Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، علیرضا رشیدیان روز چهارشنبه در نشست کارگروه توسعه صادرات استان که با حضور سفیر ایران در ترکمنستان برگزار شود، افزود: در سیاست های اقتصاد مقاومتی ضمن تاکید بر ظرفیتهای داخلی، نگاه به بازارهای منطقه ای و بین المللی مورد تاکید است.
وی اظهار کرد: از زمان تصدی آقای احمدی در سفارت ایران در ترکمنستان، زمینه های همکاری دو کشور افزایش یافته و مسائلی که در نتیجه تغییرات در قیمت منات و دلار ایجاد شد، مطالبات اقتصادی ترکمن ها در حوزه گاز و نحوه محاسبات و اختلاف نظری که بین دو کشور وجود داشت، پیگیری شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


رشیدیان افزود: مشکلاتی نیز در حوزه بازارهای اصلی هدف صادرات خراسان رضوی از جمله افغانستان و ترکمنستان وجود دارد و برخی بازارها در سال گذشته حفظ نشد.
وی تاکید کرد: باید در توسعه صادرات به مساله بازار و ظرفیت های صادراتی توجه بیشتری شود که رفع موانع صادرات، برگزاری نمایشگاه ها، توجه به زمینه های سرمایه گذاری خاصی که در آن سوی مرز وجود دارد، حل مشکلات تبادلات مالی و بانکی از آن جمله است.
استاندار خراسان رضوی گفت: افزایش ساعت کاری ادارات در مرزهای مشترک، توسعه تبادلات مرزی و باز شدن فروشگاه های معاف از مالیات در مناطق مرزی مشترک، گسترش ظرفیتهای تجاری و ترانزیتی، تسهیل صدور ویزا برای تجار دو کشور از مسائل دیگری است که به توسعه روابط تجاری خراسان رضوی و ترکمنستان کمک می کند.
رشیدیان اظهار کرد: ترکمنستان از اهداف مهم صادراتی خراسان رضوی است که باید این روابط براساس ظرفیتهای موجود گسترش یابد و در حوزه تعاملات بین دو کشور هدفگذاری، تعیین مسئولیت و تقسیم کار صورت گیرد.
وی اظهار کرد: اقدامات ما در این استان و اقدامات سفارت ایران در ترکمنستان مکمل یکدیگر است که باید از این ظرفیت تکمیل کننده برای حمایت از اتباع ایرانی در ترکمنستان، سرمایه گذاران، رانندگان و تجار بهره گرفته شود.
استاندار خراسان رضوی گفت: با توجه به قرابت این استان با ترکمنستان در حوزه اقتصادی و فرهنگی، خراسان رضوی می تواند منشاء بسیاری از تصمیم گیری ها در حوزه های مختلف برای کلان کشور باشد.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: در سال گذشته دو میلیون تن کالا به ارزش 1.7 میلیارد دلار از گمرکات و بازارچه های مرزی استان به خارج از کشور صادر شد.
راضیه علیرضایی افزود: این میزان در مقایسه با سال 94 از نظر ارزش 5.5 و از نظر وزنی 7 درصد رشد داشته و سهم خراسان رضوی از صادرات کشور در سال 94 معادل چهار درصد است.
وی بیان کرد: واردات کالا به خراسان رضوی نیز در سال گذشته 431 هزار تن به ارزش 396 میلیون دلار بوده است، لذا تراز بازرگانی استان در سال گذشته مثبت و معادل یکهزار و 308 میلیون دلار است.
وی اظهار کرد: 23 درصد صادارت استان در سال گذشته به کشورهای آسیای میانه، 50 درصد به کشور افغانستان، هشت درصد به کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و پنج درصد به کشورهای اروپایی بوده است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: این استان در سال گذشته به 89 کشور صادرات کالا داشته که در بین آنها صادرات کالا به کشورهای ترکمنستان، عراق و تاجیکستان کاهش داشته اما صادرات به اسپانیا و هنگ کنگ افزایش چشمگیری کرده است.
علیرضایی اظهار کرد: سیاست خراسان رضوی در حوزه صادرات به ترکمنستان حفظ بازار و سهم خود در گروه کالایی ماشین آلات می باشد و درصدد است که صادرات محصولات نساجی، پلاستیکی و شیمیایی و سیمان را نیز به این کشور افزایش دهد.
وی با اشاره افزایش عوارض خودروهای ترانزیتی ایران در ترکمنستان خواستار بازنگری در این مورد و پیگیری این مساله از طریق سفارت ایران در آن کشور شد و گفت: عوارض ورودی به ترکمنستان برای بیش از 20 تن کالا از 160 دلار به 250 دلار و عوارض ورودی به ایران برای بیش از 20 تن کالا از 160 دلار به 170 دلار افزایش یافته است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با برشمردن مصوبات میز مشترک ایران و ترکمنستان خواستار پیگیری آنها از جمله تهاتر گاز ترکمنستان با صادرات کالا، افزایش سقف پوشش های ضمانت سرمایه گذاری برای دو کشور و فعالیت بانکها در دو کشورشد.
رئیس اتحادیه صادرکنندگان و واردکنندگان خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: در سال گذشته صادرات کالا از این استان به تاجیکستان به سبب مسائل سیاسی متوقف شد که این مساله باید از طریق وزارت امور خارجه و سفرا پیگیری شود.
محمد حسین روشنک افزود: صدور ویزا برای تجار ایرانی در ترکمنستان با مشکلاتی مواجه است که این امر باید تسهیل شود تا بتوان از زمینه های تجارت با ترکمن ها بویژه در حوزه ساخت و ساز بهره گرفت.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: ظرفیت های تاریخی و گردشگری مشترک بین دو کشور از جمله جاده تاریخی مرو و مسیر هجرت امام رضا (ع)، جاده ابریشم، گردشگری سلامت از زمینه هایی است که می تواند به توسعه صنعت گردشگری بین دو کشور بینجامد.
حسین زارع صفت افزود: در سال گذشته 52 هزار و 964 نفر از گردشگران ترکمن از مبادی ورودی خراسان رضوی به این استان وارد شده اند که ظرفیت قابل توجهی است.
مدیر کل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: سال گذشته 14.5 میلیون دلار کالا از بازارچه مرزی مشترک باجیگران در مرز بین خراسان رضوی و ترکمنستان صادر شده و برای 100 نفر در این بازارچه اشتغال ایجاد شده است.
علی رسولیان افزود: همچنین در سال گذشته 347 هزار دلار کالا از بازارچه مرزی باجگیران وارد خراسان رضوی شده است که در حد مطلوب نیست و باید برای توسعه روابط بین دو کشور ایران و ترکمنستان میزان واردات با صادرات در بازارچه برابری کند.
وی بیان کرد: باید از طریق روابط دیپلماتیک ترکمن ها را راغب به فعالیت در بازارچه مرزی کرد تا محدودیت های ایجاد شده از سوی کشور برداشته شود.
7489/6012 خبرنگار: میترا عبداللهی ** انتشار دهنده: علی حیدر شاه حسینی

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۲۴۹۲۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توسعه صادرات گیاهان دارویی با تکمیل زنجیره ارزش

محمدمهدی برومندی در جشنواره روز میمند شهرستان فیروزآباد در استان فارس، گفت: در این راستا یک ابر پروژه تعریف کردیم که با استفاده از مدرن‌ترین تجهیزات اسانس گیری از گیاهان دارویی، کیفیت اسانس تولیدی را برای صادرات و تولید ادکلن‌های مشهور دنیا ارتقا دهیم. 

این مقام مسئول، سطح کل باغات گل محمدی در دنیا را ۵۰ هزار هکتار عنوان کرد و افزود: کشور ایران دارای ۳۰ هزار هکتار باغ گل محمدی است که از این سطح، هشت هزار و ۵۰۰ هکتار متعلق به استان فارس و دو هزار هکتار آن در شهرستان میمند واقع است.

او با بیان اینکه امروزه گردش مالی حوزه گیاهان دارویی در دنیا ۱۵۰ میلیارد دلار است، ابراز کرد: سهم کشور ما از این گردش مالی کمتر از یک میلیارد دلار است و این نشان می‌دهد که ما باید از یک کشاورزی معیشتی به یک کشاورزی مدرن عبور کنیم.

برومندی با بیان اینکه ۲۳۰۰ گونه گیاه دارویی در کشور وجود دارد، اظهار کرد: شهرستان میمند دارای ۳۶۰ گونه گیاه دارویی است که هر کدام می‌تواند پایه تولید دارو، غذا یا مواد بهداشتی باشد.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: چالش اصلی استان فارس، سرمایه گذاری است که امیدواریم با پیگیری‌های وزارت جهاد کشاورزی بتوانیم به توسعه این منطقه کمک کنیم.

فارس رتبه اول تولید محصولات باغی در کشور 

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه تولید ۱۰ تا ۱۲ درصد محصولات کشاورزی کشور متعلق به استان فارس است، افزود: این استان با ۳۶۰ هزار هکتار سطح باغات و تولید سه میلیون و ۲۰۰ هزار تن انواع محصولات باغی، رتبه اول کشور را به خود اختصاص داده است.

برومندی به تولیدات حوزه باغبانی در سطح وزارت جهاد کشاورزی اشاره کرد و افزود: میزان تولیدات باغی در کشور ۲۶ میلیون تن و درآمد حاصل از صادرات آنها سالیانه ۶ میلیارد دلار است.

این مقام مسئول تصریح کرد: یکی از محصولات با ارزش در این حوزه، گیاهان دارویی با سطح زیرکشت ۳۰۰ هزار هکتار از اراضی کشور است که سالیانه ۵۰۰ هزار تن انواع گیاهان دارویی از این سطح برداشت می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • میزبانی غرفه خراسان رضوی از هیات‌های تجاری چین و ترکمنستان در روز دوم «ایران اکسپو ۲۰۲۴»
  • توسعه صنعت نوغانداری، نیازمند تغییر الگوی مصرف 
  • توسعه صادرات گیاهان دارویی با تکمیل زنجیره ارزش
  • تحقق ۶۹ هزار شغل در استان اصفهان
  • آفریقا، اقیانوس فرصت‌ها برای تجار و بازرگانان ایرانی/ضرورت صادرات برای تحقق جهش تولید
  • تحقق ۱۲۹ مصوبه از سفر اول دولت سیزدهم به خراسان رضوی
  • آفریقا، اقیانوس فرصت‌ها برای تجار و بازگانان ایرانی/ضرورت صادرات برای تحقق جهش تولید
  • کارگران یکی از شاخصه‌های توسعه و جهش تولید هستند
  • حرکت سازمان اوقاف در مسیر مولدسازی و بهبود اقتصاد کشور با حمایت از شرکت‌های دانش بنیان + فیلم
  • پتانسیل تحول حوزه صادرات خراسان رضوی با نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴