Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-05-08@13:50:04 GMT

ایران همسایه شماست نه دشمن شما

تاریخ انتشار: ۷ خرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۴۵۴۶۴۲



دولت دوازدهم از چند هفته دیگر کارش را شروع می کند و باید دیپلماسی خود را سامان دهد. نگاه و برنامه دولت دوازدهم به ریاست حسن روحانی به دنی اچگونه است؟ متن زیر از برنامه دولت دوازدهم که از سوی یاران و همکاران روحانی درروزهای پیش از شروع رای گیری منتشر شد رفتار احتمالی دولت در سیاست خارجی است .
دولت دوازدهم تحت رهبری داهیانه رهبری معظم انقلاب اسلامی، شایستگی و توان آن را دارد که سیاست خارجی خود را در راستای ایران آینده و انقلاب و نظام تکامل یافته سوق دهد .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این رهگذر، اهداف و چشم‌انداز ترسیم‌شده در بندهای ذیل دنبال خواهد شد.

1- تأمین و تداوم دستاوردهای سیاست خارجی مستلزم آغاز دورانی تازه از «تنظیم سازنده روابط بین‌الملل، ارتقای جایگاه کشور و حضور مؤثر در منطقه و جهان» است و این مهم به‌ویژه در بعد منطقه‌ای باید متکی بر مفاهیم «مسئولیت‌پذیری عقلانی، هشیاری عزت‌افزا و پیشگامی دلیرانه» پیگیری شود. جمهوری اسلامی ایران در راستای تحقق مسئولیت‌های ناشی از رویکرد و «سیاست نوین دوران تکامل و فرهیختگی» خود، با تکیه‌بر آرمان‌های انسانی و اسلامی انقلاب و در نظر گرفتن منافع ملی، بیش از هر زمان دیگر در برابر سرنوشت مشترک انسانی در منطقه و جهان احساس مسئولیت می‌کند و می‌خواهد پیشگام در جهت ارتقای جایگاه و شاخص‌های منطقه و پیشتاز تلاش برای حل‌وفصل بحران‌ها و نزاع‌ها در سطح منطقه باشد.چنین جایگاه و موقعیتی برآمده از ارزش‌های انقلاب اسلامی و اصول مترقی قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و متناسب با شأن و جایگاه والای مردم شریف ایران است.
2- انسجام و وحدت ملی، تحت رهنمودهای مقام معظم رهبری، در توفیق برجام متبلور شد و زمینه‌ها و بسترهای فراهم‌شده برای ترویج ایران هراسی و منزوی کردن را ناکام و انقلاب و نظام را به‌خوبی به مرحله رشد و تکامل بدرقه کرد. در این مرحله تازه که در آغاز راه پرفرازونشیب آن هستیم، باید شاهد ارتقای جایگاه و تصویر جهانی و منطقه‌ای ایران و تأثیرگذاری مثبت و از سر مسئولیت‌پذیری و تعهد در رابطه با بهبود شرایط و ایجاد ثبات در منطقه باشیم. ازاین‌رو، ضمن پاسداشت دستاوردهای نظام و ایستادگی بر سر منافع ملی در برابر تهدیدها، هشیارانه به فرصت‌های پیش رو توجه داریم و برای بهره‌برداری متناسب از آن‌ها، سطح روابط با همسایگان و کشورهای منطقه و جهان را ارتقا دهیم و برای رشد جایگاه دیپلماتیک، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی ایران تلاش مجدانه کنیم؛ و با تدوین برنامه‌های پیشنهادی فعالانه در جهت اعتمادسازی متقابل در منطقه، افزایش سطح همکاری‌های اقتصادی، دستیابی به سازوکارهای همکاری‌های راهبردی امنیتی منطقه‌ای امنیتی، حل‌وفصل نزاع‌های فرساینده و به‌ویژه تلاش برای ایجاد استقرار و امنیت در کشورهای هم‌پیمان همچون سوریه و عراق حرکت خواهیم کرد.
3- یکی از مهم‌ترین اهداف جمهوری اسلامی ایران در دوران گذار جهانی، جلوگیری از سلطه انحصاری یک کشور بر منابع قدرت و ثروت خلیج‌فارس و آسیای غربی است. این هدف عالی بینش عمیقی به ما نسبت به مخالفت با دخالت قدرت‌های خارجی در این مناطق، ممانعت از گسترش تسلیحات هسته‌ای و حمایت از تحقق ایده «منطقه عاری از تسلیحات هسته‌ای» و همچنین برپایی رژیم کنترل تسلیحات متعارف می‌بخشد. در همین حال، جمهوری اسلامی ایران قصد ندارد تلاشی را به‌منظور چیرگی بر خلیج‌فارس و یا هر منطقه دیگری بکار ببندد.
4- دستگاه دیپلماسی ما موظف است که کشورهای منطقه را به پذیرش این عقیده هدایت کند که ایران اسلامی را نه به‌مثابه یک دشمن بلکه یک همسایه همکار در ارتقای جایگاه منطقه به‌رغم رقابت‌های طبیعی بنگرند؛ همسایه‌ای که در ایجاد امنیت و ثبات منطقه پیشگام است. از این دیدگاه، منافع ملی ما با به عهده گرفتن بیش‌ازپیش مسئولیت و آشکارتر کردن نقش سازنده کشور، با اعتمادسازی در سطح کشورهای منطقه، کاهش نقش و دخالت قدرت‌های فرا منطقه‌ای، استقرار بیشتر ثبات و امنیت در منطقه و سرانجام برقراری شرایط مناسب‌تری برای همکاری‌های اقتصادی منطقه‌ای هم‌راستا است. لازمه شکل‌گیری چنین شرایطی درک منطقه‌ای این واقعیت است که سازندگی و آبادانی منطقه‌ای با چنین پیوستگی‌های مذهبی و تمدنی و منافع درهم‌تنیده اقتصادی-سیاسی، نیازمند آبادانی همه کشورهای منطقه است و با نگاه جزیره‌ای محقق نخواهد شد و از منازعه و تحریم و فضای تهدید و نگرانی در منطقه، تنها دلالان اسلحه و سوداگران اقتصادی بهره خواهند گرفت.
5- هیچ‌گاه تا به این اندازه نیازمند تنش‌زدایی و همکاری متقابل نبود و کشورهای منطقه در تعیین مسیر و سرنوشت منطقه خویش مؤثر نبوده‌اند. این همان چیزی است که ما به آن «فرصت تاریخی» می‌گوییم. هرگز تا این اندازه همکاری سازنده، برابر و بر اساس احترام میان همه کشورهای خاورمیانه لازم و مؤثر نبوده است. ما این واقعیت‌ها را می‌بینیم و تلاش خواهیم کرد تا به سایر کشورهای منطقه نیز ایده «همکاری‌های منطقه‌ای حول توسعه و تبادل فرهنگی، تجاری و امنیت مشترک» را استوار بر شانه‌های «منطقه‌ای معتدل و متعادل» در چشم‌انداز قابل‌رؤیت ارائه دهیم.
6- جمهوری اسلامی ایران در چنین شرایطی در مقام لنگرگاه صلح و ثبات منطقه، با تکیه ‌بر سرشت الگووار خود و تعمیم بازی با حاصل جمع مثبت به عرصه‌های نوین، می‌تواند راهی تازه برای برون‌رفت از بحران‌ها و نزاع‌ها در منطقه، پیش روی ملت‌های خسته از تنش و منازعه و جنگ‌های برادرکشی قرار دهد. فرایند اعتمادسازی جهانی که موجب انزوای جنگ افروزان و صهیونیست‌های مخالف برجام در جهان غرب گردید اکنون می‌تواند به نیروی محرکه صلح‌سازی منطقه‌ای تبدیل شود.
7- [مهوری اسلامی ایران مصلحت خود را در این می‌داند که فضای منطقه را از تنش و منازعه به آرامش و امنیت و صلح سوق دهد، و در این راستا دست دوستی صادقانه به همه کشورهای منطقه دراز می‌کند. {به فرموده مقام معظم رهبری}، نظام ما به مردم و ملت خود عشق می‌ورزد و ازاین‌روست که سرمایه بزرگ اعتماد و دوست داشتن از سوی مردم و ملت را داراست. این موهبت الهی را قدر می‌نهیم و با اتکای به لطف خداوند و این سرمایه عظیم ایمان‌داریم که دشمن نمی‌تواند در عزم راسخ ما برای ایجاد منطقه‌ای امن و باثبات خللی وارد کند. سیاست خارجی منطقه‌ای ما بر تقویت ارتباطات با کشورهای منطقه همراه با جلب اعتماد متقابل، ایجاد پیوند و حضور فعالانه در اقتصاد منطقه، فعال‌سازی و تقویت مسیرها و کریدورهای ارتباطی متنوع با همسایگان، افزایش مبادلات تجاری و سرمایه‌گذاری مشترک و متقابل در منطقه تأکید دارد. این سیاست به افزایش توان تولیدی در داخل و تقویت زیرساخت‌های اقتصادی منجر شده و ایجاد یک منطقه امن و باثبات، در راستای تقویت بنیان‌های اقتصاد مقاومتی کشور از طریق شبکه‌سازی و پیوند ناگسستنی با اقتصادهای پیرامونی را در سرلوحه خویش قرار می‌دهد.
8- جمهوری اسلامی ایران، سیاست خارجی خود را به‌صورت بهینه به کار گیرد تا «راهبرد جامع ارتقای امنیت و اقتصاد منطقه» را با همکاری کشورهای منطقه و بهره‌گیری از دیپلماسی رسمی و عمومی و فرهنگی طراحی و عملیاتی کند و از این راهبرد به شکوفایی اقتصاد رو به رشد و متکی به توانمندی‌های داخلی یاری رساند. این برنامه، در خدمت دوران رو به آینده کشور ما و انقلاب و نظام بالغ و تکامل‌یافته است و این پاسخ به نیاز بزرگ این دروان انتقالی در منطقه را در قالب تعریف نقش «پیشگام برای ایجاد منطقه قوی‌تر» ارائه می‌دهیم.
9- جمهوری اسلامی ایران، سازوکارها و ظرفیت‌های متعددی دارد که با فعال‌سازی آن‌ها می‌تواند کشورهای عمده و بسیار مؤثر منطقه را برای همکاری و مشارکت در طراحی و اجرای این برنامه تحول ساز که خیروبرکت همه منطقه را دربردارد، جذب کرده و مشارکت دهد.
10- با توجه به تحولات جهانی و آغاز شکل‌گیری جهان پساغربی و نیز تغییر موازنه‌های منطقه‌ای بازخوانی و بازسازی دیپلماسی عمومی کشور با تکیه‌بر تداوم سیاست پیشگیری از ایران‌هراسی، ارائه تصویر سازنده و مسئول نظام در برابر مسائل و بحران‌های منطقه‌ای، تقویت جنبه‌های گفتمانی و ادبیات تولیدی برای ارتقای جایگاه الگویی جمهوری اسلامی ایران با همت مضاعف ادامه خواهد داشت.
11- تحقق اجماع و عملکرد هماهنگ در حوزه سیاست خارجی با تأکید بر لزوم هشیاری و دلیری هم‌زمان در برابر تهدیدها و نیز فرصت‌های پیش رو امری اجتناب‌ناپذیر است که مستلزم ارتقای قدرت تشخیص و کارشناسی مبتنی بر تدوین راه‌حل‌های جایگزین خواهد بود. دولت آتی باید قادر باشد، گام‌های ناتمام و فعالیت‌های بایسته برای بهره‌برداری حداکثری از فرصت‌های تاریخی پیش رو و اجتناب از خطرات محتمل و ایستادگی بر منافع ملی و میهنی با هشیاری و اقتدار و کارآزمودگی محقق سازد.

منبع: ساعت24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۴۵۴۶۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اقدامات رژیم صهیونیستی امنیت کل منطقه را به خطر انداخته است

به گزارش خبرگزاری مهر، امیر دریادار سیدمحمود موسوی معاون عملیات ارتش در آیین اختتامیه تمرین پاسگاه فرماندهی مرکب صیاد «حلقه امنیتی ۲۰۲۴» با شعار «امنیت برای همه»، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای دفاع مقدس و به‌ویژه شهیدان عالی‌قدر ارتش، با بیان اینکه لازمه استقلال، پیشرفت، توسعه و رفاه هر ملت و کشوری وجود امنیت پایدار است، اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین وظایفی که بر عهده نیروهای مسلح هر کشوری است، تأمین همین امنیت پایدار در راستای توسعه منافع آن کشور در سطح منطقه و جهان است.

امیر دریادار موسوی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران با بهره‌گیری از همه منابع خود علاوه بر تأمین امنیت ایران، در راستای تأمین امنیت منطقه و حتی جهان در تلاش است.

معاون عملیات ارتش با بیان اینکه دین اسلام همواره بر صلح، آرامش و گفتمان تأکید می‌کند، گفت: دین اسلام علی‌رغم تأکیدات بسیارش بر روی پرهیز از نزاع و درگیری، مسلمان را به دفاع و مقابله با هرگونه تهدیدی ملزم می‌کند.

وی با بیان اینکه اگر در منطقه ناامنی ایجاد شود، همه کشورهای آن منطقه آسیب خواهند دید، افزود: اگر همه دولت‌ها و ملت‌ها بر این باور باشند، اقدامات وحشیانه رژیم صهیونیستی در غزه را نمی‌توان پذیرفت؛ چراکه اقدامات این رژیم جعلی امنیت کل منطقه را به خطر انداخته است.

دریادار موسوی عنوان کرد: با نگاهی به سالیان گذشته درمی‌یابیم که یکی از نقشه‌ها و توطئه‌هایی که کشورهای استکباری برای ایجاد ناامنی در سطح منطقه، مناطق مورد نظر و ایجاد اختلاف، نزاع، درگیری و مشغول کردن کشورهای منطقه، شکل‌دهی، سازماندهی و آموزش گروه‌های تروریستی بوده است که شاهد اقدامات غیرانسانی و جنایات آنان در کشورهایی همچون سوریه، عراق، افغانستان و سایر کشورها بودیم.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی با استناد به آموخته‌های دینی و فرهنگ غنی خود برای مقابله با پدیده شوم تروریسم و برای کمک به ایجاد صلح و امنیت پایدار در سطح منطقه به میدان مبارزه آمد، تصریح کرد: خوشبختانه با اقدامات صورت گرفته توسط جمهوری اسلامی ایران و همکاری برخی از کشورهای منطقه، خطر تروریسم پایان یافته است؛ اما همچنان ریشه‌های اختلاف برای شعله‌ور شدن اتفاقات تروریستی در سطح منطقه وجود دارد.

معاون عملیات ارتش تأکید کرد: برای ریشه‌کن کردن این پدیده شوم، نیاز به همکاری، تعامل و وحدت همه طرف‌هاست تا بتوانیم با بهره‌گیری از همه ظرفیت‌ها و امکانات، به مقابله با پدیده افراط‌گرایی که حاصل سیاست‌های دشمنانه کشورهای استکباری است، بپردازیم.

امیر موسوی با اشاره به تمرینات انجام‌شده در رزمایش‌های مرکب بین کشورهای ایران، بلاروس، آذربایجان، تاجیکستان، قزاقستان و قرقیزستان گفت: از کشورهای حاضر در این تمرین مشترک کمال تشکر و قدردانی را دارم؛ اما این قدم، جزو گام‌های نخستین برای شکل‌گیری تعامل و ایجاد کارگروه‌های مشترک در راستای مبارزه با پدیده تروریسم در منطقه است.

معاون عملیات آجا ادامه داد: ما باید بتوانیم با اجرای این تمرینات، به یک فرهنگ و زبان مشترک برای مقابله با پدیده تروریسم برسیم و امیدواریم این تمرین آغازی برای کسب آمادگی در راستای اجرای رزمایش‌های واقعی باشد.

وی با بیان اینکه در تمرین‌های مربوط به رزمایش مرکب، سعی شده است تا از تجارب و نظرات حاضرین در این تمرین نهایت استفاده شود، یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران آمادگی توسعه تعاملات و همکاری‌های نظامی را با کشورهای دوست و برادر منطقه دارد.

دریادار موسوی در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم که تمریناتی از این قبیل در برنامه‌های کشورها، به صورت سالیانه و یا دوسالانه ثبت شوند تا بتوانیم در یک برنامه‌ریزی منظم و هدفمند، به اجرای این تمرینات مشترک پرداخته و به آمادگی‌ها و هماهنگی‌های لازم جهت اقدامات مشترک برسیم.

کد خبر 6098252 هادی رضایی

دیگر خبرها

  • ملا هبت‌الله: جهان کفر برای جدایی دین از سیاست تلاش می‌کند
  • ویژگی‌های ژئوپلیتیکی کشورهای شیخ‌نشین؛ از اختلافات پیچیده سرزمینی تا همگرایی در ساختارهای اجتماعی ـ تاریخی
  • سیاست همسایگی دولت سیزدهم
  • سلامی: رسالت نیروی قدس پرکردن موارد نفوذ دشمن بین مسلمانان است
  • اسلامی: به دنبال خلق فناوری در حوزه انرژی اتمی هستیم
  • اقدامات رژیم صهیونیستی امنیت کل منطقه را به خطر انداخته است
  • اتحاد ایران وعراق مایه ضرر و زیان دشمن و رفاه دو ملت است
  • تاکید سازمان همکاری اسلامی بر لزوم تحریم همه‌جانبه اسرائیل
  • تعامل سازمان همکاری اسلامی با طالبان
  • ادعای دلارزدایی و قرارداد دلاری/کشور‌های اسلامی؛ از نشست‌های نمایشی تا اقدامات عملی/عملیات وعده صادق و تحول در تاریخ غرب آسیا