Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری دانشجو»
2024-05-06@23:08:08 GMT

کاندیداها مراقب سلامت روان مردم باشند

تاریخ انتشار: ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۳۰۶۴۷۲

کاندیداها مراقب سلامت روان مردم باشند

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، ایرج حریرچی‌ قائم مقام وزیر و سخنگوی وزارت بهداشت در نشست خبری که صبح امروز در محل ساختمان مرکزی این وزارتخانه‌ برگزار شد، با اشاره به دستاوردهای‌ طرح تحول نظام سلامت اظهار داشت: این را باید همه بدانند که طرح تحول سلامت به عقب برنخواهد گشت و سعی نکنند سرعت آن را کم کنند ما مطمئن هستیم با توجه به مطالبات مردمی کسی نمی توانمد این طرح را به عقب برگرداند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی بیان کرد: در این طرح پرداخت‌های جیب مردم در حوزه بهداشت و درمان بسیار کاهش پیدا کرده و خدمات بستری و درمان‌های سرپایی از کیفیت قابل قبولی امروزه برخوردار است و ارائه خدمات بهداشتی با کمترین هزینه ارائه می‌شود.


حریرچی ادامه داد: متوسط هزینه بستری در سال ۹۳، ۵۲ هزار و ۶۰۰ تومان است که این میزان در سال ۹۴ به ۵۶ هزار و ۵۰۰ تومان برای یک بار بستری می‌رسد و همچنین در طول مدت اجرای طرح تحول نظام سلامت پوشش کل واکسیناسیون کودکان از رشد قابل توجهی برخوردار بوده است بطوریکه تا بعد از انقلاب سه واکسن اضافه شده و در طول این دوره واکسن پنتاوالان اضافه و در مدت یک سال پوشش واکسیناسیون آن به ۹۷ درصد رسیده است و امروزه خوشبختانه باید بگویم که ۹۹.۲ درصد کلیه واکسن‌ها تحت پوشش قرار دارد.



وی افزود: امروزه هر فرد ایرانی شناسنامه‌دار تحت پوشش بیمه قرار دارد و پوشش بیمه‌ای پایدار در سراسر کشور افزایش چشمگیری داشته است و در این خصوص شعار ۲۰ ساله حاصل شده است.

سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه دعای مردم و نگاه محبت آمیز بیماران را با ریاست های ناشی از دروغ و تهمت عوض نمی کنیم، گفت: متاسفانه مواضع و اظهارات برخی کاندیداها به سلامت روان مردم آسیب می زند و ما به عنوان متولیان سلامت از کاندیداها درخواست داری مراقب سلامت روان مردم باشند.

وی ادامه داد: سرانه بار مراجعه به پزشک متخصص در سال ۹۳، ۲.۱۶۲ بود که این میزان در سال ۹۴، ۱.۸۷۸ رسیده و خدمات بهداشتی درمانی کیفیتش در این دوره افزایش داشته است.



حریرچیعنوان کرد: شاخص‌های موثر در بیماری‌های مختلف بررسی و کنترل آن و همچنین عوامل خطر شناسایی شده است و در طول اجرای طرح تحول نظام سلامت ۹۶.۷ درصد مردم به آب آشامیدنی دسترسی دارند که در این میان شاخص‌های اثر افزایش و مرگ‌و‌میر‌های کودکان زیر یک سال کاهش داشته و مردم کشور از زندگی و خدمات بهداشتی و درمانی رضایت دارند.

وی با بیان اینکه تأمین رضایت ارائه‌کنندگان خدمات بهداشتی یکی از اهداف اصلی ما بود، افزود: ۴۴۰ هزار نفر در شبکه بهداشت و درمان دولت به طور مستقیم کار می‌کنند و به نظرم بار اصلی طرح تحول نظام سلامت بر عهده این افراد است که من دست تک تک این افراد را بخاطر زحمات فراوانشان می‌بوسم.



قائم مقام وزیر بهداشت تأکید کرد: در ۳ سال ۹۳، ۹۴ و ۹۵ هزینه‌های هر ایرانی مربوط به حوزه بهداشت و درمان به میزان ۱۵ هزار و ۷۰۰ تومان ماهانه کاسته شده و این مبلغ معادل یک سوم پرداختی ماهانه هر فرد است و دولت برای کاهش پرداختی از جیب مردم این مقدار را نداده و این هزینه مربوط به حوزه بهداشت و درمان است.



وی ادامه داد: در طرح تحول نظام سلامت کاهش پرداختی از جیب مردم در سال ۹۱، ۵۴ درصد و در حال حاضر این میزان در حدود ۵۸ درصد است و پس از طرح تحول میزان کاهش پرداختی در حال حاضر ۳۹.۶ و در سال ۹۳ نیز ۴۰.۲ است.


حریرچی با بیان اینکه تقویت زیرساخت‌ها در حوزه سلامت یکی از هدف‌های مهم وزارت بهداشت بود، تصریح کرد: در زمان قبل از طرح تحول نظام سلامت و در سال ۹۰، ۸۰ هزار تخت بیمارستان دولتی ساخته شده بود که طی این سه سال این میزان به ۲۷ هزار تخت رسیده است و بیش از یک چهارم ظرفیت تخت‌های دولتی افزایش چشمگیری داشته است و تا آخر دولت تدبیر و امید این ۲۷ هزار تخت را تحویل می‌دهیم و آمار سالیانه یک هزار و۷۰۰ تخت تحویلی به ۸ هزار مقدار رسیده است.



وی ادامه داد: در روز وقوع زلزله بجنور‌د به وسیله وزیر بهداشت بیمارستان ۳۲۰ تخته این شهر افتتاح شد که بعد از وقوع این حادثه ۵۰ نفر از مصدومان در این مرکز بهداشتی بستری شدند و این بیمارستان بزرگترین بیمارستان استان و پروژه عمرانی محسوب می‌شود.



سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه در زمان طرح تحول سلامت ۴۵ هزار و ۵۰۰ تخت را بازسازی کردیم، افزود: ۲۵۰۰ متر مربع فضای بیمارستان‌ها را بازسازی کرده و ۶۹ هزار قلم تجهیزات پزشکی توزیع شده، همچنین ۱۳۱ هزار تجهیزات هتلینگ داده شده که در این مدت تعداد کل نیروهای انسانی حوزه بهداشت و درمان در شهر‌ها و حاشیه شهرهای کشور از ۲۲ هزار به ۴۲ هزار نفر افزایش داده‌ایم و همچنین ۷۵۰ واحد محل زیست تیم سلامت (ماما) در روستا‌ها ساخته شده و اعتبار واحدهای بهداشتی کشور از ۱۲۰ میلیارد ریال به ۴ هزار میلیارد رسیده و همچنین اعتبار عمرانی تعمیر و تجهیز بهداشت از ۲۰۰ میلیارد ریال به ۷ هزار میلیارد ریال رسیده یعنی ۳۵ برابر رشد داشته است.

وی گفت: در طی سه سال گذشته تعداد واحدهای بهداشتی ۵۲۰۰ واحد ساخته شده که این تعداد در طی سه سال قبل از طرح تحول ۳ هزار واحد بود و در طرح نظام سلامت ۳ هزار و ۴۰۰ خانه بهداشت روستایی جدید ساخته و هزار و ۱۳۰ ماما جذب کرده‌ایم.



حریرچی با بیان اینکه مرکز سلامت روستایی ملکی از ۲ هزار و ۱۳۵ به ۲۵۰۰ رسیده، افزود: پزشک خانواده روستایی از ۳ هزار میلیارد ریال به ۲۴ هزار میلیارد ریال رسیده و در این طرح وزارت بهداشت ۲ هزار و ۴۲۷ پزشک جدید را جذب و تعداد مراکز داروخانه روستایی را افزایش داده، همچنین تعداد دندانپزشکان طرف قرارداد ما را از صفر به ۱۳۰۰ نفر رسیده و داروخانه‌های فعال از هزار و ۷۰۰ واحد قبل از طرح تحول به ۴ هزار و ۹۴ رسیده است و همچنین آزمایشگاه‌های فعال در طرح تحول سلامت ۵.۴ برابر شده است.


وی با بیان اینکه اعتبار خرید دارو در روستا ۸ برابر شده، تصریح کرد: اعتبار خرید مکمل‌های دارویی در روستا‌ها از صفر به ۱۲۰۰ میلیارد ریال رسیده و خدمات دهان و دندان نیز در مناطق روستایی اعتبارش به میزان هزار و ۶۵۰ میلیارد ریال رسیده است و ۱۹ هزار نیروی انسانی در کل کشور جذب شده است و تعداد مراقبان سلامت در طی طرح تحول به ۱۸ هزار و ۶۰۰ نفر رسیده است.

سخنگوی وزارت بهداشت بیان کرد:در طرح تحول نظام سلامت دندانپزشکان شهری به تعداد ۱۳۰۰ نفر جذب و ۳۳۲ مرکز جامع سلامت در حاشیه صحرا ساخته شد و همچنین برای ۶۸ میلیون ایرانی پرونده الکترونیکی سلامت تشکیل و بیش از ۲۹ میلیون خدمت برای افراد انجام شده است، در این میان ۴۴۲ میلیون و ۹۹۳ هزار و ۳۷۵ بسته خدمتی ارائه شده است و مادران باردار در هنگام بارداری ۴ بار مراقبت از آن‌ها صورت می‌گیرد.

وی عنوان کرد: با توجه به زیرساخت‌ها و مطالبات مردم کسی نمی‌تواند طرح تحول نظام سلامت را به عقب برگرداند، زیرا ما منابع را پایدار و یک درصد ارزش افزوده هر تبادل مالی به این طرح اختصاص داده‌ایم.

حریرچیبا بیان اینکه دولت بودجه بیمه را در طرح تحول نظام سلامت بیش از ۷۵ درصد افزایش داده، افزود:وزارت بهداشت از مناظره با نمایندگان حوزه سلامت کاندیداهای ریاست جمهوری در خصوص طرح تحول نظام سلامت و همچنین سایر موارد استقبال می‌کند که بسته به سطوح افراد حاضر به برگزاری مناظره است.

وی بیان کرد: به نظر من دولت یازدهم سلامت‌محورترین تاریخ دولت ما بوده و وزارت بهداشت از انتقاد‌های سازنده استقبال می‌کند و امروزه افراد معتقدی، چون پزشکیان اقرار کرده‌اند که هیچ دولتی مثل تدبیر و امید در حوزه بهداشت و درمان به محروم کمک نکرده است.

قائم مقام وزیر بهداشت تأکید کرد: وزارت بهداشت بیماران و نگاه محبت‌آمیز آنها را با ریاست ناشی از دروغ و تهمت عوض نمی‌کند و مواضع و اظهاراتی که بعضی از کاندیداها ابراز می‌کنند شدیداً به سلامت روانی مردم آسیب می‌رساند که ما به عنوان متولیان نظام سلامت درخواست این را داریم که سلامت روان مردم را در نظر بگیرند، زیرا معتقدیم که مردم سرمایه‌های اجتماعی کشور بوده و آن‌ها عامل اصلی ایران است و باید اعتمادی بین دولت و مردم برقرار باشد.

وی ادامه داد: وقتی که یکسری کلمات در مناظره به کار برده می‌شود احساس نشاط، همبستگی و حرکت رو به جلو در بین مردم کمرنگ می‌شود و سلامت روانی مردم تحت تأثیر یکسری حرف‌های غیر‌کارشناسی قرار می‌گیرد.

حریرچی با بیان اینکه حرف یکی از کاندیدا‌ها مبتنی بر فاصله یک جوان تحصیلکرده با اعتیاد به اندازه یک شغل است، افزود: در حال حاضر ۵۲ عامل اجتماعی مؤثر بر سلامت روان مردم داریم که این نوع برخوردها و صحبت‌ها سبب بروز اختلالات روانی و همچنین افسردگی در بین مردم می‌شود.

وی ادامه داد: برخی از افراد ذاتاً مخالف هستند و من به عنوان یک مسئول بهداشت اعلام می‌کنم که هزینه کرد بهداشت در حدود دو برابر شده است و وزارت بهداشت جزو اولین سازمان‌های بهداشت جهانی است که معاونت اجتماعی را در فلوچارت خود راه‌اندازی کرده است.

سخنگوی وزارت بهداشتاظهار داشت: وزارت بهداشت ۶۲۰ تشکل را در حوزه سلامت ساماندهی و ۸۷۲ مرکز خیریه و ۲۱۲ گروه جهادی را حمایت می‌کند که در حوزه کشاورزی ۷۰۰ سمّ کشاورزی شناسنامه‌دار شده‌اند.

وی با بیان اینکه رتبه وزارت بهداشت در بین سایر دستگاه‌ها در سالیان گذشته ۳۴ بوده، ولی اکنون مرتبه این وزارتخانه بعد از امور خارجه دوم است،تأکید کرد: به ازای هر ۱۰۰۰ نفر یک بهورز و همچنین به ازا‌ی هر ۳ هزار نفر یک مراقب سلامت وجود دارد و قبل از شروع طرح تحول ۱۸ درصد پزشکان تمام وقت مشغول به فعالیت بوده که این میزان بعد از اجرای این طرح به ۵۱ درصد رسیده است و ۱۱۰ میلیون ویزیت ارزان قیمت انجام و ۶ هزار و ۴۴۰ مطب به پزشکان تمام وقت تحویل داده می‌شود.

حریرچی با بیان اینکه ۵ هزار پرستار در ۳۰۲ شهر محروم مقیم هستند، افزود: ۲۲ درصد پرداخت‌ها از جیب مردم در حوزه دندان‌پزشکی کم شده است و ۷ میلیون دانش‌آموز در ۶۰ هزار مدرسه ۳۰ میلیون بار تحت پوشش عمل فلوراید دندان قرار گرفته و همچنین هزار و ۱۰۰ یو‌نیک دندان‌پزشکی سیّار در روستاها مشغول به ارائه خدمات بهداشت دهان و دندان هستند و مادران باردار و گروه هدف با دفترچه به طور رایگان درمان می‌شوند.

وی ادامه داد: یک میلیون و ۴۰ هزار زایمان طبیعی انجام شده و ۱۱.۶ عمل‌های سزارین کم شده که۲ هزار و ۴۰۰ دستگاه آمبولانس، ۳۰ پایگاه هوایی به ناوگان اورژانس اضافه و ۱۲۰ بخش اورژانس جدید در کشور ساخته شده است.

سخنگوی وزارت بهداشت بیان کرد: استفاده از بخش خصوصی برای تقویت گردشگری سلامت سبب اشتغالزایی و درآمد برای کشور می‌شود و با توجه به فرهنگ عمومی که در کشورهای منطقه وجود دارد این کار سبب پیشرفت می‌شود و باید تجهیزات بیمارستان را افزایش داد.

وی تأکید کرد: تعدادی از مراکز بهداشتی در مشهد مشکلاتی را ایجاد کرده‌اند که طی سال‌های اخیر گردشگری سلامت با مشکل روبرو شده بود.

حریرچی ادامه داد: در جنوب غربی و جنوب کشور می‌توانند کشور عراق و همچنین استان‌های آذربایجان و اردبیل همسایگان شمالی را در بحث گردشگری سلامت تحت پوشش قرار دهند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۳۰۶۴۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارتباط بیماری‌های دهان و دندان با افت عملکرد قلب، مغز و بروز برخی سرطان‌ها

فرشید رضایی با تاکید بر اهمیت سلامت دهان و دندان و با بیان اینکه برخی افراد دهان را آینه تمام نمای بدن می‌نامند، گفت: البته این تمثیل در تبیین جایگاه دهان در سلامت بدن، بدون شواهد علمی هم نیست و امروزه دلایلی وجود دارد که نشان می‌دهند عدم رعایت بهداشت دهان نه تنها با بیماری‌های مختلف دندان و لثه و زبان همراه می‌شود، بلکه وضعیت سلامت دهان و دندان و بطور خاص میکروب‌های دهان می‌تواند به بیماری‌های مختلفی در مغز، قلب و سیستم گوارشی و سایر نقاط بدن انسان منجر شود و جالب تر آنکه در صورت وجود بیماری در سایر نقاط بدن می توان نشانه‌هایی از آن را در معاینه دهان بیماران مشاهده کرد.

ارتباط سلامت مغز با سلامت دهان و دندان

وی در این باره افزود: به عنوان نمونه مطالعه ارزشمندی در ژاپن انجام شده که ارتباط سلامت مغز و سلامت دهان و دندان را نشان می‌دهد. این مطالعه نشان داد که بیماری‌های لثه و دندان و از دست دادن دندان در طول زمان به چروک شدن و آسیب بخشی از مغز منجر می‌شود که در حافظه و یادگیری نقش دارد (هیپوکمپ)؛ یعنی همان قسمت‌هایی که در آلزایمر آسیب می‌بینند. درگذشته نیز تحقیقات دیگری رابطه نزدیکی بین بیماری‌ها و التهاب لثه و دندان از یک سو و دمانس و مشکلات شناختی مغز از سوی دیگر را نشان داده بودند.

پوسیدگی‌های دندانی و افت عملکرد مغزی

رضایی گفت: در واقع می‌توان چنین نتیجه گرفت که مسواک زدن و کشیدن نخ دندان و رعایت سلامت دهان و دندان فوایدی بیش از سلامت دهان دارد و بر روی سلامت ذهن و آینده شناختی و عملکرد مغز ما تاثیرات مهمی خواهد داشت. بر اساس مطالعات تصویربرداری چین و چروک‌های مغزی، بی‌دندانی ناشی از پوسیدگی شدید دندان‌ها و التهابات شدید لثه‌ها باعث افت عملکرد مغزی می‌شوند؛ گویی که چند سال به سن مغز اضافه می‌شود. مطالعه جالب دیگری از سوئد نیز نشان داد که در مقایسه بین دوقلوها، فردی که قبل از ۳۵ سالگی به بیماری‌های التهابی شدید لثه مبتلا شود یا دندانی را از دست دهد، در دهه‌های بعد خطر ابتلا به دمانس و فراموشی و مشکلات شناختی در او، حدود ۴ تا ۵ برابر بیش تر از قل دیگری می شود که لثه و دندان سالمی دارد و این مطالعه نیز شاهد دیگری برای اهمیت توجه به سیاستگذاری و اولویت بخشیدن به سلامت دهان در کشورها را خاطرنشان می دارد.

ارتباط میکروب‌های بیماری‌زا در دهان با شکل‌گیری سرطان در روده‌

وی افزود: یکی دیگر از بخش‌های بدن که نه تنها بر سلامت دهان تاثیر دارد بلکه تحت تاثیر وضعیت میکروبی و سلامت دهان و دندان است، سیستم گوارش و روده‌های بدن است. از نظر تنوع و تعداد میکروب رتبه اول به روده‌ها تعلق دارد و محیط دهان انسان در رتبه دوم و بالاتر از بقیه بخش‌های بدن قرار دارد. امروزه میکروب‌های بیماری‌زایی در دهان شناسایی شده‌اند که علاوه بر ایجاد بیماری‌های لثه و دندان می‌توانند بعد از بلعیده شدن به روده رفته و در روده انسان به شکلگیری و متاستاز سرطان کمک کنند.

 مدیرکل دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت ادامه داد: فوزوباکتریوم از دهان به روده رفته و به سلول‌های سرطانی روده می‌چسبد و موارد رشد دهنده سرطان را فعال می‌کند که به تکثیر و متاستاز سرطان در نقاط دیگر بدن منجر می‌شود. بنابراین مسواک زدن و کشیدن نخ دندان نه تنها به بهداشت دهان و لثه‌ها کمک می‌کند، بلکه می‌تواند به سیستم گوارشی و سلامت کلی بدن نیز کمک کند.

بیماری‌های دهان و دندان و خطر سرطان‌های مری و معده و سکته‌ها

رضایی با اشاره به مطالعه‌ای دیگر ادامه داد: در یک مطالعه بزرگ بر روی ده‌ها هزار نفر که به مدت حدود ۲۵ سال تحت بررسی قرار گرفتند، مشخص شد کسانی که سلامت دهان ضعیف‌تری داشتند و از بیماری‌های لثه رنج می‌بردند ۴۰ تا ۵۰ درصد خطر سرطان مری و سرطان معده در آن ها در طول زمان بیشتر از کسانی است که بهداشت دهان و دندان را رعایت کرده اند. بین بیماری های دهان و دندان و بیماری های قلبی عروقی و سکته هم ارتباط نزدیکی وجود دارد و رسیدگی به بهداشت دهان و دندان می تواند بر بیماری های قلبی تاثیرگذار باشد و کیفیت زندگی بیماران قلبی و سکته را بهتر کند.

وی همچنین گفت: بیماری‌های مزمن دهان و لثه‌ها بر پیدایش بیماری‌های عروق کرونر قلبی و سکته تاثیر دارند و در واقع در کنار عوامل دیگر بیماری‌ساز قلبی مانند دخانیات، چربی بالا و دیابت باید عدم سلامت دهان و دندان را هم مورد توجه قرار داد. بی‌دندان شدن نیز بر بیماری‌های رگ‌های کرونر قلب تاثیر دارد. هنوز سوالات زیادی نیز در پیش روی محققان وجود دارد که آیا بیماری‌های دهان و دندان بر پیش آگهی و سرنوشت بیماران قلبی هم بطور مشخص اثر دارد و شدت بیماری را نیز بیشتر می‌نماید یا خیر؟ نتایج تحقیقات بشر این نکته را برای سیاستگذاران بهداشتی کشور مشخص می‌نماید که سرمایه‌گذاری بر ارتقای سلامت و توجه به عوامل خطر مشترک از جمله فعالیت بدنی کم، مصرف و تبلیغ دخانیات، غذای غیرسالم، چاقی، پرفشاری خون و آلودگی هوا و افسردگی، می‌تواند دستاوردهای متعددی برای سلامت جامعه داشته باشد و با توجه به هزینه اثربخشی برنامه‌های آموزشی و مشارکت مردمی در این مسیر بهتر است به عنوان یک اولویت به موضوع آموزش بهداشت و ترویج رفتارهای سالم نگاه شود.

مدیرکل دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت در بخش پایانی صحبت‌هایش تاکید کرد: همانطور که ژنتیک و کروموزوم افراد منحصر بفرد است؛ ردپای تاثیرات محیط زندگی انسان‌ها نیز بر سلامت آن ها منحصر بفرد است و قابل ردیابی در آزمایشات خون و ادرار و بررسی موی فرد می‌باشد. سلامت انسان علاوه بر ژنتیک و رفتارها و عادات فرد تحت تاثیر فرهنگ و وضعیت اقتصادی اجتماعی و مقررات محیطی است که در آن زندگی می کند و در کنار کروموزوم منحصربفرد انسان امروزه اکسپوزوم منحصربفرد او نیز مورد علاقه محققان و سلامت شناسان است. مداخلات ارتقا دهنده سلامت با توجه نمودن به ظرایف لایه‌های احاطه کننده انسان از خانواده و گروه‌های دوستان و همکاران و همکلاسی‌ها تا لایه‌های قانون و فرهنگ، طراحی می‌شوند و مشارکت ساختارمند مردم در ساخت محیطی حامی سلامت می‌تواند نتایج گرانقیمتی برای کل جامعه بهمراه داشته باشد.

گفتنی است کمپین ۳ روزه «دهان دریچه سلامتی» از ۱۷ تا ۱۹ اردیبهشت با هدف توجه به سلامت و بهداشت دهان و دندان برگزار می‌شود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • آمادگی جسمانی با سلامت روان بهتر در جوانان مرتبط است
  • ارتباط بیماری‌های دهان و دندان با افت عملکرد قلب، مغز و بروز برخی سرطان‌ها
  • پویش سلامت دهان و دندان
  • هر کدملی یک مراقب سلامت دارد/پوشش ۵۵ میلیون نفری پزشک خانواده
  • روش‌های عجیب برخی کاندیداها برای رأی آوردن
  • یک مراقب سلامت برای هر کد ملی
  • (ویدیو) مرور اخبار ناگوار با سلامت روان ما چه می‌کند؟
  • ببینید | مرور اخبار ناگوار با سلامت روان ما چه می‌کند؟
  • رئیس شورای عالی نظام پزشکی: مراقب باشیم دوران طلایی پزشکی ایران افول نکند
  • مراقب باشیم دوران طلایی پزشکی ایران افول نکند