Web Analytics Made Easy - Statcounter

آنچه در نشست اوپک در وین محل بحث و رایزنی است، تنها «مدت زمان» تمدید توافق است. کشورهای عضو اوپک امروز پنج‌شنبه در وین گردهم می‌آیند تا درباره تمدید توافق تصمیم بگیرند.این‌که اعضای اوپک آیا توافق کاهش تولید 1.8 میلیون بشکه در روز دسامبر سال گذشته خود و 11 کشور غیر عضو شامل روسیه را -که تا نیمه اول 2017 معتبر است- تمدید می‌کنند یا خیر؟به نظر می‌رسد که در مقطع کنونی میان تمامی اعضاء در خصوص «تمدید کاهش تولید» اتفاق نظر و اجماع وجود دارد یعنی به نوعی همه کشورهای عضو اوپک خواستار تمدید توافق کاهش تولید نفت شده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حتی کشورهایی که تردید دارند که آیا تمدید توافق می‌تواند توازن مجدد را به بازار برگرداند یا نه، با تمدید توافق مخالف نیستند.در این باره «محمد سانوسی بارکیندو»، دبیرکل اوپک، پیش‌بینی کرده که در نشست وین، اجماع میان اعضای اوپک و همچنین تولیدکنندگان نفت غیر عضو این سازمان برای تمدید توافق این سازمان افزایش خواهد یافت.لذا آنچه در یکصد و هفتاد و دومین نشست اوپک محل بحث و رایزنی است، تنها «مدت زمان» تمدید است. شش ماه باشد یا نه ماه؟ یا دوازده ماه؟در این باره البته بیشتر از نزدیک شدن اعضای اوپک به تمدید نه ماهه سخن به میان آورده و به نقل از رویترز گفته می‌شود اوپک به تمدید نه ماهه توافق بسیار نزدیک است. این خبرگزاری ظاهراً از صحبت‌هایی که وزرا و نمایندگان کشورهای تولیدکننده در وین مطرح کرده‌اند، به این جمع‌بندی رسیده است. عربستان، عراق و الجزایر از جمله کشورهای عضو اوپک هستند که از تمدید توافق کاهش تولید نفت به مدت نه ماه حمایت می‌کنند. مضاف بر اینکه کمیته نظارت بر توافق کاهش تولید نفت، تمدید نه ماهه را پیشنهاد کرده است.این کمیته متشکل از شش کشور عضو و غیر عضو اوپک (کویت، ونزوئلا و الجزایر از طرف اوپک، روسیه و عمان از سوی کشورهای غیر عضو این سازمان و عربستان نیز به عنوان رئیس دوره‌ای اوپک) دیروز (چهارشنبه، سوم خردادماه) در وین از ادامه برنامه کاهش تولید اوپک تا ماه مارس 2018 حمایت کردند.با این همه، برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس، از جمله کویت و امارات، اعلام کرده‌اند که درباره تمدید توافق باید بررسی و بحث بیشتری انجام شود. در این میان بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت کشورمان با حمایت از تمدید توافق کاهش تولید نفت اظهار داشته که ایران تابع توافق اعضای اوپک و غیراوپک است.سؤالی که اینجا پیش می‌آید این است که چرا ایران از تمدید توافق کاهش تولید نفت حمایتمی‌کند؟ پاسخ این سؤال در تلاش ایران برای حفظ سهم بالای خود از بازار نفت نهفته است. چرا کهگفته شده با ادامه توافق کاهش تولید نفت، درآمد روزانه ایران افزایش 15 میلیون دلاری خواهد داشت؟!به گفته تحلیلگران موسسات بی ان پی پاریبا و انرژی اسپکتس، تمایل بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران به همراهی با توافقی که سهم ایران برای ادامه تولید 3.8 میلیون بشکه ای را همچنان به رسمیت می‌شناسد، نشان می دهد که این کشور به سقف ظرفیت تولید خود رسیده است.همین احتمال توافق اوپک در وین در خصوص «تمدید کاهش تولید» موجب شد دیروز چهارشنبهقیمت نفت افزایش یابد. به سخنی دقیق‌تر افزایش اعتماد به این مسئله که اوپک و غیر اوپکی ها توافق کاهش تولید را تا نیمه نخست سال آینده میلادی تمدید خواهند کرد سبب شد تا قیمت نفت دیروز با افزایش مواجه شود.در این باره گفته شده اعضای اوپک به دنبال طرحی هستند تا قیمت نفت در بازارهای جهانی افزایش یابد. چنین طرحی از حمایت سعودی‌ها برخوردار است زیرا با توجه به وابستگی شدید عربستان به درآمدهای نفتی، این کشور مشتاقانه به دنبال سرعت دادن به توازن نفت در بازارهای جهانی هست تا مانع از کاهش قیمت نفت به بشکه‌ای کمتر از پنجاه دلار شود.
.................مصطفی عبدلی

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۴۲۵۸۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نشست هم اندیشی تشکل‌های کارگری استان

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،سرهنگ پاسدار نجمی در این نشست از کارگران به عنوان مدافعان تولید در خط مقدم یاد کرد و گفت: بخش تولید با همت و تلاش کارگران به عنوان بازوان توانمند اقتصاد کشور در شرایط تحریم‌های ظالمانه در مقابل دشمن ایستادگی کرده و به خودکفایی رسیدند.   جانشین فرمانده سپاه شهدا افزود: علیرغم وجود مشکلات اقتصادی، تشکلات کارگری و کارفرمایی آذربایجان غربی همواره در کنار دولت و همراه با اهداف نظام عمل کرده اند.   دهقانی مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان هم در این نشست گزارشی از فعالیت‌های این اداره کل در یکسال گذشته ارائه کرد.

دیگر خبرها

  • چند کشور غربی به دنبال کاهش فروش تسلیحات نظامی به اسراییل هستند
  • روایت رسانه اسرائیلی از عقب‌نشینی جزئی تل‌آویو برای توافق با حماس
  • شمارش معکوس: رانگنیک این هفته به بایرن جواب می‌دهد
  • شمارش معکوس راه اندازی خط مسافربری دریایی خرمشهر به بصره
  • قرارداد هاکان دمیر سرمربی تیم ملی بسکتبال تمدید نشد
  • کلیات جدول ۹ لایحه بودجه ۱۴۰۳ تصویب شد
  • جدول هزینه‌های متفرقه بودجه ۱۴۰۳ تصویب شد
  • ارجاع جدول مربوط به تملک دارایی‌های مالی به کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۳
  • تمدید طرح یارانه تشویقی ۲۲۰ هزار تومانی کالابرگ؟!
  • نشست هم اندیشی تشکل‌های کارگری استان