Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-06@03:13:34 GMT

9 حقيقت درمورد پول که استرس تان را کم ميکند

تاریخ انتشار: ۷ خرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۴۵۲۹۶۵

خبرگزاري آريا -


پول خوشبختي نمي‌آورد ولي همه دوست دارند پولدار شوند‎

براساس يک تحقيق جديد، 71 درصد از امريکايي‌ها، پول را يک عامل مهم براي توليد استرس در زندگي‌شان مي‌دانند. البته، اين فقط مشکل امريکايي‌ها نيست.

پول خوشبختي نمي‌آورد ولي همه دوست دارند پولدار شوند. — زيگ زيگلار (Zig Ziglar)

وقتي به آمار و ارقام نگاه مي‌کنيم، متوجه مي‌شويم که اين درصد چرا تا اين اندازه بالا است: 76 درصد از قبوض خانه و بدهي‌هاي کارت‌هاي اعتباري رو به افزايش است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بي‌ترديد، اين آمار با اين مشکل در ارتباط است.

ولي استرس‌هاي مربوط به پول فقط حول اعداد و ارقام نمي‌چرخد. وقتي 71 درصد از شرکت‌کننده‌هاي تحقيق پول را يک عامل براي استرس خود گزارش مي‌کنند، اين مشکل به طبقات اجتماعي-اقتصادي جامعه هم کشيده مي‌شود. استرس‌ مربط به پول فقط کمبود پول نيست. بسيارفراتر از آن است.

اين استرس از ديدگاه ما نسبت به پول و رابطه ما با آن ريشه مي‌گيرد و فقط با «اضافه کردن پول» اين مشکل حل نمي‌شود. اين فقط روي علائم و نشانه‌هاي آن به طور موقت سرپوش مي‌گذارد ولي اين اضطراب هميشه برخواهد گشت.

راه‌حل آن شايد به سادگي (يا به سختي) تغيير ديدگاه کلي‌مان نسبت به پول باشد.

اگر شما هم با استرس ناشي از مسائل مالي دست و پنجه نرم مي‌کنيد، با اعمال چند نمونه از روش‌هاي فکري در زندگي‌تان، متفاوت فکر کردن درمورد پول را شروع کنيد.

1. به کمتر از آنچه که فکر مي‌کنيد نياز داريد. بيشتر چيزهايي که تصور مي‌کنيم بدون آنها نمي‌توانيم زندگي کنيم، براي بيشتر مردم جهان – يا حتي پدر و مادربزرگتان – کالاي لوکس به حساب مي‌آيند. فکر کنيد: گوشي موبايل، مايکروفر، ماشين، کمدهاي بزرگتر، و … تجاري‌سازي جامعه تلاش زيادي براي ايجاد نارضايتي در دل‌هاي ما کرده است. و البته برنده شده‌اند. آنها باعث شده‌اند محصولات توليدي کارخانه‌هايشان را بعنوان کالاهايي ضروري بپذيريم. و به همين دليل استرس زيادي در زندگي‌هايمان ايجاد کرده‌اند. ولي آنهايي که تصميم مي‌گيرند کمتر خرج کنند، فوايد فوق‌العاده‌اي مي‌برند.

2. پول خوشبختتان نمي‌کند. اين فقط يک توهم است که پول براي شما خوشبختي مي‌آورد. تحقيقات بيشماري تا امروز اين مسئله را ثابت کرده‌اند. تجربه هم همين را مي‌گويد. بعضي از شادترين آدم‌هايي که احتمالاً مي‌شناسيد به هيچ عنوان پولدار نيستند و خيلي از آدم‌هاي پولداري هم که مي‌شناسيد، خوشبخت نيستند. البته درجه اي از ثبات و امنيت وحود دارد که با برآورده شدن نيازهاي اساسي مالي به وجود مي‌ايد ولي ما به خيلي کمتر از چيزي که تصور مي‌کنيم نياز داريم. و هرچه زودتر اين تفکر که پول بيشتر خوشبخت‌ترمان مي‌کند را کنار بگذاريم، زودتر مي‌توانيم خوشبختي واقعي را پيدا کنيم.

3. پول هدف اصلي کار کردن نيست. پرداخت‌هاي مالي بعنوان يک انگيزه‌دهنده هميشگي موثر نيست و رابطه بين درآمد و رضايت از کار بسيار کم خواهد بود. به عبارت ديگر، هرچه درآمدتان بيشتر باشد رضايتتان از کاري که انجام مي‌دهيد بيشتر نخواهد بود. حجم بالايي استرس مربوط به کار را مي‌توانيد خيلي راحت با تصميم گرفتن درباره رضايت داشتن از حقوقتان از بين ببريد. نبايد فقط بخاطر پول کار کنيد. با هدف مشارکت کردن در يک کار مفيد براي انسان‌ها کار کنيد. درست است که اين رويکرد ايدآليستي است ولي استرستان را به طور قابل توجهي پايين خواهد آورد.

4. ثروت هم مشکلات خاص خودش را دارد. فقر مشکلاتي به همراه دارد، هيچ شکي در اين نيست. ولي مشکلاتي هم با داشتن ثروت همراه است. متاسفانه کمتر کسي به آن فکر مي‌کند. ما فکر مي‌کنيم که بودن پول هميشه خوب است و دوست داريم که پولدار باشيم. ولي پول هم مشکلات خاص خودش را به همراه مي‌آورد: روي قضاوت اخلاقي سايه انداخته، همدلي را از بين مي‌برد، غرور و خودخواهي را زياد کرده و مي‌تواند به نوعي اعتياد تبديل شود. ترس افراد پولدار تنهايي، اضطراب و بزرگ کردن فرزنداني خوب است. به عبارت ديگر، اگر تصور مي‌کنيد پول مشکلاتتان را حل خواهد کرد، اشتباه مي‌کنيد. و وقتي ديدگاهتان را نسبت به اين موضوع تغيير دهيد، ديگر در مکاني اشتباه به دنبال پاسخ سوالاتتان نخواهيد بود.

5. آرزوي پولدار شدن زندگي‌تان را تباه خواهد کرد. شنيده‌ايم که عشق به پول ريشه بدي‌هاست. ولي خيلي وقت‌ها ميل به داشتن بيشتر و بيشتر، زندگي‌مان را هم از ما مي‌گيرد. ميل به پول‌اندوزي زمانمان را گرفته، انرژي‌مان را تلف کرده، ارزش‌هايمان را به خطر انداخته و توانايي‌هايمان را محدود مي‌کند. عاقلانه اين است که اين ميل را از ليست تمايلاتمان بيرون کنيم. اينکار استرسمان را کمتر خواهد کرد.

6. مرزها حيات‌بخشند. اورسون ولس گفته است، «دشمن هنر نبودِ محدوديت است.» و دشمن زندگي نبودِ مرز. اين مرزها چه اجتماعي باشند، چه اقتصادي يا اخلاقي، براي زندگي‌تان ساختار و چارچوب ايجاد مي‌کنند. آنها حس اکتشاف، ابداع و ابتکار در شما به وجود مي‌آورند. مرزها به ما انگيزه مي‌دهند شادي و خوشبختي را در زندگي کنوني‌مان پيدا کنيم. به همين دليل است که برنامه‌هاي شخصي بودجه‌بندي ابزاري بسيار مفيد هستند. چون براي ما اين امکان را فراهم مي‌کنند که تشخيص دهيم براي شاد بودن نبايد بيشتر از پولي که در مي‌آوريم، خرج کنيم. زندگي کردن فراتر از داشته‌ها هيچ لذتي ندارد – فقط استرس مي‌آورد. داخل چارچوب و مرزهاي درآمدتان زندگي کنيد تا زندگي بهتري داشته باشيد.

7. بخشيدن پول لذت دارد. سخاوت فوايد بيشماري دارد. افراد سخاوتمند شادتر، سالم‌تر، تحسين‌برانگيزتر بوده، از زندگي‌شان راضي‌تر هستند و روابط عميق‌تري با ديگران دارند. زندگي آنها با استرس کمتري همراه است. خيلي مهم است که ديدگاهمان را نسبت به اين موضوع عوض کنيم. يکي از مهمترين عوامل کاهنده استرس که مي‌توانيد با پولتان انجام دهيد اين است که کمي از آن را ببخشيد. و سخاوت و بخشندگي در هر موقعيت اقتصادي هم که باشيد ميسر است.

8. امنيت يافت‌شده به واسطه پول، زودگذر است. خيلي از ما باور داريم که امنيت با دارايي‌هاي ما به وجود مي‌آيد. در نتيجه اينکه خيلي از ما حجم زيادي از دارايي‌ها را به اسم افزايش امنيت و خوشبختي براي خودمان جمع‌آوري مي‌کنيم. ساعت‌هاي طولاني براي خريدن آنها کار مي‌کنيم، خانه‌هاي بزرگتر مي‌سازيم تا آنها را داخلش جاي دهيم، مقدار زيادي انرژي براي نگهداري آنها صرف مي‌کنيم. مسئله جمع کردن و نگهداري کم‌کم تمرکز اصلي زندگي‌هايمان مي‌شود. در همين حين، جامعه، آزادي، خوشبختي و عشق را از دست مي‌دهيم. بعضي از مهمترين عناصر زندگي را با اين دارايي‌ها مبادله مي‌کنيم.جستجوي ما براي امنيت و زندگي و لذت يکي از مهمترين دغدغه‌هاي انسان بودن است. فقط بايد در محل مناسبي به دنبال آن باشيم.

9. پول، در اصل، فقط يک ابزار است. پول درواقع چيزي بيشتر از يک ابزار براي تسريع تجارت نيست. پول باعث مي‌شود لازم نباشد خودمان براي خودمان لباس بدوزيم و مبلمان و وسايل موردنيازمان را بسازيم. بخاطر وجود پول مي‌توانيد روزتان را آنطور که دوست داريد و با کاري که از آن لذت مي‌بريد بگذرانيد. و در عوض اين کارها پولي دريافت مي‌کنيد که مي‌توانيد با آن با کسانيکه چيزي متفاوت با شما درست کرده‌اند تجارت کنيد. همين. هدف پول همين است. و اگر پول کافي براي برآوردن نيازهايمان داشته باشيم، نبايد براي تلاش بي‌وقفه براي درآوردن پول بيشتر به خودمان استرس وارد کنيم.

استرس تاثيرات وحشتناکي دارد بر بدن دارد. موجب آسيب‌پذيري، خستگي و اضطراب مي‌شود. متاسفانه پول به طور مرتب ازجمله يکي از مهمترين عوامل استرس شمرده مي‌شود. ولي مي‌توانيد کاري کنيد که براي شما اينطور نباشد.

بياييد ديدگاهمان نسبت به پول را تغيير دهيم تا بتوانيم کمي بيشتر از زندگي لذت ببريم.


منبع: مردمان




منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۴۵۲۹۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

 کاهش استرس با قلیان جنبه تلقینی دارد

یک رواشناس اجتماعی گفت: قلیان به صورت ذاتی و مستقیم هیچ تأثیری بر آرامش و کاهش اضطراب ندارد و جنبه تلقینی دارد. 

به گزارش ایسنا، علیرضا شریفی یزدی جامعه شناس و روانشناس اجتماعی  در گفت و گو با خبرنگار برنا درباره تأثیر استعمال قلیان بر کاهش استرس اظهار داشت: قلیان به عنوان یکی از مواد دخانی از نظر علمی ثابت شده که به صورت ذاتی و مستقیم هیچ تأثیری بر آرامش و کاهش اضطراب ندارد و جنبه تلقینی دارد. 

وی ادامه داد: تماس سنسورهای لب با دهانی قلیان باعث تحریک سیناپس های مغزی می شود که به صورت موقت و غیر مستقیم بر کاهش اضطراب تاثیر می گذارد، بنابراین اثر مستقیم، مستقل و شناخته شده بین مصرف قلیان و کاهش اضطراب وجود ندارد مگر اینکه به صورت عادت و اعتیاد برای کوتاه مدت مغز را از هجمه های ذهنی دور می کند و پس از مدتی بازمی گردد.

این روانشناس اجتماعی درباره دلیل رواج قلیان در ایران گفت: به نظر من به دلیل صنعت و کسب درآمد، قلیان در ایران رواج پیدا کرده است. قلیان حدود ۲۵ سال پیش در ایران به معنای مدرن کنونی وجود نداشته و نوعی ساز و کار بوده که بیشتر توسط افراد مسن مورد استفاده بوده است. 
 
شریفی یزدی بیان کرد: متأسفانه کم کاری وزارت بهداشت در جلوگیری از رواج قلیان و تبلیغات غلطی که در بحث قلیان مطرح است، مثل اینکه دود قلیان از آب است و ضرری ندارد، صورت گرفته، منجر به ورود قلیان در رستوران ها، کافی شاپ ها، قهوه خانه ها و راه افتادن پیک موتوری قلیان شد و دلیل اصلی آن درآمدی است که اشخاصی که در این حوزه فعالیت می کنند.
 
این روانشناس اجتماعی اظهار کرد: هر قلیان به اندازه ۸۰ تا ۱۱۰ نخ سیگاربرای فرد ضرر دارد، هر نخ سیگار بین ۷ تا ۹ دقیقه عمر انسان را کم می کند، اگر یک فرد یک قلیان بکشد انگار ۵ پاکت سیگار کشیده و حدود ۷۰۰ دقیقه از عمرش کاهش پیدا کرده است. 

وی افزود: یکی از سونامی ها در این حوزه سرطان های ریه، حنجره و دهان است که بخش عمده دلیل ابتلا به این بیماری ها قلیان است. امروز  قلیان در بین جوانان به عنوان یک تفریح یاد می شود. 

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • راهکارهای کاهش استرس
  • رابطه سلامت روده و سلامت مغز
  • چگونه در طول روز پر انرژی باشیم؟ 
  • آیا وازلین پوست را سفید میکند؟
  • با این راهکار استرس را از خود دور کنید
  • استرس زیاد و کمبود خواب، وزن را افزایش می‌دهد
  • استرس از فضای کارگری برداشته شود
  • آیا قلیان در کاهش استرس تأثیر دارد؟
  •  کاهش استرس یا تلقین؟
  •  کاهش استرس با قلیان جنبه تلقینی دارد