Web Analytics Made Easy - Statcounter

در هیاهوی انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در سال ۹۶، شاهد ظهور پدیده ای هستیم که برای نخستین بار ۱۰۰ درصد افرادی که در روستای افضل آباد بخش مرکزی خاش به شورا راه یافتند زن هستند که می خواهند برای آبادانی و عمران روستای خود همت و تلاش کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از تفتان ما، افضل آباد از جمله روستاهای بخش مرکزی خاش است که حدود 170 نفر و 58 خانوار جمعیت دارد و این روزها این روستا به یک روستای استئنایی تبدیل شده است ولی شهرت این روستا نه از لحظا خوشی آب و هوا و میزان محصولات و زمین های کشاورزی بلکه به دلیل اینکه 10 نفر در این روستا کاندیدا انتخابات شورای روستا شدند و در حال حاضر همه اعضای شورا و حتی دهیار این روستا نیز زن است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این روستا به یک روستای ویژه سیاسی در انتخابات شورای روستا تبدیل شده بود و این روستا تنها منطقه ای است که 100 درصد زنان در انتخابات شرکت کردند و هیچ مردی خود را بعنوان رقیب وارد این ماراتن نکرده است.

روستای افضل آباد بخش مرکزی شهرستان خاش در کشور تحولی بسیار جدی را در زمینه اعتماد زایی و باور پذیری به نقش زنان در مدیریت ایجاد کرده و کاندیداتوری 100 درصدی زنان این روستا نوید بخش تحولی عظیم در این منطقه که از لحاظ شاخص‌های توسعه یافتگی مرسوم در ادبیات توسعه دور است، ایجاد کرد .

بر اساس آمارهای رسمی 287 هزار و 425 نفر از شهروندان در سرتاسر کشور برای حضور در شوراهای اسلامی شهر و روستا، ثبت نام کرده‌اند و از این تعداد، 232 هزار و 537 نفر سهم شورای روستاها و 548 هزار و 58 نفر نیز سهمیه شوراهای شهر بوده است.

آمار جنسیتی از مجموع ثبت نام کرده‌ها نیز حاکی از آن است که 269 هزار و 540 مرد ثبت نام کرده و فقط 17 هزار و825 زن پا به میدان رقابت گذاشتند. همچنین این آمار برای شوراهای شهری، 481 هزار و 45 نفراز داوطلبان مرد و فقط 6 هزار و 743 نفر زن بوده‌اند و برای شوراهای روستائی نیز 221 هزار و 395 نفر مرد و 11هزار و 142 نفر زن پا به عرصه گذاشته‌اند. در کلانشهر تهران نیز این رقم 3 هزار نفراست که سهم مردان 2 هزار و 477 نفر و زنان 523 نفر است.

در استان سیستان و بلوچستان نیز 815 نفر در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا موفق به عضویت شدند که از این تعداد 415 نفر در استان به شوراهای اسلامی راه پیدا کرده اند که در بخش مرکزی خاش 347 نفر از مجموع یک هزار و 235 نفر یعنی حدود 30 درصد از ثبت‌نام‌شدگان در انتخابات شوراهای این بخش زنان بودند که 70 بانو به شورای روستاهای این بخش راه یافتند و جایگاه ممتاز را به خود اختصاص داده اند که این بخش در استان از نظر حضور زنان در شوراهای روستا رتبه نخست را دارد.

همواره در طول پیروزی انقلاب زنان در عرصه های مختلف فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی در جامعه نقش بسزایی داشتند و پویا بودند و بعد از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی نیز این قشر از جامعه با پیشرفت در عرصه تحصیل و کسب مدارج علمی و دانشگاهی، حضوری فعال در کشور داشتند.

در واقع این مشارکت حداکثری در همه سطوح مدیریتی(ملی، منطقه ای، ناحیه‌ای و محلی) قابل ملاحظه و چشمگیر است و نظام، تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی در جامعه را با استفاده از ساختارهای قانونی و فرادستی و بهره‌گیری هر چه بیشتر از این ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود در کشور فراهم کرده و طبق همین مورد بستر لازم جهت مشارکت و حضور بیش از پیش زنان در جامعه ایجاد شده است.

علی ای حال توجه به دو مولفه زنان و مشارکت حداکثری آن ها در شکل گیری توسعه پایدار و ادامه این روند از عوامل اساسی است و این دو مولفه در شکل گیری توسعه پایدار روستایی نقش مهمی دارد و مدیریت خردمندانه سکونتگاه های روستایی بر پایه و اساس خرد جمعی و مشارکت حداکثری همه ذی نفعان در جهت توسعه پایدار از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

70 بانو در روستاهای بخش مرکزی خاش عضو شورا شدند

بخشدار مرکزی خاش نیز در گفت و گو با خبرنگار تفتان ما با بیان اینکه 70 زن در 44 روستا بخش مرکزی خاش عضو شوراهای اسلامی روستاها شدند، اظهار کرد: تمامی اعضای شورای روستای افضل آباد بانو هستند.

مجتبی شجاعی با بیان اینکه در 14 روستای بخش مرکزی خاش از سه منتخب 2 نفر بانو هستند، تصریح کرد: در دهستان پشتکوه یک استاد دانشگاه بانو عضو شورای روستا شده است.

وی بیان کرد: از یک هزار و 235 نفر نام نویسی برای عضویت در شوراهای اسلامی روستا در بخش مرکزی خاش 347 نفر از قشر زن بودند و تمامی این نامزدها تایید صلاحیت شدند و پس از برگزاری انتخابات 191 شورای که سه شورای پنج نفره و 188 شورای سه نفره است، تشکیل شد.

* در تاریخ استان کم نظیر است که 100درصد شورای یک روستا را زنان تشکیل دهند

شجاعی با بیان اینکه در تاریخ استان سیستان و بلوچستان کم نظیر است که 100درصد شورای یک روستا را زنان تشکیل دهند، گفت: متاسفانه در جامعه ما نگرشی منفی نسبت به منطقه دارند و برخی بر این باور هستند که بانوان نمی توانند در جامعه فعالیت کنند و نمی خواهند این فرهنگ قدیمی را فراموش کنند.

وی بیان کرد: در بخش مرکزی خاش روستاهای داریم که 5 نفر آقا و 10 نفر خانم برای انتخابات شورای روستا ثبت نام کرده بودند که اکثریت افرادی که رای آوردند از بین زنان بودند.

بخشدار مرکزی خاش تصریح کرد: بانوان خاشی در کنار توجه به الگوهای اسلامی و دینی فضای بسیار خوبی را برای فعالیت در جامعه برای خود ایجاد کرده اند و در انتخابات اخیر نیز فضای رقابتی بسیار سالم برای آنان ایجاد شده بود که بسیاری از این بانوان پیروز انتخابات شدند.

* در دوره چهارم تنها حدود 33 نفر زن در انتخابات شرکت کردند

وی با بیان اینکه در دوره چهارم تنها حدود 33 نفر زن در انتخابات شرکت کردند، گفت: خوشبختانه در دوره پنجم این رقم به بیش از 300 نفر افزایش پیدا کرد بود.

شجاعی اذعان کرد: بخش مرکزی خاش، با 10 هزار کیلومتر وسعت، حدود 200 شورای شهر و روستا و 73 دهیاری دارد که طی این دو سال، 14 دهیار زن در دهیاری‌ها منصوب شده‌اند و این دهیاران زن همواره جزو موفق‌ترین دهیاران شهرستان و استان بوده‌اند.

بخشدار مرکزی خاش با اشاره به دهیار زن روستای افضل آباد، اظهار کرد: مریم احمدزهی دهیار روستای افضل آباد بخش مرکزی بی تردید شک از الگوهای موفق منطقه برای ترغیب زنان روستا به مشارکت بیشتر در انتخابات دور پنجم شوراهای شهر و روستا بوده است.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۴۰۶۶۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۲۷ هزار شورا در کشور مشغول خدمت به مردم هستند

ایسنا/آذربایجان شرقی رئیس شورای عالی استان‌ها به شفافیت و درستکاری شورا های شهر تاکید کرد و ادامه داد: ۱۲۷ هزار شورا در سراسر کشور مشغول خدمت به مردم هستند که کوچک‌ترین کم‌ و کاستی آن‌ها مورد نقد مردم قرار می‌گیرد.

شهرام دبیری روز شنبه، هشتم اردیبهشت ماه در همایش شوراها به مقام و جایگاه شورا در نظام مردم سالاری تاکید کرد و گفت: امام خمینی(ره) در جهت ارج نهادن به مردم سالاری به شورای انقلاب دستور تدوین آئین‌نامه تشکیل شوراها برای اداره شهر و روستا ها را دادند و در این راستا نیز یک فصل از قانون اساسی مربوط به شوراها است. 

وی تصریح کرد: شوراهای شهر و روستا به تمامی مشکلات، موانع و نارسایی‌های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی مردم رسیدگی می‌کنند و مردم انتظارات زیادی از عملکرد صحیح و متعهدانه شوراهای اسلامی دارند.

وی بیشترین مشکل را خطاهای ناشی از عدم اشرافیت به قانون و مقررات اعضای شورا دانست و افزود: در شورای عالی استان طرحی برای آموزش تمامی اعضای شوراها و نظارت بر روند این دوره‌ها در دست بررسی است و در این راستا نیز از مجموعه و اعضای شورای فعال تقدیر و قدردانی کرده و از افرادی که در این حوزه کم‌کاری داشته‌اند مورد تذکر قرار می‌گیرند.

دبیری تصریح کرد: شوراهای عالی استان، شهر، بخش و روستا در اسرع وقت در صحنه‌های مختلف از جمله در سیل، زلزله و موارد بحرانی در کنار مردم حضور پیدا کرده و پیگیر حل مشکلات مردم از طریق شهرداری، فرمانداری و بنیاد مسکن هستند.

وی به نقش شوراهای روستا در حل مشکلات و اختلافات روستاییان تاکید کرد و افزود: در گذشته کدخدای روستا مشکلات و اختلافات را حل می‌کردند ولی امروزه شاهد تحقق این امر به وسیله‌های شوراهای روستا هستیم و همچنین شوراهای شهر نیز ۳۴ وظیفه از جمله انتخاب شهردار دارند.

رییس شورای شهر کلانشهر تبریز از نداشتن درآمد پایدار شهرداری‌ها ابراز گلایه‌مندی کرد و گفت: درآمد پایدار شهرداری‌ها حدود ۱۵ درصد است ولی در کل دنیا ۸۰ درصد درآمدهای پایدار شهرداری ها از طریق عوارض تامین می‌شود. 

وی تحقق شعار سال را وظیفه شوراها دانست و تصریح کرد: یکی از وظایف شوراها برنامه‌ریزی برای مشارکت مردم در امور اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و عمرانی است که مطابقت کاملی با تحقق شعار سال دارد و در این راستا نیز باید قدم‌هایی خوبی در این زمینه برداریم.

دبیری تاکید کرد: در برخی از موارد ابزار های اجرایی شورای شهر تعیین نشده‌ است که از مجموعه دولت و استانداری خواستار همکاری و همیاری از طریق فرمانداری‌ها هستیم.

یحیی صدیق جهانی، نماینده شورای برتر استان در این همایش با اشاره به شعار های سالیان گذشته به نقش مردمی در پیشبرد اهداف نظام اسلامی تاکید کرد و افزود: اقتدار نظام جمهوری اسلامی همواره وابسته به حضور و نقش مردم در همه عرصه‌ها است.

وی اقدامات شورای اسلامی روستای علی بیگلو شبستر تشریح کرد و افزود: آسفالت ریزی، جدول‌گذاری، تجهیز معابر ورودی و خروجی روستا به دوربین‌های مداربسته در راستای افزایش امنیت اجتماعی روستاییان، احداث شهرک‌های صنفی و واحدهای کوچک صنفی، احداث بازارچه، احداث واحدهای مسکونی و واحدهای سازمانی برای اقشار نیازمند و محروم، انتقال دامداری‌ها داخل روستا به خارج محدوده طرح هادی روستایی و مدیریت فاضلاب روستا از جمله اقدامات شورای اسلامی با مشارکت مردمی است.

باقر فلاحی، نماینده شورای برتر استان به تعامل لازم میان اعضای شورا تاکید کرد و گفت: رضایتمندی، اعتماد و اطمینان مردم شهرستان عجبشیر نسبت به شورای شهر و شهرداری مثال زدنی است و این به عنوان سرمایه اجتماعی بزرگ برای ما محسوب می‌شود.

وی تصریح کرد:  دولت باید موانع و مشکلات اداری را در راستای مشارکت مردم در جهش تولید را برطرف کنند. 

وی به تدوین طرح جامع هویت شهری تاکید کرد و افزود: ما در اکثر شهرها شاهد معضلاتی همچون ترافیک و سدمعبر هستیم که با اجرای این طرح می‌توانیم از اتلاف منابع بیت‌المال جلوگیری کنیم.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • برگزاری دوره‌های حقوقی و قضایی برای اعضای شورا‌ها در گلستان
  • اجرای همایش شورا‌های اسلامی شهر و روستا
  • تاکید بر انجام اقدامات جهش زا توسط اعضای شوراها
  • جاده پُر دست انداز یکی از روستا‌های فومن
  • ۱۲۷ هزار شورا در کشور مشغول خدمت به مردم هستند
  • شورای‌های شهر و روستا در استان قم از سالم ترین ها در کشور هستند
  • اخبار سیاسی ۸ اردیبهشت؛ رقابت‌ها برای ریاست مجلس/تحلیل‌ها از خیزش دانشجویان آمریکایی
  • شورای اسلامی شهر و روستا مصداق مردم سالاری دینی است
  • رشد قیمت دلار در بازار غیررسمی، ارتباط چندانی با بانک مرکزی ندارد
  • ۳۲۰۰مترمربع از معابر روستای ابیانه سنگ‌فرش شد