Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-02@02:27:32 GMT

رمضان جاده بهشت و رضوان الهي

تاریخ انتشار: ۷ خرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۴۵۳۰۴۲

خبرگزاري آريا -


رمضان نام نهمين ماه سال قمري است. در اين ماه، روزه بر مسلمانان واجب شده‌است

ماه رمضان، ماه مهماني خدا، ماهي که اولياي الهي همواره در تمناي روئيت آن، روز شماري کرده و خود را مهياي آن مي کنند. اين استقبال عاشقانه برگرفته از معارف الهي است که باري تعالي به آنان ارزاني داشته است.

ماه رمضان، رمضان، ميهماني خدا
دست يابي به جايگاه و معرفت اين ماه خدا به آساني و براي هر انساني قابل دست يابي نيست، به همين جهت نياز است براي دست يابي به جايگاه و منزلت اين ماه، خوشه چين خرمن معرفت و معارف انسان هايي شويم که در معرفت الهي ذوب شده اند، صحيفه سجاديه سفره اي است که فرصت آشنايي با اين ماه را در اختيار همگان قرار مي دهد، البته اگر به خوبي همراه و همنشين دعاي استقبال ماه رمضان در صحيفه سجاديه شويم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



1-رمضان جاده بهشت و رضوان الهي
امام زين العابدين(عليه السلام) در فرازهاي ابتدايي دعاي 44 صحيفه سجاديه بعد از حمد و ستايش الهي و ابراز خضوع و خشوع در برابر باري تعالي رمضان را راهي به سوي رضوان الهي معرفي کرده و آن را ماه خدا و دري از درهاي رحمت الهي معرفي مي فرمايد. حضرت در اين خصوص مي فرمايد: «وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ‏ الَّذى حَبانا بِدينِهِ، وَاخْتَصَّنا بِمِلَّتِهِ، وَ سَبَّلَنا فى سُبُلِ اِحْسانِهِ، لِنَسْلُكَها بِمَنِّهِ اِلى‏ رِضْوانِهِ..؛ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ‏الَّذى جَعَلَ مِنْ تِلْكَ السُّبُلِ شَهْرَهُ شَهْرَ رَمَضانَ، شَهْرَ الصِّيامِ، وَ شَهْرَ الِاْسْلامِ، وَ شَهْرَ الطَّهُورِ، وَ شَهْرَ التَّمْحيصِ، وَ شَهْرَ الْقِيامِ، الَّذى اَنْزَلَ فيهِ الْقُرْانَ،(الصحيفة السجادية، ص186، نيايش 44) سپاس خداى را كه دينش را به ما عنايت فرمود، و ما را به آئين خود اختصاص داد،... و سپاس خداى را كه از جمله آن راه ها، ماه خود، ماه رمضان را قرار داد، ماه روزه، ماه اسلام، ماه طهارت، ماه آزمايش، ماه قيام، ماهى كه قرآن را در آن نازل كرد.»

2-رمضان فرودگاه فرشتگان الهي
در فراز ديگر از اين دعاي ارزشمند به عبارتي برخورد مي کنيم که گوياي اين است که ماه رمضان فرودگاه فرشتگان مقرب درگاه الهي است، عبارتي که پيش تر آن را در معارف قرآني نيز مشاهده کرده ايم، نزول فرشتگاني که مصادف است با برترين روز و شب سال که از هزار ماه برتر و با فضيلت تر است: «لَيْلَةً واحِدَةً مِنْ لَياليهِ عَلى‏ لَيالى اَلْفِ شَهْرٍ، وَ سَمّاها لَيْلَةَ، الْقَدْرِ، تَنَزَّلُ الْمَلائِكَةُ وَ الرُّوحُ فيها بِاِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ كُلِّ اَمْرٍ؛(الصحيفة السجادية، ص186، نيايش 44) شبهايش را بر شبهاى هزار ماه فضيلت و برترى داد، و آن را شب قدر ناميد، كه در آن شب فرشتگان و روح به فرمان پروردگارشان براى هر امرى نازل.»

رمضان نام نهمين ماه سال قمري است. در اين ماه، روزه بر مسلمانان واجب شده‌است

3-رمضان بستر عفو عمومي
يکي از نکات معرفتي و اسلامي که در اين دعاي ارزشمند به آن اشاره شده است، گستردگي و وسعت عفو الهي در اين ماه است، خداي متعال به برکت ماه رمضان خيل کثيري از بندگان گنهکار را مورد عفو و بخشش خود قرار مي دهد، حضرت اين موضوع را اين چنين متذکر شده است: «اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلى‏ مُحَمَّدٍ وَ الِهِ، وَ اِذا كانَ لَكَ فى كُلِّ لَيْلَةٍ مِنْ لَيالى شَهْرِنا هذا رِقابٌ يُعْتِقُها عَفْوُكَ، اَوْيَهَبُها صَفْحُكَ، فَاجْعَلْ رِقابَنا مِنْ تِلْكَ‏الرِّقابِ، وَاجْعَلْنا لِشَهْرِنا مِنْ خَيْرِ اَهْلٍ وَ اَصْحابٍ(الصحيفة السجادية، نيايش 44) بار خدايا بر محمد و آلش درود فرست، و چنانچه در هر شب از شب هاى اين ماه مبارك برايت بندگانى است كه بخششت آنان را آزاد مى‏كند، يا گذشتت ايشان را مى‏بخشد، پس ما را از آن بندگان قرار ده، و ما را براى ماه رمضانمان از بهترين اهل و ياران محسوب كن.»

بهترين و مهمترين دعاي امام سجاد(عليه السلام)در ماه رمضان
مهمترين و خطرناکترين مانع جاده بهشت گناه و معصيت الهي است. از اين رو امام سجاد(عليه السلام) به درگاه الهي اين چنين دست به دعا بر مي دارد: «وَ اَنْ نَتَقَرَّبَ اِلَيْكَ فيهِ مِنَ الْاَعْمالِ الزّاكِيَةِ بِما وَ اَنْ نَتَقَرَّبَ اِلَيْكَ فيهِ مِنَ الْاَعْمالِ الزّاكِيَةِ بِما؛ و ما را توفيق ده كه در آن به تو تقرب جوئيم در سايه اعمال شايسته‏اى كه ما را به آن از آلودگى معاصى پاك نمايى.»، در روايتي نيز نقل شده است که امام علي(عليه السلام) از پيامبر اکرم(صلي الله و عليه وآله) در خصوص بهترين اعمال در ماه رمضان سؤال کردند و پيامبر اکرم در جواب فرمودند: «فَقَالَ يَا أَبَا الْحَسَنِ أَفْضَلُ الْأَعْمَالِ فِي هَذَا الشَّهْرِ الْوَرَعُ عَنْ مَحَارِمِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَل؛(الأمالي( للصدوق)، ص95) بهترين عمل در اين ماه پارسايى و اجتناب از محرّمات خداست.»

مهمترين عامل و عنصري که مي تواند اين مانع سخت را از سر راه ورود انسان به بهشت بردارد، تقواي الهي است. و خدا نيز روزه را به عنوان عاملي براي تقويت تقوا در اختيار انسان قرار داده است. «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنوا کُتِبَ عَلَيکُمُ الصِّيامُ کَما کُتِبَ عَلَي الَّذينَ مِن قَبلِکُم لَعَلَّکُم تَتَّقونَ؛[بقره،آيه 183 ] اي افرادي که ايمان آورده‌ايد! روزه بر شما نوشته شده، همان‌گونه که بر کساني که قبل از شما بودند نوشته شد؛ تا پرهيزکار شويد.»، به راستي اگر انسان نتواند در اين ماه خدا تقواي الهي را کسب کند و بر هواي نفس غلبه کند و از ارتکاب محارم و ناپاکي ها اجتناب کند، نه تنها در جاده بهشت قدم نگذاشته است؛ بلکه از زيبايي ها و مناظر چشم نواز آن نيز بي بهره خواهد بود.

در پايان:
همچون امام سجاد(عليه السلام) دست دعا به درگاه الهي بر مي داريم و از خداي متعال کسب معرفت و نگه داشتن حرمت اين ماه را از خداي منان طلب مي کنيم: «وَ اَلْهِمْنا مَعْرِفَةَ فَضْلِهِ وَ اِجْلالَ حُرْمَتِهِ؛ مِمّا حَظَرْتَ فيهِ، وَ اَعِنّا عَلى‏ صِيامِهِ بِكَفِّ الْجَوارِحِ عَنْ مَعاصيكَ؛ و معرفت برترى اين ماه و بزرگداشت احترامش، و خوددارى از محرمات در آن را به ما الهام كن.»

منبع:tebyan.net




منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۴۵۳۰۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری روانشناسی خودمانی در بهشت مادران

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، کارگاه‌های آموزشی با عنوان «روانشناسی خودمانی» در بوستان «بهشت مادران» برگزار می‌شود.

 این کارگاه‌ها با شعار «همیشه با یک مشاور درد دل کن» در بوستان بهشت مادران در منطقه فرهنگی و گردشگری عباس‌آباد با هدف اهمیت و لزوم مشاور برای همه، مشاوره‌های انفرادی و گروهی برگزار می‌شود.

مشاوره پیش از ازدواج، مشاوره خانواده، مشاوره کودک و نوجوان، تست‌های روانشناسی و تست هوش کودکان از جمله مشاوره‌های انفرادی است که در «روانشناسی خودمانی» در نظر گرفته شده است.

در مباحث گروه درمانی نیز مهارت‌های زناشویی مشکلات زوجین، مهارت‌های فرزندپرروی، اضطراب کودکان و تربیت جنسی بررسی خواهد شد.

علاقمندان برای بهره‌مندی از مشاوره‌های انفرادی، گروهی و کارگاه‌های آموزشی می‌توانند با شماره‌های ۲۲۸۸۱۱۱۵ و ۱۶، ۲۲۸۸۶۰۴۲ تماس بگیرند.

دیگر خبرها

  • وضعیت مبلغان کشور در ماه رمضان از زبان مدیرکل تبلیغ عمومی/ استقبال بی‌نظیر «تبلیغ اولی‌ها»
  • دعای خیر عباس‌میرزا در حق ناصرالدین‌شاه یک‌ساله: پنجاه سال خوشی‌ها ببیند
  • تجلیل امام جمعه شهرستان تکاب از معلمین پر تلاش مدرسه رضوان شهرستان تکاب
  • معرفی نفرات برتر جشنواره کیش بهشت خانواده
  • برگزاری روانشناسی خودمانی در بهشت مادران
  • ویژه برنامه تحویل سال رادیو ایران بالاترین امتیاز را کسب کرد
  • برنامه سازان صدا و سیمای خوزستان در ماه رمضان تجلیل شدند
  • نشست خبری اولین جشنواره بین المللی فیلم دینی رضوان
  • توجه ویژه جشنواره «رضوان» به جوانان صاحب ایده/ توسل به فرهنگ رضوی
  • جدایی برگزاری بخش ملی و بین الملل جشنواره فیلم رضوان