Web Analytics Made Easy - Statcounter

امروز با بیکاری مفرط، گرانی و رکود بازار روبرو هستیم؛ همچنین در چالش های اجتماعی موضوعاتی مثل اعتیاد، طلاق، حاشیه نشینی، اختلاف طبقاتی و مهاجرت مردم را رنج می دهد.

سرویس سیاسی فردا: برنامه دکتر محمدباقر قالیباف، نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با ایرانیان خارج از کشور از طریق برنامه «ایران 96» شبکه جام جم گفتگو کرد، مشروح این گفتگو را در ادامه می‌خوانید:امروز با بیکاری مفرط، گرانی و رکود بازار روبرو هستیمهر ایرانی نسبت به جامعه خودش نظراتی دارد و دوست دارد مردم عزیز ایرانی بتوانند همیشه با افتخار و سرفراز باشند؛ طبیعتا وقتی مشکلات و مسایل را می بیند نسبت به آنها دغدغه مند می شود، خصوصا اگر احساس کند می تواند نسبت به آن ها کاری انجام دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
قلب هر ایرانی فارغ از اینکه در داخل یا خارج از کشور زندگی می کنند، برای این سرزمین می تپد.

در سال های اخیر دیده شد که روند اداره کشور در مسیر خوبی قرار نگرفته است؛ البته هیچ گاه نمی خواهم منکر زحمات عزیزان شوم چرا که این خارج از انصاف است اما هر کاری یک معدل و نتیجه ای دارد. جمع بندی من از عملکرد امروز دولت نیز جمع بندی مناسبی نیست.

امروز دغدغه دولت، دغدغه مردم نیست. دولت ها همیشه تلاش دارند در شرایط سختی که برای مردم به وجود می آید، به حمایت و کمک مردم بیایند. ما معتقدیم امروز مردم ما دغدغه هایی دارند که مهم ترین آنها بحران اقتصادی کشور است. همچنانکه بحران اقتصادی باعث شده است که چالش های جدی در عرصه اجتماعی پیدا کنیم.

امروز با بیکاری مفرط، گرانی و رکود بازار روبرو هستیم؛ همچنین در چالش های اجتماعی موضوعاتی مثل اعتیاد، طلاق، حاشیه نشینی، اختلاف طبقاتی و مهاجرت مردم را رنج می دهد.

اعتقاد من بر این است که بخش قابل توجهی از این آسیب های اجتماعی ریشه در چالش ها و مشکلات اقتصادی دارد؛ در کنار این دو موضوع باید به مسئله مهم محیط زیست نیز توجه داشت.

ما دچار بحران جدی آب در کشور هستیم، در کنار آن معضلی همچون آلودگی هوا در کلانشهرها وجود دارد که ریشه در وسایل نقلیه متحرک دارد. در حقیقت منشا آلودگی در کلانشهرها عمدتا به مواد شیمیایی، سوخت، حمل و نقل، کوره ها و ... بر می گردد و بخشی از آلودگی نیز به ریزگرد ها مربوط می شود که دارای منشا داخلی و خارجی است. همه این موارد کیفیت زندگی را خصوصا برای طبقه محروم کاهش داده است.

این موضوعات یا دغدغه دولت امروز ما هست یا نیست؛ اگر دغدغه دولت نیست که اشکال بزرگی است اما اگر این موضوعات دغدغه دولت است، باید پاسخ دهد چرا نتوانسته این دغدغه ها را حل و فصل کند؟ البته نمی گوییم این دغدغه ها باید در کمترین زمان ممکن حل شود اما مردم از دولت یازدهم توقع دارند حداقل روند بهبودی را در عرصه های مختلف ببینند؛ این در حالی است که شاخص ها نشان می دهد این روند به سمت مثبت شدن حرکت نمی کند.

طبیعتا وقتی من به عنوان ایرانی چنین شرایطی را می بینیم، احساس می کنم در این زمینه ها تجربه ای دارم و حس می کنم می توانم با کمک مردم این روند را تغییر دهم.باید به وضعیت موجود پایان داد و یک تغییری در روند مدیریت فعلی ایجاد کردحتما ایرانیان خارج از کشور به شهر تهران رفت و آمد می کنند و تحولات را می بینند؛ بعضی ایرانیان مقیم خارج از کشور که سال های طولانی در خارج بوده اند، به جدی دلسوز هستند که نکات و پیشنهادات خود را به ما منتقل می کنند.

اگر شهر تهران را با یک دهه قبل مقایسه کنیم شاهد هستیم این تحول رخ داده است اما چرا این تحولی که در تهران با همه سختی ها به وجود آمد، در کشور رخ ندهد؟

دولت یازدهم با نوع نگرش خود عملا مردم و ظرفیت های مردمی را از مدار حل مشکلات خارج کرده است. هم اکنون ما کمتر شاهد هستیم که مردم در تصمیم گیری ها مشارکت داشته باشند.

اگر بیکاری معضل ما است باید بدانیم بیش از 80 درصد ایجاد شغل در دست مردم و بخش خصوصی است. در یک نگاه کلی شاهد هستیم هم دولت تحرک لازم را ندارد، هم نوع زندگی، رفتار، خو و خصلتی که در دولت وجود دارد از سوی جامعه پذیرفته شده نیست.

مردم دوست دارند مدیران را ببینند و گاها با آن ها رو در رو حرف بزنند. در کشور اسلامی نباید بین مدیران ارشد با عموم جامعه تفاوت فاحشی وجود داشته باشد؛ این خوی و خصلت در فرهنگ ایرانی و اسلامی در طول تاریخ همیشه وجود داشته است که باید به آن توجه کنیم.

می بینیم عمدتا می گویند درباره فلان مشکل منابع نداریم. این در حالی است که عدد و رقم نشان می دهد اگر ایران یک درصد جمعیت دنیا را دارد، در مقابل پنج درصد منابع را در اختیار دارد. در حوزه نفت و گاز به تنهایی رتبه اول را در جهان داریم اما این وضع ما در خوزستان است.

مردم در حاشیه اهواز می بینند لوله های نفت و گاز از زیر پای آنها عبور می کند اما آب شرب ندارند! این به خاطر ضعف مدیریت است.

برای بعضی موضوعات می گویند نمی شود، این در حالی است که حتما می شود. علت نشدن در این دولت آن است که رویکردهای دولت برای نسل دوم است این در حالی است امروز در دنیا نوع مدیریت، مدیریت نسل چهارمی است. در مدیریت نسل چهارمی اجرای پروژه ها بیش از ده برابر سرعت گرفته و هزینه ها به یک چهارم کاهش پیدا کرده اند. همچنین ارزش افزوده ها حداقل بیش از سه برابر شده است اما امروز خبری از این نوع مدیریت در کشور نیست.

معنی همه این حرف ها آن است که باید به وضعیت موجود پایان داد و یک تغییری در روند مدیریت فعلی برای حل مشکلات ایجاد کرد.کسی که مردم به عنوان رئیس دولت به او اعتماد می کنند، نباید غیر از دغدغه مردم دغدغه دیگری داشته باشددر کمتر از دو سال قبل چند فارغ التحصیل بسیار خوب و با سواد و با توانایی و قابلیت های خوبی بودند که احساس کردند دیده نمی شوند. در همان زمان در خارج از کشور نیز پیشنهاداتی برای آنها وجود داشت؛ این جوانان به نیوکاسل رفته بودند و بعد که با آنها تماس گرفتیم، دوباره بعد از سه - چهار سال برگشتند و یک کاری را شروع کردیم. باور نمی کنید که در رشد اقتصادی آن کار، این نرم افزار چه تحولی را در بخش حمل و نقل کشور ایجاد کرد. این موارد از ظرفیت های خوبی بود که اگر آنها را از دست دادیم، بعد مطمئن باشید سرمایه های انسانی و مادی را از دست می دهیم

اگر پای وقت ایستادیم و روز، ماه و هفته برای ما معنی داشت، نخواهیم گفت برای فلان مشکل 40 سال و برای بعضی مشکلات 100 سال زمان می خواهیم که این مشکلات را حل کنیم. حرف از 40 سال و 100 سال زدن در دنیا امروز هیچ معنی ندارد! امروز در دنیا زمان لحظات و روزها است که باید قدر آن ها را بدانیم.

کسی که مردم به عنوان رئیس دولت به او اعتماد می کنند، نباید غیر از دغدغه مردم دغدغه دیگری داشته باشد، امروز مهم ترین دغدغه مردم بیکاری است از این رو مهم ترین برنامه من رسیدگی به اشتغال است. به مردم عزیز ایران متعهد شدم پنج میلیون شغل را با یک برنامه مدون در طول دوره چهار ساله ایجاد کنیم

مردم تهران کاملا با مدیریت من آشنا هستند و می دانند به عنوان نمونه در یک پروژه گفتیم که پروژه را در این زمان شروع می کنیم و این زمان به پایان می رسانیم. درباره ایجاد پنج میلیون شغل نیز در صورتی که توفیق خدمت پیدا کنیم از روز اول تابلو مربوط به ایجاد شغل را روشن خواهیم کرد تا مردم ببیند در هر هفته، ماه و سالی که گذشت چند شغل، در کجا شکل می گیرید.

ما باید ببینیم موانع پیش روی ایجاد اشتغال چیست؟ مهم ترین مانع که اولویت اصلی ما به شمار می رود آن است که 4 درصد افراد در جامعه اجازه نمی دهند مشکل 96 درصد مردم حل شود. این 4 درصد کسانی هستند که می خواهند منافع اصلی کشور را بدون هیچ تلاش و زحمتی، تنها با واسطه، رانت، حوزه نفوذ، جوسازی و فساد اداری، مالی و تاثیرگذاری در سیاست ها به دست بیاورند.

آنها کسانی هستند که قاچاق کالا می کنند؛ همچنانکه 25 میلیارد دلار قاچاق کالا در کشوری که تراز بازرگانی اش در حوزه صادرات و واردات نزدیک به 50 میلیارد دلار است، رقم بسیار بزرگی است. این حجم قاچاق همه تولیدکنندگان، تجار و پیمانکاران را منهدم می کند.

گروه دوم دلالان زالو صفتی هستند که زحمت و دسترنج دیگران را می برند. واسطه ها و دلالان محصول را از کشاورز می خرند و بیش از پنج - شش برابر سود می برند؛ این در حالی است که گاهی تولید کننده ها نمی توانند هزینه خودشان را از این محصول به دست بیاورند. عجیب تر این است که مردم باید همین کالا را با گرانی بخرند اما این دلال ها این وسط بیشترین منفعت را می برند.

این افراد دشمن تولید در کشور و دشمن رشد کشور هستند. این افراد نمی خواند هیچ گاه ایران در عرصه اقتصادی افتخار آمیز شود.

سومین قشر وارداتچی ها هستند؛ کسانی که با حوزه های نفوذ خود هر کالای مضر و غیر ضروری را از مجراها و مسیرهای غیر قانونی وارد کشور می کنند؛ در واقع آن ها از خلا قانونی استفاده می کنند و قانون را دور می زنند.

این 4 درصد سایه خود را بر مراکز تصمیم گیری و قدرت انداخته اند به گونه ای که اکثر بخشنامه ها و سیاست ها به نفع این 4 درصد است و در این موضوع رابطه ها بر کار حاکم است.

فرقی بین اولویت اول و دوم برای ما نیست چرا که هر دو اولویت مهم هستند. کسانی که پول، پارتی، رسانه دارند تهدید و تخریب می کنند، آبرو می برند و تهمت می زنند.

این افراد به حدی پر رو هستند که در رسانه ها شاهد بودیم وقتی کمتر از یک سال قبل دختر من ازدواج کرد، یک مجلس خیلی عادی مثل یک کارمند برگزار شد و همه میهمانان این مجلس را دیدند اما در رسانه ها یک عروسی مجلل دیگری را گذاشتند و گفتند این عروسی دختر قالیباف است! این افراد حریم شخصی قائل نمی شوند، دروغ می گویند، جو سازی و تخریب می کنند و تهمت می زنند

افتخار ما این است روزی که سرزمین مورد تجاوز دشمن قرار گرفت، جان خود را کف دست گذاشتیم و به عنوان سرباز با افتخار به میدان جنگ رفتیم؛ امروز هم برای دفاع از کشور با افتخار حاضر هستیم آبروی خود را کف دست بگذاریم و با این افراد مبارزه کنیم .

منبع: فردا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۲۲۳۶۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت تعیین تکلیف چای سنواتی/ دغدغه کشاورزان برطرف شود

به گزارش خبرگزاری مهر، رئیس هیأت مدیره سندیکای کارخانجات چای شمال با حجت‌الاسلام والمسلمین اسماعیل صادقی نیارکی رئیس کل دادگستری استان گیلان دیدار کرد.

«حجت الاسلام اسماعیل صادقی نیارکی» رئیس کل دادگستری استان گیلان با اشاره به اینکه وضعیت صنعت چای همواره در دستور کار دولت قرار دارد، اظهار کرد: دولت برای کمک به چایکاران ۲۵ درصد قیمت مصوب را پرداخت می‌کند تا با حمایت از این صنعت، شاهد افزایش تولید چای در کشور باشیم.

وی با توجه به نامگذاری شعار سال توسط مقام معظم رهبری با عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم» افزود: بخشی از تولیدات استان گیلان به صنعت چای اختصاص دارد باید تلاش شود تا با مشارکت مردم و بخش خصوصی تمام اقدامات لازم در راستای افزایش تولید چای صورت گیرد.

رئیس شورای قضائی استان یکی از مشکلات استان را معضل چای سنواتی دانست و تصریح کرد: چای گیلان همواره در سبد غذایی خانواده‌های ایرانی جای داشته و مساله چای سنواتی نباید موجب خدشه دار شدن نام و نشان چای گیلان شود.

وی حل دغدغه چای سنواتی را در گرو تدبیر و اتخاذ روش‌های منطقی و عقلانی عنوان نمود و افزود: اراده همه مسؤولان بر این است که این مشکل بدون شتابزدگی و با کمک دولت و بخش‌های خصوصی و مردمی مرتفع گردد.

این مقام ارشد قضائی با اشاره به اینکه چای سنواتی اکنون به یک تهدید برای استان تبدیل شده اضافه کرد: چای سنواتی باید تعیین تکلیف شده و نگرانی کشاورزان و کارخانجات چای، برطرف شود.

وی تصریح کرد: تعیین تکلیف و خروج چای سنواتی از انبارها باید مدبرانه باشد و چای‌های سنواتی تاریخ مصرف گذشته در صورت صرفه اقتصادی کمپوست و در غیر این صورت امحاء گردد.

کد خبر 6090030

دیگر خبرها

  • فلاحت پیشه: نه‌تنها از منابع فروش نفت نفعی برای مردم حاصل نشد؛ بلکه دولت دست در جیب مردم کرده است
  • ضرورت تعیین تکلیف چای سنواتی/ دغدغه کشاورزان برطرف شود
  • گیلان با ۱۰۰ فرصت سرمایه‌ گذاری در نمایشگاه اکسپو تهران حضور دارد
  • سابقه چندساله رشد تولید با مشارکت مردم در صنعت نفت
  • لایحه جدید مالیاتی دولت به نفع تولید و در جهت جذب سرمایه در بخش مولد است؟
  • کاهش ۳ درصدی نرخ بیکاری گیلان
  • کاهش نرخ بیکاری در دولت سیزدهم کاهش چشمگیر داشته است
  • دولت نباید اقتصاد کشور را به موضوع ارز گره بزند
  • مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی باید به موتور پیشران اقتصادی کشور تبدیل شوند
  • مخبر: مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی باید به موتور پیشران اقتصادی کشور تبدیل شوند