Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران، « عملکرد یک ساله مجلس دهم شورای اسلامی » موضوع امشب گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما بود که علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی و محمد رضا پور ابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی به تبادل نظر پیرامون آن پرداختند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



در ابتدای این بحث بروجردی درباره اینکه عملکرد مجلس دهم در کدام حوزه اقتصادی، سیاسی و اجتماعی و فرهنگی بهتر بوده است ، گفت: با توجه به اهمیت مساله امنیت در کل کشور، وضعیت آشفته امنیتی در شرق و غرب کشور و همچنین بحران های متعدد منطقه ای ، کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی ، محوریت کار خود را بر مسائل امنیتی و رصد کردن تحولات ، مشورت و نظارت بر ارگان های امنیتی و اطلاعاتی کشور گذاشته که به اعتقاد بنده مجموعه اطلاعاتی و امنیتی کشور اعم از سپاه پاسداران، وزارت اطلاعات و ناجا کارنامه بسیار موفقی در تامین امنیت کشور داشتند.

وی افزود: کمیسیون امنیت ملی سعی دارد با ارتباط مستمر و نظارت بر مجوعه های امنیتی و اطلاعاتی کشور کاستی ها را برطرف کند که در این بخش با توجه به دستگیری تیم های متعدد تروریستی اعزامی به کشور، در مجموع نظام جمهوری اسلامی ایران کارنامه درخشانی در این حوزه ارائه کرده است.

بروجردی ادامه داد: عرصه دیگر کار کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مربوط به حوزه سیاست خارجی است که در این رابطه نیز باز هم ما یک منطقه پرتنشی در عرصه سیاست خارجی داریم و از طرف دیگر نیز آمریکا و همپیمانان اروپایی و منطقه ای او چالش های زیادی به لحاظ سیاسی به عنوان یک سیاست تصمیم گیری شده سعی دارند بر جمهوری اسلامی ایران تحمیل کنند که نمونه جدید آن سفر رئیس جمهور آمریکا به منطقه و هم داستان کردن این کشورها در بحث ایران هراسی و ایجاد یک تصور غلط در این کشورها با هدف فروش هر چه بیشتر تسلیحات و گرفتن پایگاه های بیشتر در منطقه است.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی بیان داشت: نکته دیگر بحث مربوط به اجرای برجام است که همچنان با مسائل مختلف کشور به خصوص مسائل اقتصادی همچنان گره خورده است.

بروجردی با بیان اینکه وزارت امور خارجه به عنوان ارگان مسئول در اصل مذاکرات و توافق برجام موظف است هر سه ماه یکبار گزارش عملکردی از نحوه اجرای برجام به مجلس شورای اسلامی ارائه کند گفت: باید از وزارت خارجه تقدیر کرد که این گزارش را مرتب به مجلس ارائه کرده است ضمن آنکه ما هم در این کمیسیون ، کمیته ویژه ای تحت عنوان کمیته برجام جهت برگزاری جلسات مستمر با وزارت خارجه و دیگر ارگان های مربوط به اجرای برجام و بازدید میدانی از سایت های هسته ای کشور و میزان پیشرفت و اجرای کار در آن ها تشکیل داده ایم.

خیلی از گره ها پس از برجام باز شده است/ آمریکا مانع اجرای روان برجام است

وی خاطر نشان ساخت: اگر بخواهیم قضاوت منصفانه ای نسبت به توافق صورت گرفته داشته باشیم، خیلی از گره ها پس از برجام باز شده است اما آمریکا همچنان به عنوان کشور تاثیر گذار بر دیگر کشورهای امضا کننده برجام، مانع اصلی اجرای روان برجام است.

بروجردی تصریح کرد: تصمیم گیری در مورد توافق هسته ای یک تصمیم گیری ملی بود و برای ما مهم این است که در این مرحله بتوایبم از طریق اجرای دقیق برجام ، حقوق مادی خود را به دست آوریم.بیشترین تمرکز مجلس در سال ۹۵ بر روی مباحث اقتصادی برنامه ششم توسعه بود

پور ابراهیمی نیز با تاکید بر اینکه اولویت اصلی کشور، حول و حوش مسائل اقتصادی است گفت: در خرداد ماه سال ۹۵ که مجلس دهم شکل گرفت و کار را شروع کرد با ارائه لایحه برنامه ششم توسعه مواجه شد بنابراین مجلس از همان روزهای اول بر مباحث اقتصادی برنامه ششم توسعه تمرکز داشت.

وی با اشاره به اختلاف نظر دولت و مجلس پیرامون برنامه ششم توسعه ادامه داد: در دولت اعتقاد بر این بود که شاید نیازی به برنامه نباشد و مجلس نیز منتظر بود که دولت یک برنامه جامعی در رابطه با برنامه ششم توسعه ارائه کند.

مجلس جور تدوین برنامه ششم توسعه را کشید

پورابراهیمی افزود: این اولین باری بود که دولت در خصوص برنامه های توسعه اعلام کرد برنامه جامعی در رابطه با برنامه ششم توسعه نمی دهد و ریز اطلاعات را ارائه نخواهد کرد و این چالشی بود که در ماه های اول مجلس بیشترین بحث را به خود اختصاص داد و به این ترتیب مجلس جور تدوین برنامه ششم توسعه کشور را کشید.


وی بیان داشت: پس از بحث برنامه ششم توسعه؛ تصویب بودجه سال ۹۶ و تصویب احکام دائمی که از مجلس قبل مطرح بود بیشترین وقت مجلس دهم را به خود اختصاص دادند.
پور ابراهیمی با اشاره به اینکه هر جا دولت برای موضوع مهمی احتیاج به قانونگذاری دارد می تواند پیشنهاد بدهد گفت: جنس قانون اگر از ناحیه لایحه باشد بهتر از طرح است زیرا دولت در ضمانت اجرا بهتر عمل می کند لذا اگر این امر اتفاق نیفتد مجلس در قالب طرح ورود پیدا می کند.
بدنه مجلس قابل قیاس با بدنه کارشناسی دولت نیست

وی با بیان اینکه بدنه مجلس قابل قیاس با بدنه کارشناسی دولت نیست اظهار داشت: دولت در حوزه کارهای کارشناسی بهتر می تواند ورود پیدا کند از سوی دیگر از ظرفیت مرکزپژوهش های مجلس به خوبی استفاده شده است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه بدنه اجرا در دولت است خاطرنشان کرد: اختلاف ما در مجلس با دولت در خصوص برنامه ششم محتوایی بود ، دولت درصدد بود احکام دائمی را جایگزین برنامه ششم کند اما با اصرار مجلس مبنی بر اینکه آنها نمی تواند احکام دائمی را جایگزین برنامه ششم کند ، روبرو شد ، اگر راهنمایی و ارشاد مقام معظم رهبری و هماهنگی رئیس مجلس نبود شاید با چالش در برنامه ششم مواجه می شوديم .

وی با اشاره به اینکه از دولت تشکر می کنیم که اعلام کرد برنامه و راهبرد در حوزه اقتصادی مر اجرای قانون در برنامه ششم است گفت: دولت باید وظایف خود را انجام دهد اگر به وظایف خود عمل نکند مجلس ورود پیدا می کند.
مجلس10 نشان داد که بر سر مواضع اصولی نظام کاملا ایستاده است

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه مجلس10 نشان داد که بر سر مواضع اصولی نظام کاملا ایستاده است ادامه داد: در آغاز تشکیل مجلس دهم چالش هایی را در مجلس شاهد بودیم و شاید70 درصد نمایندگان تغییر کرده بودند و لیست هایی که منتخب به لیست اصلاحات بود مثلا در تهران لیست کامل اصلاحات به مجلس راه یافتند و لذا پیش بینی می شد که شاید چالش هایی به وجود آید اما خوشبختانه فضای حاکم در مجلس نشان از پختگی افراد با حفظ مواضع را داشت.
مجلس دهم بدون گرایشات سیاسی همگام با مسیر رهبری بود
پور ابراهیمی با اشاره به اینکه مجلس دهم بدون گرایشات سیاسی همگام با مسیر رهبری بود اظهار داشت: گروه های سیاسی مجلس دهم همه بر این امر واقفند که لازمه موفقیت کشور در همکاری مشترک و تفاهم است.
پیش بینی می شود هیات رئیسه با همان ترکیب انتخاب شود
وی با اشاره به اینکه امروز در مجلس شاهد پختگی هستیم و امیدواریم این پختگی برای سه سال آینده استمرار یابد افزود: با توجه به تصمیماتی که امروز بعد از ظهر در فراکسیون های مجلس اتخاذ شد، انتخابات فردای هیأت رئیسه تغییرات جزئی خواهد داشت، پیش بینی می شود هیات رئیسه با همان ترکیب انتخاب شود.

وی با بیان اینکه بحث حقوق های نجومی اثر منفی در جامعه ایجاد کرد گفت: این بحث به کمیسیون اصل90 مجلس ارائه شده و از سوی دیگر مرکز پژوهش های مجلس کار تخصصی انجام داده است، در کشور حقوق هایی می گیرند که از قاعده منطقی برخوردار نیست.

پور ابراهیمی با اشاره به کوتاهی دولت و عدم نظارت جدی در این بحث گفت: سال گذشته در بحث افشای اطلاعات شرکت های حقوقی و اشخاص حقیقی ضمانتی را قرار دادیم که رای بالایی در مجلس آورد و به رئیس جمهور ابلاغ شد، این مسئله از دستاوردهای مهم مجلس بود به طوری که مجلس به برداشت های غیر قانونی و غیر عرفی ورود پیدا کرد.
7 هزار خیریه در کشور داریم که حتی یک صفحه تراز نامه سود و زیان از آنها نداریم

وی با بیان اینکه تمامی شرکت ها مکلف هستند تا تمامی اطلاعات شان را افشا کنند ادامه داد: 7 هزار خیریه در کشور داریم که حتی یک صفحه تراز نامه سود و زیان از آنها نداریم، بنگاه های زیادی عضو صندوق بازنشستگی کشور، شهرداری ، نهاد های انقلاب اسلامی و نیروهای نظامی هستند اما الزامی برای افشای اطلاعات خود نمی بینند لذا نمی شود در اقتصاد به رشد 8 درصدی برسیم اما مبنای اقتصادی شفافیت اطلاعات نباشد.
رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه تمامی بنگاه های اقتصادی باید صورت های مالی خود را نزد سازمان بورس افشا کنند گفت: حساب های بانکی شرکت ها در بانک ها موجود است لذا اگر صورت مالی ارائه داده نشد بانک مکلف است خدمات به این شرکتها ندهد.
پور ابراهیمی با اشاره به اینکه امسال تا آخر سال گزارشی از شفافیت اطلاعات در اقتصاد ارائه خواهیم داد: سالهای قبل قرار بود افشای حقوق را در گزارش حساب رسی ببینیم اما متاسفانه کمیته فنی در سازمان حسابرسی این موضوع را لغو کردند.

وی ادامه داد: از امسال همه مقامات کشور موظف هستند تا اطلاعاتشان را در اختیار دستگاه های مربوطه و مردم قرار دهد.بروجردی با بیان اینکه ترامپ پدیده جدید در تاریخ ریاست جمهوری آمریکا است گفت: براساس نظرسنجی به عمل آمده در آمریکا شاید ترامپ منفورترین رئییس جمهور آمریکا باشد، به طوری که مجموعه ای از تناقض ها و چرخش مواضع را از دوران نامزدی ترامپ و تبلیغات در دوران انتخابات تا ورود به کاخ سفید شاهد هستیم .
رابطه با آمریکا و مذاکره با آنها از خطوط قرمز نظام است
وی با بیان اینکه ترامپ تاجر حرفه ای است اما سیاستمدار با تجربه نیست عنوان کرد: رابطه با آمریکا و حتی مذاکره با آنها جزء خطوط قرمز نظام است لذا به صورت مستقیم تحرک خاصی با آنها نداریم.
رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به اینکه ترامپ با ورود به عربستان به دنبال قدرت نمایی بود افزود: قطر ،عراق و برخی از کشورهای دیگرنسبت به مواضع ترامپ و سفر به عربستان سعودی واکنش نشان دادند ، با توجه به مجموعه محدودیت ها مجموعه نظام اعم از وزارت اطلاعات ، خارجه، دفاع و مجلس شورای اسلامی به گونه ای هماهنگ با محوریت شورای عالی امنیت ملی تصمیمات مهمی را در خصوص تحولات منطقه اتخاذ کردند.
بروجردی با اشاره به اینکه نگاه قالب مجلس دهم به منافع ملی و امنیت داخلی است ادامه داد: مجلس دهم در جایگاه ولایت محور متفق القول است.
با حفظ وضع کنونی تغییر فاحشی را در انتخابات هیات رییسه مجلس نخواهیم داشت
محمد علی وکیلی عضو هیات رئیسه مجلس با اشاره به اینکه پیش از بازگشایی مجلس دهم شاهد مجلس هراسی ، امید هراسی و اصلاحات هراسی بودیم گفت: اما بلوغ جامعه تغییر کرده است و از سوی دیگر شاهد واقع گرایی در کنش های سیاسی هستیم .

وی با بیان اینکه تفاوت در رویکرد های جریانات سیاسی در مجلس دهم وجود داشت ادامه داد: این تفاوت به خوبی خود را نشان داد به طوری که هیات رئیسه متعادلی شکل گرفت و شاهد مجلس آرام و حساس بودیم.
این عضو هیات رییسه مجلس با اشاره به اولویت های مهم مجلس دهم افزود: برنامه ششم توسعه و بودجه سال 96 وقت زیادی از مجلس را به خود اختصاص داد لذا متانت ، حرمت و ادب عمومی رادر مجلس دهم شاهد بودیم.
وی افزود: با حفظ وضع کنونی تغییر فاحشی را در انتخابات هیات رییسه مجلس نخواهیم داشت.انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۴۹۵۷۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رضوانی عضو هیات رئیسه ورزش‌های آبی جهان شد


به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری صدا و سیما، مجمع انتخاباتی کنفدراسیون ورزش‌های آبی آسیا با حضور اعضا در تایلند برگزار شد و در این انتخابات دو کرسی مهم و ارزشمند برای نمایندگان ایران کسب شد.

 پس از برگزاری این جلسه فرید فتاحیان که پیش از این بعنوان مدیر اجرای کنفدراسیون ورزش‌های آبی آسیا برگزیده شده بود در این سمت باقی ماند.

طبق دستورالعمل جدید کنفدراسیون ورزش‌های آبی آسیا عنوان دبیر کلی حذف شده و تمام وظایف آن با دایره اختیارات بیشتر بر عهده مدیر اجرایی است. بر این اساس فتاحیان مدیر اجرایی کنفدراسیون ورزش‌های آبی آسیا شد.

همچنین محسن رضوانی رییس فدراسیون شنای ایران در این انتخابات با رای اعضا مجمع بعنوان عضو هیات رئیسه فدراسیون ورزش‌های آبی جهان از سال ۲۰۲۵ الی ۲۰۲۹ انتخاب شد.

رضوانی علاوه بر این مقام بعنوان نماینده هیات رئیسه ورزش‌های آبی آسیا به منظور نظارت بر کمیته واترپلو این قاره تعیین گردید. رئیس فدراسیون شنا پس از این انتخابات در هیات رئیسه کنفدراسیون آسیا نیز ابقا شد.

دیگر خبرها

  • حل مشکلات در گرو ارتباط تنگاتنگ مجلس و دولت است/ هرگونه اختلاف افکنی بازی در پازل دشمن است
  • رضوانی عضو هیات رئیسه ورزش‌های آبی جهان شد
  • پیش‌بینی ذوالنوری از ترکیب مجلس دوازدهم
  • جبهه پایداری به دنبال تصاحب هیات رئیسه مجلس است
  • رمزگشایی از علنی شدن اختلاف دولت و مجلس /آصفری: حذف قالیباف؟ بعید است /حاجی دلیگانی: تا روز آخر بر مجلس نظارت خواهیم کرد
  • یک ایرانی عضو هیات رئیسه ورزش‌های آبی جهان شد
  • موضع دولت درخصوص انتخاب رئیس مجلس دوازدهم
  • قطب گردشگری، ترمینال خارجی ندارد
  • حسینی: دولت به موضوع انتخاب رئیس مجلس دوازدهم ورود نمی‌کند
  • مردم نباید به انتخابات دور دوم مجلس بی‌اعتنا باشند