Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «رویداد24»
2024-05-04@04:43:21 GMT

جاده ابریشم گذشته درخشان و آینده روشن تر

تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۴۹۹۶۳۶

رویداد۲۴-بیش از 2 هزار سال پیش هیأت دولتی اعزامی توسط امپراتوری چین پس از یک سفر طولانی دشوار به ایران رسیدند. جاده‌ای که آنها سفر کرده بودند جاده اصلی ابریشم کهن بود که از آن پس دو تمدن چین و ایران با یکدیگر مرتبط شدند. سپس هنرمندان وصنعتگران پارسی محصولات ایرانی را توسط اسب‌ها و شترها در این جاده به چین حمل کردند و کشتی‌های تجاری مملو از کالاهای چینی تخلیه بار خود را در بندر هرمز واقع در جنوب ایران آغاز کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این یک تصویر تاریخی است از یادگیری متقابل، تبادلات دوستانه و داستان‌های زیبای تعاملات دوجانبه بیشمار، که نسل به نسل منتقل شده است.

این روزها تغییرات بزرگی در جاده ابریشم در حال شکل‌گیری است. جناب آقای شی جین پینگ رئیس جمهوری محترم خلق چین طرح «یک جاده و یک کمربند» به مفهوم ساخت کمربند اقتصادی راه ابریشم و جاده ابریشم دریایی در قرن 21 را در سال 2013 مطرح کردند و خواستار این شدند کشورهایی که در مسیر کمربند و جاده قرارگرفته‌اند یک جامعه با منافع و آینده مشترک برای همدیگر بسازند که نیروی محرکه جدیدی را به کمربند و جاده اعمال کنند.

از زمان شروع این طرح در سه سال گذشته، پیشرفت ملموسی به وجود آمده و کشورهای زیادی از جمله ایران، حمایت خود را جهت این طرح اعلام کردند. با تمرکز برهماهنگی سیاست، تقویت ارتباطات، تجارت آزاد، یکپارچگی مالی و پیوند مردمی، کشورهای شرکت‌کننده همکاری خود را در تمام این زمینه‌ها تعمیق کرده‌اند و ثمرات اولیه‌ای حاصل شده است. عملکرد مکانیزم تأمین مالی در حال اجرا بوده و زیرساخت‌های ارتباطی در حال شکل‌گیری می‌باشد. همکاری صنعتی صورت گرفته و ساخت و ساز از دالان اقتصادی رو به جلو در حال حرکت است. حجم تجارت و سرمایه‌گذاری به سرعت در حال رشد بوده و مبادلات مردم با مردم عمیق‌تر شده است. این دستاوردها پایه محکمی را برای توسعه بیش از پیش این طرح بنا نهاده است.
طی قرن‌ها، ایران یکی از مهم‌ترین مراکز رفت وآمد و تجارت در مسیر کمربند و جاده بوده است. ایران که در تقاطع مسیر یک کمربند و یک جاده قرار گرفته، از نظر جغرافیایی از جایگاهی استراتژیک برخوردار است. از زمان اجرای برجام بین ایران و 1+5 در سال 2016 اوضاع داخلی و خارجی ایران بهبود یافته که شرایط مطلوبتری را برای همکاری‌های چین و ایران فراهم آورده است.

به قول چینی‌ها دوستان واقعی حتی زمانی که از هم دور هستند به هم نزدیکند. زمان طولانی است که چین و ایران روابط دوستانه خود را حفظ کردند. در ژانویه سال 2016 جناب آقای شی جین پینگ رئیس جمهوری محترم چین سفر تاریخی موفقیت آمیزی به ایران داشتند و رؤسای دو کشور به توافق‌های مهمی برای تحکیم روابط دوجانبه دست یافتند. پس از آن سفر سرکار خانم لیو یان دونگ، معاون محترم نخست‌وزیر چین و ژنرال چانگ وانگ چوان وزیر دفاع چین به ایران و متقابلاً سفر جناب آقای طیب نیا وزیر اقتصاد و دارایی و جناب آقای دکتر ظریف وزیر امور خارجه ایران به چین با هدف اجرای تفاهمات حاصل شده بین رؤسای دو کشور و تعمیق همکاری‌های دو طرف در تمام زمینه‌ها انجام گرفت.برای هشت سال متوالی چین جایگاه بزرگترین شریک تجاری ایران را حفظ کرده است. شرکت‌های چینی و ایرانی اکنون در زمینه‌های بسیاری مانند انرژی، حمل و نقل، ماشین‌آلات، متالوژی، نیروی برق آبی، الکتریسیته، مخابرات، مصالح ساختمانی و خودرو همکاری می‌کنند. عملیات ساخت و ساز راه‌آهن سریع‌السیر تهران-قم-اصفهان درحال اجراست و طرح بازسازی راه‌آهن تهران- مشهد بزودی آغاز می‌شود. خط جدید مترو تهران به بهره‌برداری رسیده و قطار باری تهران - ایوو چین سفر خود را آغاز کرده است.

دو طرح نفتی مهم به نام‌های آزادگان شمالی و یادآوران توسط دو شرکت CNPC وSINOPEC در اواخر سال گذشته به اتمام رسیدند که مراسم افتتاحیه با حضور جناب آقای دکترروحانی رئیس جمهوری محترم ایران برگزار شد. علاوه بر این، CNPC وNIOC یک توافقنامه جدیدی برای توسعه میادین گاز پارس جنوبی به امضا رساندند. این روزها شرکت‌های چینی بسیاری تجارت خود را در ایران آغاز کرده و با سرمایه‌گذاری چینی بسیاری از شهرک‌های علمی و فناوری، صنعتی و خودروسازی ایجاد شده است. علائم تجاری چین از جمله هوآوی و چری هم‌اکنون محبوبیت زیادی در ایران پیدا کرده و حیطه تبادلات مختلف بین جامعه چین و ایران در حال افزایش است. یک ضرب المثل قدیمی ایرانی می‌گوید دل به دل راه دارد. تبادل انسانی میان چین و ایران سرعت گرفته است. در اواخر ماه آوریل سال‌جاری سرکار خانم لیو یان دونگ معاون نخست‌وزیر چین سفر موفقیت‌آمیزی به ایران داشتند که طی آن در زمینه‌های تکنولوژی، آموزش، فرهنگ و علوم با همتای ایرانی خود جناب آقای سورنا ستاری معاون محترم رئیس‌جمهور ایران تبادل نظر کردند.

مؤسسه کنفسیوس در دانشگاه تهران دانشجویان بسیاری را برای یادگیری زبان چینی جذب کرده است و جای تعجب نیست هنگامی که در خیابان‌های تهران راه می‌روید تلفظ درست کلمه «نیها» (سلام به زبان چینی) شنیده می‌شود. سفارت چین با همراهی انجمن دوستی ایران و چین پنج سال متوالی است که جشنواره سال نو چینی و نوروز ایران را در ایران برگزار کرده که با واکنش مثبتی از سوی جامعه محلی روبه‌رو شده است. در ماه آگوست گذشته چین برای نخستین بار در تهران یک سری برنامه‌های فرهنگی مربوط به شین‌جیانگ چین را برگزار کرد. در ماه مارس امسال مسابقات «مقدماتی آسیا برای جام جهانی روسیه 2018» رقم خورد. تیم‌های ملی چین و ایران مشترکاً یک مسابقه فوق‌العاده را برای بیش از صد هزار نفر تماشاچی و تعداد بیشماری از بینندگان تلویزیون به نمایش گذاشتند. همکاری جاده و کمربند میان چین و ایران آینده درخشانی را رقم خواهد زد. ما با همتایان ایرانی خود تلاش خواهیم کرد تا یک جاده ابریشم سبز، سالم، هوشمند و با صلح و صفا بسازیم. چندی پیش «مجمع همکاری بین‌الملل جاده و کمربند» در پکن برگزار شد. میهمانان عالیرتبه از کشورهای مختلف از جمله ایران در پایتخت چین گردهم آمدند تا طرح اولیه همکاری‌های آتی را برنامه‌ریزی کنند. یقیناً باور دارم همکاری میان چین و ایران الهام بخش و تقویت‌کننده این رویداد مهم خواهد بود.

منبع: رویداد24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۴۹۹۶۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امیدوارم در مجلس آینده همکاری‌ها با دولت بهتر شود

سید محمدحسینی معاون پارلمانی رئیس جمهور در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران، گفت: دو جلسه با حضور رییس مجلس، وزیر اقتصاد، روسای کمیسیون‌های اقتصادی مجلس و رییس‌کل بانک مرکزی درباره وضعیت بازار ارز تشکیل شد. هدف از تشکیل این نشست کنترل بازار ارز با همکاری دو قوه بود. برنامه‌های دولت در این زمینه تهیه و اعلام شد.

معاون پارلمانی رییس‌جمهور با اشاره به تعامل دولت با مجلس دوازدهم، گفت: از مجلس فعلی هم راضی هستیم، اما امیدوارم در مجلس آینده این همکاری‌ها بهتر شود.

حسینی اختلاف نظر دولت و مجلس در مسائل مختلف کشور را طبیعی دانست و ادامه داد: اختلاف نظر کارشناسان دولت و مجلس طبیعی است، اما هیچ تنشی بین دولت و مجلس وجود ندارد. در قضیه برنامه و بودجه اختلافاتی وجود داشت، اما آنچه مجلس تصویب کرد و به تایید شورای نگهبان رسید توسط دولت اجرا می‌شود.

وی ادامه داد: امیدوارم قانون پیشگیری از آسیب به زنان و چند قانون اولویت‌دار و مهم دولت طی دو سه هفته آینده همچون قانون اجاره بهای مسکن تصویب شود.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی دولت

دیگر خبرها

  • آینده برای لرستان روشن است/ لزوم مشارکت حداکثری در انتخابات
  • سابقه ایران و عراق در حوزه فرهنگ و ارتباطات درخشان است
  • اقتدار نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در منطقه درخشان است
  • آمار هولناک تلفات جاده‌ای/ زخم کیفیت خودروهای داخل درمان نمی‌شود؟
  • نشست شهرداران شهرهای جاده ابریشم برگزار شد
  • معلمان محور پیشرفت هر جامعه و معماران آینده‌ای روشن هستند
  • توسعه مناسبات تبریز با شهرهای استراتژیک مسیر جاده ابریشم
  • ترانزیت خارجی ۷ میلیون تن کالا میان ایران و عراق در سال گذشته
  • معلم، نویدبخش آینده روشن
  • امیدوارم در مجلس آینده همکاری‌ها با دولت بهتر شود