Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@00:03:54 GMT

برخی نامزدها از حداقل مبانی اقتصادی شناخت ندارند

تاریخ انتشار: ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۲۲۶۸۱۵

برخی نامزدها از حداقل مبانی اقتصادی شناخت ندارند

«پوراندخت نیرومند» روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به شعارهای نامزدهای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: این شعارها در ادبیات علمی به عنوان پوپولیست اقتصادی و انتخاباتی مطرح هستند و قصدی جز پیروزی در انتخابات ندارند.
این تحلیلگر مسائل اقتصادی ، با اشاره به ادعای برخی کاندیداها در مورد کاهش درآمد سرانه واقعی در سال 1395 نسبت به سال 1380، افزایش نرخ تعطیلی بنگاه های تولیدی، افزایش نرخ بیکاری و کاهش نرخ مشارکت اقتصادی، با واقعیت های جامعه سازگار نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی تصریح کرد: اجرای سیاست هایی همچون افزایش نرخ دستمزد و اعطای یارانه به طور معمول در دستور کار سیاستمداران پوپولیست است، ولی شواهد نشان داده که اجرای این سیاست ها در نهایت منجر به افزایش تورم، کاهش دستمزد حقیقی و افزایش نابرابری شده و نه تنها اهداف اولیه را محقق نساخته بلکه باعث افزایش نابرابری نیز شده است.
این استاد دانشگاه با اشاره به شعار برخی کاندیداها در خصوص برقراری عدالت اقتصادی ،افزود: سیاستمداران همواره به برقراری عدالت اقتصادی در جامعه تاکید می کنند در شرایطی که عدالت اقتصادی با توزیع برابر درآمد تفاوت زیادی دارد.
وی توضیح داد: عدالت اقتصادی به معنای برابری در فرصت ها، خدمات عمومی و بهره مندی از درآمدها متناسب با فعالیت هاست و در مقابل توزیع برابر درآمد به معنای تقسیم یکسان درآمد بین همه افراد جامعه است و نامزدهای انتخاباتی به دلیل عدم درک خود از مفاهیم اقتصاد توسعه و قائل نشدن شعور اقتصادی برای اکثریتی که از توزیع نابرابر درآمد رنج می برند برای جلب رای استفاده می کنند.
نیرومند تاکید کرد: بهره برداری گفتمان پوپولیستی از سوی کسی که می خواهد دومین جایگاه اجرایی کشور را کسب کند باعث ترویج همین گفتمان در سطوح مختلف جامعه و تخریب سرمایه های فرهنگی و اجتماعی و به تبع آن افزایش نرخ جرم؛ فساد، نابرابری درآمد، اثر مایوس کنندگی، افزایش نرخ مهاجرت، خروج کسب و کارهای مولد، اقتصاد زیرزمینی، افزایش فعالیتهای رانت جویانه، محرومیت نسبی و پیامدهای اجتماعی و اقتصادی آن می شود.
این تحلیلگر مسائل اقتصادی یادآور شد: افرادی که می خواهند آینده سیاسی و اقتصادی کشور را در دست بگیرند ،باید از قول دادن برای اجرای هرسیاستی که افزایش تورم و تداوم اقتصاد پوپولیستی را به همراه دارد خودداری کند و باایجاد بسترهای استفاده از نیروی انسانی متخصص برای کاهش نابرابری اقدامات لازم را انجام دهد.
وی تاکید کرد: سیاستگذار آینده نگر ،‌باید با جذب پس انداز گروه های پردرآمد جامعه برای افزایش فعالیت های تولیدی مولد و یا برقراری ثبات اقتصادی کلان که مانع از ورود سرمایه ها به بازارهای کم بازده است، تلاش کند.
این استاد دانشگاه یادآور شد: بهبود فضای کسب و کار و کارآفرنی نیز در جذب سرمایه های خارجی و در نتیجه رشد و اشتغال در جذب سرمایه های خارجی موثر است.
نیرومند با اشاره به توسعه اقتصادی کشور ژاپن اظهارداشت: رشد اقتصادی کشورهایی همچون ژاپن حاصل ارتقای توانایی اجتماعی در یک فرآیند تدریجی و مستمر حاصل سیاست های هماهنگ تولیدی، مصرفی، پولی، مالی، اشتغال، فرهنگی، رسانه ای، سیاسی، اداری و مدیریتی بود.
این استاد دانشگاه درباره تحقق اقتصاد مقاومتی گفت: مهمترین پیش شرط تحقق اقتصاد مقاومتی، استفاده از مدیران با صلاحیت حرفه ای دارای سوابق اجرایی موثر و خودداری از سازوکارهای انتخاباتی است که منجر به انتصاب مدیران بده بستانی در حال گردش و در نتیجه چرخه فقر خواهد شد.
وی ادامه داد: اتخاذ راهبردها و سیاست های هماهنگ اقتصادی(پولی، مالی، سرمایه گذاری)، اشتغال، توسعه منابع انسانی، علم و فناوری، اجتماعی، فرهنگی، تجات خارجی، سیاست خارجی، امنیت، اداری، حقوقی، قضایی، تقنینی بر اساس مولفه های این نوع اقتصاد با استفاده از انتصابات و انتخابات مدیران تاب آور و خودداری از انتصابات سلیقه ای مدیران پوپولیستی و سفسطه باز تنها گزینه جامعی است که به عنوان اولین گام باید برداشته شود.
نیرومند گام بعدی تحقق اقتصاد مقاومتی و رشد اقتصادی را تصویب ماده واحدی جهت جرم انگاری وعده های پوپولیستی عنوان کرد و گفت: در تداوم کار، باید تلاشی گسترده در تنقیح قوانین برداشته شود و با رویکردی جامع و مانع، قوانین مهم کشور شفاف و به روز رسانی شوند.
به گفته وی تبیین دقیق رجل سیاسی مذهبی، تنقیح قوانین مالیاتی، پولی، بانکی و تجدیدنظر در شرح وظایف دستگاه ها، بازنگری در صلاحیت نمایندگان و اعضای شوراها، وزرا، استانداران، شهرداران بارویکردی تاب آوری و شایستگی نیز الزامی است و تا این اقدامات انجام نشود اقتصاد ما روندی توسعه ای را دنبال نخواهد کرد و شاخص های اقتصاد مقاومتی محقق نمی شود.
این استاد دانشگاه بیان کرد: تحلیل گفتمان حاکم بر انتخابات ریاست جمهوری نامزدان ریاست جمهوری در طی این مدت نشان داده که در کشور ما هنوز اهمیت توجه به شاخص های صلاحیت حرفه ای در حوزه های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، زیست محیطی، اداری و اجتماعی برای مدیران ارشد کشور احساس نشده است و نتیجه این عدم توجه و سیاست زدگی، علاوه بر تبعات سرمایه اقتصادی، تبعاتی نگران کننده و خطرناک در حوزه کاهش سرمایه های اجتماعی ،فرهنگی و اخلاقی را به دنبال خواهد داشت.
برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با کانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
IRNAeco@
https://t.me/irnaeco
اقتصام**9132*1579*خبرنگار: فرزانه سلامت بخش**انتشار:مرضیه فاتحی

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۲۲۶۸۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مردمی سازی اقتصاد در استان بوشهر عملیاتی شده است

به گزارش خبرنگار مهر، احمد محمدی‌زاده صبح پنجشنبه در نشست برنامه‌ریزی و توسعه استان بوشهر اظهار کرد: توسعه سرمایه‌گذاری در استان حمایت می‌شود و امروز برخی از طرح‌ها مورد بررسی قرار گرفت.

وی با بیان اینکه بخشی از این طرح‌ها در حوزه پرورش آبزیان و تکثیر لارو و تولید بچه ماهی مطرح شد گفت: طرح‌های پرورش آبزیان جز سیاست‌های اصلی استان بوشهر است و در این راستا از سرمایه‌گذاران در طرح‌های پرورش ماهی در قفس، به‌ویژه تولید بچه ماهی در استان حمایت می‌شود.

استاندار بوشهر بخشی دیگر طرح‌ها را در حوزه مجتمع خدمات رفاهی بین راهی در جاده‌های استان دانست و تصریح کرد: توسعه مجتمع‌های خدماتی بین راهی مورد نظر ما است چراکه هرچه تعداد این مجتمع‌ها افزایش یابد امکان خدمات به حوزه حمل و نقل جاده‌ای و ایمنی راه‌ها و مسافران بیشتر فراهم می‌شود.

محمدی‌زاده از تصویب ساخت کارخانه سیمان سفید در شهرستان دیر خبر داد و بیان کرد: ساخت کارخانه سیمان سفید در آبدان دیر که فرایند آن طی شده بود در جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان بوشهر تصویب شد.

وی با بیان اینکه در مجموع ۲ طرح مطرح شده در این شورا رأی مثبت لازم کسب نکرد گفت: مابقی طرح‌های مطرح شده در این جلسه برای اجرا رأی آورد و ان‌شاءالله طرح‌ها و موضوعات جدید سرمایه‌گذاری در جلسات بعد و هفته آینده مطرح می‌شود و مورد بررسی قرار می‌گیرد.

استاندار بوشهر افزایش مشارکت مردم در طرح‌های سرمایه‌گذاری را یکی از اولویت‌های استان دانست و تأکید کرد: آنچه تدبیر مقام معظم رهبری در راستای جهش تولید با مشارکت مردم و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی است در استان بوشهر مورد توجه قرار گرفته و عملیاتی شده است.

محمدی‌زاده بیان کرد: سرمایه‌گذاری مردم راهکار اساسی برای حل اشتغال، تولید و پیشرفت جامعه و استان بوشهر است و ما از بخش خصوصی، سرمایه‌گذاران و کارآفرینان به جد حمایت می‌کنیم و کارها در این حوزه تسریع می‌شود.

طرح‌های مختلفی از سوی مردم و بخش خصوصی در این جلسه توسط اعضا و مدیران دستگاه‌های اجرایی مرتبط که فرایند آن در کارگروه تخصصی طی شده است برای تصویب در جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان بوشهر مورد بررسی قرار گرفت.

کد خبر 6088482

دیگر خبرها

  • حمایت از طرح‌های پرورش آبزیان از سیاست‌های اصلی استان است
  • دولت نباید اقتصاد کشور را به موضوع ارز گره بزند
  • در همایش ملی مناطق آزاد چه گذشت؟/ قشم و کیش برترین در حوزه اقتصاد
  • هشدار درباره آینده اقتصاد ایران
  • تاکید وزیر اقتصاد بررفع موانع حقوقی و قانونی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی
  • مناطق آزاد و ویژه اقتصادی باید به موتور پیشران اقتصاد تبدیل شوند/ هیچ بن‌بستی در مسیر فعالیت مناطق آزاد وجود ندارد
  • مناطق آزاد و ویژه اقتصادی باید به موتور پیشران اقتصاد تبدیل شوند
  • مردمی سازی اقتصاد در استان بوشهر عملیاتی شده است
  • وزارت اقتصاد پیشتاز رفع آفت تمرکززدایی باشد/ سرمایه ۴۳۵ هزار میلیاردی حبس شده در اصفهان
  • مبانی فلسفی انقلاب اسلامی ایران در آکادمی علوم روسیه بررسی شد