Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-27@20:57:18 GMT

يادداشت دروغي بزرگ براي تطهير رسوايي کرسنت

تاریخ انتشار: ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۳۱۱۷۰۷

خبرگزاري آريا - مصوبه شوراي اقتصاد در دولت اصلاحات، وزارت نفت را مکلف کرده بود تا با توسعه ميدان گازي سلمان، گاز اين ميدان را براي مصرف داخل به عسلويه برساند...

به گزارش مشرق، وحيد حاجي پور در يادداشت روزنامه جوان نوشت:
مصوبه شوراي اقتصاد در دولت اصلاحات، وزارت نفت را مکلف کرده بود تا با توسعه ميدان گازي سلمان، گاز اين ميدان را براي مصرف داخل به عسلويه برساند تا از عسلويه به خط لوله سراسري تزريق شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همزمان با اين مصوبه صورت جلسه هفدهم کميسيون معاملات ويژه قراردادهاي بيع متقابل به امضاي آقايان علي کاردر، سيد مهدي حسيني، سيدمهدي مميرمعزي، ابوالقاسم حسني و مصطفي زين الدين مي‌رسد که بر اساس آن، کار توسعه ميدان گازي سلمان به شرکت تأسيسات دريايي ايران واگذار و مصوبه نهايي در تاريخ 16 اسفند 78 توسط هيئت مديره شرکت ملي نفت ابلاغ مي‌شود.

چند هفته پس از اين مصوبه اما به دليل اختلاف بيژن نامدار زنگنه و مهدي هاشمي، رئيس وقت هيئت مديره شرکت تأسيسات دريايي، اين شرکت از پروژه خلع يد شده و به پترو ايران واگذار مي‌شود تا اين شرکت کار توسعه را آغاز کند. اين پروژه در سال 79 استارت خورد و در سال 84 با پيشرفت 50 درصد به دولت نهم رسيد. اين در حالي است که قرارداد توسعه سلمان 50 ماهه بود ولي وزارت نفت در آن سال‌ها نتوانست آن را سر وقت کامل کند. اين به آن معناست که امکان فروش گاز به کرسنت وجود نداشت و دولت دهم با ادامه کار توسعه اين ميدان در سال 88 سلمان را در رقم 98 درصد به شرکت نفت فلات قاره به‌صورت ناقص تحويل داد، يعني از سال 79 تا 88 هيچ گازي روي فلرها نمي‌سوخت.

با تحويل گرفتن ميدان سلمان از سوي شرکت نفت فلات قاره، اين شرکت بهره برداري را به صورت آزمايشي آغاز مي‌کند اما متوجه مي‌شود خط لوله سلمان به سيري از 70 نقطه سوراخ است و امکان برداشت گاز با اين خط لوله وجود ندارد. در هيئت مديره شرکت ماي مفن مصوب مي‌شود 170 ميليون يورو در اختيار فلات قاره قرار بگيرد تا اين پروژه را به اتمام برساند که از اين مبلغ، 70 ميليون يورو براي تعمير اين خط لوله در نظر گرفته مي‌شود. با تعمير اين خط لوله تيم بازرسي فني اعلام مي‌کند که ظرفيت اين خط لوله بين 200 تا 250 ميليون فوت مکعب است و نمي‌توان روزانه 540 ميليون فوت مکعب از آن منتقل کرد، لذا اين شرکت از شرکت ملي نفت درخواست مي‌کند تا موافقت خود را براي ساخت يک خط لوله ديگر اعلام کند که در سال 95 با اين درخواست موافقت مي‌شود.

کار توليد از سلمان تقريباً تا سال 95 متوقف بود تا اينکه از سال گذشته روزانه 200 ميليون فوت مکعب گاز سلمان به سيري منتقل شد و تا اسفند ماه ادامه داشت ولي به دليل برخي مشکلات فرآيندي از اسفند سال گذشته تا دو هفته پيش که اين مشکل برطرف شده است، به دليل عدم آمادگي شرکت ملي گاز براي دريافت گاز سلمان، عمليات توليد از ميدان و انتقال گاز آن متوقف شده است.

هم اکنون چاه‌هاي اين ميدان بسته است تا به محض آمادگي شرکت ملي گاز کار توليد آغاز شود و بر همين اساس نمي‌توان بر سوزاندن گاز سلمان در مشعل‌ها مهر تأييد زد. رسانه‌هاي همسو با دولت براي فرار از واقعيت سعي در القاي اين «دروغ» دارند که گاز سلمان طي سال‌هاي اخير فلر مي‌شود در حالي که چيزي که فلر مي‌شود گازي است که براي فرآوري نفت در ميدان نفتي سلمان استفاده مي‌شود و پس از افزايش توليد نفت در اين ميدان روي فلر مي‌سوزد و اساساً ارتباطي با موضوع مورد ادعاي رسانه‌هاي دولتي ندارد.

نکته بعد اينجاست که اگر مدعيان امروزي کرسنت و سلمان، از اين نا بساماني انتقاد مي‌کنند بهتر است به اين پرسش پاسخ دهند علت واگذاري توسعه يک ميدان مشترک به شرکت يک شبه پترو ايران چه بود؟ با توجه به اينکه در سال 79 مشکلي براي واگذاري توسعه اين ميدان به شرکت‌هاي خارجي وجود نداشت از يک شرکت بي‌تجربه براي توسعه استفاده شد تا يک پروژه 50 ماهه را با دو برابر زمان به پايان برساند؟

سؤال اساسي اين است که چرا و بر چه اساسي در ابتدا شرکت تأسيسات دريايي براي توسعه سلمان در سال 78 انتخاب و در سال 79 به پترو ايران واگذار شد و پس از آن رئيس هيئت مديره شرکت تأسيسات دريايي به شرکت بهينه‌سازي مصرف سوخت رفت؟

وزير فعلي نفت که در آن روزها هم وزير نفت بود بر اساس چه استدلالي با چنين موضوعاتي کنار آمد و پروژه را در نيمه راه به دولت بعد تحويل داد در حالي که بايد تا سال 84 آن را به بهره برداري مي‌رساند. چه نظارتي روي کار توسعه سلمان وجود داشت تا چاه‌ها دچار تعميرات اساسي نشوند. قطعاً آقاي زنگنه مي‌دانند چاه‌هاي ميدان گازي سلمان با چه کيفيتي در زمان وزارتشان حفاري شده است، لذا به اين دو پرسش بايد پاسخ داده شود که دليل انتخاب پتروايران به عنوان توسعه‌دهنده اين ميدان چه بوده و در مرحله بعد چرا نظارت دقيقي روي آن صورت نپذيرفته است.
ميدان گازي سلمان همان ميداني است که وزارت نفت با دور زدن مصوبه شوراي اقتصاد، گازش را براي فروش به شرکت کرسنت به قيمت کم بهايي اختصاص داد اما نتوانست کار توسعه آن را تا سال 84 به پايان برساند تا دولت نهم در سال 88 آن را به صورت ناقص به پايان برساند. از آن سال تا به امروز به دليل مشکلات فني و البته تحريم‌ها امکان توليد از سلمان مهيا نبود ولي هيچ گازي نيز روي فلرها نمي‌سوخت، لذا ادعاي اينکه روزانه 500 ميليون فوت معکب گاز هدر مي‌رود ادعايي بي‌منطق و دروغي بزرگ است.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۳۱۱۷۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توسعه و بهسازی بزرگ‌راه‌های استان زنجان با اجرای ۷ پروژه

ایسنا/زنجان مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای زنجان از اجرای ۷ پروژه بهسازی و توسعه محورهای اصلی استان خبر داد.

اصغر اسماعیلی امروز (جمعه ۷ اردیبهشت ماه)  در برنامه صف خدمت از رادیو اشراق با اعلام مطلب فوق افزود: بخشی از این پروژه‌های بهسازی و توسعه در کریدورهای اصلی زنجان - بیجار، زنجان - دندی - تخت سلیمان، زنجان - بناب، منجیل، سه‌راهی سلطانیه به قیدار و همدان و همچنین بهسازی کلور به درام از حوزه شهرستان طارم است که امسال با جدیت بیشتری دنبال می‌شود.

وی راه و حمل‌ونقل را یکی از مولفه‌های توسعه هر کشوری عنوان کرد و گفت: استان زنجان به جهت موقعیت جغرافیایی و واقع شدن در کریدور اصلی کشور به عنوان محور حیاتی در بحث حمل‌ونقل شناخته می‌شود که توجه به ایمنی محورهای مواصلاتی این استان از اولویت‌های حمل‌ونقل جاده‌ای است.

اسماعیلی نگهداری راه‌ها اعم از راه‌های فرعی و اصلی را از مهمترین وظایف راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان دانسته و اضافه کرد: با توجه به اعتبارات تخصیصی بازسازی و روکش رویه راه‌ها نیز از دیگر مواردی است که همواره مورد توجه است.

وی اولویت اصلی راهداری را حفظ ایمنی راهها دانست و یادآور شد: با اعتبارات تخصیص داده شده، بخشی از آزادراه زنجان - قزوین طی قراردادی که در سال گذشته منعقد شد بازسازی وبهسازی شد.

اسماعیلی از برگزاری مناقصه ۳۵ کیلومتر از آزادراه زنجان - قزوین از کیلومتر صفر تا ۳۵ در باند شمالی و جنوبی در سال ۱۴۰۳ خبر داد و افزود: در دو لاین این آزادراه به طول ۳۵ کیلومتر بهسازی و روکش انجام خواهد شد که با تعیین شدن نتیجه مناقصه و پیمانکار، حدود ۷۰ درصد مشکلات آزادراه حل می‌شود.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان زنجان در ادامه به هزینه‌های بالای ساخت راه اشاره کرد و گفت: ساخت یک کیلومتر راه اصلی حدود ۱۵ الی ۲۰ میلیارد تومان هزینه دارد که با شرایط اقتصادی حاکم و محدودیت‌های اعتباری باید از ظرفیت‌های خارج از اعتبارات دولتی که می‌تواند به پروژه‌ها تزریق شود استفاده کرد.

اسماعیلی با بیان اینکه استان زنجان ۵ هزار و ۸۰۰ کیلومتر از کل راه‌های کشور را به خود اختصاص داده است، اظهار کرد: ۲۰۰ کیلومتر از این راه‌ها آزادراه، ۱۴۰ کیلومتر بزرگ‌راه، ۳۵۰ کیلومتر محور اصلی، ۹۵۰ کیلومتر راه فرعی و ۴ هزار و ۲۰۰ کیلومتر آن راه روستایی است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • انعقاد قرارداد برای حفر ۱۹ حلقه چاه در میدان نفتی چنگوله
  • طرح های بزرگ اقتصادی اشتغال محور در ایلام تکمیل می شوند
  • راه‌اندازی اپراتور هوش مصنوعی در کشور / GPU هایتان را با اپراتور به اشتراک بگذارید
  • هزینه فایده سفر رئیس جمهور به پاکستان
  • رشد صد در صدی دانش‌بنیان‌ها در بورس تا پایان سال
  • ۸ یادداشت تفاهم همکاری بین ایران و بورکینافاسو امضا شد
  • توسعه و بهسازی بزرگ‌راه‌های استان زنجان با اجرای ۷ پروژه
  • حضرت نجمه خاتون علیهاالسلام، مصداقی برای آیه شریفه تطهیر است
  • اجتماع بزرگ صادقیون با میزبانی از شهید گمنام برگزار می‌شود
  • ایران و پاکستان در اجرایی کردن توافقات همکاری دوجانبه مصمم هستند