و کامل مبتنی بر مکتب اسلامی است، اشاره و تصریح کرد:به منظور تقویت بازارهای داخلی و گسترش روابط در بازارهای جهانی باید اقتصاد را به وسیله اقتصاد مقاومتی، مقاوم سازی کنیم.

وی، در ادامه سخنان خود، با بیان این‌که در برخی ارکان دولت‌ به ویژه دولت فعلی هنوز برخی از افراد به این باور نرسیده‌اند که اقتصاد مقاومتی تنها نسخه برون رفت از چالش‌ها است، خاطرنشان کرد: موقعی که رهبر معظم انقلاب این مسئله را بیان می‌کنند، به این خاطر است که تمامی مسائل و مشکلات و مسائل پیش‌روی منطقه، کشور و جهان اسلام را می‌بینند، بنابراین در جهت حل این چالش‌ها نسخه ارائه می‌دهند که این موضوع متاسفانه در باور برخی مسئولان نمی‌گنجد.

جانشین سازمان بسیج دانشجویی خراسان رضوی، در خصوص این‌که چرا برخی از مدیران کشور اقتصاد مقاومتی را باور ندارند؟ متذکر شد: چون که برخی از این‌ افراد دانش آموخته دانشگاه‌های غرب هستند در نتیجه پارادایم فکری و الگوی آنان مبتنی بر مکاتب فکری و فلسفی غرب است که مبتنی بر اقتصاد لیبرالیستی و آزاد است، بنابراین اقتصاد مقاومتی برای آنان باور کردنی نیست و آن را اجرا نمی‌کنند.

وجه غالب محتوای دروس دانشگاهی در خصوص اقتصاد غرب است

بهرامی، در ضمن سخنان خود به این مطلب که باید به محتوای کتاب‌های دانشگاهی مرتبط با اقتصاد و به ویژه دانشگاه اقتصادی خودمان نیز نقد داشته باشیم، اشاره و گفت: وجه غالب محتوای دروس دانشگاهی در خصوص اقتصاد غرب و تفکرات آدام اسمیت است.

وی، بیان کرد: همان‌طور که توسعه علوم انسانی اسلامی اهمیت دارد، باید اقتصاد اسلامی به عنوان علم نیاز در علم اجتماعی مورد توجه محققان و پژوهشگران قرار بگیرد، در این صورت می‌توانیم، محتوای خوبی برای جامعه تولید کنیم.

جانشین سازمان بسیج دانشجویی خراسان رضوی، خاطرنشان کرد: با توجه به این که محتوای دروس دانشگاهی کشور مبتنی بر نظریات اندیشمندان و نظریه پردازان غرب است، بنابراین استادان دانشگاهی در حوزه هایی مانند اقتصادی، سیاسی و جامعه شناسی معمولا نظرات این صاحب اندیشان که متناسب با شرایط جامعه و جغرافیایی خودشان طراحی شده را تدریس می‌کنند که با جغرافیا و نوع الگوی دینی اسلامی هماهنگ نیست و تناقض دارد.

بهرامی، تاکید کرد: به منظور رسیدن به تمدن اسلامی، نیاز است که محتوای اسلامی در بین دولت و نوع نگاه و تحولات اساسی مبتنی بر دکترین اسلامی ایجاد شود، همچنین نظام بانکی، سرمایه، ابزار و کار بازنگری و مبتنی بر اقتصاد اسلامی، شود.

وی، متذکر شد:مولفه‌های مکتب اقتصادی لیبرالیسم و سوسیالیست سه مسئله سرمایه، کار و ابزار تولید است.

حوزه و دانشگاه در زمینه اقتصاد اسلامی تولید محتوا کنند

جانشین سازمان بسیج دانشجویی خراسان رضوی، با بیان این‌که اقتصاد اسلامی نه مانند اقتصاد سوسیالیستی بسته و نه مثل اقتصاد لیبرالیست بی در و پیکر است، گفت: در واقع تعادل اسلام در این خصوص خط منطقی و تعادل را دارد و همت نهاد محققان و نهادهای دانشگاهی و حوزه را می‌طلبد که پیرامون این مسئله فکر و برنامه ریزی و تولید محتوا کنند.

بهرامی، افزود: البته کارهای خوبی در حوزه، پژوهشکده‌های اسلامی و دانشگاهی صورت گرفته است؛ اما کافی نیست، باید توجه داشت که رسیدن به علوم انسانی مطلوب جامعه اسلامی، زمان طولانی را نیاز دارد که در چند سال اخیر شاهد برخی اقدامات در این زمینه هستیم.

وی، در خصوص این‌که چرا از ابتدای انقلاب اسلامی تا کنون اقتصادی اسلامی ایجاد نشده است؟ بیان کرد: کشور رهبری بی‌نظیر امام راحل و مقام معظم رهبری را داشته و دارد و مردمی که در هر شرایط پای انقلاب بودند، مشکل اساسی در عناصر اساسی انقلاب اسلامی است که در بستر زمان به علت پس زمینه فکری گذشته خود و نفوذی که رهبر انقلاب به آن اشاره دارند، مدل فکری شان هضم شد، در زمینه انقلابی ماندن، آغاز حرکت انقلابی و ماندن بر آن هزینه دارد که خیلی ها قادر به پرداخت این هزینه ها نبودند.

بهرامی، خاطرنشان کرد: در زمان انبیا هم انقلابیون تعدادشان بسیار کم بود، قرآن هم به این امر اشاره کرده است.

جانشین سازمان بسیج دانشجویی خراسان رضوی، تاکید کرد: در ابتدی انقلاب اسلامی برنامه ریزی برای اقتصاد بود، مانند تشکیل جهاد سازندگی که کانون توجه به مناطق محروم بود؛ اما در سال 79 با وزارت کشاورزی ادغام شد که شان آن از بین رفت، یعنی یک سازمانی که شان نهادی و سازمانی داشت تبدیل به وزارتخانه شد و به طبع حرکت جنبشی آن از دست رفت.

بسیج دانشجویی و اقدامات سال 96

وی با اشاره به شعار سال«اقتصاد مقاومتی؛ تولید- اشتغال» با تاکید بر تحقق آن به برنامه های بسیج دانشجویی اشاره و خاطرنشان کرد: بسیج دانشجویی با استفاده از توان دانشجویان بسیجی در عرصه‌های مختلف برای تحقق این مهم تلاش خواهد کرد و ما برای امسال در عرصه فرهنگی، سیاسی و اجتماعی برنامه های مختلفی مدنظر داریم.

جانشین سازمان بسیج دانشجویی خراسان رضوی، با اشاره به نقش مهم و سازنده اردوهای جهادی در زمینه محرومیت زدایی و برخی اقدامات در زمینه تولید و اشتغال زایی در مناطق محروم، بیان کرد: ما امسال نیز برگزاری اردوهای جهادی را در دستور کار داریمکه در حاشیه شهر و در روستاهای محروم در عرصه‌های مختلف از جمله عمرانی و پزشکی فعالیت دارند.

بهرامی، گفت: در عرصه علمی نیز بسیج دانشجویی فعالیت‌های خوبی را تاکنون انجام داده و توانسته با تعامل سازنده از ظرفیت و توان دانشگاه‌ها در زمینه پژوهشی برای پیشبرد اهداف علمی کشور استفاده کند.

جانشین سازمان بسیج دانشجویی خراسان رضوی، همچنین به برنامه‌های آموزشی اشاره و تصریح کرد: برگزاری دوره‌های توانمند سازی و آموزشی دانشجویان را در عرصه‌های مختلف علمی، معرفتی و فرهنگی در دستور کار داریمکهبعد از امتحانات پایان ترم از دهه دوم تیرماه شروع می شود.

منبع: خبرگزاری دانشجو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۲۱۱۵۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعطای نشان درجه یک اقتصاد مقاومتی به مدیرعامل پاکسان

در نخستین مراسم اعطای نشان اقتصاد مقاومتی از مدیرعامل و پرسنل شرکت پاکسان به عنوان واحد برتر و درجه یک حوزه اقتصاد مقاومتی استان تهران تجلیل شد. - اخبار بازار -

به گزارش روابط عمومی پاکسان، در نخستین آیین اعطای نشان اقتصاد مقاومتی استان تهران که با همت سازمان بسیج کارگران و کارخانجات کشور و با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، استاندار تهران، مسئول سازمان بسیج و کارگران و کارخانجات کشور، مدیران عامل کارخانجات و جمعی از کارگران و کارآفرینان استان تهران برگزار شد.

 در این جشنواره با توجه به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، تندیس و لوح تقدیر نشان درجه یک اقتصاد مقاومتی به شرکت پاکسان و شهریار محمدی راد مدیرعامل این شرکت تعلق یافت.

الگوسازی مناسب در عرصه تولید کالا و خدمات، ایجاد فضای رقابتی مناسب در افزایش کیفیت تولید کالا و خدمات، گسترش ضریب نفوذ گفتمان اقتصاد مقاومتی در واحد‌های تولیدی و خدماتی و همچنین هدایت عرصه تولید در زمینه پیروی از سیاست‌های اقتصاد مقاومتی از اهداف جشنواره اعطای نشان اقتصاد مقاومتی عنوان شده است.

شایان ذکر است 250 واحد تولیدی برای شرکت در جشنواره اعطای نشان اقتصاد مقاومتی استان تهران به صورت تخصصی ارزیابی شدند که در نهایت به 12 واحدی که بیشترین امتیاز را کسب کرده بودند، نشان اقتصاد مقاومتی اعطا شد.

 

 

دیگر خبرها

  • اعطای نشان درجه یک اقتصاد مقاومتی به مدیرعامل پاکسان
  • اقتصاد مقاومتی با اتکا به تولید داخل محقق می‌شود
  • واکسیناسیون ۲۶ هزار رأس دام سبک و سنگین در مناطق محروم چهارمحال و بختیاری
  • کسب‌وکارهای دانش‌بنیان را نباید تعطیل کرد، باید به جریان‌های انقلابی، بسیج دانشجویی و مانند آن‌ها فرصت رقابت داد
  • سال گذشته اردوی راهیان نور با حضور بیش از ۱۵۰ نفر از دانشجویان برگزار شد
  • وزیر کار: برای تحقق شعار امسال، باید در مسیر جهش تولید قدم برداریم
  • جریان دانشجویی بستر خوبی برای پای کار آمدن قشر خاکستری در فعالیت‌های فرهنگی است
  • اعطای نشان اقتصاد مقاومتی به ۱۲ واحد تولیدی برتر
  • تشکیلات‌، شبکه‌ و جریان‌‍سازی ۳ اصل مهم در دانشگاه‌های آذربایجان غربی
  • اعتقاد عملی به اقتصاد مقاومتی لازمه تحقق حماسه اقتصادی است