Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش فرهنگ نیوز؛ اصغر پورهاجریان از جمله متخصصان حیطه طراحی جلوه های ویژه در سینمای ایران است با بیش از سه دهه فعالیت و حضور در طراحی جلوه های ویژه بیش از 50 فیلم سینمایی.اصغر پورهاجریان از جمله متخصصان حیطه طراحی جلوه های ویژه در سینمای ایران است با بیش از سه دهه فعالیت و حضور در طراحی جلوه های ویژه بیش از 50 فیلم سینمایی.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پورهاجریان که در سالهای اخیر کوشیده به سمت تهیه کنندگی بیاید درباره این تغییر حیطه فعالیت به فرهنگ نیوز گفت: تجربه سالها فعالیت در سینما باعث شده که بسیاری از جوانان برای تولید پروژه هایشان به عنوان مشاور به سراغم بیایند و در این رهگذر هم در برخی پروژه ها به عنوان تهیه کننده حضور داشته ام.

وی ادامه داد: این را هم نباید از نظر دور داشت که در سالهای اخیر فیلمنامه هایی که برای طراحی جلوه های ویژه به من محول می شود به لحاظ تکنیکال آورده ای ندارد که بخواهم برایشان وقت بگذارم پس به سمت تولید فیلمهایی می روم که حدی استاندارد از جلوه های ویژه در آنها جاری باشد.

پورهاجریان درباره تولیدات سینمایی اش بیان داشت: فیلمی به نام «قرار بعدی همان جا» را داشتیم که به شبکه خانگی آمد و همچنین فیلمی دیگر به نام «پس از جنگ» را تولید کرده ایم که هر دو به لحاظ مضمون کارهای متفاوتی هستند.

*جلوه های ویژه میدانی جدی گرفته نمیشود

طراح و مجری جلوه های ویژه آثاری همچون «دیده بان»، «تبعیدیها» و «گناهکاران» با اشاره به اینکه محدودیتهای مالی سینمای ایران اجازه رشد جلوه های ویژه میدانی را نداده به فرهنگ نیوز گفت: بودجه های دولتی خوبی در سینما هست اما مسأله اینجاست که برای طراحی دقیق جلوه های ویژه میدانی عموما کمترین کاری صورت نمی گیرد و تهیه کنندگان این مقوله را جدی نمی گیرند. چرایی اش این است که مثلا حضور یک بازیگر شناخته شده را هرچقدر هم که هزینه داشته باشد می پذیریم اما حاضر نیستیم برای بالا رفتن باورپذیری فیلم به سمت طراحی درست جلوه های ویژه میدانی برویم؛ خیلی هم که هنر کنیم به تصویرسازی رایانه ای روی می آوریم که متأسفانه مخاطب این روزگار هم خیلی زود آن را تشخیص می دهد.

پورهاجریان ادامه داد: در نقطه مقابل این ساده‌انگاری، دسته‌ای از آثار پرهزینه و به اصطلاح فاخر را هم داشته ایم که هرچند جلوه های ویژه عظیمی داشته اند اما چون طراحی جلوه های ویژه آنها کمترین ربطی به درام نداشته و فقط برای مهیب نشان دادن فیلم بوده نتوانسته اند مورد توجه قرار گیرند.

*کپی برداری بی منطق از نماهای اکشن هالیوودی مخاطب را پس می زند

این سینماگر ادامه داد: ایجاد بی منطق سکانسهای انفجار و شلیک گلوله را در این سالیان کم در سینمای جنگ ندیده ایم اما کدامیک از این آثار توانسته اند فقط نیمی از اثرگذاری دراماتیک «دیده بان» یا «مهاجر» را داشته باشند؟ مسأله آنجاست که برخی از همکاران ما تحت تأثیر سینمای پروپاگانداری هالیوود میخواهند به ظاهرسازی آن نوع سینما بپردازند اما ظاهرسازی بدون ارائه عمق دراماتیک نتیجه اش می شود تولید آثاری که نمی توانند حس و حال دفاع مقدس را تداعی کننند و مخاطب آن را پس می زند.

*اهمیت سرمایه گذاری در ژانرهای اکشن-ماجرایی

طراح و مجری جلوه های ویژه آثاری با درونمایه اکشن نظیر «یاغی» و «شاهرگ» درباره ضعف طراحی جلوه های ویژه در آثار ماجرایی این سالها اظهار داشت: جوانانی را داشته ایم که به درستی وارد این حیطه شده اند و کارهای خوبی هم کرده اند اما مشکل آنجاست که هزینه های تولید فیلمهای اکشن-حادثه ای بالا رفته و برای همین در سینمای ما این ژانر تقریبا فراموش شده است در صورتی که اگر به مانند دهه های شصت و هفتاد بر این ژانر سرمایه گذاری شود در نتیجه آن هم صنعت جلوه های ویژه رشد می کند و هم مخاطبان از تکرار مکررات گریبانگیر آثار رهایی می یابند.

پورهاجریان تأکید کرد: سینمای قهرمانانه ای که از هالیوود تا بالیوود را درنوردیده و حتی در سینمای ایران هم جسته و گریخته وجود داشته جز با اتکای صحیح به جلوه های ویژه به بلوغ نمی رسد. سینمای ایران برای اینکه بتواند به لحاظ تکنیکی هم پیشرفت کند چاره ای ندارد جز اتکای هر چه بیشتر به جلوه های ویژه میدانی و فراهم آوردن اسباب رشد و توسعه آن.

منبع: فرهنگ نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farhangnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرهنگ نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۵۲۱۸۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«بسته پیشنهادی» ویژه طرفداران پادکست‌/احوالپرسی با طراح پارک ساعی

به گزارش خبرگزاری مهر، برنامه «بسته پیشنهادی» شامگاه جمعه هفتم اردیبهشت با حضور اسماعیل باستانی به ارایه پیشنهادهایی درباره پادکست ها می پردازد.

همچنین مژده لواسانی مجری برنامه در بخشی هم میزبان منصوره مصطفی زاده نویسنده و فعال حوزه کتاب می شود تا درباره پادکست گفت‌وگو کنند.

آیتم احوالپرسی در این قسمت از برنامه نیز سراغ حسین محجوبی نقاش پیشکسوت و طراح و سازنده پارک ساعی می رود.

برنامه «بسته پیشنهادی» محصولی از گروه خانواده شبکه دو است که در حوزه فرهنگ و هنر به ارایه بسته‌هایی پیشنهادی برای مخاطبان می‌پردازد.

این برنامه با اجرای مژده لواسانی و تهیه‌کنندگی الهه بهبودی پنجشنبه‌ها و جمعه‌ها حوالی ساعت ۲۳ به پخش می‌رسد.

کد خبر 6089197 علیرضا سعیدی

دیگر خبرها

  • آقای حسن فتحی! تکلیف ما با آخرین ساخته شما دقیقا چیست؟
  • حکم سینماگر مطرح لغو شد؛ دادگاه مجدد تشکیل می‌شود
  • منطق زنان و خانواده انقلاب اسلامی در دنیا اجرا شود
  • حکم سینماگر مطرح لغو شد ؛ صدور دستور محاکمه جدید
  • آقای حسن فتحی! تکلیف ما با آخرین ساخته شما دقیقاً چیست؟
  • اتمام پروژه دوخطه قزوین-زنجان تا یک سال آینده به شرط تزریق نقدینگی
  • سینما اسیر سندرم فتوشاپ
  • بهره برداری ساختمان شرکت فولاد در سایت سنگان + عکس
  • «بسته پیشنهادی» ویژه طرفداران پادکست‌/احوالپرسی با طراح پارک ساعی
  • تاکید امام جمعه مشهد بر ضرورت تحول و تجدید حیات در عرصه فرهنگی جامعه