Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با بیان اینکه سالانه بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان در کشور برای تهیه دخانیات، هزینه می‌شود، گفت: مرگ سالانه ۶۰ هزار نفر و ناتوانی بیش از ۱۰ برابر این تعداد، نتایج مصرف دخانیات است.

به گزارش سلامت خبرگزاری تسنیم، خسرو صادق نیت - رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، با اشاره به اینکه در 10 سال گذشته مصرف قلیان رشد زیادی داشته است، اظهار داشت: اما استفاده از تنباکوهای معطر نیز از نگرانی‌های ما است که باید نگاه ویژه‌ای به آن داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی گفت: روند رو به رشد سیگار در کشور متوقف و کمی کاهش داشته، اما شاهد افزایش مصرف قلیان در بین زنان و نوجوانان هستیم.

صادق‌نیت تاکید کرد: تنباکوهای معطر فریبنده است و آزمایش‌ها نشان می‌دهد که این تنباکوها برای فریب مردم به نام معطر با نام میوه‌ها عرضه می‌شود و به هیچ وجه حاوی مواد طبیعی و میوه ها نیست. 70 تا 80 درصد آنها را نیز مواد شیمیایی صنعتی تشکیل می‌دهند که حاوی بنزن هستند.

وی توضیح داد: بنزن از سمی ترین موادی است که سرطان زا بوده و طی سه تا 10 سال می‌تواند روند ابتلا به سرطان را جلو بیندازد. مهم ترین سرطان ناشی از مصرف این ماده خطرناک نیز سرطان خون است.

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: حلال‌ها و سرب نیز از جمله مواد دیگری هستند که در تنباکوهای معطر وجود دارند. میزان سرب موجود در این تنباکوها 50 درصد بیشتر از حد استاندارد است. همچنین قارچ‌های مختلفی نیز در آنها کشف شده است. این تنباکوها کپک‌زده هستند و در کشورهای عربی با مواد معطر مخلوط شده و به فروش می رسند.

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با بیان اینکه مردم تصور می‌کنند عبور دود از آب قلیان می‌تواند آن را تصفیه کند، توضیح داد: آب موجود در قلیان فقط نقش خنک کننده را دارد. علاوه بر آن باعث می‌شود فرد پک‌های عمیق‌تری به قلیان بزند.

وی گفت: برخی گزارش‌ها نشان می‌دهد در برخی از مراکز عرضه قلیان، بدون اینکه مشتری متوجه شود، شیشه و مواد روانگردان به تنباکو اضافه شده است. تا مشتری معتاد و جلب شود.

یک بار مصرف قلیان معادل 100 تا 200 نخ سیگار سم وارد بدن می‌کند

صادق نیت تصریح کرد: طی بررسی های علمی، یک بار مصرف قلیان معادل 100 تا 200 نخ سیگار سم وارد بدن می کند و اطرافیان فرد نیز درصورت عدم استعمال، معادل مصرف نصف پاکت سیگار دود مصرف می کنند. زیرا دود در فضاهای بسته نیز روی دیوارها می‌نشیند و باعث تماس پوستی مردم با آن می‌شود.

وی با اشاره به اینکه طی دو سال گذشته با همکاری وزارت صنعت،‌ معدن و تجارت مساله تولید تنباکوهای معطر ممنوع شد، گفت: وزارت بهداشت برای جلوگیری از عرضه تنباکوهای معطر به اصناف تذکر جدی داده و نظارت را افزایش داده است، دو سال پیش نیز ممنوعیت عرصه تنباکوی معطر ابلاغ شده است، اما بعد از آن با حکم دیوان عدالت اداری این ممنوعیت و برخورد جدی متوقف شده است. اما با شکایت برخی از اصناف فعلا برخورد جدی با این موضوع متوقف شده است.

صادق نیت گفت: در زمینه کاهش عرضه قلیان توانستیم تا حدودی موفق عمل کنیم. عرضه قلیان در 30 دانشگاه علوم پزشکی که تقریبا 15 استان و نیمی از کشور را شامل می‌شود، ممنوع و به طور کلی حذف شده است.

وی افزود: دانشگاه‌های علوم پزشکی که عرضه قلیان را در اماکن عمومی حذف کردند، شامل شهرهای اصفهان، اهواز، بیرجند، بجنورد، ساوه، ‌دزفول، نیشابور، بهبهان، بم و لارستان است.

وی تاکید کرد:‌ کنوانسیون جهانی مبارزه با دخانیات گزارش داد که ایران در پنج گام اصلی این مبارزه به عنوان موفق‌ترین کشور منطقه عمل کرده است، اما در مورد مالیات ناموفق‌ترین کشور منطقه بوده است که پیش نیاز بهبود این وضعیت همکاری دستگاه‌ها و ارگان‌های ذیربط است.

انتهای پیام/

R1014143/P1014143/S2,18,24,1302/CT12

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۵۰۶۳۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۵۰۰بوکس سیگار قاچاق در اردبیل کشف شد/جریمه ۴ میلیارد ریالی قاچاقی

به گزارش خبرنگار مهر، علی رحیمی آذر بعدازظهر پنجشنبه در جمع خبرنگاران در اردبیل اظهار کرد: به دنبال گزارش ماموان انتظامی اردبیل موفق به کشف و ضبط ۵۰۰ بوکس سیگار قاچاق در اردبیل شدیم که ارزش ریالی این محموله قاچاق ۲ میلیارد و ۱۴۷ میلیون ریال است.

وی با اشاره به اینکه این میزان سیگار قاچاق از یک اتوبوس بین شهری کشف و ضبط شده است، خاطرنشان کرد: پرونده ای در این خصوص در شعبه دوم بدوی تعزیرات حکومتی اردبیل تشکیل شد.

مدیرکل تعزیرات حکومتی اردبیل بیان کرد: با توجه به محتویات پرونده و انجام تحقیقات لازم توسط شعبه و اخذ آخرین دفاع اتهام انتسابی محرز و فرد متخلف علاوه بر ضبط کالا به پرداخت چهار میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال جزای نقدی در حق دولت محکوم شد.

رحیمی آذر گفت: خرید و فروش و حمل یا نگهداری کالا خارج از ضوابط تعیینی دولت تخلف محسوب می‌شود و با متخلفان برخورد قانونی خواهد شد.

کد خبر 6095292

دیگر خبرها

  • ام‌القرای جهان اسلام معطر به عطر شهدای گمنام شد
  • ۵۰۰بوکس سیگار قاچاق در اردبیل کشف شد/جریمه ۴ میلیارد ریالی قاچاقی
  • پایتخت مقاومت اسلامی معطر به عطر شهدای گمنام شد
  • ممنوعیت‌های تازه به سبک دهه ۶۰ در مدارس
  • فواید باور نکردنی مصرف روزانه پیاز
  • شهرستان بشرویه معطر به عطر شهید تازه تفحص شده
  • پلمپ ۴ واحدقهوه خانه و قلیانسرا در دشت آزادگان
  • یک روزنامه: سختگیری دهه 60 در مدارس در حال تکرار است/ هنوز «آینه» ممنوع است! دانش‌آموزان دوره متوسطه می‌گویند در مدرسه کیف‌هایشان را می‌گردند و مسئولان مدرسه برخوردهای خشن و توهین‌آمیز دارند
  • «قلیان اکسیژن» در مرحله آزمایش است/ برای نتیجه‌گیری زود است
  • رتبه نخست سطح زیر کشت طلای معطر به سربیشه رسید