Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارشگروه استان هایباشگاه خبرنگاران جوانازکرمانشاه ؛ شهاب قاضی در مراسم افتتاح سیستم‌های آبیاری تحت فشار در سطح 140 هکتار از اراضی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی استان کرمانشاه که امروز(25 اردیبهشت) با حضور رئیس دانشگاه رازی کرمانشاه برگزار شد، با بیان اینکه استان کرمانشاه در زمینه‌های مختلف کشاورزی ظرفیت‌‌های بالایی دارد، اظهار کرد: این استان در طرح آمایش کشور به عنوان قطب کشاورزی معرفی شده و در صورت بهره گیری از ظرفیت‌های این بخش می توان آمار بالای بیکاران استان را کاهش داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



قاضی با اشاره به کشاورزی بودن استان کرمانشاه تصریح کرد: اهمیت بخش کشاورزی تا جایی است که می توان از آن به عنوان اولویت اول استان یاد کرد.

وی با اشاره به شرایط آب و هوایی مناسب این استان و وجود اقلیم‌های مختلف از نیمه سرد گرفته تا گرمسیری، افزود: وجود منابع آبی خوب در کنار اراضی مستعد می‌تواند ظرفیت خوبی برای توسعه بخش کشاورزی استان باشد که به دنبال آن اشتغالزایی و درآمدزایی بیشتر برای مردم استان به همراه خواهد آمد.

وی یادآور شد: پردیس کشاورزی و منابع طبیعی استان کرمانشاه با دارا بودن 100 عضو هیئت علمی فعال می‌تواند به بخش کشاورزی استان مشورت دهی داشته و به رفع مشکلات این بخش و شکوفایی بیشتر آن کمک کند و در صورت همراهی مسئولین می تواند نقش موثری در بهبود راندمان بخش کشاورزی در استان داشته باشد.

قاضی در ادامه با بیان اینکه استفاده از سیستم‌های نوین آبیاری می‌تواند نقش مهمی در بهینه سازی مصرف آب با توجه به آمار بالای مصرف آب در بخش کشاورزی داشته باشد، افزایش تولید محصول، کنترل بهتر علفهای هرز مزرعه، سهولت کار کشاورزی و... را از مزایای اجرای سیستم‌های نوین آبیاری در اراضی کشاورزی عنوان کرد.

حمیدرضا چقازردی مدیر مزرعه پردیس کشاورزی و منابع طبیعی استان کرمانشاه نیز در این مراسم اظهار کرد: خشکسالی‌های حادث شده در سال‌های اخیر ضرورت توجه به تجهیز اراضی بخش کشاورزی به سیستم‌های نوین آبیاری را در راستای بهینه سازی مصرف منابع آبی بیشتر کرده است.

چقازردی با اشاره به وجود منابع آبی خوب در استان کرمانشاه افزود: بر اساس آمارها استان کرمانشاه دو برابر میانگین کشوری بارندگی سالیانه دارد و لذا توسعه آبیاری نوین در این استان با توجه به آمار بالای بارندگیهای آن ضرورت دارد.

چقازردی ادامه داد: تجهیز اراضی به سیستم‌های نوین آبیاری با هدف صرفه جویی در مصرف آب و بالا بردن راندمان آبیاری اجرایی می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به وجود یازده حلقه چاه آبیاری در پردیس کشاورزی و منابع طبیعی استان کرمانشاه و اخذ مجوز ایجاد یک حلقه چاه جدید که به زودی عملیات حفر آن آغاز خواهد شد، افزود: این چاه‌ها مجوز بهره برداری حدود 202 لیتر در ثانیه را دارند.

به گفته چقازردی با احتساب این 140 هکتار، بیش از 280 هکتار از اراضی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی استان کرمانشاه مجهز به سیستمهای نوین آبیاری شده‌اند.

وی افزود: اعتبار اولیه تجهیز این 140 هکتار از اراضی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی کرمانشاه 250 میلیون تومان بوده است.

انتهای پیام/پ

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۳۰۹۲۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بارش‌ها در آذربایجان‌غربی تقویت می‌شود/ثبت ۲۶ میلی‌متر بارندگی در سردشت

مهدی صابری رئیس اداره پیش‌بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌غربی گفت: بر اساس بررسی آخرین نقشه‌های پیش‌بینی و پیش‌یابی با عبور متناوب امواجی از تراز میانی جو از امروز رگبار باران همراه با رعد و برق (در مناطق مستعد همراه با بارش تگرگ) در استان رخ می‌دهد که روز پنجشنبه تقویت می‌شود.

وی با بیان اینکه این سامانه در همه نقاط استان به ویژه نقاط جنوبی فعال می‌شود، افزود: وزش باد نیز برای ایام پیش رو پیش‌بینی می‌شود و این روند تا اوایل هفته آینده در استان ادامه دارد و با توجه به شدت بارش‌ها، پیش بینی آبگرفتگی معابر و سیلابی شدن رودخانه‌ها وجود دارد.

رئیس اداره پیش‌بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌غربی گفت: از نظر دمایی نیز طبق پیش‌بینی‌ها کاهش نسبی دما در استان آغاز می‌شود.

صابری بیان کرد: در ۲۴ ساعت گذشته بارش‌هایی در نقاط جنوبی استان گزارش شده که بیشترین میزان از سردشت و پیرانشهر با ۲۶ و ۱۴ میلی‌متر بوده است.

وی گفت: در این مدت چالدران با  درجه بالای صفر خنک‌ترین و پلدشت با ۳۳ درجه بالای صفر گرم‌ترین شهر‌های آذربایجان‌غربی بودند.

آذربایجان‌غربی استانی کوهستانی است که دارای بین ۸۰۰ تا یک میلیون هکتار اراضی کشاورزی است و اقلیم و بارندگی‌ها تاثیر مستقیمی بر زندگی و معیشت مردم منطقه دارد.

امسال سیل خسارت‌هایی به بخش کشاورزی استان وارد کرده است.

باشگاه خبرنگاران جوان مهاباد مهاباد

دیگر خبرها

  • شلیک موشک از جنوب لبنان به شمال اراضی اشغالی
  • آغاز کشت گسترده سیب‌زمینی در اراضی کشاورزی
  • کاهش آفت ملخ در اراضی کشاورزی با بارش های بهاری
  • خلع ید ۳۳ هزار متر مربع اراضی سوادکوه شمالی
  • تأمین آب ۷۵۰۰ هکتار شالیزار محمودآباد از آببندان
  • ۳۳ هزار مترمربع اراضی ملی در سوادکوه خلع ید شد
  • ۳۳ هزار مترمربع اراضی ملی در سوادکوه شمالی خلع ید شد
  • بیش از ۳۳ هزار متر مربع از اراضی ملی سوادکوه شمالی خلع ید شد
  • قرارگیری چهارمحال و بختیاری در جایگاه دوم استفاده از سیستم‌های نوین آبیاری
  • بارش‌ها در آذربایجان‌غربی تقویت می‌شود/ثبت ۲۶ میلی‌متر بارندگی در سردشت