Web Analytics Made Easy - Statcounter

پایگاه خبری سعودی العربیه در مطلبی ضمن ابراز ناراحتی خود از انصراف قالیباف به نفع رئیسی نوشت که این اقدام باعث اتحاد صفوف افراط‌گرایان! و مشارکت آنها با یک کاندیدای واحد می‌شود.

سرویس جهان مشرق - انتشار بیانیه رسمی محمدباقر قالیباف نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران در مورد انصراف از انتخابات به نفع سید ابراهیم رئیسی به بمب خبری رسانه‌های عرب‌زبان منطقه تبدیل شد و آنها به صورت گسترده این خبر را مورد پوشش قرار دادند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علاوه بر اعلام این خبر به صورت کلی و انتشار بخش هایی از بیانیه قالیباف که تقریبا توسط تمامی رسانه‌های مطرح و غیر مطرح عرب زبان تحت پوشش قرار گرفت، تحلیل‌ها و ارزیابی‌های گوناگونی در رابطه با این اقدام صورت گرفته که در این گزارش تلاش خواهد شد به ابعادی از آنها اشاره شود.

ابراز نگرانی العربیه از کناره گیری قالیباف

پایگاه خبری سعودی العربیه در مطلبی ضمن ابراز ناراحتی خود از انصراف محمد باقر قالیباف به نفع سید ابراهیم رئیسی نوشت که این اقدام باعث اتحاد صفوف افراط‌گرایان ! و مشارکت آنها با یک کاندیدای واحد در انتخابات ریاست جمهوری ایران می‌شود.

القدس العربی: اقدام قالیباف او را در کانون توجه قرار داد

پایگاه خبری القدس‌العربی نوشت که کناره‌گیری محمدباقر قالیباف کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری به نفع سید ابراهیم رئیسی باعث شد وی در کانون توجهات رسانه‌های مختلف قرار بگیرد و این موضوع توجه رسانه‌ها از کشمکش های انتخاباتی را به خود جلب کرد. این روزنامه فرامنطقه احتمال داد که تنها دو نفر از کاندیداها یعنی حسن روحانی و ابراهیم رئیسی رقابت اصلی را دنبال کنند. این روزنامه می افزاید که گر چه احتمال انصراف در جبهه اصولگرایان وجود داشت، اما ناظران داخلی و خارجی انتخابات ایران پیش بینی می‌کردند که رئیسی به نفع قالیباف کناره‌گیری کند، چرا که قالیباف چهره هجومی‌تری از خود بر ضد دولت روحانی نشان می‌داد و به این ترتیب به نظر می‌رسد راه را برای ریاست جمهوری رئیسی باز می کرد.

القدس العربی می‌افزاید که شدت کشمکش‌ها و انتقادات بین نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری افزایش پیدا کرده و صف‌بندی‌ها واضح‌تر از قبل شده است. به این ترتیب حسن روحانی و اسحاق جهانگیری در یک جبهه هستند و در برابر محمدباقر قالیباف و ابراهیم رئیسی نمایندگان جبهه مردمی ایران انقلاب اسلامی قرار گرفتند.

الاخبار: محبوبیت رئیسی به شدت افزایش یافته است

روزنامه لبنانی الاخبار در مطلبی با اشاره به کناره‌گیری محمد باقر قالیباف از رقابت‌های انتخاباتی ایران به تبیین بخش ‌هایی از بیانیه رسمی وی پرداخت که در آن تأکید کرده بود هیچ راه دیگری غیر از مبارزه بر ضد چهار در صد اغنیاء که تمامی کانال‌های اقتصادی و سیاسی در کشور را در اختیار خود گرفته‌اند، وجود ندارد. من از تمامی حامیان خود در تمام نقاط کشور می‌خواهم که به کمک برادرم سیدابراهیم رئیسی بپردازند تا وی پیروز انتخابات شود.

نزدیکان قالیباف معتقدند که وی بیشترین محبوبیت را در پایتخت تهران و در میان جوانان رأی دهنده دارد. آنها تأکید دارند که او طرح اقتصادی خوبی دارد ، اما به هر حال نظر اصولگرایان برای ابقای رئیسی بود، به ویژه در شرایطی که محبوبیت وی طی هفته‌های گذشته به شدت افزایش پیدا کرده است.

قالیباف در هفته‌های گذشته و در جریان مناظره‌های انتخاباتی به رقابت سرسختانه در برابر حسن روحانی مشهور بود. یکی از اعضای برجسته ستاد انتخاباتی قالیباف با اشاره به این که مصلحت اقتضا می‌کرد که وی از رقابت‌ها کناره‌گیری کند، تأکید کرده که قالیباف از عرصه انتخابات خارج نخواهد شد و ستادهای انتخاباتی او بسته نخواهند شد . بلکه تمامی قوا و پتانسیل وی برای پیروزی رئیسی به کار گرفته می‌شود. این مسئول تبلیغاتی قالیباف می‌افزاید این یک عقب‌نشینی نیست، بلکه اعتقاد محکم برای پیروزی مستضعفان بر حکومت بورژواها است.

تحلیلگران اعتقاد دارند که رئیسی احتمالاً قالیباف را به‌عنوان معاون اول خود در دوران ریاست جمهوری انتخاب خواهد کرد تا به دولت تکنوکرات نزدیک شود. همچنین احتمالاً قالیباف و رئیسی امروز در تجمع انتخاباتی در تهران حاضر خواهند شد. برخی از تحلیلگران کنار کشیدن قالیباف را برای استفاده از زمان باقیمانده جهت پیوند دادن بیشتر افکار عمومی با رئیسی می دانند.

ارم نیوز: با کناره گیری قالیباف کار حسن روحانی پیچیده تر شد

سایت خبری ارم نیوز با اشاره به کناره‌گیری محمد باقر قالیباف از رقابت‌های انتخاباتی در تهران تأکید کرد که کار حسن روحانی برای پیروزی مجدد در انتخابات ساده نخواهد بود. این گزارش در ادامه تحلیل خود تأکید کرد که روحانی با وجود اینکه در برخی نظرسنجی‌های انجام شده از سوی موسسات دولتی ایران در صدر قرار داشت، اما ممکن است شرایط در ادامه متفاوت از قبل باشد.

این گزارش در ادامه به بررسی نگرانی های حسن روحانی پرداخته و نوشت که رفتن انتخابات به دور دوم یکی از این نگرانی ها است و حسن روحانی از اینکه انتخابات به دور دوم کشیده شود، نگران است. وی همچنین نگران این موضوع است که برخی از کسانی که در انتخابات سال 2013 به روحانی رأی داده بودند ، این بار به او رأی ندهند ، چرا که آمال و آرزوهای آنها در زمینه منافع اقتصادی کشور در دوره بعد از رفع تحریم‌ها از بین رفته است.

منبع: مشرق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۳۲۰۲۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یکدست یا تضارب آرا/ ترکیب هیئت‌رئیسه مجلس دوازدهم چگونه خواهد بود؟

انتخابات دور دوم مجلس شورای اسلامی در ۲۱ اردیبهشت برگزار می‌شود تا تکلیف ۴۵ کرسی باقی مانده مشخص شود.

در دور اول انتخابات مجلس در تهران چهره‌هایی که در لیست‌های شورای ائتلاف، شورای وحدت و ائتلاف امنا بودند توانستند به مجلس راه پیدا کنند از این رو رقابت بر سر جلوس بر کرسی ریاست مجلس از همان فردای اعلام نتایج انتخابات آغاز شده است.

حضور محمدباقر قالیباف رئیس مجلس یازدهم در رده چهارم انتخابات مجلس در تهران گمانه‌زنی‌هایی را برای اینکه وی در مجلس دوازدهم کرسی ریاست را به رقبایش واگذار می‌کند شکل گرفته است، اما با وحدتی که بین شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب اسلامی و جبهه پایداری شکل گرفته احتمال زیاد رقابتی بین این دو جریان وجود نداشته باشد، اما ائتلاف امنا که در خارج از این ائتلاف است جدی‌ترین رقیب قالیباف برای ریاست مجلس است.

حجت‌الاسلام سید محمود نبویان نفر اول انتخابات مجلس در تهران در کنار حجت‌الاسلام حمید رسایی، حجت‌الاسلام مرتضی آقاتهرانی، منوچهر متکی، حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنوری و حمیدرضا حاجی‌بابایی ازجمله افرادی هستند که نام آنها در کنار نام قالیباف برای ریاست مجلس شنیده شده البته با توجه به ائتلاف شانا و پایداری به‌طور قطع باید یا قالیباف و یا آقاتهرانی نامزد ریاست قوه مقننه شوند.

البته با توجه به اینکه حدود ۱۵۰ منتخب مجلس دوازدهم (تا قبل از برگزاری دور دوم انتخابات مجلس) از لیست شورای ائتلاف هستد به نظر می‌رسد گزینه اصلی برای ریاست مجلس همان رئیس مجلس یازدهم یعنی محمدباقر قالیباف باشد.

با توجه به اینکه ائتلاف امنا برای ریاست مجلس رقابت نزدیکی با شورای ائتلاف دارد این احتمال وجود دارد ترکیب هیئت‌رئیسه مجلس یکدست نشود و از جریان‌های مختلف در آن حضور داشته باشند.

تصمیمات باید در درون مجلس گرفته شود

مجتبی یوسفی عضو هیئت‌رئیسه مجلس یازدهم درباره ترکیب هیئت‌رئیسه مجلس دوازدهم به خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت: الان زود است و نباید برای ترکیب هیئت‌رئیسه مجلس آینده عجله کرد.

وی اظهار کرد: هر قوه‌ای یکسری مزایا و معایبی دارد و برای اینکه معایبمان را کم کنیم باید ساختار تصمیم‌سازی، تصمیم‌گیری و مسئولیت‌ها با همراهی نمایندگان مجلس صورت گیرد.

عضو کمیسیون عمران مجلس بیان کرد: تضارب آرا اشکال ندارد و نظرات و جریان‌های مختلف باعث رشد، چالش و پخته‌تر شدن غنای بحث‌ها می‌شود، اما اینکه به تفرقه و چنددستگی برسد نه به نفع نظام و نه به نفع کشور است.

یوسفی ادامه داد: اینکه انتقاد به تخریب و دودستگی برسد و هم در مجلس فعلی و هم در مجلس آینده تصمیم‌هایی که باید بین نمایندگان گرفته شود، از بیرون گرفته شود قطع‌به‌یقین باعث ضرر قوه مقننه می‌شود و اقتدار مجلس کاهش پیدا می‌کند.

عضو هیئت‌رئیسه مجلس یازدهم گفت: درباره ترکیب هیئت‌رئیسه مجلس بعد نمی‌توان پیشداوری کرد، اما نظرم این است که باید کار مجلس به نمایندگان سپرده شود. 

با توجه به اینکه مجلس جایی است که همه دیدگاه‌ها و تفکرات باید در آن باشند جریان‌های سیاسی نباید از تضارب آرا برای اداره مجلس خود را محروم کنند.

دعوا بر سر صندلی را دوست ندارم

روح‌الله متفکرآزاد عضو هیئت‌رئیسه مجلس یازدهم به خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت: معتقدم مجلس جایی است که همه باید باشند و در آن حرف بزنند.

وی اظهار کرد: می‌توان در یک جامعه متکثر با دیدگا‌ه‌ها و سلیقه‌های مختلف بدون دعوا، جنگ، هتاکی، پرده‌دری با سلم و صفا و وحدت زندگی کرد و اهداف را پیش برد.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس بیان کرد: اینکه هرکسی بتواند حرف خود را بزند به رشد و پیشرفت کشور کمک می‌کند لذا امیدوارم مجلس بعدی مجلسی باشد که هر دیدگاهی امکان بیان نظرش را داشته باشد و جمع‌بندی آن بشود تلخ نکردن ذائقه مردم و نشان دادن اینکه همه تلاش ما برای رفع مشکلات کشور است و دعواهایمان هم این باشد که چگونه می‌توان مشکلات کشور را حل کرد نه اینکه من کدام سمت بنشینم، چون من دعوا بر سر صندلی را خیلی دوست ندارم. 

برای تشکیل مجلس دوازدهم باید تا هفت خرداد صبر کرد تا هیئت‌رئیسه سنی مجلس انتخابات هیئت‌رئیسه را برگزار کند البته به‌غیر از رقابت بر سر ریاست مجلس آینده، رقابت برای حضور در ترکیب هیئت‌رئیسه بین نمایندگان هم داغ خواهد بود.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی مجلس

دیگر خبرها

  • قالیباف پدیده انتخابات شد، مفتح رکورددار شد
  • قالیباف پدیده انتخابات شد، مفتح رکورددار شد /آراء کدام منتخبان مجلس دوازدهم باطل شد؟ /افزایش سهم وزرای احمدی نژاد در پارلمان
  • طعنه سنگین حسن روحانی به شورای نگهبان و دولت رئیسی / باید حسرت انتخابات کشور‌های همسایه را بخوریم!
  • قالیباف و آقاتهرانی برای ریاست مجلس به توافق رسیدند؟
  • کنایه روحانی به رئیسی: گفتند اینها بلد نیستند بورس را اداره کنند، ما می‌آییم اداره می‌کنیم
  • رابرت کندی به بایدن: کنار بکش تا ترامپ را شکست بدهم
  • طعنه سنگین حسن روحانی به ابراهیم رئیسی و کاندیدای پوششی او در انتخابات ۱۴۰۰ /مگر نگفتید این‌ها بلد نیستند بورس را اداره کنند، ما می‌آییم اداره می‌کنیم
  • افزایش نگرانی اسرائیل از قرار گرفتن در لیست سیاه سازمان ملل
  • چگونه تیک‌تاک از یک اپلیکیشن محبوب به تهدیدی برای آمریکا تبدیل شد؟
  • یکدست یا تضارب آرا/ ترکیب هیئت‌رئیسه مجلس دوازدهم چگونه خواهد بود؟