Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - مشاور پادشاه پيشين عربستان معتقد است دونالد ترامپ اگرچه قراردهاي هنگفت تسليحاتي با عربستان منعقد کرده اما به هيچ عنوان زير بار پيمان دفاع مشترک نظامي شبيه ناتو با اعراب نخواهد رفت.

خبرگزاري مهر، گروه بين الملل – جواد حيران‌نيا-وحيد پورتجريشي: سفر خاورميانه اي دونالد ترامپ رئيس جمهوري آمريکا به خاورميانه هفته جاري ميلادي با سفر به رياض آغاز شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ترامپ که قرار بود در نخستين سفر خاورميانه اي خود به فلسطين اشغالي نيز سفر کرده و با مقام هاي صهيونيستي ديدار و گفتگو کند، موفق شد در رياض قراردادهاي بسيار سنگين و بزرگ در خصوص فروش تسليحات به عربستان سعودي امضا کند.
وي که پس از رسيدن به رياست جمهوري آمريکا اظهارات خود عليه عربستان سعودي و مقام هاي اين کشور را به طور کلي کنار گذاشته، همچنين در اجلاس عربي – آمريکايي رياض نيز شرکت کرد. «ملک سلمان» پادشاه عربستان در توئيت خود مدعي برگزاري اين اجلاس با هدف تحکيم ائتلاف مبارزه جهاني عليه ترور شده بود. اين حاليست که بسياري از کارشناسان معتقدند هدف اصلي عربستان از برگزاري چنين اجلاسي، پيگيري پروژه ايران هراسي و به راه انداختن جنگ رواني عليه تهران بوده است. همچنين بسياري از انديشمندان معتقدند مقام هاي سعودي در اين ديدار به دنبال متقاعد کردن ترامپ در خصوص انعقاد پيمان نظامي با اين کشور به منظور تامين امنيت خود در برابر خطرات احتمالي ناشي از سوي ايران است.
در همين راستا خبرنگار مهر گفتگويي با پروفسور «حسين عسکري»،‌ اقتصاددان مقيم آمريکا و مشاور ويژه و پيشين در وزارت دارايي عربستان سعودي و همچنين مشاور «ملک عبدالله»، پادشاه پيشين عربستان داشته که متن کامل آن در ادامه آمده است.
حسين عسکري مشاور وزير دارايي(1978 ميلادي) و پادشاه عربستان(ملک عبدالله) بوده و از او به عنوان معمار اقتصاد عربستان نيز ياد مي کنند. بنا بر اعلام «بانک نيويورک» عسکري اولين شخصي در جهان بود که کاهش قيمت نفت به 40 دلار را پيش بيني کرده است.
عسکري استاد تجارت بين‌الملل و امور بين‌المللي دانشگاه جرج واشنگتن آمريکاست. وي رئيس مؤسسه تحقيقات و مديريت جهاني و رئيس پيشين دپارتمان تجارت بين‌الملل دانشگاه جرج واشنگتن بوده است. زمينه تخصصي و بحث‌هاي او در دانشگاه جورج واشنگتن بر اقتصاد، توسعه سياسي و انساني در خاورميانه، اختلافات و جنگ‌ها در خاورميانه، اقتصاد سياسي نفت و اقتصاد اسلامي متمرکز است.
از سوابق اجرايي وي مي توان به دو و نيم سال فعاليت در هيئت اجرايي صندوق بين‌المللي پول اشاره کرد. او در زمينه‌ سياست‌توسعه اقتصادي، سياست‌هاي نفتي و اقتصاد و تجارت بين‌الملل مشاور وزيران دارايي، روساي بانک‌هاي مرکزي، وزيران نفت و ديگر مقامات در خليج فارس بوده است. در گذشته مشاور نهادها و شرکت‌هايي نظير سازمان همکاري اقتصادي و توسعه (OECD)، بانک جهاني، صندوق سرمايه‌داري کشورهاي در حال توسعه (IFU)، سازمان ملل متحد و... بوده است.
حسين عسکري 20 کتاب، شش رساله، بيش از 100 مقاله‌ و... درباره‌ تحولات اقتصادي در خاورميانه، اقتصاد اسلامي، تجارت و اقتصاد بين‌الملل، اقتصاد کشاورزي، اقتصاد نفت و تحريم‌هاي اقتصادي منتشر کرده است. وي سابقه تدريس در دانشگاه‌هاي تگزاس در آستين، دانشگاه تافتس آمريکا، دانشگاه MIT، دانشگاه جانز هاپکينز و دانشگاه کلارک را دارد. «جهاني شدن و ماليه اسلامي»(انتشارات جان ويلي اند سانز)، «ثبات ماليه اسلامي» (انتشارات جان ويلي اند سانز)، «اسلام و راه بشر و توسعه اقتصادي» (انتشارت پلگريو مک ميلان) از جمله آثار او به شمار مي‌روند.
*ترامپ در جريان کمپين انتخاباتي خود از عربستان سعودي انتقاد کرد. چرا وي رويکرد اعلامي خود نسبت به عربستان سعودي را تغيير داد؟ دلايل چنين تغييري در سياست خارجي ترامپ چيست؟
انتقادهاي وي از عربستان سعودي تنها صحبت هاي انتخاباتي بوده است. مسلمانان و عربستان سعودي در آمريکا پايگاه مردمي ندارند. مواضع سختگيرانه ترامپ در برابر مسلمانان و عربستان سعودي (و البته ايران) باعث پيروزي ترامپ (در انتخابات) شد. وي هر کاري انجام داد تا راي بياورد.
نکته مهم اينکه اما عمدتا نادانسته در خصوص چرايي پيروزي ترامپ در انتخابات رياست جمهوري، اتخاذ مواضع سخت و تندروي هاي وي در خصوص بسياري از مسائل و دوچندان کردن آنها از طريق سبک و سنگين کردن آنها در جهت نشان دادن تعهدش به سمتي بود که آن را پذيرفته است. چگونه اين مساله به پيروزي وي کمک کرد؟ هيات انتخابات به تمامي مسائلي که ترامپ در انتخابات مطرح کرد توجهي نکردند، بلکه به توده اي از نگراني هايي توجه داشتند که به (منافع) هر فرد باز مي گشت.
اگر در خصوص اين مسائل وي آنچه واقعا راي دهندگان به دنبال شنيدن آن از زبان ترامپ بودند (مواضع سرسختانه اي که وي در خصوص اجزاي آنها دو دل بود) را مطرح مي کرد، فارغ از آن بيش از مورد مشکلي که در خصوص وي مطرح بود، مي توانست راي دهندگان را با خود همراه سازد. يکي از مصاديق چنين استدلالي اين است که پرزيدنت ترامپ در صورتيکه مي خواست هيچ يک از (شعارهاي) ابتکاري خود را مطرح نکند، حتي 20 درصد از حمايت مردمي را نيز با خود نداشته و هواداران وي با همه طرح هايي که وي مطرح کرده بود، باز هم هواداران وي در انتخابات به وي راي نمي دادند.
سياستهاي ضد اسلامي و ضد سعودي تاکتيک خوبي بود و وي سود زيادي از آن برد. وي اين احساس را در آمريکايي ها ايجاد کرد که از طريق مجبور کردن سعودي و ديگر اعضاي شوراي همکاري خليج فارس به پرداخت سهم دفاع از خود مجددا آمريکا را به اوج خواهد رساند.
*عربستان سعودي و کشورهاي عضو شوراي همکاري خليج فارس تلاش کردند تا در دوران اوباما وارد پيمان دفاع مشترک دفاعي شبيه ناتو با آمريکا شوند. آيا چنين خواسته اي در دوران رياست جمهوري ترامپ نيز مطرح خواهد شد؟ آيا ترامپ سطح ضمانت هاي امنيتي اين کشورها را به پيماني شبيه به ناتو ارتقاء خواهد داد؟
خير، ترامپ سخن زياد مي گويد. اما وي با هيچ قرارداد امنيتي با اعضاي شوراي همکاري هاي خليج فارس موافقت نخواهد کرد. حتي اگر هم وي بخواهد چنين کاري کند، کنگره آمريکا با چنين پيماني موافقت نخواهد کرد.
*دلايل تشکيل اجلاس رياض با حضور دونالد ترامپ و برخي از کشورهاي اسلامي چه بود؟ موضوع و اهميت چنين اجلاسي در چه بود؟
اين سفر توسط «جرارد کوشنر» (تزار خاورميانه ترامپ) و محمد بن سلمان، وليعهد عربستان ترتيب داده شد. هدف از اين کار ايجاد «ناتو عربي» (عربستان سعودي، مصر، اردن و امارات متحده عربي به عنوان اعضاي بنيانگذار) به همراه آمريکا و در جهت مبارزه با تروريسم و منزوي کردن ايران بوده است. اما هدف اصلي اين سفر، فروش تسليحات بيشتر به اعراب، به منظور ارتقاء صادرات آمريکا به عربستان و ديگر اعضاي شوراي همکاري خليج فارس و نگاه به جهان از دريچه «برتر کردن آمريکا» و متقاعد کردن آنها براي پرداختن هزينه ها و سهم دفاعي خود به آمريکا توسط ترامپ است.
دلايل متعددي در خصوص چرايي احياي نظريه منسوخ شده ناتو عربي از سوي آل سعود وجود دارند. آنچه آل سعود بيشترين هراس را از آن دارند، آشفته شدن سرزمين عربستان است. تسليحاتي که آنها به دنبال آن هستند عليه مردم خود به کار مي روند. در عوض، تسليحات آمريکايي يعني مستشاران آمريکايي و اگر نياز شد سربازان آمريکايي براي جنگيدن به نفع آل سعود در خانه و يا خارج از اين کشور. از آنجاکه آل سعود با نظاميان آمريکايي و به خصوص مستشاران آمريکايي و نظاميان عربي از کشورهايي چون اردن و مصر احساس امنيت بيشتري مي کنند، نسبت به سرکوب اختلاف عقيده داخلي خود به نام مبارزه با تروريسم و مواجهه با ايران اميدوار خواهند شد.
آل سعود به اين دليل از حکام ايران مي ترسند که آنها معتقدند ايرانيان به دنبال براندازي آنها هستند. اما به جاي ديپلماسي و اعتمادسازي، ترجيح مي دهند پشت پرده حمايت هاي آمريکا مخفي شده و هرچه مي توانند براي تقويت تنش با ايران با ظرفيت آمريکا انجام دهند.
جنبه ديگر اين اجلاس براي ترامپ و خانواده وي است که مي توانند از اين طريق به دلايل مالي شخصي خود را به آل سعود نزديک کنند. رهبران اروپا، کانادا، زلاندنو و استراليا به روساي جمهور سابق خود، اعضاي کابينه و قانونگذاران ارشد خود هداياي مالي نداده و قراردادهاي مشاوره و مستشاري با آنها امضا نمي کنند. در حاليکه انجام چنين کاري، رويه عادي زندگي آل سعود است. ترامپ و کوشنر در شراکت خود به دنبال ثروت باد آورده اي هستند که در انتظار آنها بوده و حتي زماني هم که سمت فعلي خود را ترک کنند، احتمالا به دريافت پاداش (از سوي آل سعود) خواهند بود. تيم ترامپ – کوشنر به عنوان تيم تجاري زيرک مي توانند از اين تاثيرگذاري خارجي خود، نفوذ ناچيز خود را به سطحي بالاتر ارتقاء دهند.
*ترامپ از نظريه «ناتو عربي» حمايت کرده است. اولا، ماهيت چنين پيماني چه خواهد بود؟ ثانيا، چنين طرحي تا چه حد از سوي آمريکا مورد حمايت قرار خواهد گرفت؟
عربستان سعودي سالهاست که چنين ايده اي را دنبال مي کند. تمام اينها با هدف منزوي کردن ايران و بيرون راندن ايران و سوريه از جمع مسلمانان انجام مي شود. عربستان سعودي در خصوص ايران به پارانوئيد مبتلا شده و حتي از ديگر کشورهاي اسلامي نيز دعوت به پيوستن به جمع خود مي کند.
آمريکا نسبت به تشکيل چنين سازماني به آنها مشورت خواهد داد و به منظور فروش بخشي وسيعي از تسليحات خود به آنها از تلاشهايشان حمايت خواهد کرد اما اين موضوع تفاوت بسيار زيادي با ناتو دارد. در ناتو، کشورهاي عضو توافق کرده که در صورت حمله به هر يک از اعضا، ديگران نسبت به کمک به آن کشور اقدام خواهند کرد. آمريکا به هيچ وجه زير بار چنين پيماني به نام ناتوي عربي نخواهند رفت.
*وجود تهديد مشترک يکي از مباني تشکيل ناتوي عربي است. اما به عنوان مثال، عربستان و قطر هيچ ديدگاه مشترکي با يکديگر در خصوص مساله اخوان المسلمين ندارند. بنابراين، آيا چنين معاهده اي در اين شرايط موفقيت آميز خواهد بود؟
شما کاملا درست مي گوييد که تمامي کشورهاي عربي در هر مساله اي با يکديگر متفق القول نيستند. اما فشارهايي وجود دارند که به خصوص اگر کشورها سپري دفاعي محکمي براي خود نداشته باشند، جهت دفاع دوجانبه آنها را به يکديگر ملحق خواهد کرد.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۴۳۷۸۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرود آمدن هواپیمای اسرائیلی در ریاض

به گزارش حوزه بین الملل خبرگزاری تقریب، رسانه های صهیونیستی گزارش دادند که یک هواپیمای شخصی اسرائیلی امروز شنبه در ریاض، پایتخت عربستان سعودی به زمین نشست و اخیرا برای انتقال مقامات ارشد موساد از آن استفاده شده است.

رادیو تلویزیون رژیم صهیونیستی موسوم به «مکان» گزارش داد، فرود هواپیما در آستانه سفر آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا به ریاض انجام شده است.

بر اساس این گزارش، این هواپیما امروز از فرودگاه بن گوریون برخاسته و در امان پایتخت اردن به طور موقت توقف کرده و از آنجا به مقصد ادامه داده است.

رادیو و تلویزیون رژیم صهیونیستی افزود: این احتمال وجود دارد که مقامات ارشد اسرائیلی در این هواپیما حضور داشته باشند تا در مورد عادی سازی مذاکرات با عربستان سعودی گفت‌وگو کنند.

بر اساس این گزارش، این هواپیما متعلق به یک تاجر اسرائیلی است و در ماه های اخیر در سفرهای رسمی مسئولان ارشد موساد و وزارت امنیت داخلی رژیم صهیونیستی (شاباک) استفاده شده است.

پایگاه خبری آکسیوس همچنین گزارش داد که مقامات آمریکایی امیدوارند به توافقی دوجانبه با سعودی‌ها برسند تا به نتانیاهو ارائه کنند. این توافق شامل تعهد به مسیری است که به راهکار دودولتی منتهی می‌شود.

این در حالی  است که قرار است آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا دوشنبه و سه‌شنبه آینده به عربستان سعودی سفر و در مورد تلاش‌های جاری برای دستیابی به آتش بس در غزه رایزنی کند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • گفت‌وگوهای پنهانی عربستان با اسرائیل در جریان جنگ غزه
  • بایدن هم مثل ترامپ عربستان را قربانی می‌کند؟
  • ریاض: به توافق امنیتی با آمریکا نزدیک شده‌ایم
  • لیندسی گراهام خواستار توافق عربستان و اسرائیل شد
  • دیدار و گفت‌وگوی وزرای خارجه آمریکا و عربستان درباره غزه
  • فرود آمدن هواپیمای اسرائیلی در ریاض
  • وزیر خارجه آمریکا به عربستان می‌رود
  • وزیر خارجه آمریکا به عربستان می‌رود؛ غزه محور اصلی گفت‌وگو با مقامات سعودی
  • ریاض اولین مقصد «بلینکن» در دور جدید سفر منطقه‌ای خاورمیانه
  • معاریو: برخی اعراب از اسرائیل خواسته‌اند حماس را نابود کند؛ اما این محال است