Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-28@20:47:22 GMT

بازخوانی آداب و رسوم مردم بافت در ماه مبارک رمضان

تاریخ انتشار: ۹ خرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۴۸۶۸۵۴

بازخوانی آداب و رسوم مردم بافت در ماه مبارک رمضان

مردم بافت نیز در ماه رمضان آداب و رسومهای های خاص خود را دارند هرچند که در جامعه کنونی مردم از فرهنگهای بومی خود فاصله گرفته اند، تفاوتها را در نوردیده اند و یک فرهنگ یکسانی در جامعه در حال شکل گیری است . کاری به خوب یا بد بودنش ندارم ولی گاهی تفاوتها جذابیت خاص خودش را دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از اقطاع، ماه رمضان خود یک فرهنگ است که ریشه در باورها و اعتقادات مسلمانان دارد، همراه با یک سری رسومات مختلف که با باورهای مردم عجین شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در هر گوشه از ایران اسلامی بسته به نوع فرهنگی که وجود دارد در ماه مبارک برنامه ها و رسومات متفاومتی وجود دارد.
مردم بافت هم در ماه رمضان آداب و رسومهای های خاص خود را دارند هرچند که در جامعه کنونی مردم از فرهنگهای بومی خود فاصله گرفته اند، تفاوتها را در نوردیده اند و یک فرهنگ یکسانی در جامعه در حال شکل گیری است . کاری به خوب یا بد بودنش ندارم ولی گاهی تفاوتها جذابیت خاص خودش را دارد.

مردم بافت قبل از ورود به ماه مبارک مساجد را غبارویی می کنند از آب و جاروب اساسی گرفته تا رفخوانی کتابهای مسجد و با این کار غبار وجودشان را هم میزدایند تا با وجودی پاکتر به استقبال این ماه بروند.

بانگ سحرگاه
مردم بافت در قدیم الایام آن موقع که این موبایلها و ساعتهای کوکی وجود نداشت برای اینکه سحرگاه به موقع بیدار شوند زاویه ای به عرض۵۰cmو ارتفاع یک متر با خشت گوشه اتاق می ساختند و شبها یک عدد خروس داخل آن می گذاشتند، سحرگاه این خروس دوبار در دو زمان متفاوت بانک می داد و اهل خانه را برای انجام فرائض سحرگاه بیدار می کرد(کمی عجیب است اما در زمان خودش شاهکار بوده)

افطاری دادن
رسم افطاری دادن فرهنگ دیرینه مسلمانان در ماه رمضان است. در قدیم افرادی که متمکن بوده اند قبل از ماه وسائل و امکاناتی که برای روزه داری ماه مبارک رمضان نیاز بوده جمع آوری می کردند و به افراد فقیر محله اهدا می کردند. در حال حاضر این فریضه در مساجد برگزار می شود.

احیا گرفتن
ماه رمضان از این جهت که یک تحولی روحی و جسمی در وجود افراد می گذارد محبوبیت خاص خودش را دارد، لیالی قدر همچون نگینی درخشان جذابیت این ماه را بیشتر کرده اند، احیا گرفتن در بین مردم بافت به این صورت بوده که از ابتدای ماه رمضان هر شب را در منزل یکی از اهالی احیا می گرفتند .در حال حاضر احیا در مساجد و تکیه ها برگزار می شود و افرادی هم که توان احیا در مسجد را نداشته باشند حتما در منزل شب زنده داری می کنند.

مراسم جمع خوانی قران
اینکه می گویند رمضان بهار قرآن است گزافه نیست، اصلا رمضان را با قرآن می شناسند. جلسات قرآنی در شهر بافت هر سال رونقش بیشتر می شود که به صورت جلسات جمع خوانی خانگی و یا در مساجد و حسینیه ها برگزار می شود.

افطار
یکی از تغییرات مهم ماه مبارک رمضان، سفره هاست، که در این ماه رنگ و بوی بهشت از آن به مشام می رسد،گویی اکسیر ماه مبارک همه ابعاد زندیگمان را دگرگون می سازد.
مردم بافت روزه شان را با چای و نبات افطار می کنند معتقدند که روتر ضعف را بر طرف می کند. آش و حلیم که پای ثابت سفره های افطاری است.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۴۸۶۸۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تقدیر شورای عالی انقلاب فرهنگی از سریال «رستگاری»

در جلسه‌ای که با حضور اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد، حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه دبیر این شورا درباره گیرایی داستان «رستگاری» و استفاده از تکنیک‌های جدید جلوه‌های ویژه برای سریال‌های مناسبتی در ماه رمضان توضیحاتی ارائه داد و گفت: این سریال توانسته مردم را با سلایق مختلف پای تلویزیون بنشاند.

آیت‌الله علی‌اکبر رشاد، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز با تمجید از محتوای سریال «رستگاری» عنوان کرد: صداوسیما ویترین متفاوتی را برای ماه رمضان تدارک دیده بود.

در این جلسه با هدایایی از  کارگردان، بازیگران و عوامل سریال «رستگاری» تقدیر شد.

«رستگاری» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی مسعود ده‌نمکی ماه مبارک رمضان از شبکه دو سیما پخش شد.

در این اثر هنرمندانی همچون محمود پاک نیت، رضا استادی، پویا امینی، مهدی سلوکی، کاوه سماک باشی، حمید رضا هدایتی، رامین راستاد، نیما شاهرخ شاهی، رضا توکلی، حسن اسدی، محمدرضا رهبری، مالک سراج، افشین سنگ چاپ، رامبد شکر آبی، اکبر رحمتی، محمود مقامی، مختار سائقی، نفیسه روشن، سولماز حصاری، پوراندخت مهیمن، شیوا خسرومهر، پرنیا کربلایی، ساقی زینتی، المیرا ربیعی، عاطفه رحمان‌پور، حسنی قبادی، فریبا ترکاشوند، پریا انوری، ژاله درستکار، مونا افخمی، مهرسا فلاحیان، فرخنده فرمانی زاده و افسر ناصری ایفای نقش کرده‌اند.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری سینما و تئاتر

دیگر خبرها

  • بازخوانی کارنامه 8 تیم برتر جام حذفی؛ 3 قهرمان در کنار 5 مدعی
  • اختصاص بیشترین سهم قیر رایگان استان آذربایجان شرقی به اهر
  • ثبت نام ۵۸۰۰ گیلانی در طرح اکرام ایتام و محسنین ماه رمضان
  • اختصاص بیشترین سهم قیر رایگان آذربایجان شرقی به اهر
  • راه‌اندازی فاز دوم کارخانه فولاد بافت مصداق«جهش تولید با مشارکت مردم» است
  • بافت تاریخی بندر بوشهر با مشارکت مردم بازآفرینی می‌شود
  • مسابقات جام رمضان تنیس روی میز بانوان در سمنان پایان یافت
  • ۳۰ درصد شهر اهر دارای بافت فرسوده و ناکارآمد است
  • تقدیر شورای عالی انقلاب فرهنگی از سریال «رستگاری»
  • «نون خ» پایبند به آداب ایرانی