Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمود واعظي تاکيد دارد که دولت دسترسي آزاد به فضاي مجازي را از جمله حقوق شهروندي مي‌داند و بر همين اساس با جديت ايستاده‌ تا هيچ دستگاهي نتواند براي دسترسي مردم به فضاي مجازي مشکل تراشي کند.

وزير ارتباطات در گفت‌وگوي تفصيلي که حدود ۹۰ دقيقه به طول انجاميد، به تشريح اقدامات دولت يازدهم در حوزه فضاي مجازي و زيرساخت‌هاي آن پرداخت و بحث فيبر نوري و واگذاري آن، ايجاد شبکه‌هاي مجازي بومي و استقرار دولت الکترونيک را از جمله برنامه‌هاي وزارت ارتباطات دولت دوازدهم در صورت رياست جمهوري حسن روحاني دانست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي در عين حال از تلاش دولت براي جلوگيري از قطع اينترنت در ايام انتخابات خبر داد.
محمود واعظي در ابتداي صحبت‌هاي خود در توضيح اقداماتي که دولت يازدهم در حوزه فضاي مجازي انجام داده است، اظهار کرد: در دولت قبل ما جزو منتقدان برخي تصميم‌گيري‌ها به شمار مي‌رفتيم اما به دليل مصالح نظام همواره جزو مجموعه‌هايي بوديم که سکوت کرده و بسياري از ديدگاه‌هاي خود در حوزه‌هاي مختلف مانند اقتصاد، سياست خارجي و غيره را بيان نمي‌کرديم.
وي عنوان کرد: البته اگرچه ما در آن دوره با نحوه کارکرد دولت و مديريت آن مشکلات متعددي داشتيم، اما زماني که بر سر کار آمديم تازه متوجه شديم تا چه اندازه نسبت به دولت قبلي خوش‌بين بوده‌ايم، چراکه مسائل بسيار بيش از آنچه ما فکر مي‌کرديم به هم ريخته بود و در حوزه‌هاي مختلف اقداماتي مانند بي‌قانوني و کار بدون کارشناسي صورت گرفته در دولت نهم و دهم معضلات متعددي به همراه داشت.
وزير ارتباطات دولت يازدهم افزود: از سوي ديگر در ابتداي کار نگاهي بسيار تنگ‌نظرانه به حوزه ICT و فضاي مجازي وجود داشت. به اين معنا که بسياري بدون آنکه وضعيت اين حوزه در دنيا را مطالعه کرده و سهم آن در توليد ناخالص ملي را اطلاع داشته باشند، بدون آنکه از تاثير اين حوزه در توسعه کسب و کارهاي الکترونيک و اشتغال يا ارتقاي دانش بدانند، بدون آنکه بدانند اين عرصه چه تاثيري در بهره‌وري و مبارزه با فساد و جعل و تبعيض دارد، نسبت به آن موضع‌گيري مي‌کردند.
وي ادامه داد: به همين دليل در دولت گذشته نه‌تنها براي اين بخش بودجه‌اي اختصاص داده نمي‌شد بلکه حتي در ماه‌هاي پاياني دولت پا را از اين مرحله نيز فراتر گذاشته و تصميم به ادغام اين وزارتخانه با وزارت راه و شهرسازي داشتند؛ تا جايي که حتي در دوره‌اي وزير ICT نيز عزل شده و براي مدتي وزير راه و شهرسازي سرپرست وزارت ارتباطات شد.
واعظي افزود: اين اتفاقات در حالي رخ داد که خوشبختانه کارشناساني که در وزارت ارتباطات حضور داشتند اهل تحقيق بوده و فضاي مجازي را در ايران و دنيا شناخته و نقش آن را مي‌دانستند. به همين دليل اين مطالب را به نمايندگان مجلس و دفتر مقام معظم رهبري منتقل کردند و با حمايت دفتر رهبري و مجلس برخلاف تمايل دولت قبل اين وزارتخانه ادغام نشد.
وزير ارتباطات همچنين عنوان کرد: ما وارث چنين شرايطي بوديم. از سوي ديگر چشم‌انداز ۲۰ ساله گوياي آن بود که بايد در بخش فناوري جزو کشورهاي اول منطقه باشيم اما طي سال‌هاي گذشته کشورهاي ديگر با سرعت در اين حوزه سرمايه‌گذاري و رشد کرده بودند و ما در اين عرصه وضعيت خوبي نداشتيم.
وي ادامه داد: پس از طرح اين موضوع با رياست‌جمهوري با شناختي که ايشان از فضاي بين‌الملل داشتند و اعتمادي که به کار کارشناسي نزدشان وجود داشت ديدگاه‌هاي ما پذيرفته شده و اين موضوع در اولويت‌هاي دولت قرار گرفته و دست ما باز گذاشته شد و حمايت‌هاي کافي نيز به عمل آمد تا در اين بخش سياست‌هاي توسعه‌اي طراحي و پيگيري شود.
واعظي افزود: اين اتفاقات در شرايطي رخ داد که فروش نفت ما زير يک ميليون بشکه در روز و قيمت آن نيز به سرعت در حال کاهش بود. در چنين شرايطي اين نگراني وجود داشت که دولت چگونه از پس مخارج اساسي و ضروري کشور مانند يارانه‌ها يا حقوق کارمندان برخواهد آمد؟ با اين وجود در تمام اين مدت سياست‌هاي توسعه‌اي دولت در بخش ICT دنبال شد و ما توانستيم زيرساخت‌هاي مدنظر خود را تامين کنيم.

خروج سرمايه‌ از بانک‌ها به سوي هلدينگ‌هاي ICT
وي ادامه داد: از سوي ديگر اعتمادسازي نسبت به بخش خصوصي صورت گرفت و در پروانه‌هاي صادر شده در اين بخش تغييراتي قابل توجه صورت گرفت و بدين ترتيب بسياري از سرمايه‌اي که در بانک‌ها نگهداري مي‌شد وارد اين حوزه شده و ما به سمت هلدينگ‌هاي ICT پيش رفتيم.
وزير ارتباطات اظهار کرد: طي سه سال و نيم اول دولت يازدهم ما توانستيم ظرفيت شبکه انتقال کشور را که طي ۴۰ تا ۵۰ سال گذشته تنها به ۹۰۰ گيگابيت بر ثانيه رسيده بود به ۱۰ هزار گيگابيت بر ثانيه تبديل کنيم که اين عدد رشد ۱۱ برابري را به همراه داشت.

تعداد کاربران اينترنت به ۵۰ ميليون نفر رسيد
واعظي ادامه داد: از سوي ديگر در حوزه شبکه پهن‌باند داخلي از ابتداي کار تا آغاز دولت يازدهم تنها ۶۲۴ گيگابيت بر ثانيه ظرفيت ايجاد شده بود که در اين حوزه هم به حدود ۱۰ هزار گيگابيت بر ثانيه رسيديم و به نوعي شاهد رشد ۱۵ درصدي بوديم. از سوي ديگر در حوزه تعداد کاربران اينترنت هم رشدي قابل توجه چه از نظر سرعت و چه از نظر تعداد صورت گرفت و بدين ترتيب تعداد کاربران اينترنت از حدود ۴ تا ۵ ميليون نفر اکنون به بيش از ۵۰ ميليون نفر رسيده و رشدي ۱۰ برابري داشته است.
اين عضو کابينه دولت يازدهم همچنين متذکر شد: نکته ديگر بحث دسترسي روستاها به اينترنت پرسرعت است که در ابتداي دولت يازدهم هيچ روستايي به اين موضوع دسترسي نداشت اما اکنون ۲۷ هزار روستا به اينترنت پرسرعت مجهز شده‌اند.
واعظي در ادامه در توضيح دلايل علاقه‌مندي دولت براي دسترسي روستاييان به اينترنت پرسرعت توضيح داد: يکي از اهداف عمده ما اين بود که به واسطه اينترنت خدمات را نيز به روستاها ببريم، چراکه در اين قالب مي‌توان خدمات متعددي از سلامت و آموزش گرفته تا غيره را به روستاييان ارائه کرد.
وزير ارتباطات با تاکيد بر اثرات مثبتي که به دنبال ارائه اينترنت پرسرعت در روستاها ايجاد شده است، عنوان کرد: البته در حوزه‌هاي ديگر نيز اقدامات متعددي صورت گرفت و به عنوان مثال فناوري را براي اپراتورهاي مختلف آزاد کرده و گفتيم که آنها مي‌توانند فناوري‌هاي مختلف را بدون محدوديت ارائه کنند. بر همين اساس طي اين سال‌ها خدمات نسل ۳ تلفن همراه که در آن زمان تنها در چهار شهر قابل دسترسي بود اين روزها در بيش از ۹۵۰ شهر در ايران ارائه مي‌شود و در حوزه نسل ۴ نيز اکنون ۷۴۲ شهر دسترسي به اين خدمات دارند، در حالي که در ابتداي دولت هيچ‌کدام از شهرهاي کشور به خدمات نسل ۴ دسترسي نداشته‌اند.
وي موارد ديگري مانند افزايش تعداد ديتاسنتر يا CDN ها را از ديگر اتفاقات مثبت رخ داده در دولت يازدهم برشمرد و افزود: در برنامه چهارم براي ايجاد شبکه ملي اطلاعات تکليف شده بود که اين موضوع در برنامه پنجم نيز مورد توجه قرار گرفت و حتي در حکم مقام معظم رهبري براي تاسيس شوراي عالي فضاي مجازي نيز به اين موضوع به عنوان يکي از تکاليف دولت اشاره شد، اما آيا ممکن است که ايجاد شبکه ملي اطلاعات بدون تامين زيرساخت‌هاي مناسب صورت گيرد!؟
واعظي افزود: بر همين اساس ما طي اين سال‌ها با تامين زيرساخت‌هاي مناسب دو فاز اول شبکه ملي اطلاعات را راه‌اندازي کرديم و تا پايان دولت يازدهم فاز سوم آن را نيز رونمايي خواهيم کرد.

پيشرفت سه برابري دولت الکترونيک
اين عضو کابينه اقتصادي دولت همچنين به بحث دولت الکترونيک اشاره کرد و گفت: راه‌اندازي دولت الکترونيک از گذشته يکي از آرزوهاي کشور بوده و در دولت‌هاي مختلف وزارت ارتباطات بر روي اين موضوع کار کرده بود اما پيشرفت چنداني در اين حوزه صورت نگرفته و تا آغاز دولت يازدهم در اين حوزه تنها ١١ درصد پيشرفت ايجاد شده بود، اما اکنون اين طرح به پيشرفت ۱۰۰ درصدي رسيده و تمام زيرساخت‌هاي مربوط به آن آماده شده است. البته لازم است در اين حوزه دستگاه‌هاي مختلف نيز اقدام به انتشار اطلاعات خود کنند که تاکنون تنها ۳۵ درصد دستگاه‌ها در اين حوزه ورود کرده‌اند که قطعا انتظار ما به مراتب بيش از اين بوده و تلاش داريم پس از پايان هياهوهاي انتخابات فاز اول اين پروژه را بهره‌برداري کنيم.

اگر فضاي مجازي نبود امروز کانديداها چه مي‌کردند؟
اما واعظي در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود به فرصت‌ها و تهديدهايي که از سوي فضاي مجازي ايجاد مي‌شود اشاره کرد و گفت: تلاش‌هاي متعددي در حوزه صيانت از اين فضا داشته‌ايم اما به طور کلي رويکرد ما آن است که اين فضا فرصت و تهديد را به طور توأمان دارد و ممکن است در آن آلودگي‌هايي نيز وجود داشته يا دشمنان بتوانند از نظر امنيتي خدشه‌اي وارد کنند. البته ما براي اين موضوعات اقدامات متعددي صورت داده‌ايم و يکي از اولويت‌هاي اصلي ما مربوط به اين مساله مي‌شد، چراکه به عنوان يک مسلمان و يک پدر حس مي‌کنيم که تمام جوانان اين مرز و بوم فرزندان ما هستند. بر همين اساس هر سال براي اين موضوع بودجه‌اي در نظر گرفته شده و طرح‌هايي مانند فيلترينگ هوشمند و همکاري با دستگاه‌هاي امنيتي مختلف در دستور کار ما قرار گرفته است.

وزير ارتباطات با بيان اينکه طي اين مدت دولت تلاش داشته به دليل مشکلي که مثلا ممکن است در يک صفحه وجود داشته باشد کل يک سايت را فيلتر نکند، گفت: ما قصد نداشتيم مردم را محدود کنيم و بر همين اساس هزينه‌هاي بسياري پرداخته و فشارهاي متعددي را متحمل شديم. حتي در مجلس قبل براي اين توسعه‌ها به ما کارت زرد هم دادند، در حالي که اگر جاي ديگري بود براي اقدامات انجام شده مي‌بايست دولت تشويق مي‌شد.
وي ادامه داد: در هر صورت ما سعي کرديم که هيچ‌گاه از تهديدات اين فضا غافل نشويم اما در عين حال اين شهامت را هم داشتيم که مي‌توان از اين عرصه براي کشور فرصت‌هاي متعدد ايجاد کرد. اکنون در نظر بگيريد که اگر فضاي مجازي نبود در انتخابات رياست‌جمهوري کانديداها مي‌بايست چه اندازه هزينه مي‌کردند؟ از سوي ديگر با ايجاد اين فضا افراد مختلف با نگارش نقطه‌نظرات خود در فضاي مجازي نقش خود را ايفا مي‌کنند و ديگر مانند گذشته کار به درگيري‌هاي خياباني کشيده نمي‌شود و اطلاعات نيز به صورت لحظه‌اي به افراد رسيده و آنها از آنچه که در کشور مي‌گذرد مطلع مي‌شوند.
واعظي با تاکيد بر اينکه دسترسي به اينترنت و فضاي مجازي از جمله حقوق شهروندي محسوب مي‌شود، گفت: دولتي که اصول شهروندي را جزو اولويت‌هاي خود قرار داده، مگر مي‌شود مردم را از دسترسي به اين موارد منع کند!؟

فيلترينگ تلگرام صوتي کار دولت نبود
وزير ارتباطات در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود در پاسخ به سوالي مبني بر فيلترينگ تلگرام صوتي و اينکه آيا اين موضوع هم به دليل چنين حساسيت‌هايي رخ داده است تصريح کرد: ما در اين زمينه به طور صريح اعلام کرديم که دولت با فعاليت‌ اين بخش هيچ‌گونه مشکلي نداشته و حتي به مدت دو روز نيز شرايط دسترسي به تلگرام صوتي را فراهم کرد، اما پس از اين مدت قوه قضاييه دستور به فيلتر شدن اين بخش داد.
وي همچنين عنوان کرد: ما همواره گفته‌ايم که به دليل مسائل مالي جلوي فعاليت شبکه‌هاي اجتماعي را نخواهيم گرفت. اپراتورها هم از سال‌ها قبل در حوزه پيامک شاهد اين موضوع بوده‌اند که با روي کار آمدن شبکه‌هاي مجازي درآمدهاي موبايل در سراسر دنيا کاهش پيدا کرده است. در حوزه مکالمات صوتي نيز شرايط از همين قرار است و ما نمي‌توانيم با واقعيت‌هاي تکنولوژي بجنگيم. بر همين اساس لازم است خود را با اين تغييرات تطبيق دهيم.
وي در عين حال تاکيد کرد: از سوي ديگر در آستانه انتخابات اين را هم مصلحت نمي‌دانيم که در کشور تقابل ايجاد کنيم. دولت يازدهم دولتي قانون‌مدار است اما معتقد است که با توجه به تهديداتي که در برابر کشور وجود دارد بايد يک قوه قضاييه و سپاه مقتدر داشته باشيم. اکنون ما در برابر فيلتر شدن تلگرام صوتي مقاومتي نکرده‌ايم اما اين موضوع جاي سئوال دارد که در شرايطي که برقراري تماس صوتي از طريق برخي ديگر از شبکه‌هاي مجازي فراهم است چرا جلوي دسترسي مردم به تلگرام صوتي گرفته شده است؟

صدا و سيما وقتي خوب است که حزبي عمل نکند
واعظي همچنين عنوان کرد: اينکه فضاي مجازي تا چه اندازه مي‌تواند براي ديانت مردم تهديدساز باشد بحثي است که در خصوص آن دو نوع رويکرد وجود دارد؛ عده‌اي بر اين باورند که ما بايد مردم را به گونه‌اي که انحرافي در جامعه ايجاد نشود در دسترسي به وسايل ارتباط جمعي ياري کنيم. در چنين شيوه‌اي براي مردم و درک و شعور آنها احترام قائل مي‌شوند که رويکرد دولت نيز از اين قرار است.

اين عضو کابينه دولت يازدهم رويکرد قيم‌مآبانه را ديگر شيوه‌ مواجهه با فضاي مجازي دانست و افزود: رويکرد ديگري هم در اين خصوص وجود دارد که تاکيد دارد اين فضا پر از آلودگي است و ما قيم مردم هستيم، بنابراين بايد همه چيز را بسته‌بندي کنيم. معني چنين رويکردي ايجاد محدوديت و نارضايتي در جامعه خواهد بود. البته اين رويکرد تنها در بحث فضاي مجازي نيست و در کل عده‌اي در مسائل مختلف رويکرد قيم مآبانه داشته و معتقدند مردم تنها به صداوسيما دسترسي داشته باشند تا هر آنچه در رسانه ملي از آن به عنوان درست ياد مي‌شود قبول کنند.
وي ادامه داد: البته ما هم اين را قبول داريم که اعتماد مردم به رسانه ملي امري مثبت به شمار مي‌رود، اما اين اتفاق در شرايطي رخ مي‌دهد که رسانه ملي مانند يک شبکه حزبي برخورد نکند و طبق تاکيدات دائم مقام معظم رهبري و آنچه امام راحل (ره) گفته‌اند، دانشگاهي براي کل کشور باشد، اما اينکه اين رسانه در اختيار گروهي خاص قرار داشته باشد و در بخش سياسي آن رويکرد حزبي خاص مورد توجه قرار گيرد امر پسنديده‌اي به شمار نمي‌رود.
وزير ارتباطات همچنين تصريح کرد: اکنون در خصوص موضوع انتخابات نيز صداوسيما به همين شيوه اقدام کرده و تنها جايي که مي‌توان از آن به عنوان بي‌طرفي صداوسيما ياد کرد اختصاص مدت زمان ۵۵۵ دقيقه براي هر يک از کانديداها بوده است که البته اين موضوع هم در اختيار شورايي مجزا قرار دارد.

تکليف اينترنت ايرانيان در دولت بعد چه خواهد بود؟
وزير ارتباطات در ادامه صحبت‌هاي خود در پاسخ به اين سوال که با توجه به رويکرد کانديداهاي مختلف رياست جمهوري فکر مي‌کنيد در دولت آنها چه رويکردي نسبت به فضاي مجازي وجود خواهد داشت، گفت: اين موضوع بستگي به آن دارد که کدام يک از کانديداها راي غالب را داشته باشند. اگر يکي از سه تفنگداري که در مناظره اخير به طور دائم به کوبيدن دولت مي‌پرداختند راي بياورد و بر سر کار بيايد شرايط متفاوت خواهد بود. البته به هر صورت آنچه ما پايه‌ريزي کرده‌ايم به گونه‌اي است از آن پس نمي‌توان از اين حد عقب‌تر رفت.
وي افزود: اما به هر حال شرايط فضاي مجازي به گونه اي است که در دنيا با سرعت بالا در اين حوزه حرکت مي شود و دائم با فناوري‌هاي جديد مواجه هستيم. حال ممکن است که نتوان جلوي آنچه تاکنون به مردم ارائه شده را گرفت ولي به هر صورت اين دستاوردها هديه دولت يازدهم به مردم بوده است، اما اينکه آيا دوباره عملکرد در اين حوزه مانند دولت يازدهم باشد امري است که بعيد به نظر مي‌رسد و به شخصه بعيد مي‌دانم از تحولات بسياري که دنيا در اين حوزه رخ مي‌دهد مردم ايران سهمي ببرند.
واعظي در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اينکه اگر بار ديگر روحاني رييس‌جمهور شود در حوزه فضاي مجازي چه اقداماتي در دستور کار قرار مي‌گيرد؟ گفت: قطعا شبکه ملي اطلاعات را با سرعت بيشتري فراگير خواهيم کرد تا بر بستر استفاده از اين شبکه، خدماتي به مراتب بيشتر و با کيفيت‌تر در دسترس مردم قرار گيرد علاوه بر اين دولت الکترونيک اولويت ديگر ما خواهد بود.
وي ادامه داد: در دولت يازدهم اولويت وزارت ارتباطات، تحقق شبکه ملي اطلاعات بود و در دولت دوازدهم دسترسي به دولت الکترونيک و پس از آن رساندن فيبر نوري به خانه‌هاي مردم از جمله اهداف مهم دولت به شمار مي‌روند، چرا که لازم است مردم در منزل خود شرايطي داشته باشند که بتوانند مانند يک دفتر کار از گوشي تلفن خود بهره ببرند و تمام فعاليت‌هاي خود را با سرعت بالا به انجام برسانند.
اين عضو کابينه دولت يازدهم همچنين اظهار کرد: نکته ديگر آنکه ايجاد شبکه‌هاي اجتماعي بومي مورد توجه ما قرار داشته و خواهد داشت تا بدين ترتيب در حد ممکن اطلاعات مردم در داخل کشور بماند. بر همين اساس تلاش مي شود تا با کمک شرکت‌هاي دانش‌بنيان، دانشگاه‌ها و بخش‌هاي مختلف شرايطي ايجاد شود تا دسترسي به شبکه‌هاي بومي فراهم شود.
وي ادامه داد: اولويت ديگر ما آن است که به سرعت در اين حوزه اشتغال ايجاد کنيم چرا که در سال ۱۳۹۴ با بهره‌گيري از اين بستر در ايران ۳۰ هزار شغل ايجاد شد که اين تعداد در سال ۱۳۹۵ به ۱۰۰ هزار شغل رسيده و بنا داريم در سال ۱۳۹۶ با افزايش ۳۰ درصدي آن، تعداد مشاغل ايجاد شده در حوزه ICT را به ۱۳۰ هزار شغل برسانيم که اميدواريم در دولت و مجلس موانع موجود در اين حوزه برطرف شود.

باز هم موقع انتخابات اينترنت قطع خواهد شد؟
واعظي در پاسخ به سوالي در خصوص اينکه در دوره‌هاي قبلي انتخابات رياست جمهوري شاهد قطع اينترنت در کشور بوديم، آيا در اين دوره نيز تلاشي براي اين موضوع رخ داده؟ توضيح داد: يکي از دلايل قطع دسترسي اينترنت آن بود که ظرفيت پهناي باند موجود در کشور براي دسترسي تعداد بالاي کاربران کفايت نمي‌کرد و شبکه به نوعي مختل مي‌شد، اما اکنون ظرفيت به قدري بالا رفته که هر چه ميزان استفاده افزايش يابد هنوز ظرفيت براي دسترسي به اينترنت وجود دارد. ضمن آنکه ما در اين دولت با جديت ايستاده‌ايم تا هيچ دستگاهي نتواند براي دسترسي مردم به فضاي مجازي مشکل سازي کند.

پرتاب ماهواره مخابراتي ناهيد پيش از پايان دولت
وي در بخش پاياني صحبت‌هاي خود نيز به بحث ماهواره‌ها اشاره کرد و با تاکيد بر تاثير برجام در پيشرفت اين بخش، بيان کرد: امور تحقيقاتي چند ماهواره سنجشي در گذشته انجام شده بود اما بايد توجه داشت که در دنيا هم روند کار بدين شکل است که تا زماني که ماهواره‌ها لانچ نشده و از آنها بهره‌برداري نشود، تحقيقات تکميل شده به شمار نمي‌رود. بر همين اساس ما مرحله ديگري را پشت سر گذاشته و تلاش داريم تحقيقات را به مرحله عمل يا پرتاب نزديک کنيم.
وي ادامه داد: بر اين اساس اکنون دو ماهواره آماده وجود دارد که يکي از آنها يک ماهواره سنجشي "اميرکبير" و ديگري ماهواره مخابراتي "ناهيد" است که بيش از ۹۷ درصد امور مربوط به آن انجام شده و اميدواريم در ماه رمضان يا پس از آن اين ماهواره‌ها پرتاب شوند.
واعظي همچنين از تکميل ۹۵ درصد امور مربوط به ماهواره اميرکبير خبر داد و در عين حال يادآور شد: ماهواره "دوستي" ديگر ماهواره سنجشي است که در دولت يازدهم و پژوهشگاه فضايي امور مربوط به آن دنبال شده است.
وي در عين حال با اشاره به جدايي سازمان فضايي از بدنه وزارت ارتباطات گفت: طي سال‌هاي گذشته براي مدتي سازمان فضايي از بدنه وزارت ارتباطات جدا شده بود که با کمي تاخير مجددا در ابتداي دولت تدبير و اميد اين بخش به وزارت ارتباطات پيوست. بر همين اساس ما ماموريت داشتيم که دو ماهواره ملي که ۱۰۰ درصد آنها بومي باشد را رونمايي کنيم.
وزير ارتباطات همچنين از پيگيري‌هاي سازمان صدا و سيما براي طراحي يک ماهواره خاص اين سازمان خبر داد و افزود: امور مربوط به اين ماهواره نيز در حال پيگيري و انجام است.

منبع: ایسنا

منبع: آخرین نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت akharinnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آخرین نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۲۲۷۸۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عضو کانال‌های فضای مجازی صداوسیمای گلستان شوید

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز گلستان؛ جهت عضویت در کانال‌های فضای مجازی صداوسیمای گلستان در پیام رسان بله کافیست عدد ۱۷۱ را به شماره ۱۰۰۰۵۸۸۲ پیامک کنید.

نشانی کانال‌های فضای مجازی صداوسیمای گلستان در سایر پیام رسان‌های داخلی به شرح زیر است:

splus.ir/Tv_Golestan
eitaa.com/Tv_Golestan
https://rubika.ir/Tv_Golestan
https://ble.ir/Tv_Golestan
http://Golestan.irib.ir
@Tv_Golestan

دیگر خبرها

  • ۲۱ اردیبهشت؛ تعیین تکلیف ۴۵ کرسی مجلس
  • کاربردهای خلاقانه برای لپتاپ‌ها و کامپیوتر‌های قدیمی
  • حمله سگ ولگرد به پسر بچه ۱۲ ساله در کرج
  • نگاهی به آسیب‌های نوپدید فضای مجازی
  • اجرای عمليات پليس فتا عليه فروشندگان سلاح در اینترنت
  • عضو کانال‌های فضای مجازی صداوسیمای گلستان شوید
  • پربیننده‌ترین مسابقات ورزشی تاریخ در اینترنت
  • سوژه جدید فضای مجازی؛ اشک‌های سردار رادان در قم بعد از یک شعار! | فیلم
  • فعالیت هدفمند در فضای مجازی مورد توجه قرار گیرد
  • ۲۳۲ روستای بالای بیست خانوار لرستان به اینترنت پر سرعت دسترسی پیدا کردند