حال و هوای رمضان با آداب و رسوم کهن خراسانجنوبی
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۴۹۸۳۸۸
مردم خراسانجنوبی در ماه میهمانی خدا آئینهای سنتی دارند که امروز برخیها پابرجا و برخی دیگر دستخوش تغییرات شده است.
به گزارش ایسنا، ماه قرآن، ماه میهمانی خدا، ماه خوبیها، ماه شبهای قدر، ماه دعا و نیایش از راه رسید و مردم خراسان جنوبی نیز همچون دیگر مسلمانان با انجام برنامههای ویژه مذهبی به میهمانی این ماه رفتهاند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
ماه رمضان در خراسانجنوبی همراه با آیین بومی و محلی خاصی است که برخی ریشه کهن داشته و از ایام خیلی دور حفظ شده و اما متأسفانه باید گفت در حال حاضر در مراکز شهرنشین رونق خود را از دست داده است.
از گذشتههای نه چندان دور مردم بیرجند و روستاهای این شهرستان از فردای شبی که هلال ماه رمضان رؤیت میشود با مراسم و آیینهایی روزهداری را آغاز میکنند.
تشخیص وقت سحر
از قدیم الایام، برای بیدار شدن در سحرهای ماه مبارك رمضان و تشخیص وقت دقیق سحر و انجام اعمال مخصوص از وسایل و روشهای گوناگونی استفاده میكردند.
بعضی از این روشها امروزه نیز متداول و برخی منسوخ شدهاند. از جمله شناختن ستارگان و محل و جای آنها در آسمان، بانگ خروس، روشن كردن چراغهایی در نقاط مرتفع شهر و گلدسته مساجد، صدای نقاره و طبل و شیپور، صدای مناجات از گلدستههای مساجد، جار كشیدن در كوچهها، صدای بوق حمامها، كوبیدن دیوار همسایه و غیره از روشهای پیشین بوده و امروزه مردم به وسیله زنگ تلفن و ساعت شماطه دار و رادیو و تلویزیون متوجه زمان دقیق سحر میشوند.
دورههای قرآن ماه مبارک رمضان
از جمله آداب و رسوم مردم خراسان جنوبی در ماه مبارک رمضان، برگزاری جلسات قرآن خوانی است که به این جلسات دوره قرآن میگویند.
این جلسات معمولا به دو شیوه خانگی و یا عمومی برگزار میشود. در شیوه خانگی محفل خانوادگی است و اعضاء فامیل گرد هم میآیند و به تلاوت قرآن میپردازند و در نوع عمومی، مردم از اقشار و گروههای مختلف، زن و مرد و پیر و جوان در اماکن مذهبی همچون مساجد، امامزادگان گرد هم آمده و به جزخوانی روزانه قران کریم میپردازند.
دورههای قرآن در شب برگزار میشود و در این دورهها یک نفر به نام مُلّا حضور دارد که در روخوانی قرآن کریم تبحر دارد. در زمانی که کسی کلمهای از قرآن را اشتباه بخواند فقط وی میتواند آن اشتباه را تصحیح کند.
در پایان ماه مبارک رمضان دوره قرآن هم تمام میشود و معمولا کسی که در این دوره سوره الرحمن یا یس به وی رسیده باشد مردم را با خرما یا شیرینی پذیرایی میکند و کسی که به او سوره توحید رسیده باشد روز عید فطر باید یک آش درست کند که به آن آش قل هوالله میگویند.
شوخوانی آوایی برای تدارک سحری در خراسانجنوبی
مناجات و شب خوانی شوخانی از نخستین شب رمضان آغاز میشود، بدینسان که هر شب برخی مردان خوش صدا پس از نیمه شب سه نوبت بر بالای بام خانه رفته و با صدای بلند به خواندن ادعیه و نیایش میپردازند که با این عمل مردم با شنیدن صدای آنان از خواب بیدار شده و تدارک سحری را میبینند و این آیین هنوز در روستاهای بیرجند رواج دارد.
روزهگیران برای به جا آوردن اعمال سحر و خوردن سحری معمولاً ساعت یا ساعاتی قبل از اذان و با شنیدن صدای مناجات، توپ سحر و یا زنگ ساعت بیدار میشوند و بعد از وضو گرفتن و خواندن دعاهای سحر نیت میكنند برای وضوگرفتن و خواندن دعاهای سحر و سپس شروع به خوردن سحری میكنند كه معمولاً غذاهای گرم و پختنی است كه در اغلب موارد همراه با برنج است.
هنگام سحر، خانوادهها بچههای 5 و 6 ساله خود را نیز بیدار میكنند تا به بیدار شدن در سحرها و سحرخیزی و روزه گرفتن عادت كنند.
روزهگیران بعد از صرف سحری و چای نیت روزه میكنند تا چند دقیقه قبل از اذان صبح هر چه میخواهند تناول میكنند و پیش از اذان دهان و دست خود را پاك و تمیز میشویند، تا نماز صبح را به جای آورند.
افطاری نمود بارز صلهرحم در رمضان
مجالس پررونق افطاری بهویژه دعوت افراد مسکین، فامیل و همسایگان دور و نزدیک از نمودهای بارز احیای سنت زیبای صله رحم در ماه مبارک رمضان در استان است.
در این ماه زنان و دختران خانواده نیز برای پختن شیرینیهای محلی و آماده کردن مواد غذایی ماه رمضان به منزل یکدیگر میروند.
جمعآوری خیرات و کمکهای نقدی مردم هر منطقه برای کمک به یتیمان و بیسرپرستان و تعمیر و توسعه مساجد از دیگر برنامههای ماه مبارک رمضان در مناطق مختلف بیرجند است.
افطاری معمولاً خوراكیهای حاضری مثل نان و پنیر و سبزی یا هندوانه و خربزه و امثال آن که پختنی نیست است و سحرها بیشتر پختنی و غذای گرم مثل چلو و خورش یا پلو و خورش است.
در گذشته زنان در هر عصر ماه رمضان، چند قرص نان میپختند و در تابستان نیز خوردن شربت، هندوانه و خربزه هنگام افطار در اغلب خانوادههای انجام میگرفت.
رمِضوُنی رسم کهن خراسانجنوبی
سید احمد برآبادی مسئول حوزه پژوهش و مطالعات میراث فرهنگی خراسان جنوبی در گفتوگو باایسنا گفت: در شبهاي ماه مبارک رمضان پس از نماز و افطار عدهاي از پسران نوجوان در دستههاي چند نفري به در خانههاي مردم به ويژه توانگران رفته و به اميد گرفتن انعام (تنقلات و یا وجه نقد) اشعاري خاص ميخواندند كه در اصطلاح محلي به آن رمضانی ميگفتند.
وی اظهار کرد: رمضانخوانی به اين ترتيب بود که به جلوي درب هر خانه كه ميرسيدند براي اينكه مطمئن شوند كسي در خانه هست يا نه يك نفر از بچهها كه او را با عنوان استاد برگزيدهاند با صداي بلند ميگفت: «رَمِزُاْني مارْ وَاْ مِدِيْ يا وَرْ خُانِمْدِ رمضاني ما را مي دهيد يا بخوانيمش».
مسئول حوزه پژوهش و مطالعات میراث فرهنگی خراسان جنوبی بیان کرد: اگر در خانه كسي بود و چيزي به آنها ميداد به درب خانه ديگر ميرفتند وگرنه اگر احساس ميكردند که كسي در خانه هست و جوابي نميدهد خواندن رمضاني را آغاز ميكردند.
برآبادی ادامه داد: ابتدا استاد يك مقدمه و دعايي ميخواند و شاگردان بعد از هر جمله او آمين میگفتند و يادي از حضرت محمد (ص) و حضرت علي (ع) ميكردند و رباعيهايي در مرثيه ائمه اطهار(ع) ميخواند.
وی با اشاره به اینکه مراسم رمضانخوانی به شماره ۸۱۱ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده، یادآور شد: اين مراسم در شهرها و روستاهاي بيرجند، قاين، نهبندان، سربيشه برگزار ميشود.
افطار بر سر مزار درگذشتگان از دیگر رسوم خراسانجنوبی
مسئول حوزه پژوهش و مطالعات میراث فرهنگی خراسانجنوبی گفت: سر زدن به مزار رحلتکنندگان از دنیای فانی به جهان باقی در روزهای پنجشنبه هر هفته، در این ماه از رونق فزونتری برخوردار میشود و برخی نیز با حضور سر قبر عزیزان از دست رفته خود روزه را افطار میکنند.
برآبادی افزود: مراسم بیست و هفتمان نیز از برنامههایی است که از گذشته دور در شهرستان بیرجند وجود داشته و هنوز هم نام آن فراموش نشده است.
وی اظهار کرد: در شب بیست و هفتم ماه رمضان برخی از خانمها و دختران جوان با پوشیدن صورت خود و گرفتن سبد با طبقی دردست که آئینهای روی آن قراردارد و ملاقه به دست به درب خانه همسایگان رفته و طلب هدیه میکنند.
مسئول حوزه پژوهش و مطالعات میراث فرهنگی خراسانجنوبی گفت: مردم پولی که به این طریق به دست میآید متبرک شمرده و آن را شادی آور میدانند و در این مراسم همه کسانیکه بدین صورت پولی به دست میآورند، پیش از ظهر روز بیست وهفتم ماه رمضان به بازار رفته و با آن پارچهای به دلخواه خود میخرند و ظهر آن روز درخانه یا مسجدی، از آن پارچه پوشاکی مانند چادر، پیراهن و چارقد برای خود میدوزند و آن را میپوشند و بر این باورند که همه سال را به شادی میگذرانند و از همه بلاها مصون هستند.
وی یادآورشد: جمعآوری خیرات و کمکهای نقدی مردم هر منطقه برای کمک به یتیمان و بیسرپرستان و تعمیر و توسعه مساجد از دیگر برنامههای ماه مبارک رمضان در مناطق مختلف بیرجند است.
طبلنوازان منادی سحرخیزان در طبس و بشرویه
مسئول حوزه پژوهش و مطالعات میراث فرهنگی خراسان جنوبی گفت: طبلزنی در سحر ماه مبارک رمضان یکی از راههایی بود که مردمان شهرستانهای بشرویه و طبس برای بیدار کردن مردم در سحرگاهان استفاده میکردند.
برآبادی افزود: هرچند در روزگاری که زنگ انواع ساعتها، تلفنهای همراه و زمانسنج تلویزیونها برای بیدارکردن مردم با هم رقابت میکنند، این سنت در بشرویه به فراموشی سپرده شده اما در طبس همچنان طبلنوازان منادی سحرخیزان هستند.
وی اظهار کرد: مناجات و شب خوانی و یا به اصطلاح شوخوانی از دیگر رسوم کهن مردمان این خطه از کشورمان است که هر چند امروزه هنوز در برخی از روستاها اجرا میشود اما در شهرها رنگ باخته و تکنولوژیها روز همچون موبایل و تلویزیون جایگزین آن شده است.
مسئول حوزه پژوهش و مطالعات میراث فرهنگی خراسان جنوبی تصریح کرد: طبلزنی در اوقات سحر ماه رمضان در طبس، یکی از نیات موقوفه است که در سال 1300 هجری قمری توسط عمادالملکی وقف شده و ماندگاری آن نیز به دلیل اجرای نیات خیر واقف است.
برآبادی عنوان کرد: این مراسم از سه ساعت مانده به اذان صبح آغاز میشد که طبل اول آن به معنی آماده باش در دو ساعت مانده به اذان زده میشود، طبل دوم در یک ساعت مانده به پایان وقت سحر به معنی بیدار باش و طبل سوم نیز نزدیک شدن به وقت اذان را خبر میدهد.
وی یادآورشد: دست کشیدن از خوردن و آشامیدن سحرگاهی، با برخاستن الله اکبر مؤذن از مأذنه مسجد محله، همراه بود و بعدها با شیوع استفاده از ساعت شماطه دار و رادیو، نخستین گامها برای گسست رویارویی مردم در ماه مبارک رمضان برداشته شد و رسوم کوبیدن بر طبل و چاووشی خوانی و ندا دادن، مهجور شدند و تا جایی که امروز حتی صدا کردن همسایه برای برخاستن، ازجمله کارهای نهی شده در فرهنگ زندگی ماشینی و آپارتمان نشینی است.
وداع با ماه رمضان
سرانجام هنگام وداع با ماه رمضان فرا میرسد و شب آخر، وداع در شبخوانی همراه با مناجات است و روزهداران پس از یک ماه عبادت، روی به مساجد جامع و مساجد محل خود میآورند و به اقامه نماز عید فطر میپردازند و توفیق یک ماه عبادت و بندگی خداوند را عید میگیرند و با پرداخت فطریه، زکات تن خود را نیز به افراد نیازمند ادا میکنند و پس از یک ماه ضیافت الهی تلاش خود را برای سازندگی و زندگی بانشاط بیشتر آغاز میکنند.
ماه مبارک رمضان، بهار قرآن و فرصتی برای تمرین ویژه بندگی، پالایش روح و روان و پرهیز از آلودگی، فصل بازنگری در گذشته و چنگ زدن و پناه بردن به دامن قرآن است.
گزارش از: سپیده قلندری اسفدن، خبرنگار ایسنا، منطقه خراسان جنوبی
انتهای پیام
منبع: ایسنا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۴۹۸۳۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
تعامل دستگاههای اجرایی با شوراها افزایش یابد
استاندار خراسان جنوبی گفت: سطح تعاملات مدیران دستگاههای اجرایی استان با اعضای شوراهای اسلامی افزایش یابد. - اخبار استانها -
به گزارش خبرنگار تسنیم از بیرجند، جواد قناعت امروز در همایش استانی روز شوراهای خراسان جنوبی اظهار داشت: همه در یک تیم خراسان جنوبی قرار داریم و باید برای خدمت بیشتر به مردم تعامل مدیران دستگاههای اجرایی خراسان جنوبی با شوراهای اسلامی افزایش یابد.
وی با بیان اینکه همه اعضای شوراها باید بر قوانین موجود اشرافیت داشته باشند، ادامه داد: ایجاد شوراها یکی از مظاهر دموکراسی و حاکمیت مردم است.
پروژههای شهرداریها همراه با پیوست فرهنگی باشد
استاندار خراسان جنوبی خاطر نشان کرد: اعضای شوراهای اسلامی شهر باید نظارت مؤثر و دقیقی بر عملکرد شهرداران داشته باشند و سطح تعامل بین اعضای شوراهای اسلامی، شهرداران و فرمانداران برای خدمت بیشتر به مردم بابد افزایش یابد. شوراها باید به خودکفایی و ایجاد درآمد پایدار شهرداریها از طریق جذب سرمایهگذار کمک کنند و همچنین کارهای که توسط شهرداریها انجام میشود همراه با پیوست فرهنگی باید باشد.
قناعت با بیان اینکه حفظ وحدت و انسجام در شوراها اهمیت بسیاری دارد، افزود: همه کارهای باید برای تأمین منافع عموم مردم نه منافع گروهها و اشخاص انجام شوند.
مصوبات شوراها باید در حدود قوانین و اختیارات آنها باشد
وی با اشاره به اینکه اختلاف نظر در مسائل فنی سبب پیشرفت میشود، ادامه داد: اختلاف نظرها نباید در سطح جامعه مطرح شود و همه باید تابع قانون باشیم.
به گفته استاندار خراسان جنوبی، مصوبات شوراها باید در حدود قوانین و اختیارات آنها باشد تا در هیئت تطبیق مصوبات شوراها با آنها مخالفت نشود.
روستاها به کانونهای تولید تبدیل شوند
علیرضا عباس زاده نیز در این جلسه گفت: روستاها با فراهم شدن زیرساختها در آنها باید به کانون تولید تبدیل شوند.
وی بیان کرد: شوراها دارای ظرفبت بی نظیری برای اداره امور کشور هستند لذا در روزهای اول بعد از پیروزی انقلاب، امام دستور تشکیل شوراها را دادند.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی با اشاره به وجود نوعی از دمکراسی در غرب افزود: در قرآن آمده که مومنان کارهای خود را با مشورت با یکدیگر انجام میدهند و در سنت پیامبر(ص) هم به این موضوع توجه زیادی شده است.
شعار سال باید با مشارکت مردم اجرایی شود
وی با بیان اینکه 40 سال از تشکیل شوراها میگذرد افزود: شوراها میتوانند در اولویت برنامهریزیها قرار گیرد و دولت مردمی سیزدهم یکی از گفتمانهای خود را مردمی سازی اعلام کرده که یکی از موارد مورد نظر در این زمینه شوراهای اسلامی شهر و روستا بوده که درگیر امور اجرایی هستند. در دولت سیزدهم ظرفیت خوبی برای مردمی سازی کارها وجود دارد و شعار سال برای تحقق جهش تولید باید با مشارکت مردم اجرایی شود.
وی با بیان اینکه شوراها نماد مردمی سازی امور هستند متذکر شد: در 40 سال گذشته زیرساختهای لازم در روستاها فراهم شده و با ایجاد این زیرساختها باید روستایهای استان به کانونهای تولید تبدیل شوند.
شوراها کانون همفکری و تعامل هستند
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: بیشتر تسهیلاتی که در این دولت پرداخت میشود در روستاها باید هزینه شوند تا شاهد رونق اقتصادی روستاهای استان باشیم که لازمه آن انجام خیزش مردمی است. شوراها کانون هم فکری و تعامل هستند، لذا با توجه به قوانین موجود باید حدود عمل شوراها رعایت شود.
وی افزود: بیش از 900 شورای روستای و 30 شورای شهری در خراسان جنوبی داریم که کمترین تخلفات و نابسامانی را در شوراهای استان داشتهایم و کارهای خوبی با تعامل با شهرداریها و دهیاریها انجام شده است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت از ظرفیت بیبدیل شوراها برای تامین نیازهای مردم باید به خوبی استفاده شود و ما هم در حد توان خود در کنار شوراهای خراسان جنوبی هستیم. حدود 60 درصد بودجه شهرداریها از محل کمکهای دولت تأمین میشود.
70 کیلومتر از پروژه راهآهن خراسان جنوبی آماده عملیات روسازی و ریلگذاری است
میرمحمد مودی نیز در این همایش با ارائه گزارشی از اقدامات صورت گرفته در حوزه راه و شهرسازی اظهار داشت: حدود 20 درصد بیشتر از اعتبارات اختصاص یافته در پروژههای راه و شهرسازی تخصیص داشتهایم و طی سه سال گذشته 270 کیلومتر از باندهای دوم تکمیل و به بهرهبرداری رسیده است.
وی با اشاره به اینکه در سنوات گذشته میانگین بهره برداری از باندهای دوم 30 کیلومتر بوده که هم اکنون به 100 کیلومتر رسیده افزود: در تمامی شهرستانهای استان دارای پروژه باند دوم هستیم که دارای اعتبار ملی و تخصیص است.
مدیرکل راه و شهرسازی استان خراسان جنوبی به پروژه راهآهن استان اشاره کرد و افزود: از 970 کیلومتر طول ریلی مسیر 430 کیلومتر در حوزه استحفاظی خراسان جنوبی قرار دارد که تمامی قطعات دارای پیمانکار بوده و تجهیز کارگاه انجام و ردیف اعتباری و بودجهای آن نیز مشخص و تامین شده و هم اکنون حدود 70 کیلومتر از این پروژه آماده عملیات روسازی و ریلگذاری است.
الحاق 5 هزار هکتار زمین به محدوده شهرهای استان
مودی افزود: در حوزه تأمین زمین مورد نیاز اجرای طرح نهضت ملی مسکن و قانون جوانی جمعیت طی دوسال دولت سیزدهم 5 هزار هکتار زمین به محدوده شهرهای استان الحاق شده که این میزان 4 برابر نیاز کنونی است که زمین آن تأمین شده است. در حوزه بازآفرینی شهری و طرح کلید به کلید اولین استانی هستیم که این طرح را شروع کردیم که برای عملکرد مطلوب در این حوزه نیازمند همکاری و همراهی بیشتر مردم هستیم.
انتهای پیام/251/