Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-07@02:50:14 GMT

به تداوم تفکر امام (ره) در کشور احتياج داريم

تاریخ انتشار: ۴ خرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۴۲۱۹۴۲

خبرگزاري آريا - رئيس جهاد دانشگاهي تاکيد کرد: در شرايط فعلي کشور ما به شدت براي رسيدن به اهداف انقلاب، به تداوم تفکر امام (ره) احتياج دارد.

به گزارش ايسنا، جشنواره و نمايشگاه ملي دانشجويي خط و نقاشي خط روح‌الله امروز (سوم خردادماه) گشايش يافت.
در ابتداي مراسم افتتاحيه اين رويداد سيدمحمد هاشمي- دبير جشنواره - با اشاره به نقش هنر در اشاعه فرهنگ اين جشنواره را بازتابي از روح امام راحل دانست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


او اظهار کرد: اين جشنواره حاصل کوشش انديشمنداني است که به عشق امام (ره) قلم به دست گرفتند. در پي فراخواني که آبان‌ماه سال 95 منتشر شد حدود 200 اثر به دبيرخانه رسيد که هشتاد و خورده‌اي از آنها برگزيده شد. 110 دانشجو از سراسر کشور در اين رويداد شرکت کردند که بيش از 35 نفر آنها در مقطع فوق‌ليسانس و دکتري تحصيل مي‌کردند. 48 نفر دانشجوي ليسانس، 8 دانشجوي کارداني و 2 طلبه از حوزه علميه نيز به عشق امام قلم زدند.
هاشمي اضافه کرد: اميدواريم با حمايت دولت و دوستان برگزاري جشنواره طريق جاويد دوباره شاهد باشيم.
در ادامه اينت مراسم، ويديوکليپي از آثار منتخب اين جشنواره براي حاضران پخش شد.
سپس حميدرضا طيبي- رئيس جهاد دانشگاهي - با گراميداشت سوم خرداد سالروز آزادسازي خرمشهر و حضور باشکوه مردم در دوازدهمين دوره انتخابات رياست‌جمهوري گفت: معمولا هنگام بازديد از نمايشگاه‌ها جنبه هنري آثار به ويژه در نمايشگاه‌هاي خط آدم را جذب خود مي‌کند اما گاهي به‌گونه‌اي است که انسان از روح پيام غافل مي‌شود. گاهي مي‌گويند براي ديدن اين هنر بايد وقت گذاشت اما زماني هم که وقت نيست انسان عبور مي‌کند و از اين کار هنرمندانه لذت مي‌برد.
او ادامه داد: هنگامي که قرار بود به عنوان يک مهندس در اين مراسم سخنراني کنم با خود گفتم چگونه مي‌شود از هنرمندان درخواست کرد به ساير وجوه شخصيتي، سياسي، اجتماعي، اقتصادي و فرهنگي امام (ره) نيز توجه کنند.
رئيس جهاد دانشگاهي تاکيد کرد: در اين شرايط کشور ما به شدت براي رسيدن به اهداف انقلاب به تفکر امام احتياج دارد.
طيبي بيان کرد: بخشي از شخصيت امام به ابتداي انقلاب و تاکيد ايشان به جمهوريت نظام بازمي‌گردد. جمهوريت نظام يعني حضور مردم و ابزار حضور مردم و نخبگان آنها در اداره درست کشور تشکيل احزاب قوي در کشور است.
وي با اشاره به ديدگاه‌هاي سياسي امام ادامه داد: ايشان از همان ابتدا زماني که متوجه شدند ديدگاه‌هاي مختلف در بين خود روحانيت نيز وجود دارد اجازه دادند ديدگاه‌ها دو قسمت شود و تکثر ديدگاه سياسي را پذيرفتند.
طيبي گفت: انتخابات ما ضعف اساسي جامعه‌مان را در عدم وجود برنامه و تحزيب نشان داد.
رئيس جهاد دانشگاهي افزود: از وجوه جدي شخصيت امام (ره) مي‌توان با اتکاي ايشان به توان داخل و جمله معروف «ما مي‌توانيم» از ايشان اشاره کرد. ما بايد صاحب اقتدار اقتصادي شويم. اين اقتدار اقتصادي است که براي جوانان ما شغل عزتمند و آبرومند ايجاد مي‌کند. اين امر زماني حاصل مي‌شود که ما متکي به توان علمي و فناوري خودمان باشيم.
وي اضافه کرد: ما خودمان مي‌توانيم بسياري از کارها را انجام بدهيم. آنچه را که نداريم يا فرصت نداريم به آن برسيم به راحتي مي‌توانيم از خارجي‌ها بگيريم. بنابراين در برنامه پيشرفت و توسعه نياز به تعامل با دنيا داريم اما اين تعامل بايد هوشمندانه باشد و آنچه را که خوب است ياد بگيريم.
طيبي تاکيد کرد: بايد در هنر بايد به وجوه مهم شخصيت امام پرداخته شود که نياز امروز ماست. پرداختن به وجوه عرفاني ايشان خوب است و به انسان لذت مي‌دهد اما شرايط حاضر شرايط حساسي است.
رئيس جهاد دانشگاهي بيان کرد: امروز که همه ما به آقاي روحاني راي داده‌ايم چهار سال ديگر توقع بسيار زيادي از او داريم.
او ادامه داد: ما مي‌دانيم توان کارهاي بزرگي را داريم اما بايد راه درست و عاقلانه را پيش ببرم راهي را که امام به ما نشان داد و بايد از اين سرمايه گرانقدر استفاده کنيم و براي اين کار چه ابزاري بهتر از هنر و هنرمند.
طيبي همچنين گفت: من به عنوان يک مهندس و رئيس سازماني که خود را مديون خودباوري‌اي مي‌داند که امام در آن ايجاد کرد و ثابت کرد که مي‌تواند کارهاي علمي انجام دهد و ايجاد اشتغال کند، مي‌گويم اگر توجه کنيم مي‌توانيم در مدت کوتاه خواسته‌هاي مردم و انقلاب را برآورده کنيم.
در ادامه اين مراسم حجت‌الاسلام والمسلمين محمدرضا حشمتي- معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي- با بيان اينکه ماه خرداد ماه پرحادثه‌اي است، بيان کرد: آنچه ما را گرد هم مي‌آورد عشق و علاقه به ساحت مقدس امام(ره) است و هر کس تلاش مي‌کند به نوعي آن را نشان بدهد.
او با اشاره به جشنواره طريق جاويد ادامه داد: اين جشنواره رشته‌هاي متعددي داشت و تعطيل شد اما خوشبختانه الان احيا شده، ما براي بيان کردن در حوزه مسائل ارزشي و ديني دچار مشکل هستيم و يک نقاش و نگارگر کمک مي‌کند مفاهيم را به جامعه منتقل کنيم. ما نيازمنديم دوستان بنويسند و فيلم بسازند تا اين مفاهيم را به جامعه منتقل کنيم.
حشمتي تاکيد کرد: جامعه‌اي رو به جلو حرکت خواهد کرد که مردم آن با آثار هنري مفاهيم فرهنگي و ارزشي را درک کنند. دوره سخنراني و آثار مکتوب گذشته و ما بايد با ابزار هنر اينها را به مردم معرفي کنيم.
وي اضافه کرد: گاهي پيش از اين آيات قرآن را از پشت تريبون گوش مي‌کرديم اما حالا با يک اثر هنري آن را در دل مخاطب جان مي‌دهيم و او را به تعقل وا مي‌داريم. ما در معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد سخت به دنبال اين کار هستيم.
حجت‌الاسلام والمسلمين علي کمساري - معاون فرهنگي هنري و ارتباطات موسسه تنظيم و نشر آثار امام خميني(ره) - سخنران بعدي اين مراسم بود.
او در ابتدا سخنان خود گفت: ما ديروز در خدمت آيت‌الله سيدحسن خميني بوديم. ايشان از برگزاري اين مراسم خرسند بودند و از اين اقدام تشکر کردند.
معاون فرهنگي هنري و ارتباطات موسسه تنظيم و نشر آثار امام خميني(ره) ادامه داد: در مواجه هنري با امام و انديشه ايشان در نظر داشتن شخصيت چندوجهي و مشرب تلفيقي ايشان بايد مورد توجه قرار بگيرد. امام هم فقيه است، هم فيلسوف و هم عارف. او مفسر قرآن نيز هست. ما شخصيتي مانند امام در تاريخ معاصر نداريم.
کمساري افزود: يکي از جدي‌ترين آسيب‌ها در مواجه با تفکر امام عدم توجه به وجوه مختلف فرمايشات و گرايش‌هاي ايشان است. اين درست نيست که ما متناسب با موقعيت‌ها به برخي فرمايشات ايشان و برخي غفلت کنيم. اين کار از مصاديق تحريف معنوي شخصيت امام است.
وي ادامه داد: همانطور که يادگار امام نيز مي‌گويد نبايد نگاه کاريکاتوري به اين موضوع داشته باشيم و بخش‌هايي را کوچک و بخش‌هايي را بزرگ کنيم.
معاون فرهنگي هنري و ارتباطات موسسه تنظيم و نشر آثار امام خميني(ره) اظهار کرد: يکي از ضرورت‌ها توجه به مفهوم گفتمان‌سازي انديشه امام است. انديشه ايشان سند هويت نظام سياسي و رفتار ماست. اولين کار اين است که همواره گفتمان ايشان مورد اجتهاد و نقد و نظر قرار بگيرد. منظور ما امام تاريخي نيست بلکه امامي که انديشه‌هايش در ميان ما نفس بکشد.
کمساري ادامه داد: براي اينکه گفتمان تخصصي در بين مردم بيايد بايد لاجرم آن را به محمل هنر بنشانيم و اين کار رسالت اهالي هنر است. من با سفارش و ترغيب ناشيانه در اين امر مخالفم. هنر تا از پشتوانه خلاقيت و جوشش برخوردار نباشد فايده‌اي ندارد.
او همچنين به اجراي سمفوني روح‌الله توسط ارکست سمفونيک تهران در هشتم و نهم خرداد اشاره کرد.
در ادامه اين مراسم محمدسعيد نقاشيان به عنوان نماينده هيات داوران اين جشنواره بيانيه هيات داوران را قرائت کرد.
به گزارش ايسنا، در اين مراسم برگزيدگان جشنواره ملي دانشجويي خط و نقاشي خط روح‌الله به ترتيب زير معرفي شدند.
در بخش نستعليق
رتبه اول هادي هنردوست
رتبه دوم سيدمرتضي جعفري
رتبه سوم سيدعليرضا مطلبي
بخش شکسته نستعليق
رتبه اول علي امين هيهاتي‌آذر
رتبه دوم محمد کرمي
رتبه سوم سارا سوزنده
بخش معلي
رتبه اول محسن زرکش
رتبه دوم ياسمين مهردادفر
رتبه سوم مريم جلالي
بخش ثلث
رتبه اول ستار ولي‌نژاد
رتبه دوم واحد ناصري
رتبه سوم سلمان نيازي
بخش نقاشي‌خط
رتبه اول فاطمه اميني
رتبه دوم محمود وطن‌خواه خانقاه
رتبه سوم سحر مظلومي
بخش حروف‌نگاري
رتبه اول فاطمه فرحزادي
رتبه دوم سيدحسين جعفرنژاد
رتبه سوم مهري بي‌دل
نمايشگاه جشنواره ملي دانشجويي خط و نقاشي خط روح‌الله از امروز در فرهنگسراي نياوران برگزار شد.
انتهاي پيام

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۴۲۱۹۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تداوم بارش‌ها و کاهش دما در نقاط مختلف کشور

به گزارش «تابناک»، صادق ضیاییان در گفت و گو با ایسنا افزود: دوشنبه (۱۷ اردیبهشت) در استان‌های واقع در شمال غرب، غرب، جنوب غرب، برخی نقاط جنوب و مرکز کشور استان‌های ساحلی خزر و استانهای قزوین، البرز و تهران رگبار و رعدوبرق، وزش باد شدید موقت، برخی نقاط گردوخاک و در نقاط مستعد بارش تگرگ پیش‌بینی می‌شود.

وی اضافه کرد: سه شنبه (۱۸ اردیبهشت) از شدت بارش در این مناطق تا حدودی کاسته می‌شود و علاوه بر مناطق فوق در شمال شرق کشور بارش رخ خواهد داد. 

ضیاییان ادامه داد: چهارشنبه و پنجشنبه (۱۹ و ۲۰ اردیبهشت) در شمال غرب، سواحل شمالی شمال شرق، ارتفاعات البرز مرکزی و بخش‌هایی از شرق و جنوب کشور بارش پیش‌بینی می‌شود. 

وی اضافه کرد: دوشنبه و سه شنبه در استان‌های ساحلی خزر و چهارشنبه و پنج شنبه در شمال شرق کشور کاهش دما رخ خواهد داد. جمعه ( ۲۱ اردیبهشت) جوی آرام همراه با افزایش نسبی دما در کشور خواهیم داشت.

ضیاییان ادامه داد: خلیج فارس و دریای خزر در دو روز آینده مواج خواهند شد.

رییس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی کشور درباره وضعیت جوی تهران طی دو روز آینده گفت: آسمان تهران فردا (۱۸ اردیبهشت) قسمتی ابری تا ابری، بارش پراکنده،گاهی رگبار و رعدوبرق و در بعضی ساعت‌ها افزایش باد با حداقل دمای ۱۶ و حداکثر دمای ۲۴ درجه سانتیگراد و طی چهارشنبه (۱۹ اردیبهشت) کمی ابری تا نیمه ابری، بارش پراکنده گاهی وزش باد و در بعضی ساعت‌ها افزایش باد با حداقل دمای ۱۶ و حداکثر دمای ۲۴ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.

ضیاییان در پایان اظهارکرد: طی فردا و پس فردا اردبیل با کمینه ۵ و ۴ درجه سانتیگراد و بندرعباس با بیشینه ۳۶ و ۳۷ دمای درجه سانتیگراد خنک‌ترین و گرمترین مرکز استان‌ها پیش‌بینی می‌شود.

دیگر خبرها

  • تداوم بارش‌ها و کاهش دما در نقاط مختلف کشور
  • پیش‌بینی هوا طی روزهای آینده/ تداوم بارش‌ها در این استان‌ها
  • جشنواره «چای گلاب و عطر حرم» در کاشان برگزار می‌شود
  • فیلمی که دیوار میان پایتخت و شهرستان را از بین برد
  • تداوم بارش‌های رگباری؛ هشدار سیل به ۱۳ استان کشور
  • خبر مهم وزارت رفاه درباره ادامه طرح کالابرگ / جزئیات برنامه دولت برای تداوم طرح فجرانه
  • پیش بینی هواشناسی کشور 15 اردیبهشت 1403/ تداوم بارندگی در برخی استان‌ها
  • هواشناسی ایران/ تداوم بارندگی در برخی استان‌های کشور
  • تداوم بارندگی در برخی استان‌های کشور
  • تداوم حمله های رژیم صهیونیستی به غزه/ شماری دیگر شهید و زخمی شدند