Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@10:20:10 GMT

گذر مناظره های ریاست جمهوری دوازدهم از ایستگاه آخر

تاریخ انتشار: ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۲۷۱۹۹۶

گذر مناظره های ریاست جمهوری دوازدهم از ایستگاه آخر

گروه پژوهش و تحلیل خبری ایرنا، به سرخط اصلی خبرها و همچنین نوشته های سرمقاله نویسان و نویسندگانِ روزنامه های امروز شنبه 23 اردیبهشت ماه در حوزه های سیاسی و اقتصادی نگاهی انداخته و مهم ترین موضوع های مورد توجه این روزنامه ها را بررسی کرده است.


** سومین مناظره در باب اقتصاد
روزنامه های امروز،سومین مناظره زنده تلویزیونی میان شش نامزد انتخابات ریاست جمهوری 1396 را که شب گذشته بیست و دوم اردیبهشت ماه از شبکه اول سیما پخش شد مورد توجه و تحلیل قرار دادند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


«فتح مناظره با تدبیر وامید»، عنوان نخست روزنامه «ابتکار» است که به مناظره دیشب اختصاص داشت. این روزنامه نوشت: سومین و آخرین مناظره انتخاباتی ریاست‌جمهوری با موضوع و محوریت اقتصادی دیروز برگزار شد. اگرچه موضوع مناظره دیروز اقتصادی بود، اما بیشتر مباحث مطرح شده به مسائل سیاسی پهلو زد. در این مناظره برخلاف دو مناظره قبلی جناح دولت بود که کار حمله را در دستور کار قرار داد و تا پایان مناظره مدیریت فضا را بر عهده داشت. ارزیابی کلی و مروری بر رفتار مخاطبان در فضای مجازی نشان از آن داشت که می‌توان زوج روحانی و جهانگیری را پیروز مناظره پایانی دانست.
روزنامه «شرق» هم در خبری با عنوان «تیر خلاص به مدعیان»، «حسن روحانی» رییس جمهوری و «اسحاق جهانگیری» معاون اول وی را پیروز مناظره نهایی دانست.
«پایان طوفانی مناظره ‌ها» هم عنوان خبری روزنامه «ایران» درباره مناظره سوم بود که در آن با اشاره به ادعاهای مطرح شده از سوی برخی نامزدها در مناظره، آمده است: نهاد‌های اجرایی از جمله وزارتخانه‌های اقتصاد، جهاد کشاورزی، کار، ورزش و جوانان، ارتباطات، بهداشت و درمان، بانک‌ مرکزی ، سازمان امور مالیاتی، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، و خصوصی‌سازی به ادعاهای برخی نامزدها واکنش نشان دادند.
«سیدرضا صالحی امیری» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز به دنبال مناظره دیشب، در یادداشتی با عنوان «دولت راستگویان منادی اخلاق و وحدت»، در روزنامه ایران نوشت: دولت تدبیر و امید، دولت راستگویان است و به شعارهای خود در انتخابات سال ٩٢ پایبند بوده و وفاداری به آنها را به اثبات رسانده است. بر همین اساس نقشه راه و برنامه دولت دوازدهم را هم تهیه کرده و به معرض عمومی گذاشته تا مردم با آگاهی بیشتری نسبت به اعتماد به این دولت تصمیم‌ گیری کنند. در طول مناظره ‌ها هم رقبا را به اعلام برنامه‌های خود در قبال وعده‌های غیر متعارف دعوت کرد.
در ادامه این یادداشت آمده است: متأسفانه جریان مخالف دولت، نه تنها وقعی به این خواسته ننهاده، بلکه با روی آوردن به روش تخریب و تهمت و افترا، برای رسیدن به صندلی ریاست جمهوری، اخلاق را قربانی امیال خود کرده‌ اند و بی‌تردید کسانی که امروز از مرزهای اخلاقی براحتی عبور می ‌کنند، فردا از منافع ملی و حقوق ملت عبور خواهند کرد. ملت ایران بارها ثابت کرده که با آگاهی و مسئولیت‌پذیری فضا را در اختیار غوغاسالاران و فریبکاران قرار نمی‌دهد و راه پیشرفت و توسعه و تعالی کشور را بدرستی شناخته است. به همین دلیل تفکری که به آگاهی و دانایی مردم باور ندارد و می‌خواهد آنها را در بی‌ خبری نگاه دارد، در برابر اراده ملت راه به جایی نخواهد برد.
روزنامه «آرمان» هم در عنوان گزارش خبری نخست خود که به مناظره سوم اختصاص داشت، نوشت: «رو شدن دست ‌های قالیباف و رئیسی در مناظره آخر/ روحانی رقیبان را لوله کرد». در این گزارش آمده است: دکتر روحانی دست ‌های قالیباف و رئیسی را روکرد. دیروز بسیاری از ناگفته‌ها گفته شد و در کنار آن به بخشی از اتهاماتی که در طی حدود 4 سال به دولت روحانی وارد آمده بود پاسخ داده شد.
«تیر خلاص» هم عنوان خبری نخست روزنامه «اعتماد» است که در آن آمده است: رییس ‌جمهور در مناظره آخرپیروز شد تا همزمان با رشد آرای‌ خود با ملت عهد ببندد. این مناظره آن مناظره‌ ای نبود که اصولگرایان از همان اردیبهشت 92 برای اردیبهشت 96 اندیشه‌اش را در سر داشتند. تمام پرونده‌هایی که با خود به میدان این سه مناظره آورده بودند نقش بر آب شد. هر اتهامی که زدند جز غباری که به گلوی خودشان رفت نتیجه دیگری نداشت.
«روحانی لوله کرد» هم عنوان گزارش خبری نخست روزنامه «آفتاب یزد» درباره مناظره شب گذشته بود که در آن از رییس جمهوری به عنوان چهره برتر و جریان‌ ساز مناظره آخر یاد شده و آمده است: شاید در کابوس‌ های شبانگاهی ‌اش هم چنین لحظاتی را مشاهده نمی‌ کرد. اینکه در آخرین رویارویی خود با دو کاندیدای تکنوکرات و حقوقدان، کمرش به خاک مناظره مالیده شود و حذف تدریجی که نه، به یکباره از صحنه رقابت‌های دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری محو شود.
در ادامه می خوانیم: بی شک از زمانی که محمدباقر قالیباف فعالیت‌ها‌ی انتخاباتی‌اش را آغاز کرد و همزمان با شروع آن اخلاق و ادب را در یکی از ماشین ‌های شهرداری اش دفن نمود، تصورش را نمی ‌کرد که «لوله» ، عامل ضربه فنی او در تشک مناظرات انتخاباتی شود، چرا که این بار حریف، قدر وارد رینگ شد، با همان قدرت هم تاخت و در نهایت ضربه آخر را با برداشتن پرده از ماجرای «لوله‌ محمدباقر قالیباف» وارد ساخت.
روزنامه «جمهوری اسلامی» در گزارشی با عنوان «وعده ‌های اقتصادی غیرکارشناسانه نامزدها در ترازوی مناظره سوم ریاست جمهوری»، به مناظره دیشب توجه نشان داد و آورد: سومین و آخرین مناظره شش نامزد انتخابات ریاست جمهوری عصر دیروز با موضوع مسائل اقتصادی برگزار شد و همان گونه که از قبل نیز پیش‌بینی شده بود دکتر روحانی و اسحاق جهانگیری با نقد وعده‌های اقتصادی دیگر نامزدها بخصوص محمدباقر قالیباف و ابراهیم رئیسی، تلاش کردند ابعاد و دلائل غیرکارشناسانه و غیرممکن بودن این وعده‌ها را برای افکار عمومی بیشتر آشکار کنند.
در میان روزنامه های بررسی شده، روزنامه «جوان» در گزارشی با عنوان «پافشاری دولتی ‌ها بر وضع موجود»، لب به انتقاد از دولت گشود و نوشت: درختی که 4سال میوه نداد، دیگر نمی ‌دهد.
روزنامه «کیهان» هم در یادداشت روز خود با عنوان «ساخت و تولید لحظه‌ ای آمار!»، به رویکرد اعضای دولت در مناظره سوم تاخت و نوشت: آنچه در رفتار سه نامزد دولتی، به ویژه آقایان جهانگیری و روحانی دیده می ‌شد، بیش از هر چیز عصبانیت، نگرانی و تشویش بود. سایه این وضعیت تا آخرین دقایق مناظره بر جو کلی مناظره سنگینی کرد و تاثیر خود را بر جای گذاشت. این روزنامه در بیان چرایی ایجاد این وضعیت در روحیه اعضای دولت مدعی شد: در هفته‌ های اخیر، هر جا دولتمردان با بدنه واقعی مردم و افراد گرفتار در مشکلات هزار توی معیشتی مواجه شدند، شاهد خشم و انزجار از فراموشی همه وعده‌ها و رها کردن مردم در زیر بار سنگین معضلات بوده‌ ایم. اکنون حدود بیست میلیون نفر در شهرهای کوچک، روستاها و حاشیه شهرها زندگی می‌کنند و زندگی و معیشت آنها در اثر سیاست‌های ویرانگر دولت یازدهم، روز به روز سخت ‌تر شده است. نتایج چند نظر سنجی معتبر نشان‌ دهنده رویگردانی این قشر عظیم از دولت یازدهم است.

** باید و نبایدهای انتخابات
همزمان با نزدیک شدن به موعد انتخابات ریاست جمهوری 96 و داغ تر شدن فضای رقابت ها، برخی روزنامه های امروز به باید و نبایدهای انتخابات توجه نشان دادند.
روزنامه شرق در یادداشتی با عنوان «پرهیز از تکرار اشتباه»، بر لزوم مشارکت در انتخابات تاکید کرد و نوشت: چهار سال گذشته دولت روحانی آواربرداری را با تفاهم برجام به پایان برد، شرایط را عادی کرد و کشور را از درگیری و گرفتاری‌ های بیشتر، در حد امکان، نجات داد و به یقین در دور دوم در پی تکمیل برنامه‌های ناتمامش خواهد بود.
به نوشته شرق، ضرورتا باید همه را تشویق کرد تا دولت فعلی در دور دوم امکان تحقق برنامه‌های حداقلی خود را با کادر نسبتا آگاه داشته باشد. روحانی بدون اغراق با همه ممانعت‌ها و مشکلات، توانسته نگاه مثبت و مؤثری را آن هم در عمل نشان دهد و فراتر از خود می‌اندیشد و به عنوان چهره‌ ای ملی شبیه رئیس ‌جمهور دوران اصلاحات، در تاریخ معاصر ثبت می ‌شود.
«فرشاد مومنی» اقتصاددان نیز در یادداشتی با عنوان «جلوگیری از وعده‌ های فسادزا» که در روزنامه اعتماد منتشر شد، بر لزوم برخورد با ارایه وعده های اقتصادی بدون پشتوانه از سوی برخی کاندیداهای انتخابات تاکید کرد و نوشت: کاملا تجربه تاریخی ١٠ ساله گذشته نشان داده بود که تولید رانت در دولت قبل به میزان حدود یک سوم تا یک پنجم وعده‌هایی که امروز دوباره از سوی دو نامزد رانت ‌محور مطرح شد، صرفا با هدف خرید محبوبیت از جیب بیت ‌المال مطرح می ‌شود. این مصداق بارز سوءاستفاده از موقعیت اجتماعی برای بهره‌ برداری‌های شخصی محسوب می ‌شود و این تعریف کلاسیک از فساد در همه متون معتبر داخلی و جهانی است.
در ادامه می خوانیم: با کمال تاسف با همه هشدارهایی که اینجانب طی دو سال گذشته در این زمینه داده بودم و تذکراتی که به نهادهای نظارتی به ویژه مجلس دادم که فکری برای این آسیب پر فساد و فاجعه آمیز بکنند. اما متاسفانه به واسطه برخوردهای سهل انگارانه ‌ای که با این مسله شد در این جلسه این کاندیداهای رانت ‌محور مجددا همان وعده ‌های بحران‌ زا وفسادزا را تکرار کردند.
در این میان روزنامه «سیاست روز» در یادداشتی با عنوان «تشنج ‌آفرینی ممنوع»، دولت را متهم به تشنج آفرینی در انتخابات کرد و با طرح این ادعا که صحبت‌ های این روزهای رییس ‌جمهوری در جمع طرفدارانش تشنج ‌آفرین است، نوشت: این سخنان را که رسانه‌ های ضد انقلاب به استناد بر سخنان یک مقام بلند پایه ایرانی مطرح می‌ کنند نه تنها مهر تاییدی بر ادعا‌های مضحک قبلی این رسانه ‌های معاند است بلکه آنها حالا بهانه‌ ای پیدا کرده اند که با ذوق‌ زدگی برای آن سند و مدرک هم فراهم کرده ‌اند و به طور جمعی آن را منتشر می‌کنند و در جهت سمپاشی خبری و انحراف افکار در زمان انتخابات از آن بهره‌ برداری می ‌کنند.
سیاست روز سپس دولت را متهم به دوقطبی سازی انتخابات کرد و افزود: واقعیت‌ های سیاسی در کشورمان نشان می‌ دهد که هیچ‌ گاه سپهر سیاست در ایران این دوقطبی‌ گرایی را برنتابیده و هرگاه دوقطبی در کشور حاکم شده، تنش سیاسی جایگزین نشاط و تحرک در عرصه‌های انتخاباتی و فعالیت‌های حزبی شده است. از این ‌رو تا فرصت باقی است همه کاندیداها برنامه ‌ای شایسته ارائه دهند تا مردم بر حسب برنامه با شور و شوق در انتخابات حاضر شوند و امید به بهبود شرایط کشور داشته باشند.

** انتخابات شورای شهر‏ و لیست های پرحرف و حدیث
پس از اعلام لیست نهایی اصلاح ‌طلبان برای شورای شهر تهران، برخی روزنامه ها به انتشار گزارش ها و تحلیل هایی در این زمینه پرداختند.
روزنامه ابتکار در خبری با عنوان «عارف، رئیس شورای سیاستگذاری اصلاح‌ طلبان: اگر در لیست نهایی قرار نگرفتیم، به گونه‌ای عمل نکنیم که با گفتمان اصلاحات زاویه داشته باشد»، به سخنان «محمدرضا عارف» رییس شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌ طلبان در دیدار با اعضا لیست اصلاح‌ طلبان شورای شهر تهران اشاره کرد و به نقل از وی در این دیدار نوشت: گفتمان اصلاحات، گفتمان گذشت از خود، عبور از منافع فردی و حزبی است. این گفتمان با یک تحلیل روشن در دهه 90 شعار اخلاق، عقلانیت و خرد جمعی را سرلوحه خود قرار داد.
به نوشته ابتکار عارف در این دیدار افزود: واقعاً تهیه لیست 21 نفره از بین چهره‌های فرهیخته کار بسیار سختی است. برخی از افراد نزدیک به من که می‌خواستند نامزد انتخابات شوند و از من مشورت گرفتند، به آنها گفتم وارد انتخابات نشوند هر چند حق طبیعی‌شان بود.
ابتکار در ادامه این گزارش، به یادداشتی از «علیرضا خامسیان» فعال رسانه ‌ای اصلاح‌ طلب، درباره حمله برخی به لیست اصلاح طلبان اشاره کرد و به نقل از وی آورد: برخی از افراد که این‌ روزها به لیست نهایی اصلاح‌طلبان حمله کردند، کسانی بودند که هفته گذشته در نشست مشترک شورای عالی اصلاح‌طلبان با 150 نامزد انتخاباتی با حرارت وصف ناپذیری آن زمان که توسط هیات رئیسه شورای عالی گفته شد 150 نامزد هر یک در گروه‌های تخصصی سه برابر ظرفیت را به شورایعالی معرفی کنند، گفتند که همه ما شورای عالی را قبول داریم و این وظیفه را خود شورا تقبل کند و هر تصمیمی که گرفته شود مورد قبول است، حال این افراد به یکباره به دلیل آنکه در لیست نهایی قرار نگرفتند، شورایعالی اصلاح ‌طلبان را مورد آماج حملات قرار می‌دهند، گو آنکه اگر آن فرد در لیست نبود ثلمه بزرگی به اسلام وارد می ‌شود که مطمئنا این ‌چنین نیست.
همزمان روزنامه جوان در یادداشتی با عنوان «کوه امید موش زایید!» ارایه لیست اصلاح طلبان شورای شهر تهران را دستاویزی برای حمله به اصلاح طلبان قرار داد و نوشت: تا لحظه تنظیم این گزارش حداقل چهار لیست اصلاح‌ طلبانه متفاوت برای شورای شهر از سوی به اصطلاح شورای هماهنگی جبهه اصلاحات ارائه شده است. تشتت و تفرق در جریان موسوم به «امید» به حدی است که در اعتراض به این نحوه لیست‌بندی موجی از فحاشی‌های نیروهای اصلاح‌طلب علیه یکدیگر، بیانیه‌های تند، کناره‌گیری‌ها و تحریم‌ها به راه افتاده است. حواشی بی‌پایان نحوه لیست‌بندی اصلاحاتی‌ها برای شورای شهر تهران تا بدان‌جا پیش‌رفته که قوی‌ترین گزینه شهردار آتی اصلاح‌طلب هم رسماً اعلام کرده است با این وضعیت ترجیح می‌دهد، اساساً در انتخابات شرکت نکند. موج‌کناره‌گیری چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب همچنان ادامه دارد.
پژوهشم**9282**9279**خبرنگار:مهتاب افشین نسب**انتشاردهنده: سیدمحمد موسی کاظمی

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۲۷۱۹۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اهمیت «دور دوم انتخابات مجلس» نباید کمتر از دور اول تلقی شود

«محمد ناظمی اردکانی» فعال سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، با اشاره به اهمیت دور دوم انتخابات مجلس اظهار کرد: اهمیت دور دوم انتخابات نباید کمتر از دور اول تلقی شود؛ در دور دوم چون فضای کشور چندان انتخاباتی نیست، باید تلاش ویژه‌ای برای مشارکت بیشتر مردم صورت بگیرد. بنابراین رسانه ملی در این‌باره باید با برنامه‌ریزی جامع‌تر نقش بیشتری ایفا کند.

وزیر تعاون در دولت نهم ادامه داد: راهبرد تعیین‌شده رهبر انقلاب برای انتخابات با چهار واژه کلیدی رقابت، مشارکت، امنیت و سلامت مطرح شده است که مسؤولین ذی‌ربط برای آن باید برنامه‌ریزی داشته باشند.

ناظمی اردکانی با اشاره به اولویت مجلس دوازدهم گفت: اولین اولویت مجلس آینده، مباحث معیشتی است. امروز مردم به شدت از گرانی ناراحت هستند، لذا باید اقداماتی صورت بگیرد که معیشت مردم به ویژه برای قشر حقوق‌بگیر و بازنشسته آسان‌تر شود.

دبیرکل جامعه اسلامی مدیران اظهار کرد: مجلس دوازدهم باید در راستای تحقق شعار سال که رهبر انقلاب آن را «افزایش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری کردند، گام بردارد. مجلس دوازدهم باید تلاش کند تا تاثیر دلار روی اقتصاد ملی را ریشه‌کن کند. اینکه اقتصاد ایران دلاریزه باشد باعث عدم ثبات در اقتصاد کشور شده است.

ناظمی اردکانی با بیان اینکه نظام مالیاتی، نظام پولی و بانکی کشور و قواعد و مقررات بازرگانی باید به نفع تولید و صادرات اصلاح شوند تصریح کرد: تولید در کشور باید به سمت وضعیت انبوه هدایت شود چراکه تولید انبوه است که تکنولوژی به همراه دارد و این موضوع برای کشور مفید خواهد بود.

وزیر تعاون در دولت نهم با بیان اینکه مشارکت مردم برای افزایش تولید زمانی حاصل می‌شود که دولت در اقتصاد، تصدی‌گری نکند گفت: مأموریت تولید ثروت و فضای کسب و کار باید با مردم باشد و دولت صرفاً سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و نظارت را عهده‌دار شود. بنابراین اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی که در این زمینه کمک حال است، باید با جدیت پیگیری شود.

وی با بیان اینکه وحدت در مجلس دوازدهم برای رفع مشکلات کشور بسیار پُر اهمیت است، گفت: همگرایی میان مجلس و دولت باید جهت مرتفع‌شدن مشکلات و معیشت مردم ایجاد شود.

ناظمی اردکانی با اشاره به لزوم اراده کافی برای اجرای برنامه هفتم توسعه گفت: اجرای برنامه‌های سالیانه کشور حتماً باید مبتنی بر برنامه هفتم باشد.

دبیرکل جامعه اسلامی مدیران تاکید کرد: طبق نظر سنجی‌ها مردم از عملکرد مجلس یازدهم رضایت نداشتند؛ لذا مجلس دوازدهم با انجام اقدامات مؤثر باید برای افزایش محبوبیت خود در میان مردم تلاش کند.

انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در ۱۱ اسفندماه ۱۴۰۲ در ۲۰۸ حوزه انتخابیه سراسر کشور برگزار شد که انتخابات ۲۱ حوزه به مرحله دوم کشیده شد. قرار است دور دوم انتخابات مجلس روز ۲۱ اردیبهشت برگزار شود.

کد خبر 6086347 نفیسه عبدالهی

دیگر خبرها

  • بایدن: قصد دارم با ترامپ مناظره کنم
  • چه کسی بر صندلی ریاست مجلس دوازدهم تکیه می‌زند؟
  • جنگ زودهنگام بر سر صندلی «شماره یک» مجلس دوازدهم؛ همه در مقابل یک نفر؛ قالیباف!
  • نقوی حسینی: طیف پایداری، شریان و مصاف برای ریاست مجلس، روی ذوالنور به جمع‌بندی می‌رسند
  • مهاجری خطاب به ذوالنور: از رئیسی حساب‌کشی کنید
  • مهاجری خطاب به ذوالنور: از رئیسی و دولت حساب‌کشی کنید
  • اهمیت «دور دوم انتخابات مجلس» نباید کمتر از دور اول تلقی شود
  • کنایه مهاجری به ذوالنور: اگر می‌خواهید همین مجلس ضعیف، ضعیف تر نشود از دولت و شخص رئیس‌جمهور حساب کشی کنید
  • سرنوشت سرمربی طارمی وابسته به یک انتخابات!‏
  • راهبرد اصلاح طلبان برای مدیریت فضای داخلی مجلس دوازدهم/اعتراف تلویحی هم میهن: آشوب‌های ۷۸ کار دوستان ما بود!