Web Analytics Made Easy - Statcounter

با حضور استاندار قزوین ،شش قرار داد مهم همکاری دوجانبه بین سازمان انرژی اتمی وپژوهشگاه دانش های بنیادی کشور در خصوص پروژه مهم شتابگر ملی (چشمه نور ایران)امضاء شد.

به گزارش عصرایران به نقل از سایت استانداری قزوین، نشست مشترک دکتر علی اکبر صالحی، معاون رییس جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی ایران و دکتر محمد جواد لاریجانی، رییس پژوهشگاه دانش های بنیادی و همچنین دکتر همتی، استاندار قزوین 6 قرارداد دانش محور به منظور تقویت همکاری های دو جانبه در طراحی، ساخت و توسعه شتابگرهای ذرات در کشور و با هدف شتاب بخشیدن و عملیاتی نمودن طرح چشمه نور ایران موسوم به ILSF با شرکت های تابعه سازمان انرژی اتمی پیرامون ساخت کاواک مسی 100 مگاهرتز، پمپ یونی و تجهیزات وابسته، الکترومغناطیس دو قطبی، مولد فرکانس رادیویی توان بالا، محفظه های خلاء و لیزرهای پیکو ثانیه به امضاء رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



در این نشست که با حضور برخی معاونین و مدیران سازمان انرژی اتمی برگزار شد، دکتر صالحی ضمن تقدیر از متخصصان گمنام و بی ادعا در پروژه ملی چشمه نور ایران که یکی از بزرگترین آزمایشگاه های تحقیقاتی کشور را هدف قرار داده و این پروژه در علوم مختلف از جمله فیزیک، مواد، زیست شناسی، نانو، پزشکی و ... کاربردهای گسترده دارد و این طرح از یک شتابدهنده سینکروترون الکترون با انرژی 3 گیگا الکترون ولت و بالغ بر 30 خط باریکه پر شدت تابش ایکس تشکیل خواهد شد، قدردانی نموده و اظهار داشت این پروژه در توسعه علم در کشور و رشد علوم و فنون حائز اهمیت و باعث یک جهش علمی ویژه خواهد شد.

قراردادهای منعقده در این مرحله به ارزش حدود 90 میلیارد ریال بوده و مقرر است با همکاری های مشترک علمی و فنی بر اساس توانمندی های موجود در صنعت هسته ای تجهیزات و اجزاء مذکور با امکانات و توان داخلی و به عبارتی بومی سازی و سرلوحه قراردادن اقتصاد مقاومتی که خوشبختانه این مهم در صنعت هسته ای نهادینه گردیده، طراحی، تولید و جهت استفاده در اختیار پژوهشگاه دانش های بنیادی قرار گیرد.

این اقدامات استان قزوین را در آینده با تلاش های خالصانه و مضاعف تبدیل به یک قطب علمی، فناوری و هسته ای با در نظر داشتن ساخت و بهره برداری از اولین رودوترون صنعتی بومی در استان قزوین در 20 فروردین سال جاری، تبدیل خواهد نمود.

در ادامه دکتر لاریجانی ضمن تقدیر از تلاش های شبانه روزی دکتر صالحی و تمامی همکاران ایشان در به ثمر رساندن سامانه پرتودهی قزوین که یک اقدام منحصر بفرد با توجه به تکیه بر دانش بومی می باشد، گفت: ایده شتابگر ملی ایده ای بود که مدت ها به دنبال آن بودیم. چرا که اثرات و برکات آن در عرصه علمی بسیار زیاد خواهد بود و عملیات ساختمانی این پروژه در سال جاری آغاز خواهد شد و قزوین با هماهنگی های بعمل آمده به قطب تحقیقات و فناوری و فضایی ایده آل برای محققین و پژوهشگران منطقه تبدیل و تعداد زیادی از علوم و فنون کشور همراه با این پروژه رشد خواهند کرد و این جهش را با همکاری سازمان انرژی اتمی محقق خواهیم نمود.

دکتر همتی، استاندار قزوین نیز با اعلام پشتیبانی و حمایت همه جانبه از این پروژه، گفت: از اعتبارات استانی نیز کمک هایی به این پروژه ملی خواهیم نمود.

منبع: عصر ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۴۲۵۶۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توسعه فناوری موجب برتری کشور‌ها می‌شود

علیرضا رهایی، رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر در آیین افتتاح موزه این دانشگاه، با اشاره به اهمیت علم و فناوری در دنیای امروز، مطرح کرد:  آنچه موجب برتری کشورها می‌شود، میزان پیشرفت در زمینه‌های مرتبط با توسعه فناوری است و شاید بسیاری از معیارهایی که در دنیا مطرح بود، امروز تغییر یافته است.

او گفت: اگرچه در کشور ما شاید توجه دیر هنگامی به موضوع علم و فناوری شد اما خوشبختانه در دو دهه اخیر با فرمایشات رهبر معظم انقلاب و توسعه حوزه معاونت علمی ریاست جمهوری، جهشی در این حوزه‌ها رخ داد و آن عقب ماندگی‌ها که شاید در سال‌های اولیه مطرح بود تا حد زیادی جبران شده و خواهد شد. ایجاد پارک‌های فناوری، توسعه شرکت‌های دانش بنیان و تولید محصولات دانش بنیان دستاورد این فعالیت‌ها است.

رئیس دانشگاه امیرکبیر با اشاره به شعارهای سالانه با بیان اینکه در سال‌‌های اخیر این شعارها به سمت اقتصاد دانش بنیان و صنعت دانش بنیان سوق داده شده است، مطرح کرد: اگر به شعار امسال که جهش تولید با مشارکت مردم است توجه کنیم، مجددا موضوع تولید مورد توجه قرار گرفته است.

او این تولید را شامل تولید دانش بنیان دانست و ادامه داد: از این رو هم‌ نقش معاونت به عنوان سیاست گذار برجسته است و هم دانشگاه ها در مسیر تولید دانش بنیان باید فعالیت و پتانسیل خود را در آن هدایت کنند و در این زمینه دانشگاه صنعتی امیرکبیر که از دیرباز در حوزه‌های پروژه‌های صنعتی فعال بوده است نقش مهم و برجسته ای در تحقق این شعار خواهد داشت.

رهایی تاکید کرد: همکاری های بزرگی که ما با صنایع مختلف هوایی، دریایی، بخش های مرتبط با انرژی و نفت و پتروشیمی داریم، موید آن است که عزم دانشگاه جزم است تا امکانات خود را در مسیر توسعه فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان قرار دهد تا نقش مهمی در تحول اقتصاد دانش بنیان داشته باشد.

وی با اشاره به ارتباطات این دانشگاه با معاونت علمی، خاطر نشان کرد: در سال‌های اخیر جلساتی را برگزار کردیم و مراسم امروز نیز مبدا تحولی در این همکاری جدی است و امیدواریم از این زمینه های همکاری بیشترین بهره را ببریم.

در ادامه ویدئوی از موزه دانشگاه امیرکبیر که روز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت افتتاح شد را مشاهده می‌کنید.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

 

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی دانشگاه و كنكور

دیگر خبرها

  • نمایشگاه اکسپو فرصتی برای امضای تفاهم نامه های همکاری است
  • نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴ فرصتی برای امضای تفاهم نامه‌های دوجانبه و چند جانبه است
  • امضای تفاهم‌نامه‌ همکاری شرکت ملی نفت برای توسعه میدان‌های گازی
  • وزارتخانه‌های نیرو، ارتباطات و سازمان انرژی اتمی پیشتاز صدور به موقع مجوز‌ها
  • توسعه فناوری موجب برتری کشور‌ها می‌شود
  • امضای تفاهم‌نامه همکاری میان کمیته امداد و مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی
  • گسترش همکاری‌های سازمان ثبت و سازمان انرژی هسته‌ای
  • از ساماندهی بازار آهن شادآباد تا تسریع پیگیری طرح شن‌چاله‌ها
  • تولید انرژی تجدیدپذیر در ۲۰هزار مدرسه هدفگذاری شد
  • مخبردزفولی: استقرار اقتصاد دانش پایه شرط مهم تحقق مرجعیت علمی است