Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبکه خبر»
2024-04-30@08:08:06 GMT

سن پترزبورگ، مقدمه عضویت ایران در سازمان شانگهای

تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۵۲۱۴۹۵

وزیر ارتباطات در نشست بین المللی سن پترزبورگ بر اهمیت نقش ایران در بهبود سطح تجارت کشورهای منطقه و قاره آسیا تاکید کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در نشست سازمان همکاری شانگهای و چشم انداز مشارکت بزرگ اوراسیایی در شهر سن پترزبورگ روسیه، گفت: ایران در گذشته بخشی از راه ابریشم بود و امروز نیز می تواند در چارچوب راهگذر شمال-جنوب نقش موثرتری در همکاری ها ایفا کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

واعظی افزود: همکاری های منطقه ای یکی از نیازهای کنونی جهان است، زیرا شرایط تغییر کرده و نیازمندیم صدای بلندتری برای پیشبرد اهداف داشته باشیم که این رویکرد تامین کننده است.

وی دراین نشست که عصر پنجشنبه برگزار شد، تاکید کرد: تجارت بدون امنیت ممکن نیست و شکل گیری سازمان شانگهای با امنیت مرزی شکل گرفت و به تجارت و اقتصاد گسترش پیدا کرد.

رئیس کمیسیون مشترک همکاری های ایران و روسیه ادامه داد: سازمانی که جمعیت کشورهای عضو آن در آینده 45 درصد جمعیت جهان را در بر می گیرد، برای صلح جهانی بسیار مهم است و از سوی دیگر، باید برای توسعه تجارت به سازمان های منطقه ای توجه کرد.

وزیر ارتباطات ادامه داد: سازمان همکاری شانگهای با حضور دو عضو شورای امنیت سازمان ملل جایگاه مهمی دارد و در عرصه اقتصادی نیز بازار مطلوبی ایجاد خواهد کرد، از تکامل نسبتا خوبی برخوردار است، ولی نهادهای داخلی نیاز به زمان دارند.

واعظی همچنین با تشریح دیدگاه جمهوری اسلامی گفت: ایران از چهار مولفه به این سازمان نگاه می کند که نخست امنیت و صلح جهان است. در شرایطی که در مناطق مختلف جهان ناامنی وجود دارد با تعامل منطقه ای می توان به صلح بیشتری دست یافت.
وی گفت: تجارت و بازار نیز دومین موضوع است که فرصت خوبی در مجموعه شانگهای وجود دارد و ایران هم می تواند با یک بازار 80 میلیونی در این عرصه همکاری کند.

وزیر ارتباطات ادامه داد: سومین مولفه حمل و نقل است. ایران در گذشته بخشی از راه ابریشم بود و امروز نیز می تواند در چارچوب راهگذر شمال-جنوب نقش موثرتری ایفا کند و در همین چارچوب، راه آهن خود را به ترکمنستان و کشورهای همسود متصل کردیم و از سوی دیگر در حال حرکت به سمت اتصال به جمهوری آذربایجان هستیم.

واعظی در پایان گفت: انرژی مولفه چهارم نگاه ایران به سازمان شانگهای است که در این چارچوب هم کشورهای تولید کننده و هم مصرف کننده در این تشکل منطقه ای عضویت دارند و اگر شانگهای بتواند به خودکفایی همکاری برسند، فرصتی موثر برای اعضا خواهد بود.

در ادامه نیز خانم ورونیکا نیکیشینا وزیر تجارت اتحادیه اقتصادی اوراسیا گزارشی از مذاکرات دیروز خود با واعظی با موضوع موافقت نامه همکاری اقتصادی با ایران را که در حال تدوین و رسیدن به مراحل نهایی است، ارائه کرد.

در این نشست افزون بر واعظی و رشید عالیموف دبیرکل سازمان همکاری شانگهای، شماری از مقام های ارشد این سازمان و اتحادیه اقتصادی اوراسیا، وزیران، مقام ها و رئیسان سازمان های اقتصادی و بانکی کشورهای مختلف از جمله روسیه، بنگلادش و چین شرکت داشتند.

ایران به عنوان عضو ناظر سازمان همکاری شانگهای در حال مذاکره برای کسب عضویت دائمی است.

همکاری شانگهای به عنوان یک سازمان بین دولتی منطقه ای برای همکاری های چند جانبه امنیتی و اقتصادی سال 1385 تاسیس شد.

دانلود


منبع: شبکه خبر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبکه خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۵۲۱۴۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازدید هیئت هرمزگانی از بندر کانتینربری شانگهای

صبح امروز اعضاء هیئت اقتصادی استان هرمزگان از بزرگترین بندر کانتینربری جهان بازدید کردند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بندرعباس، در حاشیه نشست با سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در شانگهای، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری هرمزگان اعلام کرد: آشنایی بیشتر با فرایندهای تخلیه و بارگیری و نگهداری از کالا در پرترددترین بندر کانتینربری جهان از دلایل مهم این بازدید بود.

عادل شهرزاد با اشاره به ابلاغ راهبردهای اقتصاد دریامحور توسط مقام معظم رهبری و تاکیداتی که ریاست محترم جمهور در خصوص اقتصاد دریا محور داشتند، افزود: با وجود زیرساختهایی که در استان هرمزگان در حوزه بندری ایجاد شده و ارتقاء ظرفیت کانتینربری از 6.1 میلیون TU به 7.1 میلیون TU و افزایش جابجایی کالای فله ای از حدود 150 میلیون تن به 180 میلیون تن و وجود زیرساخت‌های دیگری از جمله بهره برداری از فاز سوم بندر شهید رجایی و توسعه ای که در حوزه بندری داشتیم ما رو برآن داشت که از بندر شانگهای بازدید کنیم.

وی افزود: هم زیرساختهای خوبی در استان هرمزگان است و هم رویکرد صادرات محوری که بعنوان دستورکار در حوزه اقتصادی مورد توجه است، به نظر می رسد این بازدیدها می تواند ظرفیت استان را برای استفاده از زیرساختهای بندری دوچندان کند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری هرمزگان ضمن اشاره به حوزه مدیریت فرآیندی، حقوق کشتیرانی و صنعت بیمه دریایی، بیان داشت: با توجه به زیرساختهای مهم در استان هرمزگان بعنوان یک استان مرزی، نیاز است دستورکار فعالتری هم در بحث مدیریت فرآیندی و اصلاح فرآیندها از زمان ورود کالا تا زمان ترخیص کالا از یک طرف و از طرف دیگر حقوق دریایی و حقوق کشتیرانی و صنعت بیمه دریایی داشته باشیم.

شهرزاد افزود: وجود زیرساختهای مهم بندری در استان هرمزگان، بعنوان یک الگوی مناسب از بنادر فعالی که در سایر جهان است استفاده و بهره خوبی برد که بندر شانگهای می تواند بعنوان یک الگو مورد استفاده قرار بگیرد.

سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در شانگهای چین نیز اظهار داشت: دو نمایشگاه مهم در شهر شانگهای برگزار شد که هیات تجاری-اقتصادی استان هرمزگان از این نمایشگاهها بازدید کردند و در کنار آن از یکسری از توانمندیهای شهر توسط این هیات بازدید شد و تبادل نظر خوبی در بخش اقتصادی انجام شد.

علی محمدی افزود: راهکارهای توسعه با شرق چین، بین هیات اعزامی استان هرمزگان و دوستان ما تبادل شد که امیدواریم در آینده نزدیک این تبادل نظرها بصورت رسمی بین دو طرف ادامه پیدا کند و از ظرفیتهای اقتصادی شانگهای و استانهای شرق چین و استان هرمزگان بیش از گذشته مورد بهره برداری قرار بگیرد.

انتهای پیام/864/.

دیگر خبرها

  • برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و امارات بعد از ۱۰ سال
  • بازدید هیئت هرمزگانی از بندر کانتینربری شانگهای
  • حجم تجارت خارجی ایران ۱۵۳ میلیارد دلار است
  • توسعه تجارت انرژی در کنار پیوستن به بریکس و شانگهای زمینه‌ساز رشد اقتصادی کشور شد
  • حجم تجارت خارجی ایران ۱۵۳ میلیارد دلار است/ آماده تعامل هستیم
  • وزیر صمت: با وجود تحریم ۱۵۳ میلیارد دلار تجارت خارجی داریم
  • وزیر صمت: حجم تجارت خارجی ایران ۱۵۳ میلیارد دلار است/ اولویت به دیپلماسی اقتصادی با هدف ورود به بازار‌های جهانی و فناوری
  • ۱۵۳ میلیارد دلار؛ حجم تجارت خارجی ایران
  • ما آماده تعامل هستیم، حجم تجارت خارجی ایران ۱۵۳ میلیارد دلار است
  • ایران آماده تعامل است/ ۱۵۳ میلیارد دلار حجم تجارت خارجی داریم