Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان داود پرهیزکار رئیس سازمان هواشناسی کل کشور در خصوص بحث بلندمرتبه‌سازی نیز در احوزه هواشناسی کاربردی گفت: قطعاً امروز نه تنها بلندمتربه‌سازی بلکه نوع چینش ساختمان‌ها بر روی تهویه طبیعی شهر‌ها تأثیرگذار خواهد بود.

به گفته این مقام مسئول چینش ساختمان‌ها در شرایطی می‌تواند باد محلی را تشدید کرده و در مواقعی دیگر جلوی آن را بگیرد که در صورت بروز هر دو اتفاق، آسیب‌هایی به شهر وارد می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی افزود: در صورت تشدید باد در شهرها، بار باد بر روی ساختمان‌های بعدی افزایش یافته و آسیب‌هایی را به سازه‌ها وارد می‌کند به همین دلیل این اقدام از نظر معماری امری مطلوب محسوب نشده و باید در زمان شهرسازی مورد توه قرار گیرد.

پرهزکار در ادامه سخنان خود استفاده از تهک معماری در ساخت بنا را نیز نمونه دیگری از کاربردهای این تهک اعلام کرد و افزود: متأسفانه امروز بدون توجه به اقلیم‌های حاکم در نواحی مختلف ساختمان‌سازی صورت می‌گیرد، اما در گذشته به شدت به این مسئله توجه می‌شد که بادگیر‌ها و قنات‌های یزد نمونه بارزی از این مسئله به شمار می‌رود.

به گفته وی از آنجایی که شدت تبخیر در استان کویری یزد به شدت بالاست پس به جای اخداث جوب و آبرو در این منطقه قنات ساخته می‌شود تا از تبخیر ذخایر آبی جلوگیری شود.

این مقام مسئول همچنین ادامه داد: در گذشته همچنین پنجره خانه‌ها به نحوی ساخته می‌شد که در تابستان نور کمتری وارد خانه شده و تولید گرمایش گلخانه‌ای در منازل کاهش یابد، چراکه در غیر این صورت مصرف انرژی برای خنک کردن محیط بالارفته و بدین طریق نیاز به ساخت نیروگاه و مصرف گاز افزایش یافته، پس آلودگی هوا نیز بیشتر می‌شود و در نهایت باعث ایجاد گرمایش جهانی در دنیا خواهد شد.

پرهیزکار با بیان اینکه بحث گرمایش جهانی امروز به عنوان اولین ۱۵ چالش دنیا محسوب می‌شود، گفت: از انجایی که مباحث هواشناسی در تمامی زمینه‌های مهم شهری تأثیرگذار است طبق مطالعات گسترده مشخص شده است که گرمایش جهانی در ایجاد سکونتگاه‌ها و حاشیه شهر‌ها به شدت تأثیرگذار است.

پرهیزکار در ادامه با بیان این مطلب که توجه به اقلیم در ساخت بنا‌ها و شهرسازی، استفاده از انرژی و سوخت را به حداقل می‌رساند، گفت: زمانی که بنا‌ها به گونه‌ای ساخته شود تا نور کمتری در تابستان وارد خانه شده و از باد محلی برای خنک شدن استفاده شود بدون شک مصرف انرژی تا حد زیادی در شهر‌ها کاهش می‌یابد. وی در خصوص تنوع عملکرد تهک‌های هواشناسی در حوزه‌های گوناگون این وزارتخانه گفت: توسعه هواشناسی کاربردی (تهک) در حوزه‌های مختلفی از سوی سازمان هواشناسی مطرح شد که تهک کشاورزی به دلیل اهمیت بالای مسئله تأمین مواد غذایی در اولویت قرار گرفت.
پرهیزکار در ادامه تهک دریایی، معماری و شهرسازی، گردشگری و همچنین جاده‌ای را نمونه دیگری از تهک‌های مورد توجه از سوی این سازمان اعلام کرد و گفت: پس از تهک کشاورزی، تهک جاده‌ای در کشور مورد توجه بسیاری قرار گرفت که امید است با همکاری‌های سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در سال ۹۶ به مرحله اجرا برسد. معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه بیان داشت: از آنجایی که حوزه دریا هم از نظر کاربری و همچنین از نظر حفظ منافع ملی و صیادی دارای جایگاه بالا و با اهمیتی درکشور است برآن شدیم تا تهک دریایی را نیز طرح و به اجرای آن بپردازیم چراکه در حمل و نقل دریایی به شدت مؤثر و کارا خواهد بود که امید داریم این تهک نیز در سال جاری عملیاتی شود.

رئیس سازمان هواشناسی کل کشور در ادامه پیرامون عملکرد و فواید تهک معماری و شهرسازی نیز اعلام کرد: یکی از حوزه‌هایی که هواشناسی می‌تواند در آن بسیار نقش‌آفرین باشد حوزه معماری و شهرسازی خواهد بود چرا که امروز معضلاتی در شهر‌ها دیده می‌شود که علت آن قطعا ناشی از بی‌توجهی به توان و ظرفیت اقلیمی در آن منطقه بوده است.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به معضلات حوزه شهری در کلانشهر تهران گفت: آیا در حال حاضر تهران به معنای واقعی یک شهر است؟ آیا مردم در آن از آسایش کافی برخوردار هستند؟ شما می‌بینید که امروز حتی برای تأمین آب شرب تهران نیز به سد طالقان روی آورده‌اند، این مسئله قطعا بدان معناست که توان اقلیمی این شهر خارج از زندگی ۱۰ میلیون جمعیت و یا شاید بیشتر از آن است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تأکید براینکه این افزایش بار بیش از حد، باعث بروز مشکلاتی نظیر آلودگی هوا، کمبود آب، بلایای طبیعی و مشکلات ترافیکی در شهر پس از بارش‌های کوچک شده است، گفت: این مشکلات نشان‌دهنده توسعه شهر‌ها بدون توجه به توان اقلیمی آنها است که قطعاً فعالیتی غیر علمی به شمار می‌شود.

این مقام مسئول در این خصوص ادامه داد: از آنجایی که اقدامات مربوط به تهک معماری و شهرسازی را در این دوره آغاز کرده‌ایم قطعا نیاز به حمایت مسئولین حوزه مربوطه و تأمین زیرساخت‌های لازم داریم که باید فراهم شود. انتهای پیام/


منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۴۴۴۸۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت راه‌اندازی دفتر تسهیل‌گری در شهرستان ابهر

به گزارش خبرگزاری مهر، جعفر قزوینیان در جلسه بازآفرینی شهری ابهر با بیان اینکه باید دست به دست هم داده و در خصوص بازآفرینی شهری انرژی بیشتری گذاشته شود، افزود: در جلسه پیشنهادات چند پروژه مطرح شد که معتقدیم این پیشنهادات می‌تواند در رفع معضلات شهری مؤثر باشد.

وی با تاکید بر اینکه دفتر تسهیل‌گری در شهرستان ابهر باید راه‌اندازی شود، اظهار کرد: انتظار داریم شهرداری ابهر همکاری لازم را در خصوص راه‌اندازی این دفتر داشته باشد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان، یادآور شد: با راه‌اندازی دفتر تسهیل‌گری در این شهرستان، کارگزاری برای این دفتر انتخاب خواهد شد تا بتوانیم به صورت جدی وارد کار شده و از ظرفیت مردم و مسئولان استفاده کنیم.

قزوینیان تاکید کرد: این دفاتر راهنمایی‌ها، اطلاعات و مشوق‌های لازم را به ساکنان برای تحقق اهداف و سیاست‌های حوزه بازآفرینی شهری ارائه می‌دهند.

وی با بیان اینکه تبلیغات گسترده در شناساندن و معرفی مشوق‌ها به مردم بسیار مؤثر است، خاطرنشان کرد: باید در این خصوص جلسات متعددی با سازنده‌ها برگزار شود تا مسائل در جلسات بررسی و گزارش داده شود؛ چرا که این مهم در پیشرفت کار تأثیرگذار خواهد بود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان، با اشاره به اینکه بازآفرینی شهری اعتبار خاصی از طریق سازمان مرکزی به صورت مستقیم ابلاغ نمی‌کند، ادامه داد: این در حالی است که اداره‌کل راه و شهرسازی استان ظرفیت‌های خوبی داشته و می‌تواند به شهرداری نیز کمک کند.

قزوینیان تصریح کرد: همچنین این مجموعه از طریق کمیسیون ماده ۵ ظرفیت بالقوه‌ای دارد، به همین خاطر شهرداری ابهر می‌تواند پیشنهادهای خوبی در این خصوص به ستاد ارائه دهد تا اقدامات و کارهای لازم انجام گیرد.

وی، با بیان اینکه می‌توان از طریق مولدسازی از اعتبارات پروژه‌هایی که در سطح استان تعریف شده استفاده کرد، گفت: در این راستا شهرداری ابهر باید پروژه‌هایی را که برای مردم و شهرستان مفید و جذاب است، ارائه دهد.

گفتنی است، نخستین دفتر تسهیل‌گری در محله سعدی جنوبی شهر زنجان که دارای بافت فرسوده با ارزش تاریخی می‌باشد، ایجاد شده است.

کد خبر 6098669

دیگر خبرها

  • ضرورت راه‌اندازی دفتر تسهیل‌گری در شهرستان ابهر
  • رویدادهای شدید آب و هوایی در ایران و جهان تکرار می‌شود
  • خبر وحشتناک از وضع آب و هوایی زمین در سالی که گذشت
  • رکورد شاخص‌های آب و هوایی جهان در سال ۲۰۲۳ شکسته شد
  • رکورد شاخص‌های آب و هوایی جهان ۲۰۲۳ شکسته شد
  • ساخت ١٤٠ هزار واحد مسکونی برای کارگران صنعتی
  • زمین ساخت ۱۴۰ هزار مسکن کارگران تامین شد
  • اختصاص زمین برای ساخت ١٤٠ هزار واحد مسکونی کارگران بخش صنعت در کشور
  • حضور دانش‌بنیان‌ها در حوزه حمل‌ونقل شهرها پررنگ شده است
  • اولین موتور سیکلت CNG جهان رونمایی می‌شود