Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-29@03:36:58 GMT

بازآفرینی محور زندیه شیراز/ بهره‌برداری طی 30 ماه

تاریخ انتشار: ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۲۴۳۹۸۰

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایكنا) از فارس، هوشنگ عشایری، عضو هیئت مدیره شركت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران امروز، 19 اردیبهشت‌ماه در حاشیه بازدید از پروژه‌های هدف بازآفرینی شهری در شیراز، با بیان اینكه طبق برنامه ششم توسعه، باید سالانه برای 270 محله در كشور برنامه بازآفرینی شهری ارائه شود، از اجرای طرح بازآفرینی محور زندیه شیراز طی 30 ماه آینده خبر داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت: 21 دستگاه عضو ستاد بازآفرینی کشور باید برنامه بازآفرینی شهری برای محله‌های كشور تدوین و براساس آن پروژه تعریف كنند.

عشایری، رویکرد شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران در دولت تدبیر و امید را جایگزینی محله محوری به جای پروژه محوری عنوان و اضافه كرد: در گذشته فعالیت‌هایی که انجام می‌دادیم تمرکز بر پروژه بود و به همین دلیل بازخورد مطلوبی را شاهد نبودیم و تاثیر چندانی بر کیفیت زندگی مردم محله احساس نمی‌شد .

عضو هیئت مدیره شركت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران با تأكید براینكه محله‌محور بودن پروژه‌ها، ارتقاء كیفیت زندگی مردم در هر محله را به‌دنبال دارد، گفت: امسال و در سال اول اجرای برنامه ششم توسعه، به 234 محله در کشور همراه با 21 دستگاه عضو ستاد بازآفرینی شهری ورود کرده‌ایم.

وی گفت: یک میلیون و 200 هزار مترمربع ساختمان آموزشی، بهداشتی و درمانی، ورزشی، اجتماعی و فرهنگی و چند منظوره و 2 میلیون و 500 هزار مترمربع فضای عمومی شهری برای امسال در دستور كار قرار دارد.

عضو هیئت مدیره شرکت عمران و بهسازی شهری ایران گفت: سهم شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران و شهرداری‌ها در اعتبارات این پروژه‌ها هر یك 800 میلیارد تومان و آورده 19 دستگاه دیگر عضو ستاد بازآفرینی شهری نیز جمعا 800 میلیارد تومان تعیین شده است.

عشایری ابراز امیدواری كرد که با فعالیت‌های بسیار جدی شروع و اعتبارات پیش بینی شده، شاهد انجام اقدامات چشمگیری در محلات هدف و در نهایت ارتقاء كمی و كیفی زندگی مردم در محله‌های مختلف باشیم.

وی اعتبار استان فارس را به لحاظ حساسیت‌ها و گستردگی استان در زمینه محله های تاریخی و جایگاه این استان به لحاظ گردشگری را مناسب دانست و گفت: 262 میلیارد ریال اعتبار برای سال 96 از منابع بودجه عمومی دولت و 140 میلیارد ریال از منابع داخلی شرکت عمران و بهسازی به فارس اختصاص داده شده است.

عشایری با بیان اینكه سهم استان فارس از محل اعتبارات شرکت عمران و بهسازی و منابع دولتی جمعا 400 میلیارد ریال است، گفت: این رقم برای انجام فعالیت‌های ساختمانی و فضای عمومی شهری و تهیه طرح‌ها در نظر گرفته شده است.

عضو شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران افزود: پروژه زندیه در شیراز، یكی از موارد مورد نظر است كه به‌دلیل حساسیت این محله، برای طراحی آن به استفاده از یك مشاور اكتفا نكرده‌ایم.

وی گفت: یک مسابقه بین‌المللی برای طراحی این پروژه برگزار شد كه طی آن ابتدا 64 مشاور بعد از فراخوان اعلام آمادگی کردند که صلاحیت 16 مشاور تایید شد و در نهایت 12 مشاور طرح‌های خود را ارائه كردند.

عضو هیئت مدیره عمران و بهسازی شهری ایران ابراز امیدواری كرد كه این مکان تاریخی و گردشگری (زندیه شیراز) طی مدت 2.5 سال آینده به قابلیت اصلی خود که بازگردانده شده و باز آفرینی شود.

عشایری گفت: چهار آیتم مد نظر در طراحی محله زندیه شیراز، احیاء دروازه اصفهان به‌عنوان یكی از دروازه‌های اصلی شهر در گذشته، مجموعه بازار وکیل به عنوان بدنه اجتماعی طرح و مرکز داد و ستد و کسب و کار، احیاء محله درب شازده از محله‌های اصلی منطقه و چهارم احیاء مجموعه ارگ کریم خان و دیوانخانه و میدان توپخانه و باغ نظر که در قدیم در این منطقه وجود داشت، است.

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۲۴۳۹۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بافت تاریخی کرمان سرمایه مادی و معنوی است

فرماندار کرمان با اشاره به اهمیت استفاده از ظرفیت بافت تاریخی شهر به‌عنوان سرمایه‌ای مادی و معنوی، گفت: بازسازی و بهسازی فضای شهری و ارتقای سطح خدمات عمومی از جمله اقداماتی است که باید در بافت‌های فرسوده انجام شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمان و به نقل از روابط عمومی فرمانداری، علی بابایی در جلسه بازآفرینی شهری، اظهار کرد: با توجه به برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی، ظرفیت بازآفرینی شهر کرمان به‌عنوان مرکز استان بسیار فراتر از وضع موجود است.

وی با اشاره به اهمیت استفاده از ظرفیت بافت تاریخی شهر به‌عنوان سرمایه‌ای مادی و معنوی، افزود: بازسازی و بهسازی فضای شهری و ارتقای سطح خدمات عمومی از جمله اقداماتی است که باید در بافت‌های فرسوده انجام شود و ارتقای شرایط کیفی زندگی در سکونتگاه‌ها از طریق ایمن‌سازی و مقاوم‌سازی ساختمان‌ها، توسعه و بهبود زیرساخت‌ها، تأمین خدمات شهری و امکان زندگی بهتر برای شهروندان از جمله نیازهای شهر کرمان است.

فرماندار کرمان با تاکید بر مزیت گردشگری بافت تاریخی شهری، این مناطق را دارای ظرفیت مطلوب برای تأمین مسکن دانست و گفت: ساماندهی و احیای بافت فرسوده در کرمان که مساحت قابل توجهی دارد، نیازمند همکاری و هم‌افزایی فرمانداری، شهرداری، راه و شهرسازی، میراث فرهنگی و دستگاه‌های خدمت‌رسان است.

وی با مطلوب خواندن پروژه‌هایی که اخیراً در میدان ارگ و اطراف آن اجرا شده است، تصریح کرد: بازسازی بافت تاریخی شهر کرمان نیازمند طرح کارشناسی و آینده‌نگر است و باید نیازهای مردم در آینده از قبیل پارکینگ، معابر، انشعابات و خدمات شهری در آن لحاظ شود.

محسن تویسرکانی، شهردار کرمان نیز در این جلسه با بیان اینکه پروژه بهسازی میدان ارگ یک اثر فاخر است که می‌تواند الگوی خوبی برای دیگر مناطق نیز باشد، اظهار کرد: لازم است از طرح‌های خلاقانه و کارشناسی استفاده شده و از پراکنده‌کاری پرهیز شود.

وی افزود: به لحاظ مسائل اجتماعی، ایجاد تعادل بین محلات و مناطق شهری اعم از حاشیه و مرکز بسیار مهم است و برای بهسازی بافت تاریخی، آسفالت یا سنگفرش معابر، اصلاح و پیش‌بینی انشعابات آب، برق و گاز نیز باید مورد توجه کارشناسان و طراحان این قبیل پروژه‌ها قرار گیرد.

کد خبر 748353

دیگر خبرها

  • اجرای ۷۹ پروژه بازآفرینی شهری در محلات خراسان جنوبی
  • بیش از ۱۳ درصد مساحت شهرها، محدوده هدف بازآفرینی شهری است
  • با افتتاح نیروگاه زباله‌سوز، معضل زباله ساری حل می‌شود
  • بهره‌برداری از بازار گل و گیاه ارغوان تا پایان ۱۴۰۳
  • فاز اول پروژه دوگاز تا پایان سال به بهره برداری می رسد؛ تکمیل فاز دوم فتح-باغستان تا پاییز
  • برگزاری آیین بهره‌برداری از پروژه تعریض و ایمن‌سازی بزرگراه آزادگان
  • بافت تاریخی کرمان سرمایه مادی و معنوی است
  • فاز اول پروژه دوگاز تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد
  • فاز اول پروژه دوگاز تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد/ تکمیل فاز دوم فتح-باغستان تا پاییز
  • کاهش ترافیک بزرگراه آزادگان با بهره‌برداری از ۲ طرح عمرانی