Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، انتخابات از منظر دانشجویان ایرانی در چین و ژاپن یکی از ابزارهای فراهم آورنده حضور و مشارکت مردم در یک نظام مردم سالار محسوب می شود که برگزاری آن و برگزیدن افراد شایسته از این طریق اراده جمعی، تحققی عملی و عینی از ارکان نظام جمهوری اسلامی است.
در آستانه دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران خبرنگار ایرنا در پکن گفت وگویی با چند تن از دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در این شهر و کشور ژاپن انجام داده است که شرکت کنندگان در این گفت وگو ضمن تشریح دیدگاه ها و انتظارات خود از رئیس جمهوری آینده کشور، بر لزوم شرکت در انتخابات به عنوان یک تجدید عهد با آرمانهای انقلاب اسلامی تاکید کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


*نورانی: انتخابات صحنه مشارکت همگانی سیاسی
«حسین نورانی» دانشجوی دانشگاه «هیتو تسو باشی» توکیو در خصوص اهمیت برگزاری انتخابات ریاست جمهوری می گوید: انتخابات ریاست جمهوری فرصتی است که ملت ایران تصمیم بگیرند ظرف چند سال آینده کشور باید در چه شرایطی قرار بگیرد و به چه شکلی اداره شود.
او گفت که همیشه تشکیل دولت جدید منجر به تغییر در روابط خارجی می شود، هر چند آثار تغییر در سیاست گذاری ها در میان مدت و بلند مدت مشخص می شود، اما حتی از همین منظر نیز انتخابات ریاست جمهوری از اهمیت بسزایی برخوردار است.
دانشجوی مقطع دکترا رشته «مطالعات جهان» در توکیو یادآور می شود: اگرچه درصد ایرانیان مقیم در خارج از کشور اندکی از کل رای دهندگان را تشکیل می دهند اما بررسی تحلیل رفتاری همین رای دهندگان می تواند اطلاعات مفیدی در اختیار مسئولان سیاست خارجی قرار دهد. به جهت آنکه تاثیرات سیاست خارجی دولت ها، هم در سطح کلان گفتمانی و هم در سطح اجرایی از سوی این گروه از رای دهندگان کاملا احساس می شود و برایشان ملموس است.
نورانی خاطر نشان کرد که دانشجویان ایرانی در خارج از کشور بر این اصل معتقدند که انتخابات یک صحنه مشارکت همگانی سیاسی است و هر چقدر میزان رای دهی بالاتر باشد، نشان دهنده آن است که آحاد ملت به سرنوشت خود اهمیت می دهند و در واقع از اقتدار کشورشان حراست می کنند.

* مجد: انتخاب آگاهانه، تضمین کننده آینده کشور
«سهیل مجد» دانشجوی دانشگاه بین المللی اقتصاد پکن نیز معتقد است که زندگی مردم چه در داخل و چه در خارج از کشور، به طور مستقیم به تصمیمات و سیاست های دولت بستگی دارد.
او گفت که حضور همه جانبه مردم در انتخابات از این حیث دارای اهمیت است که آنان با انتخاب فرد مورد نظر، به سیاست هایی رای می دهند که فرد منتخب آن را اجرا خواهد کرد.
به گفته مجد، حضور آگاهانه و انتخاب فرد اصلح و آگاه به امور می تواند به نوعی تضمین کننده آینده کشور باشد چرا که به همان نسبت انتخاب فرد ناآگاه به امور می تواند کشور را چه در مسائل داخلی و چه در عرصه بین المللی دچار مشکلات عدیده سازد.
وی به سیاست خارجی و اینکه دولت آینده در این بخش چه برنامه هایی خواهد داشت را از دغدغه های اساسی خود بر شمرد و گفت که برای ایرانیان خارج از کشور مهمترین موضوع سیاست هایی است که یک دولت در حوزه بین الملل و دیپلماسی اتخاذ می کند.

*رستمی‌پور: نگاه ویژه دنیا به انتخابات ایران
«علی رستمی پور» دانشجوی دانشگاه «نیهون» ژاپن نیز قدرت ملی ایران را از مولفه های استراتژی در قدرت، عزت و اقتدار کشورمان دانست و گفت که بر اساس همین قدرت بود که ایران توانست به دستاورد برجام دست یابد.
وی ادامه داد: اگر مردم ایران حضور پررنگی در انتخابات داشته باشند، دنیا بر مبنای همین حضور، چینش مناسبات خود را با نظام جمهوری اسلامی انجام خواهد داد.
او در عین حال تاکید کرد: حضور موثر مردم در پای صندوق‌های رای علاوه بر ارتقاء جایگاه و قدرت کشورمان؛ باعث می‌شود در مباحثات و گفت و گوهای بین‌المللی با پشتوانه مردمی قدرتمندتر بایستیم. در واقع حضور گسترده مردم ضمن اینکه توطئه‌های دشمن را خنثی می‌کند موجب اقتدار بیشتر شده و به نفع امنیت کشور است.

* عظیمی: انتخابات بزرگترین نماد مردمسالاری
«امید عظیمی» دانشجوی دانشگاه «بیهانگ» چین نیز انتخابات را بزرگترین نماد جمهوریت و مردم سالاری دانست که نقشی مهم در ساختار اداره کشور دارد.
او با مهم شمردن جایگاه رئیس جمهور در هر کشوری، جایگاه آن را در ایران بسیار خاص و ویژه دانست و تاکید کرد که به دلیل حساس و تاثیرگذار بودن این مقام همه ما باید در انتخاب رئیس جمهور آینده به فاکتورهای مختلفی توجه داشته باشیم.
«عظیمی»، ضرورت شرکت ایرانیان مقیم خارج از کشور در انتخابات را مهم دانست و گفت: هموطنان مقیم خارج از کشور نیز همپای سایر مردم ایران خواستار آبادانی، پیشرفت و سربلندی ایران اسلامی هستند و دغدغه های آنان نیز همانند مردم داخل ایران است.
او البته به این نکته نیز اشاره کرد که جایگاه و اهمیت بین المللی برای ایرانیان مقیم خارج از کشور به دلیل تماس و مراوده هایی که دارند همیشه مورد توجه بوده و حساسیت ویژه ای روی آن وجود دارد. به همین خاطر انتخاب یک دولت کارآمد و مقتدر، که بتواند جایگاه ایران را در مناسبات بین المللی را بیش از پیش بهبود بخشد و رابطه دوستانه با سایر کشورها برقرار کند، در گرو انتخاب یک رئیس جمهور شایسته است، لذا شرکت همه ایرانیان به ویژه افراد مقیم خارج از کشور، در انتخابات ریاست جمهوری ضروریست.
دانشجوی دانشگاه «بیهانگ» چین در بخش دیگری از سخنان خود به برجام و به ثمر رسیدن آن اشاره کرد که باعث شد شرایط ایران هراسی را در جامعه بین المللی تا حدود زیادی از میان بردارد و بخش قابل توجهی از مشکلات دانشجویان و ایرانیان مقیم خارج از کشور مرتفع شود.
به گفته وی یکی از انتظارات مهم ایرانیان خارج از کشور تداوم سیاست های تعاملی با سایر کشورها و پرهیز از ماجراجویی و مداخله در اموری است که ممکن است به وجه بین المللی ایران خدشه وارد سازد.
عظیمی تصریح کرد که رئیس جمهور منتخب می بایست به طور جد و قاطع در جهت اعتلای نام ایران و ایرانی تلاش کند تا از این طریق رضایت همه هموطنان از جمله هموطنان مقیم خارج از کشور فراهم شود.

* روحانی: شرایط منطقه و حساسیت بالای انتخابات
«مصطفی روحانی» دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه تکنولوژی پکن هم انتخابات را از مصادیق بارز دمکراسی در ایران می داند و می افزاید، انتخاب حق هر ملتی است که بتواند آزادانه سکان هدایت کشور را به دست فرد اصلح بسپارد.
او گفت: مشکلات داخلی و خارجی ایرانیان حل نخواهد شد مگر با انتخاب فردی صالح و توانمند که اشراف کامل بر امور داشته باشد. به همین خاطر حضور فعال همه ایرانیان در هر جای دنیا در انتخابات کاملا ضروری است.
روحانی گفت: در برهه کنونی اهمیت انتخابات ایران با توجه به تحولات منطقه ای و بین المللی از گذشته بیشتر شده است. از سویی دونالد ترامپ رئیس جمهور تازه کار و تندروی آمریکا دم از تهدید ایران می‌زند و از طرفی داعش خونخوار هر روز بحران بیشتری در منطقه می‌آفریند. شرق و غرب ایران ناامن شده و دشمنان چشم طمع به خاک ایران دوخته‌اند. بنابر این تنها چیزی که دل دشمنان را می‌لرزاند و آنها را وادار به عقب نشینی می‌کند حضور و مشارکت همه جانبه مردم در صحنه انتخابات است.
وی یادآور شد: انتخابات ریاست جمهوری ایران از دو منظر در خارج از کشور دارای اهمیت است؛ نخست اینکه به همه ثابت می‌کند ایرانیان با وجود فشارهای خارجی هیچگاه از پشتیبانی خود از نظام اسلامی دست نخواهند کشید و همواره متحد و منسجم در مقابل دشمن می‌ایستند و دوم اینکه با توجه به آرای مختلف کاندیداها درباره سیاست خارجی، انتخاب رئیس جمهور به معنی رای مردم به سیاست خارجی آن نامزد است. لذا موضوع انتخابات تاثیر مستقیمی در سیاست خارجی ایران دارد.

* طالبی: حضور پرشور و ناامید کردن دشمنان
«علی طالبی» دانشجوی رشته زبانهای خارجی دانشگاه تکنولوژی پکن نیز در سخنان خود، حضور ایرانیان مقیم خارج از کشور در انتخابات را باعث حفظ اقتدار و مصونیت نظام جمهوری اسلامی ایران می داند و بر مشارکت همه جانبه آنان در آن تاکید دارد.
وی با بیان اینکه انتخابات پیش رو، انتخاباتی است که برای سربلندی نظام و استفاده از حق انتخاب ملت صورت می گیرد افزود: باید تلاش کرد تا عموم ملت به نحو احسن از این حق و فرصت استفاده کنند.
طالبی تصریح کرد که مردم ایران همواره با حضور هوشمندانه خود در انتخابات، بدخواهان نظام اسلامی را ناامید کردند و به برکت همین حضور بود که کشور ما امروز در عرصه بین المللی سرافراز و سربلند به پیش می رود.
وی شرکت در انتخابات ریاست جمهوری را یک مسئولیت شرعی و قانونی دانست و از آمادگی کامل دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در چین در این رویداد مهم سیاسی خبر داد.
انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری همزمان با انتخابات پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا و نخستین میان دوره ای مجلس شورای اسلامی 29 اردیبهشت ماه سال جاری به طور همزمان در داخل و خارج از ایران برگزار می شود.
آساق**1597*انتشاردهنده:فرهاد راستی

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۲۷۵۹۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اظهارات رئیسی درباره انتخابات مرحله دوم مجلس

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، سید ابراهیم رئیسی صبح امروز چهارشنبه در جلسه هیئت دولت با اشاره به نزدیک شدن زمان برگزاری مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در برخی حوزه‌های انتخاباتی، بر ضرورت فراهم کردن زمینه حضور گسترده مردم در این مرحله از انتخابات و تمهید تمامی امکانات برای تکمیل حماسه‌آفرینی آنان در انتخابات ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ تاکید کرد.

رئیس دولت سیزدهم انتخابات را جلوه روشن مردم‌سالاری دینی دانست که آحاد جامعه در راستای عمل به تکلیف اجتماعی و شرعی در آن مشارکت کرده و معتمدین خود را برای قانونگذاری و بهبود روند امور انتخاب می‌کنند.

رئیسی در ادامه به موضوع ضرورت مشارکت مردم برای تحقق هدف جهش تولید اشاره کرد و افزود: تمهید مقدمات تحقق مشارکت مردم نیازمند اهتمام جدی همه بخش‌های دولت است؛ هر دستگاهی باید زمینه‌ها و راهکارهای جذب مشارکت مردم در بخش خود را به شکل دقیق و با زمان‌بندی مشخص تدوین و اعلام کرده و اجرای آن را به شکل مستمر و گام به گام پایش کند.

رئیس دولت سیزدهم در جلسه امروز هیئت دولت همچنین ضمن تبریک فرارسیدن روز کارگر و روز معلم، نقش کارگران و معلمان در پیشرفت و آبادانی کشور را اساسی و مهم توصیف و تصریح کرد: مبنای خلقت عالم بر تعلیم و تربیت استوار است و لذا همه ما در هر زمان و با لحاظ برخورداری از هر سطحی از دانش، همچنان نیازمند دانش‌افزایی و علم‌آموزی بیشتر هستیم.

در جلسه امروز هیئت دولت وزیر ورزش و جوانان با بیان اینکه هفته گذشته، هفته درخشش ورزشکاران کشورمان در میادین بین‌المللی بود، قهرمانی تیم ملی فوتسال در رقابت‌های جام ملت‌های آسیا، قهرمانی تیم ملی وشوو در رقابت‌های انتخابی جام جهانی، قهرمانی تیم ملی دختران کمتر از ۱۸ سال در تورنمنت کافا در تاجیکستان، قهرمانی تیم والیبال دانش‌آموزی ایران در رقابت‌های مدارس جهان، قهرمانی، شکستن رکورد و کسب مدال طلای خانم عیدیان در ماده ۴۰۰ متر دو با مانع قهرمانی آسیا، نائب قهرمانی تیم ملی تپانچه بادی کشورمان در مسابقات جام جهانی کره جنوبی و نائب قهرمانی تیم شطرنج امید کشورمان در مسابقات شهرهای آسیا را از جمله این موفقیت‌ها برشمرد که باعث شادی و شعف عمومی در کشور شد.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری نیز با اعلام خبر دستیابی به فرمولاسیون، فرآیند و فناوری استحصال کود «تریپل سوپر فسفات» به عنوان یکی از کودهای مهم و بسیار پرکاربرد در کشاورزی گفت: سالانه نیاز به واردات ۲۵۰ هزار تن از این نوع کود داشتیم که خوشبختانه تولید آن در کشور بومی‌سازی و خط تولیدی با ظرفیت ۱۰۰ هزار تن راه‌اندازی شده که تا ۲۰۰ هزار تن قابل افزایش است و می‌تواند سالانه تا ۳۷ میلیون دلار صرفه‌جویی ایجاد کند.

وی ابراز امیدواری کرد با حمایت از تولیدات داخل، زمینه رونق تولید داخلی این محصول فراهم شود.

۲۷۲۱۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901712

دیگر خبرها

  • اولین حرف های آتیلا حجازی درباره استقلال | من خارج از کشور بودم اما ...|‌ با این شرایط قهرمانی آسیا صد درصد شدنی است
  • ایرانیان خارج از کشور از سربلندی ایران دفاع می‌کنند
  • ایرانیان خارج از کشور از سربلندی ایران دفاع می‌کنند.
  • تاکید رئیس جمهور بر فراهم کردن زمینه حضور هر چه گسترده‌تر مردم در دور دوم انتخابات مجلس
  • اظهارات رئیسی درباره انتخابات مرحله دوم مجلس
  • رئیسی خواستار فراهم کردن زمینه حضور گسترده‌تر مردم در انتخابات مجلس شد
  • تاکید رئیس‌جمهور بر فراهم کردن زمینه حضور هرچه گسترده‌تر مردم در دور دوم انتخابات
  • زمینه حضور گسترده مردم در دور دوم انتخابات مجلس فراهم شود
  • تاکید رئیس جمهور بر فراهم کردن زمینه حضور هر چه گسترده‌تر مردم در دور دوم انتخابات
  • تاکید رئیسی بر فراهم کردن زمینه حضور هر چه گسترده‌تر مردم در دور دوم انتخابات مجلس